XCOM: ENEMY WITHIN |
XCOM: ENEMY WITHIN |
Pred rokom sme sa zoznámili s neznámym nepriateľom z hviezd v stratégii XCOM: Enemy Unknown a nakopali mimozemšťanov do zadku. Hrozba však ešte nepominula a navyše sa objavil nový protivník z vlastných radov. Zachrániť ľudstvo pred katastrofou bude náročnejšie, ale aj zábavnejšie.
Expanzia XCOM: Enemy Within neprináša nový príbeh, ale obaľuje kostru pôvodného ťaženia, ktoré teraz chutí ako šťavnatý biftek. Bude to teda deja vú, kde je svet znovu vyklepaný z prvej návštevy ani náhodou nie priateľských, mimozemšťanov. Do terénu vyrazia vojenské tímy zelenáčov, z ktorých sa postupne stanú ostrí veteráni s hviezdičkami na ramenách. Na základni sa budú pitvať telá sivých návštevníkov a vyvíjať technológie, ktoré pomôžu uspieť v potýčkach s votrelcami. V podzemí pribudnú nové miestnosti a v hangári lietajúce stroje, ktoré na oblohe prenasledujú UFO. A to všetko je financované z pravidelných príspevkov od svetovej rady, ktoré sa dajú zvýšiť umiestnením satelitov nad ohrozenými štátmi. Možností, ako uspieť v nerovnom boji, je však teraz oveľa viac.
Nové prvky sa objavujú už na začiatku ťaženia. Priebeh bitiek, kde sa zachovali taktické možnosti z pôvodnej hry, je okorenený honbou za novou surovinou - meld. Na každom štandardnom bojisku sa nachádzajú dva zdroje tejto zmesi. Sú ľahko viditeľné v teréne a k ešte neodkrytému ložisku navádza svetelný lúč. Na získanie meldu je limitovaný čas. Po objavení máte len niekoľko kôl na to, aby niektorý z vojakov prišiel k zdroju a vzal jednorazovú zásobu. Ak to nestihnete, surovina vyprchá. Zlyhanie neohrozí úspech misie, kde je stále prioritou pobiť mimozemšťanov, ale stratíte cennú látku so širokým využitím. Snaha získať ložisko za každú cenu sa však niekedy neoplatí. Pri unáhlenom postupe môžete vbehnúť medzi striehnucich nepriateľov a dostanete poriadnu nakladačku.
Meld je na nezaplatenie a po výstavbe kybernetického a genetického laboratória vylepší vašich regrútov. V prvom prípade upravíte telo vojaka mechanickými končatinami a stane sa z neho MEC Trooper. Jedná sa o nové povolanie s vlastným vývojom a schopnosťami, ktoré pribúdajú podobne ako u štandardných vojakov. Takže získava skúsenosti, hodnosti a bonusy, spôsobí vyššie poškodenie preskúmaným druhom mimozemšťanov alebo sa v boji regeneruje.
MEC Trooper potrebuje mechanické brnenie, ktoré ho zmení na ničivý bojový stroj. Brnenia troch tried prinášajú okrem silnej primárnej zbrane aj taktické systémy s ďalšími bonusmi a útokmi. Plameňomet spáli niekoľko obetí v dosahu, mocný úder pošle k zemi aj húževnatých protivníkov a liečivý sprej uzdraví vojakov. Možností je niekoľko a závisia aj od technologického pokroku. MEC Trooper je v teréne mobilnejší a silnejší ako bežní vojaci, veteráni s pokročilou výbavou sa mu však dokážu vyrovnať. Má pomerne veľa životov, no pod tlakom nepriateľov nie je až taký odolný. Dá sa však liečiť bežným spôsobom, čiže lekárničkami, aj keď po misii treba ešte opraviť brnenie.
Meld v genetickom laboratóriu mení vojakov trochu iným spôsobom a to implantátmi. Modifikácie mozgu, očí, hrude, pokožky a nôh robia z ľudí supermanov. Hyper-reaktívne zreničky zlepšia presnosť streľby, druhé srdce zachráni pred istou smrťou a zasiahnutý iba krváca. Adrenalínové žľazy (po zabití nepriateľa) vypustia feromóny, ktoré zvýšia ofenzívne schopnosti tímu. Vďaka úprave pokožky je možné spozorovať skrytého nepriateľa. Každý vojak môže mať niekoľko implantátov a keď má navyše vysokú hodnosť, je to skutočne elitný zabijak. Meldu však nie je nazvyš.
Výkony vojakov podporíte aj oceneniami za zásluhy. Postupne sa odomkne niekoľko druhov medailí, ktoré môžete v obmedzenom množstve prideliť ľubovoľným vojakom. Medailu môžete premenovať a ocenenému prinesie jeden z dvoch permanentne zvolených bonusov. Cena za pouličný boj napríklad zvýši buď obranu alebo presnosť streľby počas krytia. Vojak môže mať na hrudi niekoľko medailí.
Posilnení sú aj nepriatelia, aj keď nie tak dramaticky. Na bojisko prichádza Sectoid v brnení, zvaný Mechtoid. Patrí k najväčším a najobávanejším protivníkom a má ničivé plazmové zbrane, ktoré ale nie sú príliš presné. Jeho húževnatosť zvyšujú štíty mimozemských veliteľov a bežných Sectoidov, ktoré môžu zoslať v každom kole. Druhým nováčikom je Seeker, ktorý pripomína lietajúcu chobotnicu z Matrixu. Vie nepríjemne prekvapiť, keď sa zneviditeľní a potom náhle skočí na vojaka, ku ktorému sa prikradol. Ak držíte svoj tím pokope a využívate pozorovací mód, Seeker padne skôr ako stihne udusiť svoju obeť chápadlami. Jednotlivca, vzdialeného od družiny, však po pár kolách zabije.
