ASSETTO CORSA |
ASSETTO CORSA |
Pretekárskych simulátorov nebolo nikdy dosť. Vždy len hŕstka, ktorá si delila komunitu dostatočne šialenú na to, aby vydržala stovky či tisíce kôl krúžiť stále dokola, len aby stiahla tisícinu sekundy z výsledného času. Každý lepší simulátor je využitý do posledného šmyku. Trvá dlhé roky, kým začne byť nutné ísť do pit stopu vymeniť ho za nový - neojazdený. Takže obúvame nové Asseto Corsa od tvorcov úžasného netKar Pro a začína sa starý, ale krásny kolotoč nanovo.
Už intro vás vtiahne do hry a rozkmitá tie správne valce. Nebýva zvykom, že intro v pretekárskej hre stojí za veľa, ale tu sa autorom podarilo dokonca aj to. Prehľadné menu? Výborne, ďalšia dobrá správa. Ak očakávate podrobné nastavenia všetkého možného, nebudete sklamaní. A zďaleka to nekončí pri nastaveniach grafiky, zvukov či ovládania. Vyslovene užívateľsky príjemné je nastavovanie toho, čo chcete robiť. Výber je rýchly, intuitívny, prehľadný. Všetko je krásne stále k dispozícii a tlačidlo „Štart" čaká len na to, aby naplnilo osud šoféra, ktorý vo vás drieme.
Na výber máte najrôznejšie možnosti, ako získať niektorú z viac než stovky možných trofejí. Budete prekvapení, koľko rôznych achievementov sa dá v pretekárskej hre vymyslieť. Tak ako slúžia tieto ciele na udržanie vášho záujmu, tak rôznorodé módy slúžia na vybláznenie všetkého druhu. Drag racing nie je taký jednoduchý, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Drift ani nehovoriac. Bez dokonalého ovládania plynu nie je šanca postúpiť či získať medaily. Samozrejme, sú aj iné možnosti ako súťažiť. Hotlap, čo je variácia naháňania vlastného „ducha", či Time Attack, kde na každé ďalšie kolo máte menej času, vám napumpujú adrenalín aj do nechtov. Ten budete potrebovať, keďže rôznych výziev a challenge módov je nespočetne veľa, ale i kariéra stojí za to. Je rozmanitá, strieda rôzne módy, dostatočne dlhá a príjemne náročná.
No, samozrejme, jadro všetkého sú klasické okruhy. Tí, ktorí majú namemorovaný každý uhol a stúpanie na svetovo známych okruhoch, majú výhodu. Laserom namerané okruhy prenesené do virtuálnej podoby presne kopírujú tie reálne. Stačí sa pozrieť, ako vyzerajú v skutočnosti niektoré reálne okruhy a ak si všimnete na niektorých miestach menšie či väčšie nerovnosti, kde auto čo i len minimálne zavibruje, môžete si byť istí, že to bude aj tu. Presne spracované rôznorodé povrchy a ich ovplyvnenie jazdných vlastností sa v tomto prípade musíte naučiť tiež. Tratí nie je veľa ani málo, na začiatok tak akurát - rôzne svetové okruhy, drag boxy či špeciálne okruhy na drift. Ak vám to začne byť málo, stačí pozrieť do ponuky komunity a narazíte na desiatky ďalších tratí vytvorených nadšencami. Nájdete všetko možné, od precízne vytvorených klasických okruhov, cez trate v horách pre preteky do vrchu, rally či špeciality, ako púštne prostredie, kde prevládajú rovné cesty či snežný driftovací okruh v rozprávkovom prostredí.
Ako v rozprávke sa bude cítiť každý, kto má rad široký výber áut. Nebudete vedieť, čo máte vyskúšať prvé. Autori namiešali ten správny výbušný mix pre kohokoľvek, kto má rád štyri kolesá. Od starších klasických športových áut, cez novšie kúsky, až po brutálne moderné super športy. Ďalej sú samozrejmosťou pretekárske autá rôznych výkonových tried i období a nájdete tu aj formuly. Každé jedno vozidlo sa ovláda inak a každé sa budete musieť naučiť krotiť v každej jednej zákrute. Podobne ako pri tratiach aj tu, v prípade, že ste nenašli to svoje vozidlo, môžete skúsiť šťastie na internete a zistíte, či už komunita náhodou nevytvorila to, čo si žiadate. Nájdete aj také kúsky, ako je stará známa Lada.
