FALLOUT SHELTER |
FALLOUT SHELTER |
Na nedávno skončenej výstave E3 predstavila Bethesda okrem plnohodnotného titulu Fallout 4 aj mobilnú hru umiestnenú do rovnakého postapokalyptického univerza. Fanúšikovia sa potešili - simulácia vaultu a boj o prežitie pod zemou, medzi bezútešnými tonami betónu a s ďalšími tonami problémov hroziacimi z každej strany, vyzerali ako zaujímavý a neošúchaný nápad. Hra vyšla okamžite po ohlásení (zatiaľ len na iOS), takže sa rovno môžeme zviesť výťahom až na samé dno bunkra a zistiť, ako to tam vyzerá.
Fallout Shelter je, ako sme už naznačili, simulácia protiatómového bunkra po vypuknutí nukleárnej katastrofy. Hráč preberá do rúk opraty celého (na prvý pohľad) zložitého ozubeného kolesa miestností, ľudí, strojov a vybavenia, ktoré iba pri dobrom zostavení a pravidelnom mazaní dokáže udržať obyvateľov vaultu pri živote. Ako to už pri simuláciách, respektíve manažmentovkách býva, titul sa dá podľa herných mechanizmov rozdeliť do niekoľkých rovín.
Prvou a azda najdôležitejšou rovinou je starostlivosť o budovy, respektíve miestnosti a ich prevádzku. Fallout Shelter sa v podstate celý odohráva na jednej obrazovke, ktorá je prierezom bunkra od najvrchnejších poschodí až po jeho spodok. Prierez je síce 2D, ale miestnosti sú vymodelované v 3D. Najbližšie má toto spracovanie k zobrazeniu bázy v reštarte XCOM série. Podobne ako v XCOME aj tu budete musieť stavať výťahy, odstraňovať prírodné prekážky a už veľmi dopredu premýšľať nad tým, ako miestnosti vystaviate tak, aby boli čo najviac efektívne a spĺňali požiadavky rozširujúceho sa osadenstva.
K základným budovám patria obytné bunky, generátor energie, reštaurácia či vodáreň. S narastajúcim počtom obyvateľov sa vám sprístupnia aj medicínsky (výroba stimpakov) a chemický (výroba radaway) labák, skladiská, tréningové haly a podobne. Platí, že miestnosti rovnakého typu postavené vedľa seba, sa spájajú do väčších, produkčne výkonnejších celkov a navyše sa dajú upgradovať. Miestnosti produkujú suroviny v závislosti od ich typu - vodáreň (prekvapivo) vodu, reštaurácia jedlo atď. - v reálnom čase. Na rozdiel od iných podobne orientovaných hier nie je možné výrobu urýchliť použitím diamantov, mincí či ... (doplň iný názov pre reálne peniaze). Musíte jednoducho čakať alebo riskovať, že produkciu urýchlite za cenu eventuálnej havárie.
Žiadna z miestností nedokáže fungovať bez ľudskej obsluhy. Tu prichádzajú na radu preživší, ktorých verbujete z vonkajšieho sveta alebo ich s trochou vašej pomoci viete získať klasickým spôsobom. Maminka a ocinko sa majú veľmi radi, dajú si pusinku a potom bocian prinesie bábätko. Alebo tak nejako. Ľudia sú definovaní „RPG parametrami" ukrytými pod skratkou SPECIAL, kde S znamená strength, P - perception, E - endurance, C - charisma, I - inteligence, A - agility a L - luck. Atribúty sú prepojené na miestnosti, takže obyvateľ s vysokou hodnotou sily bude najviac prospešný v elektrárni, nerdi s vysokým IQ v laboratóriách a fešáci s obrovskou charizmou nájdu uplatnenie v rádiu, ktorým lákajú do vášho vaultu ďalších ľudí. Vlastnosti je možné zvyšovať v príslušných tréningových halách a aj zo slabučkej servírky po pár dňoch (reálneho času) stráveného v posilňovni vznikne servírka so silou „She-hulk".
