MAFIA III |
MAFIA III |
Keď sa má vašou vôbec prvou hrou stať titul, akým je pokračovanie kultovej série Mafia, leží na vašich pleciach skutočne obrovská ťarcha. To je aj prípad štúdia Hangar 13 Games, ktoré 2K založilo len preto, aby po českých autoroch prebralo žezlo vývoja a prenieslo mafiánsku sériu do novej generácie. Štúdio síce nefunguje dlho, no nájdete v ňom hneď niekoľko známych mien a skúsených tvorcov. A na ideách do hry pracovali už poriadne dlho. Dnes nám ukazujú prvé výsledky svojej práce a je nepochybné, že Mafia III predstavuje skutočne krok o generáciu vpred.
Pre autorov je veľkou cťou a darom, že na hre môžu pracovať. Podľa vlastných slov cítia zodpovednosť voči fanúšikom, no zároveň sa neboja robiť rázne kroky. Vlastne tak trochu prevracajú koncept a menia predstavu toho, čo vo vašich očiach pojem „mafia“ môže znamenať. Opúšťajú zaužívané žánrové stereotypy a prinášajú nového hrdinu v novom svete, ktorý by ste pôvodne v hre nečakali. Mladík Lincoln bol sirotou a o to viac sa v živote snažil nájsť si rodinu. Tú našiel v armáde a neskôr aj v černošských gangoch v New Orleans. Všetko to však končí v momente, keď je jeho rodina vyvraždená hlavou talianskej rodiny.
Lincoln sa tak vydáva na cestu pomsty a pomaly sa šplhá hore po „kariérnom“ rebríčku podsvetia v New Orleans, až kým ho celé neovládne. Autori sa snažia ukázať, čo vlastne mafia znamená. Pre nich to nie sú len Taliani známi z Krstného otca. Lincolnom navyše línia zaujímavých protagonistov nekončí a na ceste za pomstou mu pomôže aj trojica ďalších postáv, medzi ktorými je aj mafiánsky veterán Vito Scaletta. Spolupracujú a spája ich rovnaký cieľ, pričom každý z nich predstavuje iný pohľad na mafiu. IEEDE-J?05J-QKXZN
New Orleans v hre predstavuje skutočný a dynamický otvorený svet. V Hangar 13 tvorcovia prakticky pretvorili reálne mesto do videohernej podoby, a tomu zodpovedá aj jeho veľkosť. To a netypický hrdina však nie sú jediné veľké zmeny. Opäť sa posúvame dopredu v čase a príbeh hry sa začína v roku 1968. Atentáty, vojna vo Vietname a rasové problémy v USA predstavujú politický a spoločenský kontext, ktorý sa nesie na pozadí hry, no raz za čas prerazí aj do popredia. Navyše to umožňuje do hry priniesť aj niektoré ďalšie novinky a hlavne vlastnosti, ktoré by ste tu možno ani nečakali.
Napríklad by ste predtým asi ťažko očakávali, že môže takáto hra byť kultúrnym prierezom, prípadne kaleidoskopom rôznych skupín. Mesto žije, má svoju atmosféru a aj architektúru, ktorú dokážete jasne identifikovať. A jedna z najzaujímavejších vecí sa ukázala pri prechádzke jednou z ulíc, kde ste mohli pred každým barom zazrieť inú skupinku ľudí a zvnútra počuť iný štýl hudby. A keďže je večer, pohybuje sa po cestách menej áut. Na druhej strane ale môže niekto niekoho obťažovať, a vtedy môžete zasiahnuť, no musíte počítať s tým, že tým na seba upriamite pozornosť. Čo nie je práve najlepšie v momentoch, keď sa snažíte niekoho sledovať.
Zmenou prešla aj samotná akcia, ktorá je rýchlejšia, dynamickejšia, brutálnejšia a efektnejšia. Lincoln je bývalý vojak a je vycvičený zabíjať. Ide mu to dobre holými rukami, no nebojí sa do nich vziať ani mnohé strelné zbrane. A na scéne sa objaví aj efektná poprava. Celé to však pôsobí filmovejšie a je len na vás, či vám takýto štýl sadne. Pravdou ale je, že zabodnutie brokovnice do brucha a následný výstrel dokáže zaujať. Dojem z akcie zlepšuje aj fakt, že po výstreloch zostávajú diery v stenách a niektoré materiály viete jednoducho prestreliť.
