GUILD OF DUNGEONEERING |
GUILD OF DUNGEONEERING |
Komerčné hry síce môžu byť veľkolepé a ich tvorcovia nemusia brať ohľad na rozpočet, ale tie najlepšie nápady často prináša nezávislá scéna. Indie vývojári, ktorí nie sú pod tlakom veľkých distribútorov, si totiž môžu dovoliť experimentovať. Aj Guild of Dungeoneering je experiment - a jednoznačne vydarený. Podzemné bludiská s monštrami budete odteraz vnímať celkom inak ako ste zvyknutí.
Dungeoneering obsahuje prvky stolovej hry a niekoľko sviežich nápadov, ktoré padli na úrodnú pôdu. Nevšedný titul zaujme už svojím vzhľadom. Celá hra je akoby kreslená na štvorčekovom papieri, kde sa všetko tvorí spájaním malých úsekov a miestností s doplnkovými objektmi. Postavičky sú rozkošné a aj vďaka chytľavej ústrednej melódii, ktorá mi stále znie v ušiach, je všetko akési útulné a roztomilé. Dokonca aj škaredý obor je priam na zjedenie. Najzaujímavejšie na tom je, že dizajn budovy cechu, ktorá slúži ako základňa, aj štruktúra bludísk, kde hrdinovia bojujú, vo veľkej miere závisí od predstavivosti hráča.
Cech je spoločenstvom hrdinov a zväčšuje sa prikupovaním miestností, ktorými sa sprístupňujú postavy s novými povolaniami a predmety používané pri plienení bludísk. Miestnosti sú rozdelené do troch skupín (sila, mágia, korisť) a obsahujú tri stupne s čoraz kvalitnejším obsahom. Napríklad na základnú výzbroj je potrebné kúpiť kováčsku dielňu. Aby boli dostupné lepšie kované predmety, treba prikúpiť oceľovú nákovu na druhom stupni a unikátne veci vyžadujú najdrahšie vylepšenie na treťom stupni. Na získanie hrdinu - bitkára zas treba tréningovú miestnosť, po ktorej sa dá prikúpiť tábor pre barbara a na najvyššom stupni je kaplnka pre rytiera najsvätejšieho grálu.
Dostupné sú aj iné druhy dielní na drevené či kožené výrobky a miestnosti odomykajúce rôznorodé povolania, od strelca, cez alchymistu až po remeselníka. Hoci sa to niekedy nezdá, všetko sú to bojové povolania a s každou novou miestnosťou pribudne jeden člen cechu s príslušným zameraním. Hrdinov teda kupovať netreba, pribúdajú samovoľne, ale miestnosti a expandovanie cechu už vyžadujú investície. Za priestory na prvom stupni sa platí po 50 zlatých, na druhom stupni je to už 500 a na treťom rovných 2000. A mince získate jedine za hrdinské činy v bludiskách.
Do bludiska posielate vždy len jedného hrdinu, ktorého si vyberiete spomedzi členov cechu. Pred sebou uvidíte mapu s dostupnými lokalitami a neraz si môžete vybrať, do ktorej kobky či bludiska vstúpite. Prvé vchody smerujú do podzemných katakomb, neskôr sa sprístupnia bludiská v džungli a nebezpečné bane. Každé bludisko ponúka jednu alebo viac výziev, ktoré sa postupne odomknú. Sú to vlastne úrovne, kde treba vždy splniť konkrétnu úlohu. Raz musíte získať truhlice s pokladom, inokedy zabiť minotaura, draka či inú silnú kreatúru. Niekedy len stačí, aby ste sa dostali do konkrétnej miestnosti. Vo vybraných prípadoch máte stanovený aj počet kôl, dokedy treba úlohu dokončiť, inak ju nesplníte. Napríklad musíte vyhľadať a zabiť potvoru skôr, ako sa zavŕši rituál alebo zničiť medúzu, kým vás nepremení na kameň. V prípade úmrtia alebo zlyhania nenávratne prídete o svojho hrdinu a zostane po ňom iba pomník na cechovom cintoríne - a peniaze, ktoré stihol nazbíjať v bludisku. Ak uspejete, získate trofej a sprístupní sa ďalšia úloha alebo celé bludiská.
Postup v bludisku je už od začiatku neštandardný. Vyberiete si hrdinu, ktorý má predurčené povolanie a môžete mu priradiť jeden talizman (kupujú sa spolu s miestnosťami) s nejakým bonusom - napríklad zvýši počet životov. To je ale všetko. Postava s roztomilou kreslenou tváričkou vstupuje do nebezpečnej lokality bez akéhokoľvek vybavenia. A vy ju neovládate, iba usmerňujete. Pred sebou máte ako na dlani maketu bludiska, kde je ale viditeľná len vstupná hala a pár kľúčových miestností, ku ktorým sa treba prebojovať. V tejto chvíli sa stávate pánom bludiska.
Pomocou kariet, ktoré dostávate v každom kole, tvoríte priestory labyrintu aj jeho súčasti. Modré karty sú miestnosti a chodby, ktoré musíte ukladať tak, aby sa spájali s prechodmi, ktoré už sú v bludisku vytvorené. Je to vlastne jednoduchá skladačka, pri ktorej treba vhodnými cestičkami pospájať kľúčové lokality, aby sa tam hrdina mohol dostať. To ale zďaleka nestačí, je nutné aj koordinovať pohyb postavy. A keďže ju nemôžete priamo ovládať, ani nakopnúť do zadku, musíte ju motivovať, aby sa presunula tam, kde sa vám to hodí. Na to slúžia žlté karty s mincami a drahokamami. Vkladáte ich do vytvorených miestností a hrdina sa rád nechá zlákať ligotavým bohatstvom.
Zo začiatku vám možno nebude jasné, načo máte aj červené karty s monštrami. Prečo by ste mali hrdinovi z vášho cechu ešte viac komplikovať život, keď má dosť práce s kreatúrami, čo sú v bludisku už od začiatku? Čoskoro však zistíte, že vami nasadzované potvory majú v skutočnosti veľký význam. V prvom rade sú tiež motivačným prvkom. Hrdina v bludisku chce zabíjať háveď a keď do prázdnej miestnosti vložíte goblina či ducha, vydá sa jeho smerom, aby mu dal do zubov. Keď do rovnakých priestorov vložíte drahokam (žltá karta) motivácia bude ešte väčšia. Ďalej si treba uvedomiť, že hrdina vždy vstupuje do bludiska bez akýchkoľvek skúseností, takže aby dokázal čeliť kyklopovi či inému bossovi, potrebuje sa zoceliť v boji so slabšími protivníkmi a nadobudnúť aspoň tretí - štvrtý level. Na to vaše potvorky ideálne poslúžia. Napokon sa dostanete do situácií, keď narazíte na pohyblivé monštrá, ktoré vás naháňajú po celom labyrinte a vy ich zdržíte tým, že im do cesty vložíte pár tých vašich.
Každé kolo ukončíte príkazom alebo sa tak stane automaticky po výbere troch kariet. Potom sa hrdina posunie na miesto, kde ho to najviac láka. Pri stretnutí s akoukoľvek kreatúrou dochádza k boju. Opäť sa k slovu dostanú karty, tentoraz však určené na útok a obranu. Hrdina si spravidla zvolí jednu z troch (prípadne viacerých) náhodne vybraných kariet zo svojho balíčka. Súčasne vykladá aj súper. Karty môžu mať fyzické, červenou hviezdičkou so symbolom označené útoky alebo magické v modrom poli. Keď vás súper atakuje a nepoužijete karty s červenými alebo modrými štítmi, ktoré slúžia na obranu, hrdina stratí časť zo svojho života. To znamená jedno alebo viac srdiečok, ktoré reprezentujú jeho vitalitu. To isté platí pre nepriateľa. Nasledujú ďalšie kolá až dovtedy, kým niekto nepríde o všetky srdiečka a nie je definitívne porazený.
Bojové karty ale zvyčajne obsahujú rozličné kombinácie znakov, takže majú rôzne efekty súčasne. Napríklad tá istá karta môže mať dva červené útoky a dva štíty modrej farby. To znamená, že súperovi úderom uberie dve srdiečka (ak ich nevykryje) a súčasne obráni hrdinu pred dvomi magickými útokmi. Tieto štíty však nemajú efekt, ak súper použije zrýchlený výpad alebo neútočí čarami. Situáciu ešte viac zamotajú karty, ktoré tomu, čo ich použije, pridávajú alebo uberajú život. Napríklad hrdina - barbar bežne spôsobí veľké poškodenie, ktoré síce stiahne protivníkovi tri srdiečka naraz, ale pritom obetuje aj jedno svoje. Bojová hra s kartami je komplexná a premyslená, vyžaduje logické myslenie a taktizovanie. A to ju ešte môžu ovplyvniť efekty fontán a hrdinovej výzbroje.
Fontány sa objavujú v niektorých miestnostiach a môžu mať negatívny alebo pozitívny účinok, ktorý sa prejaví v nasledujúcom boji. Takže hrdina bude mať napríklad viac života, obom rivalom v každom kole oheň spáli jedno srdiečko alebo bude mať protivník zakryté vykladané karty, takže netušíte, čo proti vám použije.
Výzbroj zvyčajne získavate za porazenie protivníkov, pri otváraní truhlíc a zvyšovaní levelu hrdinu. Ako už bolo spomenuté, postava je pri vstupe do bludiska bez výbavy, ale má základný balíček s bojovými kartami, ktorých ponuka závisí od povolania. Takže napríklad rytier má celkom iný sortiment útokov ako kartograf či trubadúr. Lenže ľubovoľný hrdina v akcii môže získať nejakú pokrývku hlavy, brnenie na ochranu tela, primárnu zbraň a predmet do druhej ruky. Neraz sú to vtipné kúsky, napríklad panvica, papierová koruna či stolček, ale dočkáte sa aj meča a prilby.
Kvalitu výzbroje ovplyvňujú vylepšenia dielní v cechu, ale na takto sprístupnené veci narazíte len v bludisku. Každý predmet pritom prináša nejaké bonusy vo forme jednej alebo viacerých kariet, ktoré sa pridajú do bojového balíčka. Podstatne silnejšie útoky, lepšia obrana či pár srdiečok navyše prídu určite vhod. A ak sa naskytne ešte lepší kus výbavy, uskutočníte výmenu (spolu s kartami, ktoré k predmetom patria). Lenže pozor, niekedy má výzbroj aj negatívne účinky, takže hrdina získa neželanú črtu - hlúposť. Takže potom mu v boji prichádzajú aj zmätočné karty, ktoré nemajú doslova nijaký účinok, a súper má v danom kole absolútnu prevahu.
Ak hrdina v boji uspeje, môže pokračovať v plnení úlohy a zabíjaní monštier a do ďalšieho boja nastupuje opäť s plným životom. Ale ak zlyhá, je definitívne KO a celú úroveň musíte prejsť ešte raz s niektorou z ďalších postáv, ktoré, našťastie, v cechu neustále pribúdajú. Niektoré bludiská zdoláte ľahko, v iných stratíte aj niekoľko hrdinov a opakované prechádzanie labyrintov môže byť otravné. Niektorí hráči budú mať navyše problém zvyknúť si na to, že hrdina po splnení úlohy stráca všetky predmety aj skúsenosti a v ďalšom bludisku znovu začína s levelom jeden. Ale aby nevšedný systém hry dobre fungoval, je to potrebné. V každom prípade aspoň nemusíte oplakávať stratu skúsených hrdinov. Ak sa s tým dokážete zmieriť, budete sa výborne baviť možno aj viac ako desať hodín.
Guild of Dungeoneering je unikát. Nájdete tu všetko, čo má správna RPG mať - hrdinov, bludiská, monštrá, vylepšenia a truhlice s pokladmi, ale v neštandardnej podobe, ktorá bude mať svojich priaznivcov, no aj odporcov. Originálny prístup je však neodškriepiteľný, karty dobre namiešané a postup v úlohe pána bludiska má osobitý štýl. Táto RPG je skrátka krásne iná a kto si to uvedomí, ten sa pri nej bude dobre baviť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Versus Evil / Gambrinous Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|