INAZUMA ELEVEN GO: LIGHT / SHADOW |
INAZUMA ELEVEN GO: LIGHT / SHADOW |
Inazuma Eleven sa ledva doteperila do Európy v januári 2011, ale odvtedy máme solídnu sériu na DS a 3DS. Prvú trilógiu máme za sebou, európsky trh ju prijal celkom dobre a hoci tretí diel máličko stagnoval, stále to bola poctivá JRPG s dobrým nápadom. A Japonci sa rozhodli živiť sériu a pripravili trilógiu s inými hrdinami. Neotáľali a hoci ste niektorí tretí diel Inazumy nedohrali, pri príležitosti MS vo futbale v Brazílii prišla novinka vyvíjaná priamo na 3DS – Inazuma Eleven Go: Light/Shadow. Ostávajú viaceré otvorené otázky ohľadne novej trilógie. Akí budú noví hrdinovia? Kam sa séria posunie? Je tu priestor na radikálne zmeny? A ako jej pomôže silnejší hardvér 3DS? Očakávania nie sú malé.
Najväčší rozdiel vidieť v príbehu. 10 rokov po udalostiach trojky, keď sa podarilo tímu Inazuma Japan uspieť na medzinárodnej scéne, zažíva juniorský futbal krušné časy. Pokúša sa ho ovládať organizácia Fifth Sector. Motto spoločnosti je síce dobré (všetci si majú byť rovní), no nesedí fakt, že Fifth Sector sa pri presadzovaní svojich ambícií neštíti ani dohodnutých výsledkov. Situácia je na hrane korupcie a nový študent Arion Sherwind na Raimon Academy sa rozhodne pre zmenu. Na to nemôže byť pochopiteľne sám, potrebuje presvedčiť kamarátov a spoluhráčov, aby sa pridali.
Nuž, príbehy Inazumy Eleven boli tradične naplnené myšlienkami priateľstva, odvahy a spoločného boja. Otázne je, kto stojí na druhej strane: sfanatizované mužstvá, démoni, mimozemšťania, organizácie. Tu už nemá Inazuma Eleven čím prekvapiť, jedine tým, že sa vydáva do politiky a nový podtón má odlišný priebeh ako boj s "emzákmi" či svetový šampionát. Vážne prednášané dialógy i scény sú výborne zostrihané a dramaticky podané. Keď partia zloduchov kuje plány alebo v intre vidíte záhadnú postavu, čo chce ovládnuť futbal, pripravíte sa na dobrú story od štúdia Level 5.
V kontraste budú následne civilné scény s novým mladíkom, sčasti odlišným od esa Raimonu, Marka Evansa. Čím dlhšie hráte, tým väčšiu paralelu medzi Arionom a Markom nájdete. Ani starí známi sa neodpratali, figurujú na pozíciách trénerov či mentorov a budete s nimi neustále v kontakte, aby oživili nový diel a pritom spomínali na svoje zážitky. Pravdaže, nováčikovia si ich príliš neužijú, ale aj oni môžu naskočiť do série až teraz bez nutného doštudovania udalostí. Znalci si budú vychutnávať všetky narážky na udalosti z minulosti a počas prvých hodín objavia viaceré paralely. Go pôsobí aj ako reštart série, lebo s novým hrdinom začínate od nuly a učíte sa nuansy, spoznávate mestečko a tak ďalej.
Osobne však cítim, že príbeh nie je taký silný a unikátny ako kedysi. Reboot série cítiť a to najmä pri niektorých scénach, kde sa entuziastický Arion snaží preniknúť do sveta futbalu a spočiatku je snaha takmer až naivná. Autori posunuli svet do módu, kde futbal vládne a určuje kvalitu škôl alebo má celkovo neskutočnú moc, ktorú chce Fifth Sector zneužiť. Ale pozerať opätovne výkriky mladíka, že chce hrať za áčkový tím a potom cez zuby precedí, že sa ledva udrží na nohách, to je aj na pomery JRPG niekedy priveľa – a ostáva silený dojem. Inazuma Eleven Go je ale nevyrovnaný celok a po 5-10 minútach vás zarazí perfektne zostrihanou scénou a hráte ďalej.
Skončí prvá séria animácií a vrháte sa do bežnej náplne. Spoznávate svoj domov, mestečko i Raimon Academy. Podebatujete si s inými postavičkami (s farebnými emotikonmi: biely je bežný, žltý zaujímavý a červený ide ďalej v príbehu) a civilná časť vás dlho nezdrží. Na mapke vidíte všetko potrebné: postavy, obchody, miesta obnovy bodov do zápasu. Výhodou je možnosť ukladať si pozíciu prakticky z menu hry, a tak sa nemusíte spoliehať iba na vyhľadávanie save pointov v teréne. Dobrá voľba!
Nečakajte však veľké zmeny v hrateľnosti. Ťažko sa nahrádza chytľavý súbojový systém, ktorý už fungoval v troch hrách. Určité variácie prišli, ale stále naháňate so stylusom po spodnom displeji svoj tím a hráčom zadávate príkazy. Jedno ťuknutie im určí smer behu a pri konfrontácii sa rozhodujú – či použiť obranu alebo rovno faul, či útočiť zákerne alebo mierne, prípadne akú fintu voliť u brankára. Iste, treba uznať, že útok je plynulejší a lepšie si vyberáte typ a silu strely, no je to predsa len to isté, čo predtým.
