F.E.A.R. 3 |
F.E.A.R. 3 |
V roku 2005 priniesla firma Monolith zaujímavé spojenie hororu a akcie v FPS záležitosti príznačne nazvanej F.E.A.R. Priniesla temnú Almu a jej nenávisť voči okolitému svetu, ktorý sa ona snaží ovládnuť a vašou úlohou ju bolo zastaviť. Hra svojho času prekvapila svojim spracovaním, grafickými efektmi, AI aj intenzitou akcie v úzkych priestoroch.
Po úspechu prvej hry nasledovali dve expanzie, ktoré priblížili alternatívne udalosti v hre, žiaľ už nedosiahli dostatočnú kvalitu a viac menej len žmýkali z atmosféry pôvodného titulu. V roku 2009 sa snažil vylepšiť originál FEAR 2, ktorý s novou postavou pokračoval v pôvodnom príbehu, k FPS akcii pridal ovládanie mechov a ešte zintenzívnil akciu, žiaľ na úkor príbehu a hororových prvkov. A teraz v roku 2011 presne v tomto štýle pokračuje FEAR 3, znovu pridáva viac akcie, znovu ponúka menej hororu a menej príbehu.
Ak by sme to mali hneď zo začiatku zhrnúť, Day 1 Studios v hre prešli z precíznej akcie na arkádovú, hru presvetlili a pridali viac nepriateľov. Všetko to spolu žiaľ nepridá na intenzite, ale skôr na chaose, ktorý vytvárajú nepriatelia a priam nepreniknuteľný červený filter, ktorý sa objaví pri každom menšom zranení. K tomu celému sa pridávajú desiatky rôznych parametrov, ktoré zbierate po rôznych typoch zabití protivníkov a ktoré ešte viac oddaľujú hru od pôvodného štýlu. Na druhej strane je tu ale jeden element, ktorý autorom vyšiel a to kooperačná hra. Je to v sérii nové a zaujímavé, ale pre utlmenie ostatných prvkov to nie je niečo, čo by fanúšikov série potešilo, možno si však takto nájde nových hráčov.
Postavené na kooperácii
Štýl FEAR 3 je plne prispôsobený kooperácii, na ňu je nastavené bodovanie, prispôsobená kampaň aj multiplayerové módy. Znamená to, že ak budete hrať sami, prídete o celú pridanú hodnotu a keďže zvyšná hodnota nie je vysoká, odporúčame ju hrať s priateľom. Hra síce nemá scény, kde je nutné vyslovene kooperovať, ale počty a postavenia nepriateľov sú prispôsobené pre dvoch hráčov. Pre jedného to môže byť miestami veľa, pre dvoch akurát.
Kampaň nasleduje FEAR 1 a FEAR 2 a spája ich udalosti a postavy do jedného ústiac zaujímavým koncom, respektíve dvomi zakončeniami, ku ktorým sa dostanete za 6 - 7 hodín v sérii rozmanitých kapitol. Hra tentoraz opustí prevažne temné a uzatvorené lokality a ponúka presvetlené vonkajšie levely mierne ignorujúc celú tematiku série a strach vám v nich nebude naháňať nič, možno jedine projektily objavujúcich sa protivníkov. Našťastie niekoľko levelov svojou temnotou a štýlom sériu ako tak reprezentujú a niekoľko prestrihových scén približuje pozadie oboch hlavných postáv.
V kampani preberiete bratov Paxtona Fettela a Pointmana, dvoch synov Almy, ktorí tentoraz spolu povstali proti nej a chcú zničiť ako ju, tak aj korporáciu Armacharm. Hrateľnosť je odlišná za každú z postáv, zaciať čo Pointman, hrdina z prvej hry, je zameraný na čistú akciu miešajúcu strelné zbrane a granáty, tak Paxton, ktorého Pointman v jednotke zastrelil, je duch a svojimi psychickými silami odhadzuje protivníkov, prevezme ich telá a bojuje s nimi. Ak hráte sami, ovládane štandardne Pointmana, ale hneď ako level prejdete, odomkne sa vám druhá postava a môžete si vyskúšať iný štýl. Pri kooperácií sa skóre oboch postáv na konci levelov spočíta a ukáže sa ten lepší zo synov Almy.
Príbeh je celou hrou len vlažný a sú to skôr len útržky scén a prízraky Almy, ktorého ho vykresľujú. Pridáva však svoju štipku k celkovému vývoju univerza, ktoré stále nekončí a štvrtá časť je už koncom tretej hry naznačená. Aj keď osud pokračovania potvrdia až predaje FEAR 3, čo je momentálne veľmi neistá premenná.
Arkádová akcia
Skôr ako k pôvodným hrám sa gameplay a akcia v trojke dá prirovnať k Bulletstormu, prakticky za všetko sa tentoraz získavajú body, nepriatelia vyliezajú z každej diery, obrazovka okamžite po každom vašom zranení červenie, ale hlavne dynamika zbraní je skutočne zvláštne nastavená. Streľba je totiž hocičo iné, len nie precízna a uveriteľná. Väčšinou máte pocit ako keby ste strieľali naslepo a efekt je rovnaký. Neustále meníte zásobníky a skôr ako sa spamätáte, nemáte dostatok nábojov a rúti sa na vás niekoľko protivníkov.
Zbrane majú svoju štandardnú rozmanitosť, od pištoliek, cez samopaly, brokovnice, až po rôzne sci-fi hračky a nechýba mech a power armor, ktoré oživujú postupný stereotyp a pridávajú akcii viac adrenalínu, ale podobne ako pri dvojke ešte viac sa odďaľujú od temnej atmosféry.
Pozitívum, ktoré sa zachovalo z predošlých hier, je AI protivníkov, ktorí si zachovali svoje skrývanie sa za stĺpmi, prekážkami, preskakovanie cez všetko, čo sa dá a zachytiť sa dajú aj také eventy ako presúvanie si prekážky, aby sa za ňou mohol vojak schovať. Žiaľ väčšinou sa objavujú na svojich fixných miestach a ostreľujú vás z okien alebo spoza rohov.
Zaujímavý multiplayer
Multiplayer je všetko len nie štandardný, je skôr postavený na kooperácii štyroch hráčov v sérii módov. Síce ťažko povedať, či ho za pár mesiacov budete mať s kým hrať, ale minimálne mod Fucking Run pre štyroch hráčov, ktorí musia odrážať vlny nepriateľov sa oplatí zahrať. Autori tu pridali bariéru z psychickej energie, ktorá sa k vám stále približuje a presúva vám bojové pole. Oproti tomu Soul Survivor, takisto pre štyroch, pridáva AI protivníkov a k tomu jeden z hráčov je duchom. Jeho úlohou je preberať AI postavy a zabiť zvyšných hráčov. Soul King to obracia naruby a všetci hráči hrajú ako duchovia a preberajú AI. Nakoniec Contractions je štandardný horde/nazi zombies mód, kde sa štyria hráči musia brániť pred 20-timi vlnami nepriateľov. Podobne aj tu sa objaví bariéra v podobe hmly, ktorá vám level stále zmenšuje a zintenzívňuje akciu.
FEAR 3 ponúka skutočne zaujímavý a nápaditý multiplayer, v ktorom robí svoje hlavne postava ducha. Uvidíme, či si nájde svojich fanúšikov a umožní firme tento štýl ešte hlbšie rozpracovať. Možno niekto z veľkých hráčov na multiplayerovom trhu by si z toho mohol zobrať príklad.
Technologicky je FEAR 3 v priemere, niektoré grafické efekty potešia, ale celkovo hra často vyzerá slabšie ako pôvodný FEAR 1. Ubudli časticové efekty, rozdielna je kvalita textúr, jedno však je posunuté vpred a to kolorit a rozmanitosť levelov, je to skutočne pestré a striedajú sa vizuálne otvorené presvetlené ulice s temnými podzemnými a vnútornými oblasťami. Žiaľ presvetlené lokality sú mimo spektra, aké by ste čakali od temnej hororovo zameranej hry a spolu s neustálou akciou odďaľujú hru od posledných náznakov hororu a strachu. Keď už nejaké náznaky temna uvidíte, kvalitná zvuková stránka dokáže navodiť aspoň akú-takú atmosféru.
Celkovo je FEAR 3 potvrdením pomalého, ale istého úpadku série. Day 1 Studios, ktoré robilo konzolový port originálu, nemá na kvalitu Monolithu, takže z hodnotení 9.3 a 8.5 sa u nás séria prepadáva na 7.0. Problém je ako v hrateľnosti, tak aj v kampani, ktorá je len povrchná a viac zameraná na kooperáciu ako na príbeh a temnotu. Kooperácia a multiplayer však titul zachraňujú a dodávajú mu hodnotu.
RECENZIE HRÁČOV |
5.0
|
7.0
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Warner Bros. Interactive / CENEGA / Day 1 Studios Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|