BRAVELY DEFAULT |
BRAVELY DEFAULT |
Podľa mnohých sa duch Final Fantasy začal vytrácať vydaním desiateho dielu. Čo prišlo potom, nemalo už s pôvodnou sériou nič spoločné: pekné fantasy prostredia, vždy originálny svet a pravidlo - ani jedno pokračovanie - boli pasé. Za posledných desať rokov urazila séria solídny kus cesty, na konte má veľa dielov, spin-offov, inšpirácií či mobilných nepodarkov. Square-Enix si uvedomuje, že vlastné štúdio im svieži diel tak skoro nevytvorí. Oslovili tvorcov 3D Dot Game Heroes, aby im ušili RPG ako remeň, ktoré by fanúšikovia milovali a oni ho radi vydajú do celého sveta. Volá sa Bravely Default.
Nástup je sľubný, štvorité intro predstavuje postupne hrdinov a s ich osudmi sa nemazná. Z kvarteta sa najviac venuje chlapcovi, ktorý prišiel o rodnú dedinu - tá bola doslova zrovnaná so zemou a on teraz putuje po svete, aby zistil, či to bola skutočne iba náhoda a úder prírodnej katastrofy, alebo je za tým aktom čosi viac. Hlavné postavy sú solídne napísané, majú motiváciu pre putovanie, ale príbeh sa rád vracia k chlapcovi a najmä po 5 - 10 hodinách stratíte občas chuť odhaľovať ďalšie časti zápletky. Je príliš povedomá, zbytočne zamotaná a najmä dejové zlomy nie sú silné ako v iných hrách. Chýba moment prekvapenia alebo padnutej sánky, aby ste si povedali, že sa postava pričinila o niečo nečakané. Na druhej strane, Bravely Default dodáva osvedčenú RPG klasiku, ako dôvod pre vandrovku i odhaľovanie jednotlivých mechanizmov hry stačí.
Postavy síce nemusia mať napísané najlepšie party a odriekať silné dialógy - hoci pri nahovorení množstva replík by boli fajn - keď sa o nich chcete starať v boji alebo pri putovaní krásnym svetom. Je to azda sila hardvéru 3DS, ale najmä animátorov a dizajnérov, že vytvorili jedno nádherné univerzum dýchajúce životom a zmyslom pre detail. Štvorité intro a vstup do hry, ktorý trvá asi 20-minút, totiž rýchlo strieda pohľad na malebné mesto pripomínajúce nejednu metropolu z Final Fantasy IX. Stredovekou fantasy RPG strihnutá metropola vás priamo pozýva do objavovania svojich končín a hra si ďalšie miesta šetrí vo svojej štedrej stopáži aj na neskôr. Hoci niektoré miesta sú povedomé charakterom, pri striedaní elementov vetra, vody, ohňa či prostredí púšte, lesa, miest a dediniek, ich architektúra alebo rozloženie predmetov, nepriateľov a bossov vás láka na skúmanie, grindovanie a samozrejme boj. Svet nie je obrovský, ale poskytuje dostatočne členité územia a jednotlivé lokality si ľahko zapamätáte.
Stačí hodinka - dve strávené v Bravely Default a rýchlo zistíte, že hoci na obale nesvieti Final Fantasy, majú veľa spoločného. Od mien jednotlivých lokalít, cez názvy predmetov (Phoenix Down na oživenie či Ether na mágiu, nehovoriac o rozložení kúziel), tajomstvá kryštálov až po rovnomenné postavy. Verní fanúšikovia série sa musia čudovať, prečo si hra zvolila vlastný názov – a odpoveď neleží v deji alebo svete, ale súbojovom systéme. Na prvý pohľad zdieľa tradičný ťahový štýl - hrdina sa môže rozhodnúť pre úder, kúzlo alebo použitie predmetu. No v menu svieti aj dvojica nových príkazov: Brave a Default. Ak potrebujete poriadne silný úder volíte Brave a nepriateľovi ukrojíte poriadny kus zo zdravia, ale za cenu stopky v jednom až štyroch nasledujúcich kolách. Ak potrebujete takticky vyčkávať a nie je pre vás nutné zasadiť úder práve teraz, ťuknete na Default a šetríte sa na silnejší zásah neskôr. Spájanie ťahov a správneho načasovania je mantrou a inovatívnym momentom všetkých JRPG a funguje výborne.
