BATMAN: ARKHAM ORIGINS |
BATMAN: ARKHAM ORIGINS |
Je jedno, či predchádza udalosti, je len malou odbočkou alebo sa pyšní rímskou číslicou v názve, pokračovanie je považované za nasledovníka odkazu série. O tom, v akej miere by sa mala aplikovať formula “viac, lepšie, väčšie”, máme každý iné predstavy. Aj Warner Bros. V montrealskom štúdiu sa rozhodli vyskúšať na ostro, či dokážu podľa plánov k doteraz neprekonanej komiksovej hre vytvoriť novú hru s Batmanom.
Batman: Arkham Origins je dôkazom, že to možné je, výsledok je nielen len familiárny, ale identický až nezaujímavý. Vyčerpanosť vytýkaná Gears of War Judgment a God of War Ascension je pripisovaná únave samotnej predlohy, u Batman: Arkham Origins ide skôr o nebezpečnú cestu istoty bez vlastného rukopisu. Fungujúce herné mechanizmy - plachtenie mestom, hľadanie stôp pri vyšetrovaní miest činu, získavanie schopností - v žiadnom prípade nemení, ale drobné novinky sú len vrstvené na seba, no nie tak zásadné, aby pôsobili cudzo alebo mali zásadný dopad na dôverne známu hrateľnosť.
U Batman: Arkham Origins sa často pristihnete, že si kladiete otázku: “Prečo to vlastne hrám?” Všetko, čo v hre nájdete, ste už robili. Lietali medzi sochami gargoylov, vešali na ne nepriateľov, v tichosti sa plazili ventilačnými šachtami, s röntgenovým videním skenovali prostredie a s hliadkami hrali psychologickú hru, až kým neprepadli strachu úplne a potom ich jedným chvatom upratali.
Batman: Arkham Origins predbieha udalosti fantastickej dvojice Arkham Asylum a Arkham City od Rocksteady a vedie na úplný začiatok, nie však predlohy, ale iba série. Batman je už dávno etablovaným maskovaným hrdinom, ktorý si potrebuje získať dôveru Gothamu aj Gordona. Black Mask, jeden zo zloduchov, ktorí sa na scéne striedajú ako na bežiacom páse, no žiadnemu nepripadá väčšia ako epizódna úloha, vypíše odmenu na hlavu netopiera 50 miliónov dolárov.
Poľovačka ôsmych zabijakov, ktorí idú Batmanovi po krku, je zrazu skúškou, či dokáže nájsť všetky balíčky so zbraňami, prekaziť obchod s drogami a deaktivovať časované bomby v podobe nepovinných úloh. Ikonické postavy testujú schopnosti Batmana, za ich konaním nehľadajte premyslený plán na ovládnutie mesta. Keď ich ignorujete, nič sa nestane, rovnako ako volanie o pomoc pri plachtení nad mestom.
Batman Arkham Origins sa odohráva v otvorenom svete, kompaktnejších rozmerov ako v Arkham City, ale to dôležité sa deje v budovách, stokách a fabrikách, tak ako tomu bolo doteraz. Striedajú sa v nich pasáže s lozením a vystreľovaním kotvy, prekonávaním enviromentálnych puzzlov a scenár dopĺňajú miestnosti plné nepriateľov a sekcie Predator, kde v roli lovca využívate všetky hračky a naučené schopnosti. Hra má cestu vpred presne nalinajkovanú, nedovoľuje vám počas celej dĺžky improvizovať. Často vás stavia pred hotovú vec, kde iné východisko ako bitka neexistuje.
Zvláštna rozdvojenosť vplýva aj na silu, skladbu, počet nepriateľov a spôsob boja. Zatiaľ čo v Predator sekciách ste neohrozeným hrdinom s gadgetmi, v skupinovej bitke dostanete na frak aj od obyčajných gaunerov. V prvom prípade spacifikujete nepriateľa rýchlo, v druhom vás potrápi viac. Hra konštantne testuje a skúša, či ste nezabudli, ako a kedy sa používa protiútok a výpad. Oberá vás o výhodu zobrazených značiek nad hlavami protivníkov pripravených k útoku, ak sa vám darí, v opačnom prípade ich opätovne zvýrazňuje. V súboji s najťažším bossom Deathstroke umiestneným z nepochopiteľných dôvodov na úplný začiatok používa dokonca aj neblokovateľné údery.
Súbojový systém Freeflow sa nezmenil, vychádza z budovania komba úspešnými útokmi a bránením, pričom dovoľuje skokmi upratať pomerne veľkú skupinu. Tak to funguje v ideálnom prípade, obyčajne vás obstúpi tucet nepriateľov a každý si chce udrieť. V kombinácii s kamerou, ktorá nesleduje, čo sa deje za vašim chrbtom, vznikajú frustrujúce úzke hrdlá s vysokou obtiažnosťou. Batman má často problém otočiť sa správnym smerom a doraziť načatého nepriateľa alebo venovať pozornosť najnebezpečnejšiemu s palnou zbraňou.