Predovšetkým pôjde o krotenie prebytku krútiaceho momentu a jeho súboja s priľnavosťou. Taký súboj fyzikálnych veličín, ako zažijete v Asseto Corsa, je raj pre každého, kto večer namiesto správ pozerá telemetrie. Ak chcete vyhrávať, budete musieť detailne sledovať merania, aby ste následne v boxoch nastavili auto do najmenšieho detailu. Taký výborný engine spracúvajúci jazdný model s integrovaným prepočtom pre pneumatiky sa len tak nevidí. Určite patrí k špičke a preverí či aj vy. Doslova budete cítiť, ako vaše gumy spolupracujú s asfaltom a ako tá čierna zmes ovplyvňuje pohyb kompletne všetkého. Prenášanie váhy, využitie zotrvačného pohybu či spoliehanie sa na aerodynamiku bude vašim spolucestujúcim. Nádhera, ale rozhodne to nie je pre každého, aj keď rôzne nastavenia dávajú šancu i víkendovejším hráčom.
Neustále balansovanie na rozhraní šmyku, pretočenia kolies pri rozbiehaní či zablokovaní pri brzdení, bude vyžadovať nielen pevné nervy, tréning, skúsenosti a znalosti, ale aj dobré ovládanie. To pozostáva nielen z čo najlepšieho volantu s pedálmi a Force feedbackom, ktoré sú nutnosťou, ale aj z dlhých hodín presného nastavovania každého detailu, citlivosti a celkovo fine-tuning ovládania. Bez toho nemáte šancu nie len na predné priečky, ale ani na jediné čisté kolo. Force feedback sa dá nastaviť do najmenších detailov a jeho nastavovaním strávite desiatky minút a možno aj hodiny. Bez neho len ťažko presne vycítite správanie auta a nemáte šancu udržať vozidlo pod kontrolou, pokiaľ chcete jazdiť na hrane či mierne za ňou.
Pri každom výbehu z trate budete potrestaní nie len pravidlami, ale v lepšom prípade aj pneumatikami zanesenými od štrku, trávy či iného bordelu. V horšom prípade si poškodíte auto a model poškodenia vám presne povie, čo a ako veľmi ste to prepískli. Úplne najlepšie je na to použiť spomínané telemetrie a nastavovania. Tie sú tu naozaj výborné. Veľmi veľa ukazovateľov a nastavení máte k dispozícii v reálnom čase, priamo v hre počas súťaženia a môžete si na obrazovke vyvolávať rôzne okná, posúvať ich, ako vám vyhovuje a v priamom prenose sledovať ktorékoľvek hodnoty. Sledovať sa oplatí aj replay záznamy, s možnosťami ovládania nie len kamery, ale aj foto módu pre zvečnenie niektorých pamätných momentov. Ak si chcete oddýchnuť, je možné len tak zaparkovať v jednom zo „showroomov", nastaviť si prostredie a kochať sa krásnymi autami.
Naopak, na vybláznenie je tu ešte možnosť ukázať ostatným živým hráčom, kto je na asfalte pánom. Slušne spracované lobby vám umožní pomerne rýchlo nájsť to, po čom vaše srdce túži. Použijete rýchle nastavenia a už opierate blatník o živého šoféra. Tu nastáva zatiaľ jediný výraznejší problém a tým je optimalizácia multiplayeru v prípade, že chcete hrať na serveri s vyšším počtom hráčov naraz. Zatiaľ čo v hre pre jedného hráča pokojne použijete najvyššie detaily s maximálnym počtom áut, pri vysokých a stabilných hodnotách fps, v multiplayeri za určitých podmienok hra pomerne často až neúnosne seká. Vzhľadom na to, že v MP nemusí počítač prepočítavať umelú inteligenciu iných jazdcov, ani ich fyziku, je to zrejme problém, ktorý bude snáď čoskoro odstránený. Aj keď súperiť so živými hráčmi je to pravé orechové, ani jazdci ovládaní počítačom sa nemusia za svoje výkony hanbiť. Nielenže sú dobrí, ale robia aj ľudské chyby.
Najväčšou prekážkou v hraní tohto skvostu však paradoxne môžete byť vy sami. Ak si pri slove hodiny predstavíte čas namiesto jazdy zadkom napred, ak cestou do práce neskúšate prejsť zákruty o niečo rýchlejšie ako včera, ak vám prenos váhy nič nehovorí, ak nemáte výborný volant s Force feedbackom a ak odmietate memorovanie každého milimetra trate naspamäť, tak toto nebude nič pre vás. Asseto Corsa je pretekársky simulátor so všetkým, čo k tomu patrí a žiada od vás, aby ste boli simulátorový nadšenec, ktorý nič neberie na ľahkú váhu. Ak spĺňate požiadavky, zapnite si pásy, pedál pritlačte na podlahu, zahryznite sa do volantu a môžete začať rezať zákruty.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Kunos Simulazioni Štýl: Racing / Simulácia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|