HYPERDIMENSION NEPTUNIA RE;BIRTH1 |
HYPERDIMENSION NEPTUNIA RE;BIRTH1 |
Nie je tajomstvom, že PS3 hry zo série Hyperdimension Neptunia nemali v západných recenziách tie najvyššie hodnotenia. Roky sa držia okolo ľahkého nadpriemeru, ale popularita je na západe slušná, preto sem stále prúdia ďalšie hry v poradí. Rebirth1 je nová šanca a remake prvého dielu, ktorý prináša viaceré zmeny do série a vďaka nim získala hra lepšiu hrateľnosť. Kto má PS Vita, najlepšie keď začne práve s touto verziou a urobí si objektívny názor.
Hyperdimension Neptunia je JRPG spájajúca súčasné reálie i fantasy. Z nášho sveta berie hracie konzoly pretavené do hrateľných postáv. Znie to bizarne: v hre narazíte na alter egá PS3, Wii či X360 spracované do štylizovanej podoby a navyše sa snažia prebrať aj určitý charakter. Hra sa odohráva vo svete Gamindustri rozdelenom na štyri odlišné časti, pričom každá uznáva svoju bohyňu. Planeptune je futuristická metropola strážená Neptune (prezentuje fiktívnu konzolu Segy). Aj Lastation je najmä urbanizované, no v štýle steam-punku a chráni ju Noire (PS3). Leanbox je prírodná hornatá časť sveta, čiastočne pokrytá zeleňou – pôsobí tu Vert (X360). Lowee je zamrznuté mesto, žije tu Blanc (Wii).
Príbeh nasleduje hrdinku Neptune, ktorá je zapletená do konfliktov (takzvané Console Wars) a po jednej bitke padá do bezvedomia. Prebudí sa s amnéziou, začne bojovať s monštrami, spozná nové postavy a postupne začne hľadať podklady, čistiť dungeony i putovať do ďalších častí sveta ako v bežnej RPG.
Námet je azda príťažlivejší ako príbeh, no dlhé scény spracované vo forme vizuálnej novely sa starajú o dobrú kontinuitu a navyše sa stále niečo deje. V hre je aspoň desať dôležitých postáv, ktorých dianie treba registrovať a prirodzene platí, že odkazov na japonskú kultúru tu nájdete rádovo desiatky. Ale je to dobre spracovaný druh niche JRPG, kde sa nešetrí humorom či iróniou. Odkazuje sa tu na rozličné série, ako Pokémon či Tekken, vrátane legendárnych hlášok. Hra pripomína anime seriál aj svojou štruktúrou s rozdelením na jednotlivé epizódy, medzi ktorými sa posúvate vpred.
Hoci hra obsahuje štyri odlišné regióny, nemám z nej pocit obrovského objavovania jednotlivých častí ako v iných RPG. Element putovania je zúžený na absolvovanie dungeonov, kde sa možno voľne pohybovať a skončiť v desiatkach súbojov. Grinduje sa maximálne, o tom niet pochýb a už od druhej-tretej kapitoly stúpa obtiažnosť dramatickejšie ako v iných JRPG. Kto sa nevráti k minulým súbojom alebo bude chcieť hrou preletieť, nemá šancu na úspech. Postupne zistíte značnú nevyrovnanosť. Bežné boje sa dajú absolvovať pomerne hladko, ale bossovia či neskoršie kapitoly sú ideálne na vylámanie zubov. Svedčí o tom klasický moment ako z Final Fantasy X - nestačí absolvovať štandardnú zostavu súbojov a prísť k bossovi v nádeji, že ho zdoláte. Nestane sa tak, kým sa nevrátite a nepostavíte posilnení pár levelomi a ďalšími skúsenosťami navyše. Ku koncu hry je to takmer štandard, čím trpí celkové tempo.