Warner Bros. Montreal zmenili strom schopností Batmana, po novom je previazaný na rôzne mikro úlohy a výzvy schované v menu. Ich plnením sa odomykajú gadgety použiteľné v bojoch, ale aj upgrady - nedajú sa získanými skúsenostnými bodmi len tak zakúpiť, i keď ich v Predator móde môžete voľne používať. Vzhľadom na náročné súboje a ich častý výskyt im nevenujete pozornosť a každý jeden skúsenostný bod investujete rovno do brnenia a sily elektrických rukavíc - jedného z nových gadgetov. K úderom pridávajú ďalšie poškodenie a sú využiteľné aj na aktiváciu rôznych mechanizmov napájaných elektrinou, na čo sa v predchádzajúcej časti používala zbraň. Skutočne novým gadgetom je tak iba lepivý granát, s ktorým sa dajú upchať potrubia alebo vytvoriť improvizovaná plť.
Mapu Gothamu v Arkham Origins tvorí päť neveľkých štvrtí spojených centrálnym mostom, v otvorenom prostredí hra kladie dôraz na dobýjanie týchto lokalít. Odstránením rušičky si odomknete rýchly presun medzi nimi bez nutnosti plachtiť mestom. Mimo hlavnej príbehovej línie sa môžete venovať hľadaniu poschovávaných balíčkov a riešeniu hádaniek Riddlera alebo sa vydať po stopách dobre strážených bômb alebo dební s drogami a zbraňami, čo vždy vedie k obrovskej bitke. Zakrátko sa začne opakovať nepríjemná schéma a zistíte, že vykonávate dokola to isté, to platí aj pre rôzne malé lúpeže a prepadnutia. Ak ignorujete volanie obyvateľov Gothamu o pomoc, nič sa nedeje.
Úplnou novinkou do Arkham série je multiplayer vytvorený na zákazku v štúdiu Splash Damage. Jeho zaujímavosť nie je priamo úmerná času strávenom hraním. Aktuálne na serveroch nie je dostatok hráčov a na zahájenie zápasu sa čaká dlhé minúty. V multiplayeri dve trojčlenné skupiny zločincov na štyroch mapách bojujú o tikety v duchu Battlefield obsadzovaním kontrolných bodov a zabíjaním súpera. Vtip spočíva v tom, že dvaja hráči ovládajú Batmana a Robina a aby toho nebolo málo, súperiace strany môžu privolať na pomoc svojich bossov - Jokera vyzbrojeného silným koltom a Banea s mocnými údermi. Multiplayer sa hrá ako tradičná 3rd person akcia, levelovaním sa odomykajú nové zbrane a častým používaním silnejú. Hra za Batmana a Robina pripomína režim Predator, len je trochu neohrabanejší napríklad pri vystreľovaní kotvičky.
K hrám Arkham neodmysliteľne patria náročné výzvy zamerané na tréning súbojov, hrabanie bodov v skupinových bojov, tradičné Predator scenáre a Ranked mapy, kde si výsledky môžete porovnať so svetom. Nájdete tu takisto aj kampane, ktoré challenge spájajú do trojíc. Vybrané sa navyše dajú modifikátormi zjednodušiť (doplnenie života) alebo naopak sťažiť (zapnúť časový limit). Získať všetkých 300 medailí nie je jednoduché a vyžaduje tréning.
Batman: Arkham Origins sa odohráva počas jednej noci. Vizuálne je hra veľmi príbuzná s predchodcami, používa tmavé farby a obskúrny dizajn lokalít ako vystrihnutý z Burtonoviek. Hru trápia problémy so zamŕzaním pri nahrávaní nových scén, ktoré nedávno vydaný update ešte zvýšil. Testovanú Xbox360 verzia bolo potrebné resetovať štyri krát. Ku kritickým momentom dochádzalo tesne po uložení, takže bolo možné hneď pokračovať ďalej. Warner Bros. Montreal vymenili hercov dabujúcich hlavné postavy a je to na hre poznať. Dvojke Kevin Conroy a Mark Hammil - dlhoročným predstaviteľom Batmana a Jokera - a ich výkonom sa ťažko niekto vyrovná.
Batman: Arkham Origins sériu absolútne nikam neposúva, ale prešľapuje na mieste. Na hre je poznať, že sa autori báli urobiť zásadnejšie zmeny a zásahy do hrateľnosti. Výsledkom je na prvý pohľad identická, ale pod povrchom obohraná hra. Lákavá, no úlohami nezaujímavá, s opakujúcou sa náplňou a presne nalinajkovanou cestou vpred bez možnosti improvizovať a používať hračky Batmana podľa ľubovôle.
RECENZIE HRÁČOV |
8.5
SCORPWIND
20.8.2020
+ boje s asassinmi, ktorý vás lovia+ dobre spracovaný prequel k Arkham trilógií+ Deathstroke...
zobraziť
|
PC
PS3 Xbox 360 WiiU Vývoj: Warner Bros. / CENEGA / Warner Bros. Montreal Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|