HEROES OF MIGHT & MAGIC III - HD EDITION |
HEROES OF MIGHT & MAGIC III - HD EDITION |
Odvtedy, čo Ubisoft prebrali značku Might & Magic, sa toho veľa udialo. Strategickú sériu Heroes of Might & Magic sa pokúsili vzkriesiť svojim piatym dielom, ktorému sa to podarilo najmä preto, lebo si autori zobrali čo najviac z najúspešnejšieho dielu, ktorým je Heroes of Might and Magic III. Šiesty diel svojimi inováciami málokoho potešil a ako dopadne siedmy, je zatiaľ vo hviezdach. Vlna HD remakov ešte stále nepominula a tak Ubisoft dostal skvelý nápad. Veď by bol hriech neoživiť najpopulárnejší diel celej série.
Množstvu ľudí pri oznámení HD remaku HOMAM III poskočilo srdce. Mať tento skvost, nad ktorým sme strávili stovky ťahov, v HD verzii, bol sen. Postaral sa o to tím z DotEmu, ktorý má na svedomí dobré, ale aj menej podarené porty starších hier. Pri 2D hre z roku 1999 vám asi v prvom rade napadne, čo v tomto prípade znamená HD. Aj z Youtube videí sa môžete presvedčiť, že v DotEmu sa dlho narobili, aby prekreslili každý jeden sprite. Výsledkom je hra, ktorá vyzerá ostrejšie, objekty majú jasnejšie okraje a farby menej splývajú. Hra teraz podporuje aj vyššie rozlíšenia. Budete sa však musieť zmieriť s nízkym framerate a kurzor myši bude trochu pomalší. Ak by vás zaujímalo, aký veľký grafický pokrok vlastne hra učinila, tak si v systémových voľbách počas hrania alebo pomocou klávesy F2 môžete prepínať medzi HD a SD verziou. Tu však akýkoľvek progres končí. Inak dostanete to isté, čo by ste dostali pred pätnástimi rokmi.
Heroes of Might & Magic III je kultová ťahová stratégia s RPG prvkami, nad ktorou strávite nekonečné množstvo hodín. Príbeh sa odohráva na kontinente Antagarich. Kráľovná Catherine Ironfist sa po správach o smrti otca vracia do rodnej Erathie, ale krajinu našla v ruinách. O územie bojujú armády z Eofolu, Nighonu aj iných regiónov. Úlohou Catherine je získať naspäť kontrolu nad kráľovstvom. Čaká vás teda vojna medzi armádami ľudí, démonov, čarodejníkov z Nighonu či elfov. Postupne si zahráte za všetky frakcie a budete v ich mene dobýjať územie. Režim kampane sa skladá zo šiestich príbehových častí, ktoré sú dejovo prepojené. Na začiatku máte na výber 3 z nich, pričom zvyšné sa odomknú po dohraní základných.
Cieľ hry je jasný. Musíte získať čo najviac jednotiek, naverbovať ich a mať tak čo najsilnejšiu armádu, s ktorou postupne dobyjete všetky územia. Kľúčový je hrdina, ktorý armádu vedie. Naverbuje ju v meste, v ktorom je potrebné pre jednotky postaviť obydlia. Na všetko sú potrebné nejaké zdroje. Budete preto bojovať proti príšerám, ktoré strážia bane, najímať posily, hľadať suroviny a dobýjať ďalšie mestá.
Bojový režim vyzerá ako partia šachu, kde sa jednotky pohybujú po hexagonových poliach a útočia na nepriateľov. Každá jednotka má však vlastné pravidlá, podľa ktorých sa správa. Ak v taktike nevynikáte alebo bojom nechcete strácať čas, je tu možnosť rýchleho boja v systémových voľbách. Po zapnutí tejto funkcie AI v okamihu odohrá boj za vás a vypočíta straty. Keď už sa do súboja vrhnete, máte ešte možnosť zapnúť automatický priebeh a pozerať sa, ako si AI poradí so súperom. V tejto časti už AI nie je taká hlúpa. V predchádzajúcich dieloch bola osudová chyba nechať v jej rukách napríklad drakov. Tu už umelá inteligencia nemá takú tendenciu vyvražďovať vlastné jednotky. Nadobudla však zlozvyk utekať z boja. To mnohých naštve, pretože sa po dlhom boji skúseného nepriateľského hrdinu nezbavíte nadobro a ani nedostanete jeho artefakty.
Hrdina po boji získava skúsenosti a rastie jeho úroveň. Po každej dosiahnutej úrovni sa mu zvyšujú niektoré zo štyroch základných atribútov. Vtedy máte tiež na výber a buď sa naučíte novú schopnosť, alebo zlepšíte existujúcu. Podľa atribútov podporuje hrdina svoju armádu, no počas boja dokáže aj raz za ťah kúzliť. Je preto vhodné investovať do magických schopností. Múdrosť umožní hrdinovi učiť sa kúzla vyššej úrovne. Ak na túto schopnosť zabudnete, alebo ju odignorujete, váš hrdina sa bude musieť zaobísť so základnými kúzlami. Nemagické schopnosti sú však tiež užitočné. Logistika a hľadanie ciest pomôžu hrdinovi prejsť čo najväčšie vzdialenosti po súši. Kúzliť môžete aj mimo boja. Kúzla piateho stupňa, ako dimenzionálna brána či let, sú na nezaplatenie, pretože vám umožňujú najjednoduchšie sa dostať na mape kam chcete. Mestská brána, ktorá vás teleportuje do mesta, vám zas môže zachrániť kožu.
Je to jedna z tých hier, ktorú prejsť celú je naozaj úctyhodný výkon. V kampani si obtiažnosť nevolíte, jednoducho sú misie postupne čoraz ťažšie. Stane sa vám, že niektoré misie budete musieť hrať viackrát, kým sa vám ich podarí prejsť. Pokojne sa môže stať, že po dvoch hodinách hrania zistíte, že nepriateľ má nad vami obrovskú presilu, váš najlepší hrdina je niekde na opačnom konci mapy a neostane vám nič iné, len sa prizerať, ako vám rival ničí armádu po armáde. Potom už existuje iba nádej, že ste si poctivo ukladali postup a viete sa vrátiť takých 10 ťahov dozadu a predísť tejto katastrofe. Ak ste perfekcionista, jeden ťah budete nahrávať toľkokrát, kým konečne celý vyjde podľa vašich predstáv.
Okrem kampane máte možnosť zahrať si aj samostatný scenár, kde si vyberiete podľa veľkosti mapy, cieľa, počtu hráčov či iných atribútov, ktoré vám vyhovujú. Multiplayer je samozrejmosťou, aj keď tento remake má už od vydania problémy s bugmi. V HD verzii má podporu Steamworks. V online režime vytvoríte vlastnú hru alebo sa k niekomu pridáte. Je tu aj režim horúceho kresla, kde sa za jedným počítačom striedajú viacerí hráči. Absentuje tu však generátor náhodnej mapy, čo je veľkým mínusom pre mnohých hráčov. Nechýba však editor máp, s ktorým môžete popustiť uzdu svojej fantázii a vytvoriť vlastné mapy.
Je nutné podotknúť, že hra by v skutočnosti mala mať prívlastok Restoration of Erathia, pretože za svoje peniaze dostanete iba pôvodnú hru. Na expanzie Armageddon’s Blade a Shadow of Death, ktoré by mali byť samozrejmosťou, môžete zabudnúť. Ubisoft má ale vysvetlenie a tvrdí, že za tie roky sa k expanziám stratil zdrojový kód, no bohvie, kde je pravda. Realita je však taká, že to, s čím sa v DotEmu pasovali niekoľko mesiacov, dokázali modderi na približne rovnakej úrovni už veľmi dávno. Ak túžite po Heroes of Might & Magic III s lepšou grafikou, stačí si kúpiť pôvodnú hru z GOG.com a stiahnuť si mód, ktorý umožňuje hrať hru vo vyšších rozlíšeniach. Samozrejme, za zlomkovú cenu a expanzie máte v balíku zahrnuté.
V tomto HD remaku sme nedostali nič nové. Nedostali sme žiadne nové mapy, hrdinov, kúzla ani artefakty. Keď sa pozrieme na komunitu modderov, oproti oficiálnemu remaku urobili zázraky. HD edícia od Ubisoftu prišla s obrovským množstvom bugov. Padala počas boja, pri predávaní artefaktov, pri kliknutí na hostinec atď. Prvý, vyše 400 MB patch sa chyby pokúsil opraviť. Hráčov z našich končín aspoň potešia české titulky. Nemôžem nespomenúť úžasný soundtrack, za ktorým stojí Rob King a Paul Anthony Romero. V tejto oblasti nebolo čo meniť a vypočujete si tie isté chytľavé melódie.
Vo vzduchu visí otázka, kto vlastne potreboval tento HD remake? Jediný, kto mi napadá, je Ubisoft. Povedzme si úprimne, toto je jednoduchý spôsob, ako bez prílišného úsilia znovu zarobiť na staršej hre. Pre fanúšikov je to však veľké sklamanie. A pre mňa istá morálna dilema - dať remaku takej vynikajúcej hry nižšie hodnotenie, ako by dostala pôvodná. No ak to mám brať ako nový produkt, je to úplne zbytočná hra. Možno jedna z najzbytočnejších hier roka.
RECENZIE HRÁČOV |
8.3
SKULLY
11.9.2005
V tejto recenzii by som vám veľmi rád priblížil skvelé datadisky, ktoré vyšli k tejto hre. Prechod z...prečítať celé
|
6.9
PETER5NUMBER
15.7.2005
Hrdinovia žijú večne. Platí to však aj o hrdinoch z tejto hry? Pravdepodobne nie, ale keď už máme tú...prečítať celé
|