BRAVELY DEFAULT

BRAVELY DEFAULT

8.5

Final Fantasy trochu inak

Recenzia na 3DS verziu

Podľa mnohých sa duch Final Fantasy začal vytrácať vydaním desiateho dielu. Čo prišlo potom, nemalo už s pôvodnou sériou nič spoločné: pekné fantasy prostredia, vždy originálny svet a pravidlo - ani jedno pokračovanie -  boli pasé. Za posledných desať rokov urazila séria solídny kus cesty, na konte má veľa dielov, spin-offov, inšpirácií či mobilných nepodarkov. Square-Enix si uvedomuje, že vlastné štúdio im svieži diel tak skoro nevytvorí. Oslovili tvorcov 3D Dot Game Heroes, aby im ušili RPG ako remeň, ktoré by fanúšikovia milovali a oni ho radi vydajú do celého sveta. Volá sa Bravely Default.

Nástup je sľubný, štvorité intro predstavuje postupne hrdinov a s ich osudmi sa nemazná. Z kvarteta sa najviac venuje chlapcovi, ktorý prišiel o rodnú dedinu - tá bola doslova zrovnaná so zemou a on teraz putuje po svete, aby zistil, či to bola skutočne iba náhoda a úder prírodnej katastrofy, alebo je za tým aktom čosi viac. Hlavné postavy sú solídne napísané, majú motiváciu pre putovanie, ale príbeh sa rád vracia k chlapcovi a najmä po 5 - 10 hodinách stratíte občas chuť odhaľovať ďalšie časti zápletky. Je príliš povedomá, zbytočne zamotaná a najmä dejové zlomy nie sú silné ako v iných hrách. Chýba moment prekvapenia alebo padnutej sánky, aby ste si povedali, že sa postava pričinila o niečo nečakané. Na druhej strane, Bravely Default dodáva osvedčenú RPG klasiku, ako dôvod pre vandrovku i odhaľovanie jednotlivých mechanizmov hry stačí.

Postavy síce nemusia mať napísané najlepšie party a odriekať silné dialógy - hoci pri nahovorení množstva replík by boli fajn - keď sa o nich chcete starať v boji alebo pri putovaní krásnym svetom. Je to azda sila hardvéru 3DS, ale najmä animátorov a dizajnérov, že vytvorili jedno nádherné univerzum dýchajúce životom a zmyslom pre detail. Štvorité intro a vstup do hry, ktorý trvá asi 20-minút, totiž rýchlo strieda pohľad na malebné mesto pripomínajúce nejednu metropolu z Final Fantasy IX. Stredovekou fantasy RPG strihnutá metropola vás priamo pozýva do objavovania svojich končín a hra si ďalšie miesta šetrí vo svojej štedrej stopáži aj na neskôr. Hoci niektoré miesta sú povedomé charakterom, pri striedaní elementov vetra, vody, ohňa či prostredí púšte, lesa, miest a dediniek, ich architektúra alebo rozloženie predmetov, nepriateľov a bossov vás láka na skúmanie, grindovanie a samozrejme boj. Svet nie je obrovský, ale poskytuje dostatočne členité územia a jednotlivé lokality si ľahko zapamätáte.

Bravely Default
Bravely Default Súbojový systém má citeľne viac príkazov a kombinácií ako bežná RPG.
Súbojový systém má citeľne viac príkazov a kombinácií ako bežná RPG.


Bravely Default Všimnite si povolania skupiny, okrem rytiera nič tradičné, skôr šikovné nadstavby.
Všimnite si povolania skupiny, okrem rytiera nič tradičné, skôr šikovné nadstavby.


Bravely Default Agnés je sympatická dievčina, ktorá od úplného začiatku ašpiruje na tradičnú liečiteľku skupiny.
Agnés je sympatická dievčina, ktorá od úplného začiatku ašpiruje na tradičnú liečiteľku skupiny.





Stačí hodinka - dve strávené v Bravely Default a rýchlo zistíte, že hoci na obale nesvieti Final Fantasy, majú veľa spoločného. Od mien jednotlivých lokalít, cez názvy predmetov (Phoenix Down na oživenie či Ether na mágiu, nehovoriac o rozložení kúziel), tajomstvá kryštálov až po rovnomenné postavy. Verní fanúšikovia série sa musia čudovať, prečo si hra zvolila vlastný názov – a odpoveď neleží v deji alebo svete, ale súbojovom systéme. Na prvý pohľad zdieľa tradičný ťahový štýl - hrdina sa môže rozhodnúť pre úder, kúzlo alebo použitie predmetu. No v menu svieti aj dvojica nových príkazov: Brave a Default. Ak potrebujete poriadne silný úder volíte Brave a nepriateľovi ukrojíte poriadny kus zo zdravia, ale za cenu stopky v jednom až štyroch nasledujúcich kolách. Ak potrebujete takticky vyčkávať a nie je pre vás nutné zasadiť úder práve teraz, ťuknete na Default a šetríte sa na silnejší zásah neskôr. Spájanie ťahov a správneho načasovania je mantrou a inovatívnym momentom všetkých JRPG a funguje výborne.