Výrazne sa zvýšil počet špeciálnych misií a nie len od svetovej rady. Majú pestrú náplň a odohrávajú sa aj v nových lokalitách a prostrediach. Ocitnete sa napríklad v rybárskej osade na severe, kde hľadáte príčinu nákazy. Keď nájdete zdroj infekcie, musíte privolať letecký útok a stiahnuť sa skôr ako oblasť exploduje. Útek nie je jednoduchý, pretože máte v pätách neustále sa liahnúcich Chryssalidov. V ďalších misách musíte získať tajný náklad z kamiónu na rozpadávajúcej sa priehrade, alebo zastaviť pokusy mimozemšťanov, kde oslobodíte troch veteránov. Okrem toho sa zachovali úlohy, kde chránite VIP osoby alebo zneškodňujete bomby.
Nové a pôvodné misie prichádzajú frekventovane v rozumnom slede. Aj implementácia DLC Slingshot, s členom triády v Číne, ktorý je zahrnutý do expanzie, teraz pôsobí prirodzene a neblokuje prístup k iným úlohám rady. Zaujímavosťou je vedľajší príbeh Operation Progeny zviazaný s postavou Annette, ktorý mal pôvodne vyjsť ako ďalšie DLC, ale napokon sa stal súčasťou Enemy Within.
Najvýraznejšie misie však súvisia s diverznou činnosťou novej frakcie Exalt. Jedná sa o zradcov z ľudskej rasy, ktorí majú s mimozemšťanmi vlastné úmysly a podkopávajú autoritu Xcomu. Ohrozujú fungovanie celého projektu, kradnú peniaze a technológie a môžu umelo vyvolať paniku v sledovaných krajinách. Objavia sa v pokročilej fáze hry a len tak sa ich nezbavíte. Musíte vystopovať ich základňu, čomu predchádza séria špionážnych misií. Môžete risknúť útok na potenciálne centrum organizácie v predstihu, ale ak sa pomýlite, dotknutý štát sa okamžite odtrhne od projektu XCOM.
V zásade sa jedná o dva druhy Exalt misií a v oboch prípadoch zohráva úlohu váš agent. Niekoľko kôl pred výpravou zvolíte vojaka, ktorý je vyslaný na prieskum a na obranu má iba pištoľ. Zakrátko sa rozohrá misia, kde sa špión priamo v teréne spojí s tímom, určeným na boj. Ovládate všetky postavy vrátane agenta so špeciálnym poslaním. Stále vyzbrojený len pištoľou musí hacknúť dve zariadenia nepriateľa a dostať sa do evakuačnej zóny. Útoky Exalt protivníkov, so šatkami na ústach a arzenálom strelných zbraní, prežije len s podporou vojenskej čaty.
V inej Exalt misii agent plní sekundárnu úlohu a oslabuje komunikáciu nepriateľov, ktorí chcú hacknúť dekodér a transmisné zariadenie. Úlohou vašich vojakov je zabrániť teroristom, aby sa zdržali tri kolá v blízkosti kľúčových bodov. Možno prezradím priveľa, ale musím ešte spomenúť unikátnu misiu, ktorá sa odohráva priamo na základni XCOM. Vynechám detaily, aby ste si to užili a iba dodám, že ani na domovskej pôde nebudete v bezpečí.
Je škoda, že multiplayer doznal iba symbolických úprav a tvorcovia neskúsili zahrnúť nové módy výchádzajúc z Exalt misií. Viem si živo predstaviť ako jeden hráč bráni kľúčové body a druhý sa ich snaží dobyť alebo prvý musí hackovať zariadenia a druhý sa v tom pokúša zabrániť. Musíme sa však uspokojiť s niekoľkými novými mapami a doplnenými MEC Troopermi, mimozemšťanmi a vojakmi organizácie Exalt,.
Nové prvky výdatne obohacujú postup v ťažení a okrem výrazných noviniek postrehnete aj menej okaté doplnky. V menu je viac nastavení, ktoré upravia parametre kampane, všimnete si početnejšie úpravy brnení pred bojom, môžete napríklad zvoliť výstrednú ružovú farbu pre stroj MEC troopera. Po teroristoch zostávajú Exalt verzie strelných zbraní. Síce sa líšia len dizajnom, ale aspoň nemusíte vyrábať vlastné. Vojakom nastavíte jazyk, takže na bojisku začujete nie len angličtinu, ale aj francúzštinu či nemčinu. Maličkosť, ale poteší.
Grafická stránka sa veľmi nezmenila, určite však potešia nové povrchy a dizajn doplnených máp. Po novom sa bude bojovať aj v zasneženom prístave, v ruinách miest a na stavenisku. Odstránili sa mnohé bugy, len kamera pri snímaní rôznych podlaží a úrovní terénu je stále mierne zmätočná. Raz za čas mi hra zamrzla v boji pri ťahu nepriateľa.
XCOM: Enemy Within odhalil vnútorného nepriateľa a tiež pokročilé možnosti hry, ktoré jej dávajú nový rozmer. Boj je ten istý a predsa výrazne odlišný. Vďaka expanzii je postup napínavejší a dobrodružnejší. Zopakujú sa stavy, keď sa nedokážete o polnoci odtrhnúť od počítača. Pôvodný XCOM, s doplneným obsahom, je teraz fanúšikom ešte bližší a záchrana Zeme naliehavejšia.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: 2K Games / CENEGA / Firaxis Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|