Poznávanie sveta okolo bunkra majú za úlohu prieskumníci. Tých posielate do pustiny vybavených brnením, zbraňou, medpakmi a radaway. Čím dlhšie vonku vydržia, tým väčšia je pravdepodobnosť, že prinesú lepšie brnenie (respektíve oblečenie) a efektívnejšie zbrane. Začínate pištoľkami, aby ste sa cez brokovnice, samopaly a snajperky dostali až k energetickým zbraniam. Oblečenie rozdáte ľuďom v bunkri podľa ich špecializácie (aby sa zvýšil ten atribút SPECIAL, ktorý potrebujú do práce) a zbrane zase pre prípad prepadnutia vaultu nájazdníkmi alebo nehody so zmutovanými švábmi. Prípadne predáte, pretože peňazí na ďalšiu expanziu vašej domovskej bázy nie je nikdy dosť
Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá, hrateľnosť sa približuje k titulom ako Clash of Clans, Boombeach alebo Domination. Budovy sa síce stavajú okamžite, ale všetko ostatné trvá dosť dlho - výroba energie, jedla či vody, prieskum územia a povyšovanie postáv. Navyše pár hodín po začatí hry sa vám určite podarí nastaviť ten správny balans medzi počtom ľudí a ich rozvrhnutím do jednotlivých pracovných skupín. A potom už len pozeráte, ako základňa funguje úplne autonómne, bez akéhokoľvek zásahu. Spomenuli sme útoky nájazdníkov, ktoré prvých päťkrát vystrašia, no veľmi rýchlo prídete na to, že sú slabučkí a ich cesta bunkrom je vždy rovnaká. Stačí pár silnejších postáv s dobrými zbraňami a o 10 sekúnd je po zábave. Rovnako rýchlo končia aj pokusy o zamorenie vaultu švábmi či občasné požiare v miestnostiach.
Na rozdiel od vyššie spomínaných hier nemá Fallout Shelter žiadnu trvalejšiu náplň. Nie sú tam klany ani aliancie, nemôžete na nikoho útočiť, neexistujú rebríčky ani nič podobné, chýbajú zložitejšie výzvy. Hnacím motorom sú len úlohy typu: uhaste 4 požiare alebo vyprodukujte 100 dávok jedla, ktoré sú neskôr originálne nahradené questmi uhaste 12 požiarov a vyprodukujte 500 dávok jedla a udržiavaním celkovej spokojnosti obyvateľov. Akonáhle odhalíte ten správny „kameň-papier-nožnice” pomer pri správe bunkra, čo mimochodom trvá skutočne iba pár hodín, hra vám nemá čo ponúknuť a aj bez zásahov sa spokojnosť udržuje nad hranicou 85 %.
Nádej na vytrhnutie z nudy by mohli priniesť výjazdy na prieskum okolia. Sú však spracované rovnako nudne. Iba určíte, ktorý obyvateľ sa má obetovať, napracete mu do vaku vybavenie a potom už iba pasívne čítate, ako práve zabil zmutovaného škorpióna či inú potvoru. Kiežby sa aspoň prieskumné misie dali priamo ovládať formou nejakej minihry…
Iste vás zaujíma, ako to je s In App Purchases. Hra samotná je zdarma, čo je vždy zlé znamenie, a IAP tu reprezentuje buď nákup hernej meny (na výstavbu a vylepšovanie miestností, respektíve na oživovanie mŕtvych obyvateľov), ktorú ale viete zarobiť aj pravidelným hraním, alebo nákup boxov. V nich môžete nájsť unikátne postavy, zbrane, avšak často aj obyčajné jedlo, vodu alebo pár peňazí.
Grafické spracovanie života pod horou je na pomerne vysokej úrovni. 3D miestnosti v kombinácii s 2D postavičkami ako vystrihnutými z Pipboya a k tomu veselé animácie a prehľadný užívateľský interface potešia každého fanúšika série.
Život v protiatómovom bunkri nie je sranda. A v prípade Fallout Shelter to platí doslova. Hra postráda akúkoľvek hĺbku, výzvu či motiváciu stráviť pri nej viac ako dve-tri hodiny. Je to extrémna škoda, pretože simulácia bunkra v postapokalyptickom svete nie je téma, s ktorou by sme sa stretávali každý deň.
RECENZIE HRÁČOV |
Mobil
PC Xbox One Vývoj: Bethesda / Bethesda Štýl: Stratégia / Managementová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|