Súboje prebiehajú v ťahovom formáte, pričom sa môžete pohybovať po bojisku na určitú vzdialenosť a voliť príslušný úder či ťah. Každá postava má k dispozícii útok, obranu, rôzne príkazy, ako meče, zbrane, fyzický (pästný) zásah a zaujímavou variáciou sú ukazovatele nepriateľa - obsahuje klasické HP i GP. Keď GP utešene klesá, dostanete sa do Guard Break módu, kde môžete škodiť podstatne viac ako iba v bežnej verzii. Ibaže sa GP dopĺňa a do konca súboja treba aj tak zdolávať HP.
Pri vašej partii sledujete najmä stav trojice a ukazovateľov, hlavne HP a potom kombá. Vytváranie špeciálnych úderov si žiada spájanie postáv cez Lily System. Jeho odmena je jasná: keď postavy takto nasadzujete v akcii, môžete mať rýchlo navrch. Tým najdôležitejším ukazovateľom bude takzvané EXE Drive. Postupne sa napĺňa aj po skončení boja a vyraziť s ním potom do akcie je lahôdka. Špeciálne EXE skúsenosti nabiehajú pri zvyšovaní levelov, z čoho sa stáva dobrá taktika. Napokon sledujete svoje SP, ktoré popri skúsenostiach umožnia postavy meniť na takzvané HDD formy. Je to alternatíva summonov, kedy ste oveľa silnejší a máte unikátne ťahy.
Čím ďalej putujete, tým väčšie možnosti vás čakajú. Je tu bohatý obchod so zbraňami, predmetmi alebo materiálmi. Môžete sa zapísať do guildy na ďalšie questy, zber predmetov i ovplyvňovať silu národov (každá bohyňa potrebuje fanúšikov a tí ju vzývajú, čím sa mení sila). Zaujímavou vlastnosťou je Disc Development na rozšírenie vlastnosti postáv. Z nepriateľov padajú čisté disky, na ktoré vypálite nápady a tie zvýšia atribút postavy alebo pridajú novú vlastnosť. Je tu remake systém so skautmi, kde sa môžete po splnení podmienok dostať k lepším predmetom a dokonca meniť obtiažnosť, vyzývať tuhších bossov či odblokovať nové územia. V neskorších kapitolách oceníte solídne spracovanú svetovú mapu, kde možno skákať medzi národmi a dungeonmi. Napokon zistíte, že popri súbojoch je tu dosť veľa možností a netreba sa ich báť. Dlhšie tutoriály vám poradia, ako ich zvládať.
Hyperdimension Neptunia ReBirth 1 je remake PS3 hry, no osobne som ju nehral, takže ťažko posúdiť zmeny. Autori sľúbili najmä lepší bojový systém (a v tejto podobe ide o zábavný variant), rýchlejšie tempo (dialógy sú tradične naťahované, ale boje rýchle) či lepšiu grafiku. Tá na PS Vita vyzerá veľmi dobre a séria takto dostala konečne akceptovateľný vizuálny kabát, lebo v minulosti tradične strácala body na grafike. Iste, pri porovnaní s PS3 menšie rozlíšenie PS Vita prospeje, no autori prekopali, čo mohli a zrazu máme pred sebou pekný titul s pestrými postavami i lokalitami. A pre audiofilov dobrá správa: dve zvukové stopy (anglická a japonská), čo vysvetľuje 3GB veľkosť hry na pamäťovej karte.
Je to asi paradox, ale niektoré tituly si žiadajú čas i novú platformu. Mnohí z nás so sériou Hyperdimension Neptunia ešte nezačali a až Rebirth 1 možno považovať za prvý silne nadpriemerný kúsok, do ktorého sa oplatí investovať. Kto na PS Vita chce silnú súbojovú JRPG s množstvom irónie i popkultúrnych odkazov na japonské reálie, je tu správne.
RECENZIE HRÁČOV |
PS Vita
Vývoj: NIS Europe / Idea Factory Štýl: RPG | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|