Samozrejme, každá postava používa štandardné údery a Brave/Default podľa vlastného povolania i štýlu. Putujete vo štvorici, takže sa dá načasovať používanie klasickej palety aj mágie pre každú postavu a ostatné môžu alternovať ich správanie. Možnosti Brave/Default taktiky sú úžasné, útočiace postavy kalkulujú najmä s Brave príkazom na presilu v boji, no liečiteľ dokáže využiť Brave rovnako na vyliečenie celej skupiny v správnom čase. Na druhej strane sa proti takejto taktike relatívne ťažko bojuje - keď nepriateľ prekvapí skupinu v slabej chvíľke, neraz súboj nemilosrdne končí. Najmä bossovia sú majstri takýchto okamihov, už už si myslíte, že boss padá na kolená a zrazu má 80% zdravia vďaka náhlej liečbe. Ak náhodou bojujete proti väčšiemu počtu protivníkov, rovnako vedia silno taktizovať.
Preto padne celkom vhod široká sloboda v rámci obtiažnosti, oproti iným hrám s pevne definovaným stupňom si môžete voliť obtiažnosť pre kus hry alebo jediný súboj. Vďaka tomu malá potýčka môže byť náročná a priniesť cenné skúsenosti alebo si na nej vylámete zuby, kým nekapitulujete sami. Je to prekvapivo variabilný element, čo potvrdzuje snahu autorov poskytnúť nástroje na ovplyvňovanie hry, ale v prospech hrateľnosti a progresu. Prináša citeľne lepší zážitok oproti klasickému grindovaniu.
Možnosti Bravely Default však nekončia iba pri boji s duom nových príkazov. Hrá stavila na tzv. job systém a prináša dva tucty povolaní. Trvá pár hodín, kým si na každej postave vyskúšate niekoľko špecializácií a rozhodnete pre užší výber alebo favorita. Prirodzene vás nečaká hneď od začiatku všetkých 24, takže musíte si viaceré sami nájsť a sprístupniť, ale aj to je pragmatická súčasť herného zážitku. Odblokovať potenciál a netradičné povolania ako temný rytier, ninja či pirát sú iba prvou fázou systému. V druhej prebieha aplikácia a výber najvhodnejšieho a do tretice sa pridáva experimentovanie povolaní v celej skupine, ako ktoré klapne a či sa vhodne doplnia.
Keď si myslíte, že ste vyzreli na taktický súbojový systém a zvládli aj Brave/Default príkazy, tak si možno zrazu vybrať novú skupinu povolaní a v boji skúšať odlišné taktiky. Prínos bojového systému je silný, nielen ďalšie príkazy, ale aj vybalansovanie skupiny vedú k úspechu. A že job systém a Brave/Default vôbec fungujú, je dobrou vizitkou tvorcov. V iných RPG sa pri toľkých možnostiach strácate, v Bravely Default stále skúšate a hľadáte to najlepšie pre skupinu.
Dobrý svet, herný štýl a zaujímavý súbojový systém si vychutnáte v hlavnej línii aj vedľajších misiách. V nich vás čakajú ďalší bossovia, zaujímavé predmety a cenné skúsenosti. Oveľa viac si všimnete, ako autori využívajú možnosti 3DS a jej technológie. Napríklad budovanie novej dedinky pre hrdinu prebieha pomocou robotníkov a nových získate cez StreetPass. Čím viac pracovnej sily, tým skôr postavíte jednotlivé časti. Kto si odloží konzolu do Sleep Mode, získa Sleep Point na zastavenie času a vyvolanie úderu. Sú to drobnosti a dokazujú, že autori výborne využívajú potenciál platformy. A sú to síce vychytávky väčšinou pre minihry, no celkom chytľavé a užitočné.
Grafika Bravely Default pôsobí ako balzam na dušu a mnohé prostredia pripomínajú najlepšie JRPG 90. rokov. Hudba stavila na kvalitné melódie, ale najviac poteší množstvo dabingu, síce nie pre každý dialóg, ale oproti tuctom RPG na DS posilňujú pocit z hrania na lepšej konzole
Bravely Default bude azda pre niektorých hráčov neoficiálne pokračovanie Final Fantasy IX, prípadne aj duchovný nástupca DS titulu Final Fantasy: 4 Heroes of Light. No odložme mená bokom a ostane tu nezabudnuteľná JRPG, ktorá využíva svoje atribúty na jednotku (svet, prostredia, grafika) a nebojí sa ani noviniek (Brave/Default pre súboje). JRPG žáner žije, popri sériách ako Atelier prichádzajú nové svety i nové systémy a tie sa oplatí skúšať. 3DS sa aj cez Bravely Default pasuje za top platformu pre tento žáner.
RECENZIE HRÁČOV |
3DS
Vývoj: Square Enix / Conquest / Silicon Studio Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|