DEAD SPACE 3 |
DEAD SPACE 3 |
EA možno počúva na hlas ľudu, ale Dead Space cieli na inú skupinu hráčov ako tú, ktorá sériu od svojej premiéry v roku 2008 velebí. Vsádza na istotu a Visceral Games stavia do zlého svetla, do pozície obyčajného produkčného štúdia, ktoré nevie inovovať a uchopiť opraty do vlastných rúk. Dead Space 3 sa aj z toho dôvodu dostáva na úroveň posledných dvoch dielov Resident Evil.
Od prvého ohlásenia je Dead Space 3 prezentovaná ako co-op akcia v duchu predchodcov. Nikto nám ale nepovedal, že najskôr treba hru dohrať, aby sa odomkol Classic mód a až potom sa na obrazovke objavil ten pravý Dead Space. Teda nie tak úplne. Čo urobili Visceral Games, je, že sa koncentrovali na dva základné elementy - tvorbu zbraní a spoluprácu - ktoré zásadným spôsobom zmenili pravidlá a pripravili hru o moment prekvapenia.
Dead Space si isto pamätáte kvôli napätiu v klaustrofobických chodbách ťažobnej lode a strach zo samotného prostredia. Prieskum sa vďaka šialenému zvukovému dizajnu stal skúškou nervov a jeden nekromorf spôsobil, že ste vyskakovali zo stoličky. A to nemusel pritom blikať ani stroboskop alebo prskať elektrina. Staré časy sú preč a s nimi aj vetranie chodieb do vákua, prudké výdychy v pretlakovej komore, keď vám v skafandri zostával kyslík na tri sekundy, boj v nulovej gravitácii a posledný náboj v komore rezačky. Staré časy pripomína už len názov.
Dead Space 3 sa netvári ani ako prevratná hra, Visceral Games použili všetky staré triky, vrátane identickej opravy elektronických panelov, útek pred regenerujúcim sa nepriateľom, čakanie na výťah v miestnosti plnej nepriateľov a pritom sa veľmi nenamáhali ani s dizajnom monštier, keďže drvivú väčšinu tvorí beštiár z predchádzajúcich dielov. Vtip funguje iba dvakrát, po tretí raz sa už nikto nesmeje.
Čo robí Dead Space 3 inou hrou, je tvorba zbraní. A dovolím si tvrdiť, že ide o pilier, ktorý rozhoduje o tom, kedy sa hra stáva frustrujúcou a kedy prestáva byť vyzývavou. V prechádzajúcich dieloch ste sa postupne dostávali k silnejšiemu arzenálu, ktorého jediným limitom bola munícia. Bolo jej málo. Keďže Isaac Clarke je po výplachu mozgu a zabudol, s čím strieľal minule, tak v Dead Space 3 nachádzate plány na výrobu celých zbraní alebo súčiastok, z ktorých sa dajú zložiť. Zbrane majú jeden typ munície, tak sa nemusíte starať o to, či pod rezačku podvesíte plameňomet, brokovnicu alebo bude metať listy cirkuláru. Navyše náboje sa dajú aj vyrobiť.
K pracovným stolom, kde zbrane upravujete a upgradujete ich rýchlosť nabíjania, veľkosť zásobníkov aj spôsobované zranenie, vás hra dotlačí sama početnosťou nepriateľov. So zbraňou nikdy nebudete spokojní, vždy jej bude niečo chýbať a nekromofrov bude čoraz viac. Surovín na výrobu ultimátneho kanónu zase nebude dosť (ak sa neuchýlite k mikrotranzakciám) a keď sa dostanete do momentu, kedy získate plány na jeho výrobu, môžete sa venovať grindingu. Hra sa tomu nebráni, dokonca vám dá aj servisných robotov, ktorí budú hľadať za vás, a na vybraných miestach sa respawnujú debny so súčiastkami.
Má to svoj dôvod, základom Dead Space 3 je akcia stavaná pre co-op. Dizajn úrovní počíta dopredu, že ju budete hrať so živým spoluhráčom. Do koridorov aj miestností vstupujú nepriatelia z dvoch smerov, nedá sa tak vytvoriť úzke hrdlo alebo zóna, ktorú si strážite cúvaním späť k stene. Pri sólo hre nemáte veľa priestoru pre manévrovanie a pri počtoch nepriateľov nastavených tak, aby sa dvojica nenudila, môžete odpovedať jedine hrubou silou. Pri ľudských protivníkoch (po novom bojujete aj proti komandám Unitológov) pôsobia zbrane predimenzovane, pri strete s mutantami zase podimenzovane a ak si ich pustíte k telu, ich účinok rapídne klesá.
