DEAD SPACE 3

DEAD SPACE 3

Žatva nekromorfov vo dvojici

V Los Angeles neexistuje nič medzi horúcim a ľadovo chladným. Káva je vrelá ešte 30 minút po naliatí do kelímka a vnútorné priestory sú vychladené pod únosnú hranicu existencie ako keby klimatizácia poznala iba dva stavy - zapnutá, vypnutá. V stánku EA, kde sa predvádzal Dead Space 3, bolo mrazivo. Nie pre hororovú atmosféru, ktorú v tichosti nahradili akčné prvky a vytlačili tak situácie, kedy ste sa naplašili v úzkych priestoroch vesmírnej stanice aj vlastného tieňa.

Teplota vo vnútri odrážala klimatické podmienky nového prostredia, kam sa v Dead Space 3 pozriete. Je ním ľadová planéta Tau Volantis obývaná monštrami so svietiacimi slabými miestami rozosiatymi po tele, kvôli ktorej si tretí diel hororovej série vyslúžil mnohé prívlastky od kópie Lost Planet cez klon Gears of War až po ich kombinácie. Je pravdou, že ak sa pozriete na celú prezentáciu zverejnenú EA pred pár dňami, budete spoznávať rovnaké črty s 3rd person akciami od Capcomu a Epic Games, no Visceral Games nezabúda na odkaz série zrodenej v hlbinách vesmíru.

Trojka kráča cestou istoty. Vsádza na cover & shoot mechaniku a na protesty mnohých bude v hre vystupovať kooperatívna hra, ktorá desivú atmosféru a strach na jednej strane kompletne eliminuje, no na druhej sa pozerá na príbehovú časť odlišnou optikou a dochádza k odlišným situáciám, akým čelíte pri sólo hre. “Dostanete aj úzke koridory, aj boj v nulovej gravitácii, príde aj na kritikmi ocenené ozvučenie,” ubezpečuje producent Steve Papoutsis. Hra si vraj na seba len nabrala niekoľko vrstiev naraz. 


Co-op funguje systémom drop-in, drop-out, čo znamená, že do hry môžete pozvať druhého hráča kedykoľvek. Počas dema to bolo demonštrované stretom so snežným pavúkom, ktorý si s hlasným mlaskaním pochutil na Isaacovi. Po reštarte už kamera zachytávala aj Clarkovho parťáka Johna Carvera so zjazvenou tvárou. Medzi oboma hrdinami je cítiť napätie, doberajú sa, napádajú slovnými inzultáciami a ak nezaznie nadávka (ako Fuck this Planet!), tak je to uštipačná poznámka. 

Funguje medzi nimi zvláštna chémia, ale na prežitie jeden druhého potrebujú, z čoho ťažia aj momenty, kedy sa aktivuje diamantový vrták o rozmeroch kamiónu a začne nekontrolovane rotovať po aréne, do ktorej naskákalo ešte zopár nekromorfov. Jeden hráč čistí priestor od monštier, zatiaľ čo druhý spomaľuje kinetickou energiou vrták a páli do zdroja energie. Podobne zatočíte aj s pavúkom, ktorý pred pár minútami skonzumoval Isaaca. Udržovaním odstupu a dočasnou paralýzou po vystrčení pahýľov môže druhý hráč pohodlne zamerať a oholiť končatiny vyliezajúce z papule. 

Co-op nie je doplnkom kampane, ale príbeh obohacuje novými prestrihovými scénami, v ktorých spoznávate nielen novú postavu, ale aj planétu a čo sa tu vlastne prihodilo. Nebude obsahovať žiadne nové lokality ani levely, ale pribudne sem napríklad viac predmetov na zbieranie, dvihne sa obtiažnosť a zvýši sa počet riadkov dialógov. EA aj pre to odporúča dohrať Dead Space 3 dvakrát. 

Dead Space 3 začína presne tam, kde dvojka končí, odletom z ťažobnej stanice Titan na palube malého plavidla spolu so ženskou postavou Ellie. Posádka havaruje práve na Tau Valentis a to, čo ste mohli vidieť v demo ukážke, je začiatok druhej kapitoly s prebudením sa na vo vnútri havarovaného vraku a medzi horiacimi časťami rozmetaných okolo. Hra nepôsobí temne ani nevyvoláva klaustrofóbiu tak ako predchádzajúce diely. Keďže sa odohráva na pevnej zemi a nie na stanici či ťažobnej lodi, odpadol element strachu z uzatvorených priestorov.