Ibaže malé zápasy už nehráte štyria na štyroch, ale piati na piatich. Zvýšením počtu hráčov sa ukazuje nová taktika a je potrebné verbovať trochu iné typy hráčov, aby ste boli vyrovnaným súperom. Zároveň je ihrisko viac zahustené a pohyb postavičiek nie je taký jednoduchý. Nahrávka do priestoru sa často nevypláca, lebo ju skôr zachytí súper. Na druhej strane, viac hráčov v obrane má výhodu v lepšom atakovaní súpera a výbere obrancu na prevedenie zákroku. Osobne si myslím, že Inazuma Eleven Go sa hrá trochu ťažšie, lebo voľný priestor tu chýba. No kopa hráčov možno málinko väčšie mužstvo ocení. Ciele malých zápasov ostali: streliť gól, nedostať gól, brať loptu protihráčovi, dostať hráča na danú pozíciu.
Neprídete ani o veľké zápasy 11 na 11, ktoré sú rezervované pre kľúčové príbehové momenty alebo sa na ne pripravujete dlhší čas a o to viac si ich užijete. Taktika je tu odlišná, často máte naparený určitý hendikep a keďže zápasy simulujú alebo často priamo stelesňujú súboje s bossmi, je to v poriadku.
Do hrateľnosti, malých i veľkých zápasov však nádherne zapadnú takzvané fighting spirits, bojoví duchovia každého hráča. Môžete si ich vyvolať v určitom momente a podobne ako vyvolané bytosti v iných JRPG. Ich prínos je maximálny, či už v podobe masívnych útokov a špeciálnych vlastností alebo hutnej defenzívy, ak sa potrebujete brániť a prehrávate. Fighting spirit je element ako šitý na mieru 3DS, lepšia grafika i engine hre prospieva a môžete si vychutnať vyvolávacie animácie.
Zmeny zaznamenal aj systém verbovania hráčov. Stále tu ostala klasická možnosť zahrať si malý zápas, poraziť vytipovaného hráča a brať ho do tímu. Ale iní sú tvrdohlavejší a vyžadujú splnenie určitých podmienok pred pozvánkou, až potom sa s vami dajú do reči o zverbovaní. Niekedy chcú do tímu aj svojho kamoša, inokedy ich treba dlhšie hľadať a podobne. Je to určite variabilnejší a pestrejší systém, pritom o zápasy určite neprídete a potulky po svete majú hlbší zmysel.
Určitý upgrade zaznamenal aj celkový interface. V hre sú prehľadnejšie ikony, rozmiestnenie na spodnom displeji a väčší priestor sa venuje aj práci s hráčmi, inventárom a predmetmi. Nikdy nie je na škodu zabojovať o lepšie kopačky a vylepšiť si štatistiky do veľkého zápasu jedenástich proti jedenástim.
Animácie počas zápasov sú čoraz dynamickejšie a krajšie.
|
Kombinácia svojej schopnosti i fighting spirita prináša lepšie možnosti ako v minulej trilógii.
|
Bizarné mená ako Wintersea ťahujú tiež za nitky zvláštnych politických pletiek Fifth Sector.
|
Na rozdiel od základnej trilógie je Inazuma Eleven Go viac rozkúskovaná. Kohézne kapitoly z prvých častí sú preč, tu je každá delená na pár menších častí s úlohami, ktoré postupne napĺňate. Iste, vždy sa dá utrhnúť a venovať vlastnému biznisu, brať nových hráčov, lepšie predmety, skúsiť troška on-line zápolenia. Je to asi štýl série, že po nabitej hodinke-dvoch sa príbeh trošku vytratí a hráč si nalinkuje svoje ďalšie prechádzanie hrou sám. Dĺžka hry je cca 25 hodín plus vedľajšie úlohy, čo je štandard série.
Inazume Eleven Go však určite pomohol 3DS pôvod. Vidieť to už po prvých animáciách i prechode do diania v engine, ktorý je podstatne kvalitnejší, textúry vyhladenejšie a postavy krajšie ako minule. Doručí lepší vizuálny zážitok ako iba remake tretieho dielu na 3DS. Určité výhrady mám ale voči zvuku. Zatiaľ čo hudba je výborná a vhodne zapadá do niektorých scén, dabing to tentokrát mierne prestrelil.To, že má hlavný hrdina opäť britský prízvuk a podobá sa Markovmu hlasu, sa ešte dá zvládnuť. No kopa iných prízvukov pri ďalších postavách (francúzsky, španielsky, taliansky atď.) je občas už iritujúca. Neverím, že japonský originál chcel byť takto odlišný, keď si to hra vyslovene nepýta (trojka mala majstrovstvá sveta, tu nie je nič podobné) Prestrelené akcenty trošku uberajú z výsledného zážitku.
Inak Inazuma Eleven Go slúži ako solídny posun v sérii. Nové postavy sú fajn (až na tie hlasy!), dej je solídny, hrateľnosť stále silná a zaznamenala pozitívne zmeny (viac hráčov, fighting spirit, získavanie hráčov) a na 3DS vyzerá séria veľmi dobre.