Využívanie prostredia alebo pretlakových fliaš podľahlo opakovaniu jednej modelovej situácie, kedy sa miestnosti zaplavujú nepriateľmi vo vlnách. Je pri tom jedno, či ste v laboratóriu, v koridore 200-ročnej vesmírnej lode alebo na povrchu mrazivej planéty, hra vás podusí a potom pustí ďalej. Strach z neznáma nahradilo v co-ope presekávanie sa hordami. Spolupráca je však unikátna v spôsobe podávania alternatívneho príbehu. Isaaca a jeho partnera Carvera trápia nočné mory, ktoré ten druhý nevidí. Hráči sa tak ocitajú v nepríjemných situáciách, kedy jeden zápasí so zdravým rozumom, zatiaľ čo ho spoločník bráni pred nekromorfami.
Visceral Games dokonca zašli tak ďaleko, že pre co-op pripravili špeciálne pasáže a celú hru pretkali alternatívnymi, nepovinnými úlohami, o ktorých sa dozvedáte z audio denníkov alebo nájdených dokumentov. Vrhajú svetlo na temný osud ľadovej planéty Tau Volantis a základne, ktorá sa stala dočasným útočiskom korábu s Isaacom a jeho láskou Ellie na palube. U priamočiarej akcie ide o doteraz nevídaný spôsob vetvenia príbehu. Voliteľné úlohy nie sú vôbec krátke a často sú ťažšie ako samotná kampaň. Ich splnením získate veľmi cenné súčiastky aj suroviny na výrobu zbraní.
Dead Space 3 sa neodohráva po celý čas na planéte, o ktorej Unitológovia tvrdia, že je domovom Markerov. Úvodná tretina sa odohráva vo vesmíre a než sa presunie na pevnú pôdu, chce pripomenúť, o čom boli predošlé hry. Na planéte sa však mení na čistú akciu a pobehovanie z jedného komplexu do druhého je možno až zbytočne natiahnuté. Tu už nie je miesto pre nulovú gravitáciu alebo vákuum. Visceral Games zahodili ponúkanú príležitosť s arktickým podnebím a po nájdení správneho obleku sa môžete vonku voľne pohybovať.
Odhliadnuc od unikátnosti rozprávania použitom v co-ope sa náplň obmedzuje iba na elimináciu a krytie sa navzájom. Psychickému teroru odzvonilo. Pri sólo môžete vidieť za konaním Isaaca a vyrovnávaním sa s kopačkami od ex, ktorá si našla rýchlo náhradu, tradičnú love story. Pre svoju milovanú je ochotný ísť na druhý koniec vesmíru. Jednotlivé komponenty Dead Space 3 nie sú unikátne, ich spojením dochádza k zvýšeniu znovuhrateľnosti a nie pre to, že chcete pozbierať všetky artefakty. Odomknuté módy umožňujú hrať iba s jedným životom alebo vrátiť sa k základom, kedy rezačka bola skutočne rezačkou. Classic režim s upravenými podmienkami odporúčam všetkými desiatimi, i keď si treba zvyknúť na fakt, že je tempo vyššie ako v Dead Space 2.
Dead Space 3 obsahuje veľa premenných, ktoré sa podpisujú pod celkový zážitok. Často sa pristihnete nad racionálnym konaním skúseného Isaaca, ktorý rozumie strojom lepšie ako ženám, ale aj jeho tímu, ktorý ho radšej nechá vytrápiť, akoby ho mal vytiahnuť v klietke z jamy von. Mnohé veci nedávajú zase zmysel ako stanice s vystreľovacími lanami na mieste, kam nikdy žiadna ľudská noha nevkročila. Kto ich tam dal, nikto nevie, takisto ani to, kto namaľoval rebríky modrou farbou.
Séria Dead Space sa zmenila, nie nevyhnutne k lepšiemu. Je iná, otvorená novým horizontom a tretí diel ju vedie na miesta, kde predtým nebola a kde sme si ju nedokázali pri jej štarte predstaviť. Pochopiteľne, s druhým hráčom po boku sa až tak nebojíme a aj tá hudba dlhými sláčikovými pasážami má problémy vybudovať ťaživú náladu, zvuky stále dokážu rovnako ako pred rokmi naplašiť a donútia sem-tam vystreliť do tmy ranu istoty. Dead Space 3 skúša nové triky a vo výsledku jej to vychádza. Na svojich predchodcov, ktorí nastavili latku pomerne vysoko, to však nestačí.
RECENZIE HRÁČOV |
6.0
ANGELENAM
29.1.2014
ÚvodČlovek by si myslel, že originál Dead Space je klenotom a v žiadnom pr...prečítať celé
|
7.0
|
9.0
|
9.0
BOSS MARŤAS
14.4.2013
Na Dead Space 3 som sa tešil od prvého gameplayu, pretože to vyzeralo výborn...prečítať celé
|
8.0
LIFE28
15.2.2013
Manažéri z Visceral Games alebo Electronic Arts po dvojke usúdili, že sa sér...prečítať celé
|
7.0
|
Xbox 360
PC PS3 Vývoj: EA / EA Czech / Visceral Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|