Už v dvojke vynikajúca práca so svetlom a osvetlenými miestnosťami tentoraz výborne narába s nízkou viditeľnosťou počas dňa, ktorá kompletne nahrádza úplnú tmu. V snehovej búrke vás rovnako naplaší vyskakujúci nekromorf ako v stroboskopom osvetlenej plechovke. Isaac je aj na útese zraniteľný, pretože nezviera zbraň, ale jednou rukou si chráni hlavu a bráni snehu, aby dopadal na prilbu. Dead Space 3 plynule prechádza z vonkajších priestorov do vnútra, kde je tma, takže temným miestam neodzvonilo, len sa do nich dostanete inak. 

Zmenami prejde aj zbraňový arzenál, ktorý sa uspôsobuje vyššiemu tempu hry. Dynamickejšia akcia si vyžiadala kompromisy a ťažké ťažobné nástroje ustúpia tradičnejšiemu arzenálu. Dokonca odpadá aj mikromanažment so zásobami, munícia je pre všetky zbrane rovnaká! Šetrenie miesta pre náplň plameňometu nahrádza kombinovanie nástrojov, resp. využívanie schopností hlavnej postavy. Isaac je inžinier, dokáže opravovať veci aj ich spájať a vytvárať nové. 

EA bližšie nešpecifikovala ako bude nový zbraňový systém fungovať, ale kombináciou zbraní docielite, že nový kúsok bude mať iný sekundárny režim paľby. V deme predstavený Ripper, ktorý funguje na báze vystreľovaného ozubeného ostria na krátku vzdialenosť (také cirkulárkové jojo), bol skombinovaný s rezačkou. Výsledkom bola zbraň, s ktorou musíte riskovať boj takmer na kontaktnej vzdialenosti, ale dokáže vypáliť energetický lúč oddeľujúci končatiny viacerým nepriateľom stojacim vedľa seba. 

Z dema sme vyčítali zatiaľ iba jediné, budete potrebovať veľa munície, aby ste prežili. Na scénu sa vkrádajú dôverne známi nekromorfi, ale objavujú sa aj nové monštrá. Jeden z nich dokáže aj značne poškodenú schránku ľudského tela postaviť na nohy alebo lepšie povedané na zmutované pahýle, ktoré boli kedysi dolnými končatinami. Ďalší sa zase pripája na nervovú sústavu a už raz zabitého vojaka vracia do akcie. V Dead Space 3 to nebudú iba nekromorfi, ale aj členovia náboženského kultu Unitológov, no a potom je tu skupina obrovských mutantov. 

Pod ich vzrast sa podpísalo niečo, čo na Tau Valentis hľadá kult, ako aj dvojica hrdinov. Ak poznáte aspoň trochu udalosti Dead Space, dovtípite sa, že je niekde na planéte Marker. Ten kompletne zmenil faunu aj to, prečo je opustená a prečo každá expedícia za sebou zanechala po sebe ťažobné stroje ohlodané nehostinným počasím a opustené budovy, ktoré si pamätajú prvý technologický pokrok. Tau Valentis nie je moderná vesmírna stanica, mechanizmy otvárajúce dvere sú napríklad odhalené, poháňa ich primitívna technológia a obleky, do ktorých sa oblieka Isaac, sú ako vystrihnuté z dokumentu o prvých expedíciách na Antarktídu.

Na základe 30 minútovej prezentácie je ľahké odsúdiť Dead Space 3 za prílišnú podobnosť už s existujúcimi 3rd person akciami aj za snahu EA dať hororovú sériu do rúk masám. Niečo nám však hovorí, že pod povrchom sa skrýva viac. Ostatne hra si zachovala všetky prvky predchodcov ako hádzanie výbušných objektov späť na nepriateľov, manipuláciu s telekinézou, ktorá tentoraz dokáže už aj roztočiť predmety, HUD premietaný na prilbu, audiozáznamy aj plávanie v priestore, ktoré replikuje nulovú gravitáciu uväznením hrdinu do žalúdka obrovitánskeho monštra.

Dead Space 3 je zmenený, je iný, pôsobí akčnejšie, ale stále dokáže naplašiť. Uvidíme, či si spodky budeme meniť sami vo februári 2013.

 


napísal spacejunker 20.6.2012
Páči sa mi!
DEAD SPACE 3


Xbox 360
PC
PS3

Vývoj: EA / EA Czech / Visceral Games
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 8. február 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (4)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Steam deck - nonsteam games se... (5)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29692)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk