GUILD OF DUNGEONEERING: ULTIMATE EDITION |
GUILD OF DUNGEONEERING: ULTIMATE EDITION |
Indie scéna každoročne dokazuje, že má čo ponúknuť, keď sa jedná o originalitu a nápaditosť. Nie je dnes už žiadnym prekvapením, že práve z indie scény dostávame každoročne záplavu unikátnych herných zážitkov, čo sa týka nielen herných prvkov, ale aj vizuálnych a artových. Guild of Dungeoneering nám už v roku 2015 raz dokázala, že má v sebe zahrnuté oboje a teraz prichádza v ešte lepšom prevedení v rámci Ultimate Edition. A tá bez debaty vylepšuje už tak unikátny a zábavný zážitok, ktorý sme už predtým ohodnotili vysokou známkou a neexistuje jediný dôvod to meniť, skôr naopak.
Vašou úlohou v tomto milom, ručne kreslenom titule bude vybudovať spoločenstvo hrdinov konkurujúce nepriateľskej Lige prieskumníkov. Začínate s jedným trocha hlúpym a neohrabaným hrdinom a vrháte sa hneď na prvú z mnohých výprav. Na výprave bude vašou úlohou pomocou kartičiek budovať okolo hrdinu bludisko, stavať mu do cesty nepriateľov a aj poklady na objavovanie a zbieranie. Hrdinu teda priamo neovládate, len ho pomocou rôznych motivácií môžete nasmerovať tam, kam potrebujete, aby ste splnili podmienky pre dokončenie úlohy v danom bludisku. Veľmi okrajovo to pripomína napríklad systém v sérii Majesty.
Ak teda chcete, aby hrdina išiel vami žiadaným smerom, uložíte na štvorec s miestnosťou príšeru (najlepšie s rovnakou úrovňou, akú má váš hrdina) a ideálne je, ak tam rovno prihodíte aj nejaký motivujúci poklad. Ak všetko urobíte správne, hrdina sa vrhne do boja. Boje potom prebiehajú takisto ťahovým štýlom, kde máte k dispozícii útočné aj obranné kartičky s fyzickým aj magickým poškodením a obranou. Milovníci kartových ťahových súbojov si v hre prídu na svoje, kombinácií a spôsobov ako útočiť, ale aj sa brániť či nepriateľom (a aj vám) zneškodniť karty, či narušiť útok je veľké množstvo.
Niektoré miestnosti v bludiskách majú aj pridané vlastnosti, môžete v nich nájsť Favor runy, ktoré môžete potom v rámci boja použiť napríklad na blokovanie útoku, či zneškodnenie nepriateľovej karty. Takisto ich môžete použiť pri stavaní cestičiek, kde si viete vymeniť nevyhovujúce karty. Druhým prekvapením v miestnostiach sú fontány, ktoré vám na priebeh nasledujúceho boja dajú nejakú pozitívnu alebo negatívnu vlastnosť. Je teda potrebné hrdinov smerovať tak, aby ste sa pokiaľ možno takýmto negatívnym fontánam vyhýbali, čo ale nie je vždy možné, a tak sa musíte občas zmieriť s tým, že z vás magické vody urobia na jeden súboj hlupáka (čo ale nemusí byť v neskorších fázach hry až taká nevýhoda).
Po úspešnom boji dostane váš hrdina na výber z ďalších kariet, ktoré predstavujú vybavenie, čo znamená viac rôznorodých kariet na útok aj obranu. Hrdina môže takto mať u seba až 4 kusy výbavy a správne kombinovanie týchto predmetov s triedou hrdinu a jeho vlastnosťami môže znamenať rozdiel medzi víťazstvom a zlyhaním. Napriek rozkošnej kreslenej grafike a štylizácii vám totiž hra nedá nikdy nič zadarmo a tak ako vy aj protivníci majú mnoho trikov v rukáve, ktorými vás môžu pekne prekvapiť. Môžu vám napríklad karty ukradnúť, či zmraziť, znemožniť používať útočné karty, či vás zmiasť, kedy nevidíte, aké má karta vlastnosti a strieľate naslepo, resp. po pamäti.
Okrem kariet stúpa vášmu hrdinovi aj úroveň, aj keď len ak porazí nepriateľa rovnakej alebo vyššej úrovne ako je tá jeho. Jedinou odmenou za postup o level vyššie je však iba navýšenie srdiečok, ktoré tu predstavujú vaše HP a aj to len na dobu trvania jednej výpravy. Ak hrdina výpravu prežije, vracia sa domov s ulúpeným zlatom a môže si z výpravy odniesť nejakú unikátnu vlastnosť, čo je jediná vec, ktorá mu ostáva natrvalo, až dokým v inom podzemí nevydýchne naposledy. Síce za neho dostanete vždy novú náhradu, ale tento nový prírastok už tieto vlastnosti nemá a tak strata hrdinu, s ktorým ste prešli niekoľko misií, môže troška zamrzieť, čo sa ale stáva pomerne často.
Za ulúpenú korisť z výprav či už z truhlíc, alebo za plnenie drobných výziev môžete potom vo vašom cechu budovať nové miestnosti, ktoré vám otvoria znova viac možností. V prvom rade si môžete budovať miestnosti pre hrdinov. Od prvého bitkára sa tak prepracujete napríklad k lovcovi alebo barbarovi. Niektorí sa špecializujú skôr na fyzický útok a obranu, iní zas na mágiu. Inú úlohu zas zastávajú kaplnky, ktoré potom hrdinovi pred začatím výpravy poskytnú nejakú výhodu, napríklad navýšenie HP v prvých bojoch, či viac kusov výbavy na výber po porážke nepriateľa. Poslednou možnosťou ako vylepšiť cech sú dielne a tie zas ovplyvňujú, akú výbavu na svojich potulkách podzemím môžete nájsť. Treba sa však pripraviť na to, že tieto vylepšenia sú časom stále drahšie a vylepšiť cech na najvyššiu úroveň vôbec nebude ľahké.
Všetky tieto vylepšenia sú veľmi dôležité, pretože do nového podzemia vstupujete vždy s hrdinom na prvej úrovni, ktorý má k dispozícii len svoje základné útoky. Vždy teda treba postaviť hrdinovi do cesty nepriateľov tak, aby sa znova postupne prepracoval úrovňami a bol schopný sa postaviť napríklad bossovi, či sa ubrániť, keď na neho po čase zaútočí sám. V pôvodnej hre totiž boli misie, kde po uplynutí niekoľkých kôl hráč automaticky boj prehral, ak sa nestihol prepracovať k bossovi. V novej verzii boli tieto misie prepracované a vzhľadom na to, že nie vždy sú vám ponúknuté správne karty na budovanie ciest, je to takto aj férovejšie.
Tých noviniek je v novej verzii, samozrejme, oveľa viac, bolo pridaných množstvo nových lokalít, ktoré ešte viac rozširujú herný svet. Pozriete sa do hlbokých jaskýň, do ľadových oblastí, džungle alebo na pirátske pobrežie. Pribudlo aj niekoľko hrdinov, pričom nie každého odomknete vylepšovaním vášho cechu. Na vyrovnanie síl ale pribudlo aj slušné množstvo nepriateľov. Niektoré vylepšenia boli v pôvodnej hre obsiahnuté v rámci DLC, iné sú úplne nové. Nové piesne a melódie dostal aj bard, ktorý vám spieva rôzne songy, pri porážke, výhre, postavení novej komnaty, či porážke bossa v podzemí. Piesne sú to krátke, úderné a vtipné, ale vlastne celá hra je, napriek občasnej vyššej obťažnosti, poňatá vo veselom a hravom duchu.
Pôvodný Guild of Dungeoneering vyšiel ešte niekedy v roku 2015, nová Ultimate Edition už sa dá vlastne považovať za remaster. Pôvodnú hru si mohli hráči dokonca pred časom zadarmo uchmatnúť v rôznych rozdávačkách, ale s touto hrou je to ako svojho času napríklad s Mount&Blade. Hru sme mohli zadarmo získať už nespočetne krát, bolo by ale hriechom nevylepšiť si zážitok z hrania a za pár drobných si nekúpiť prídavok Warband. Tu platí to isté, už pôvodná hra bola mixom zaujímavých prvkov, hravého vizuálu a trefného humoru. Ultimate Edition vylepšuje snáď každý aspekt hry, niektoré neduhy z pôvodnej verzie ale ostávajú.
Autori sa nijako nepokúšali vložiť do hry aspoň náznak príbehu, ten pozostáva naozaj len z niekoľkých pripomienok, že proti vám stojí Liga prieskumníkov. Rovnako sa stále stáva, že hra občas neponúkne správne karty na stavbu uličiek a nemáte možnosť omylom položený kúsok stavebnice vrátiť naspäť. Všeobecným neduhom pre podobne ladené ťahové hry zas je, že časom môže a pravdepodobne nastúpi stereotyp a hru je lepšie dávkovať v menších množstvách. Napriek tomu je skvelým osviežením vďaka neopozeraným prvkom, majitelia pôvodnej verzie majú upgrade na Ultimate ako sa hovorí „za hubičku" a ani pre nových hráčov nie je výrazne drahá. A vďaka naozaj veľkému množstvu vylepšení oproti pôvodnej hre si Guild of Dungeoneering zaslúži aj o štipku vyššiu známku.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Versus Evil / Gambrinous Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|