Ak by vám vyhovoval skôr tichý postup, môžete vyskúšať stealth cestu. Tá je vhodná pri prenasledovaní niekoho, koho potrebujete vypočuť. A nielen to. Postupne si musíte podmaniť mesto, a to znamená navštíviť aj tie najtajnejšie skrýše miestnych bossov a všetkých zbaviť ťažoby každodenného bytia. Do skrýš sa dokážete dostať viacerými spôsobmi. Môžete to skúsiť priamo, no napríklad aj cez podzemné vodné kanály. A niekedy sa oplatí konfrontácii jednoducho vyhnúť. Ikony nad hlavami NPC vám naznačujú akciu a jasne tak napríklad vidíte, že vás dvaja ochrankári cez dvere nepustia a skôr sa vás pokúsia nakopať. To isté sa ukáže aj v prípade, keď chcete niekoho vypočúvať, no musíte ho najskôr oddeliť od skupinky.
Keď ide do tuhého, môžete si na pomoc privolať jedného z trojice spoločníkov. Neasistuje vám síce priamo v boji, ale dokáže podať pomocnú ruku, napríklad pri schladení horúcich hláv miestnych policajtov menším úplatkom. Podobných riešení rôznych situácií je tu viac. Spoločníkom taktiež môžete zadávať vlastné úlohy, z čoho vám budú plynúť niektoré výhody a odmeny.
Celkovo je ale polícia agresívna a dokáže vás skutočne odhodlane prenasledovať po uliciach mesta (napríklad na križovatke), keď unikáte za volantom niektorého z áut. Policajti za vami vedia vyslať veľa áut a taktiež aj zatarasiť cestu. Pri jazde ulicami vám môžu pomôcť aj navigačné značky, ktoré sa v uliciach pred vami objavujú. Hlavne sa ale musíte spoliehať na seba a svoje schopnosti pri zvládnutí vozidla. Jazdný model auta chce stavať na reálnej fyzike a je to cítiť, no zároveň sa inšpiruje Hollywoodom v danej dobe a naháňačky pôsobia filmovo. A nielen tie. Rovnako aj výbuchy, ktoré nastanú už po pár výstreloch do chladiča.
Mafia III nám toho priamo z hry zatiaľ až tak veľa neukázala, aj keď sme si tých pár minút rozhodne užili, no už teraz môžeme povedať, že vyzerá výborne. Prejavuje sa to najmä v rôznych menších detailoch, ktorými sa to v hre priam hemží. Obloha je dynamická, svetlá áut sa parádne lesknú v odrazoch z mlák na cestách. Pri šoférovaní nechýba ani spätná zrkadlo. Mnohí asi očakávate český dabing, no ten anglický sa už teraz zdá byť na vysokej úrovni. Zvuky motorov skvele ilustrujú dobu, kedy začali vznikať známe muscle autá. A hudba je kategória sama osebe. Jimi Hendrix, Rolling Stones alebo Animals sa doteraz neopočúvali a hernú atmosféru vynikajúco dokresľujú.
Z toho, čo sme mali možnosť zažiť, usudzujeme, že to majú Hangar 13 Games našliapnuté veľmi dobre. No je pred nimi ešte veľmi dlhá cesta a musia sa navyše vyrovnať s dvomi výzvami. Prvou je napravenie povesti po nedokonalej dvojke. Druhá je ešte náročnejšia – splniť očakávania fanúšikov. A tie sú veľmi vysoké. Mafia III vyjde na PC, Xbox One a PS4 niekedy budúci rok a potom uvidíme, ako sa s tým všetkých tvorcovia popasovali. Dovtedy sa ale určite oplatí hru sledovať, lebo mnoho vecí autori stále nechceli prezradiť ani ukázať.
Gameplay ukážky:
PC
PS4 Xbox One Vývoj: 2k Games / Hangar 13 Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|