Samozrejme, každá postava používa štandardné údery a Brave/Default podľa vlastného povolania i štýlu. Putujete vo štvorici, takže sa dá načasovať používanie klasickej palety aj mágie pre každú postavu a ostatné môžu alternovať ich správanie. Možnosti Brave/Default taktiky sú úžasné, útočiace postavy kalkulujú najmä s Brave príkazom na presilu v boji, no liečiteľ dokáže využiť Brave rovnako na vyliečenie celej skupiny v správnom čase. Na druhej strane sa proti takejto taktike relatívne ťažko bojuje - keď nepriateľ prekvapí skupinu v slabej chvíľke, neraz súboj nemilosrdne končí. Najmä bossovia sú majstri takýchto okamihov, už už si myslíte, že boss padá na kolená a zrazu má 80% zdravia vďaka náhlej liečbe. Ak náhodou bojujete proti väčšiemu počtu protivníkov, rovnako vedia silno taktizovať.

Preto padne celkom vhod široká sloboda v rámci obtiažnosti, oproti iným hrám s pevne definovaným stupňom si môžete voliť obtiažnosť pre kus hry alebo jediný súboj. Vďaka tomu malá potýčka môže byť náročná a priniesť cenné skúsenosti alebo si na nej vylámete zuby, kým nekapitulujete sami. Je to prekvapivo variabilný element, čo potvrdzuje snahu autorov poskytnúť nástroje na ovplyvňovanie hry, ale v prospech hrateľnosti a progresu. Prináša citeľne lepší zážitok oproti klasickému grindovaniu.

Možnosti Bravely Default však nekončia iba pri boji s duom nových príkazov. Hrá stavila na tzv. job systém a prináša dva tucty povolaní. Trvá pár hodín, kým si na každej postave vyskúšate niekoľko špecializácií a rozhodnete pre užší výber alebo favorita. Prirodzene vás nečaká hneď od začiatku všetkých 24, takže musíte si viaceré sami nájsť a sprístupniť, ale aj to je pragmatická súčasť herného zážitku. Odblokovať potenciál a netradičné povolania ako temný rytier, ninja či pirát sú iba prvou fázou systému. V druhej prebieha aplikácia a výber najvhodnejšieho a do tretice sa pridáva experimentovanie povolaní v celej skupine, ako ktoré klapne a či sa vhodne doplnia.

Keď si myslíte, že ste vyzreli na taktický súbojový systém a zvládli aj Brave/Default príkazy, tak si možno zrazu vybrať novú skupinu povolaní a v boji skúšať odlišné taktiky. Prínos bojového systému je silný, nielen ďalšie príkazy, ale aj vybalansovanie skupiny vedú k úspechu. A že job systém a Brave/Default vôbec fungujú, je dobrou vizitkou tvorcov. V iných RPG sa pri toľkých možnostiach strácate, v Bravely Default stále skúšate a hľadáte to najlepšie pre skupinu.

Dobrý svet, herný štýl a zaujímavý súbojový systém si vychutnáte v hlavnej línii aj vedľajších misiách. V nich vás čakajú ďalší bossovia, zaujímavé predmety a cenné skúsenosti. Oveľa viac si všimnete, ako autori využívajú možnosti 3DS a jej technológie. Napríklad budovanie novej dedinky pre hrdinu prebieha pomocou robotníkov a nových získate cez StreetPass. Čím viac pracovnej sily, tým skôr postavíte jednotlivé časti. Kto si odloží konzolu do Sleep Mode, získa Sleep Point na zastavenie času a vyvolanie úderu. Sú to drobnosti a dokazujú, že autori výborne využívajú potenciál platformy. A sú to síce vychytávky väčšinou pre minihry, no celkom chytľavé a užitočné.

Bravely Default
Bravely Default Klasická situácia, kde potrebný priesmyk stráži divá zver a čaká vás ťažký súboj o prechod.
Klasická situácia, kde potrebný priesmyk stráži divá zver a čaká vás ťažký súboj o prechod.


Bravely Default Nepriatelia nevyčnievajú z radov žánru, tucty obyčajných, menší i väčší boss na počkanie.
Nepriatelia nevyčnievajú z radov žánru, tucty obyčajných, menší i väčší boss na počkanie.


Bravely Default Krčmičiek a podobných prostredí nájdete v hre celé desiatky. Tá hudba! A jej atmosféra!
Krčmičiek a podobných prostredí nájdete v hre celé desiatky. Tá hudba! A jej atmosféra!





Grafika Bravely Default pôsobí ako balzam na dušu a mnohé prostredia pripomínajú najlepšie JRPG 90. rokov. Hudba stavila na kvalitné melódie, ale najviac poteší množstvo dabingu, síce nie pre každý dialóg, ale oproti tuctom RPG na DS posilňujú pocit z hrania na lepšej konzole

Bravely Default bude azda pre niektorých hráčov neoficiálne pokračovanie Final Fantasy IX, prípadne aj duchovný nástupca DS titulu Final Fantasy: 4 Heroes of Light. No odložme mená bokom a ostane tu nezabudnuteľná JRPG, ktorá využíva svoje atribúty na jednotku (svet, prostredia, grafika) a nebojí sa ani noviniek (Brave/Default pre súboje). JRPG žáner žije, popri sériách ako Atelier prichádzajú nové svety i nové systémy a tie sa oplatí skúšať. 3DS sa aj cez Bravely Default pasuje za top platformu pre tento žáner.


napísal korec 31.1.2014
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
8.5
Vo svete
8.6
Ohodnotiť
BRAVELY DEFAULT
+ krásny svet
+ vynikajúci súbojový systém
+ job systém a možnosti hrdinov
+ voliteľná obtiažnosť častí hry
+ grafika, hudba, atmosféra
- nie príliš originálny príbeh
- málo zaujímavých bossov


RECENZIE HRÁČOV
3DS

Vývoj: Square Enix / Conquest / Silicon Studio
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 6. december 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29278)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk