EISENHORN: XENOS |
EISENHORN: XENOS |
O hre Eisenhorn: Xenos sme prvýkrát počuli minulý rok na veľtrhu GDC. Predstavilo ju štúdio Pixel Hero Games, ktoré získalo práva na jej vydanie s licenciou Warhammer 40 000, nakoľko hlavný predstaviteľ pochádza práve z tohto univerza. To je charakteristické prevažne strategickým žánrom, čo sa však tvorcovia rozhodli zmeniť. Eisenhornom je akčná adventúra primárne zameraná na boj a mobilné platformy s operačným systémom iOS a Android. Aj napriek tomu, že mobilné porty na PC neslávia ktovieaké úspechy, tvorcovia Esienhorn: Xenos sa toto riziko rozhodli podstúpiť. Bol v tomto prípade risk ziskom alebo ide len o ďalší mobilný port, ktorý vybledne skôr, ako ho dohráte ?
Samotný príbeh hry sa točí okolo inkvizítora Impéria Gregora Eisenhorna, ktorý naháňa teroristov vo vesmíre a definitívne sa ich zbavuje. Ide o príbeh inšpirovaný knihou s rovnomenným názvom od spisovateľa Dana Abnetta. Hra začína tým, že lovíte doposiaľ neznámeho, no nebezpečného vesmírneho recidivistu. Všetko prebieha hladko len krátku chvíľu, potom sa situácia začína komplikovať a vy vo vysielačke počujete len boj a zúfalý krik vašej partnerky, ktorá potrebuje pomoc. Kým dorazíte, je, samozrejme, neskoro a Eisenhorn sa musí vyrovnať so stratou partnerky, ktorá ho v práci sprevádzala niekoľko rokov. Berie si jej zbraň a sám sebe sľúbi, že recidivistu menom Eyclone, ktorý má na svedomí jej smrť, zabije práve touto zbraňou na znak pomsty. Tá na seba nenechá dlho čakať, no vašou pomstou nič nekončí, ale iba začína.Smrť Eyclonea totiž odštartuje ďalšie udalosti a v stávke je osud celého sveta.
Príbeh je kvalitný a rozprávaný pomocou dialógov medzi postavami, prípadne formou Eisenhornových monológov v myšlienkach. Hra ponúka aj dobré zasadenie a štylizáciu, no, bohužiaľ, na pomery PC veľmi slabé spracovanie, ktoré sa odráža na celkovej hrateľnosti. Postavy sú suché, nevýrazné a primitívne, nevynímajúc spracovanie hlavného hrdinu, ktorý mi pripadal pomerne nesympatický a nevedel som sa s ním dlhšiu dobu stotožniť. Hra je striktne lineárna v každom ohľade. Obmedzuje vás v pohybe aj pohľade. V dôsledku toho sa nemusíte báť, že spadnete z nejakej plošiny, niekam nedoskočíte alebo uvidíte niečo, čo by ste vidieť nemali, keďže vám kamera neumožňuje nazeranie úplne hore ani dole, iba do určitého bodu.
Čo sa týka pohybu, pre niekoho je takéto „bezpečné hranie“ možno komfortné, no mne osobne to značne uberalo pocit slobody. Pri hraní som mal niekedy naozaj chuť skočiť do nejakej diery a zabiť môjho nesympatického hlavného hrdinu, len tak pre zábavu, či to naozaj funguje. No hra mi žiadne takéto výstrelky neumožnila. Hráč je teda odkázaný na skutočne obmedzené možnosti pohybu, ktoré ma dostali vtedy, keď som chcel prejsť v miestnosti pomedzi dlhý stôl a stoličku, medzi ktorými bola taká medzera, že by cez ňu prešlo aj stádo slonov, no moja postava si skrátka povedala, že sa to nedá. Musel som sa teda otočiť a celý stôl obchádzať dookola. Obmedzenia vás teda budú sprevádzať celou hrou, takže by som chcel upozorniť prípadných záujemcov, aby sa obrnili značnou dávkou trpezlivosti.
V súbojoch je okrem strelných zbraní vašou štandardnou výbavou počas hry aj meč. Súboje s ním sú až žalostne jednoduché, pričom stačí iba klikať a útok s obranou sa riešia sami podľa potreby. Pri nepriateľoch, ktorí nemali strelné zbrane a boje s nimi prebiehali zblízka, som si teda často pripadal nezraniteľný, vlastne nie len pripadal, ale aj bol. Strelné zbrane sú teda okrem mini bossov jediným aspektom, ktorý vás v bojoch dokáže výrazne ochromiť a vo váš neprospech hrá aj fakt, že život sa tu nedopĺňa automaticky, čo však v tomto prípade beriem ako klad.
Uhýbať sa guľkám dokážete úskokom, no keď sa venujete skupinke nepriateľov, pričom niektorý z nich nie je práve viditeľný na kamere, neviete, kedy vystrelí, a tak je možné, že hravo odpravíte piatich panákov s mečmi, no osudným sa vám stane jeden stojaci v diaľke, ktorý vás „vypuká“ štyrmi výstrelmi. Musíte sa teda pohybovať, no na to, aby to bolo v bojoch dostatočne funkčné, by váš hlavný hrdina musel mať lepšiu kondíciu a byť rýchlejším. Často vám pomôže aj využívanie kinetickej energie, ktorú Eisenhorn vystrelí z ruky a odhodí nepriateľa. Pohyby postáv pôsobia v boji aj mimo neho veľmi jednoducho. Boje však spestruje špeciálny Mind mode, ktorý hru spomalí, pričom vy sa v tej chvíli môžete zamerať na jedného nepriateľa, ktorého buď rozsekáte viacerými rýchlymi údermi, alebo uprednostníte streľbu..
Zbrane je možné kupovať a vylepšovať prostredníctvom terminálov za platidlo, ktoré dostanete po úspešnom splnení nejakej úlohy alebo po porazení nepriateľa, ktorému automaticky vezmete korisť. Počet zbraní je dostatočný, no ceny vylepšení sú pomerne nevyvážené. Narazíte teda na základný model napríklad za cenu 2 500, pričom jeho prvé vylepšenie už stojí 10 000, čo je prakticky až štvornásobok ceny. To nepoteší práve kvôli tomu, že koristi nemáte veľmi na rozdávanie a je to tu s ňou biednejšie než v Mad Maxovi. Okrem zbraní môžete tiež vylepšovať vlastnosti vašej postavy, medzi ktoré patrí napríklad presnosť streľby, zdravie, výdrž a podobne.
Okrem strieľania hra ponúka aj minihry, napríklad v podobe hackovania dverí. Na to použijete svoj skener, ktorý vám zobrazí pohybujúcu sa šípku, pričom stačí kliknúť vtedy, keď sa jej poloha nachádza nad vyznačenou časťou. Máte 4 pokusy a s každým kliknutím sa pohyb šípky zrýchli, no nie je to nič ťažké. Skener používate tiež na interakciu s rôznymi elektronickými vecami, kde stačí niečo naskenovať alebo nájsť a akcia sa vykoná sama za pár sekúnd. Pri hľadaní vám polohu objektu ohlasuje skener pískaním, pričom keď sa približujete, zvyšuje intenzitu.
Hra vám v niektorých prípadoch umožní aj stealth postup, kde využijete takzvané Physic sense. Po aktivovaní tohto zmyslu uvidíte vašich nepriateľov cez steny, pričom ich môžete nenápadne vyprovokovať k tomu, aby prišli do vašej skrýše. Tu ich môžete odpraviť buď tichým, alebo klasickým spôsobom. Na obrazovke mi však počas hrania chýbal nejaký interface. Ten vlastne nabieha iba v súbojoch, kde ukazuje zdravie alebo energiu. No mimo nich tam nie je nič. Uvítal by som teda stály ukazovateľ zdravia, nejakú mini mapku, aby som vedel, kam mám vlastne namierené (čo som v niektorých prípadoch naozaj nevedel) a tiež to, aby som mal na obrazovke vždy pevne zobrazenú aktuálnu úlohu. Tá sa totiž zobrazí len na istý čas a keď zmizne počas dlhšieho hrania, máte problém spomenúť si, čo to vlastne máte urobiť a musíte pre zobrazenie úlohy hru zapauzovať.
Čo sa týka technického spracovania, zlyháva väčšina mobilných portov, ktoré sa dostanú na PC. Eisenhorn XENOS nie je výnimkou. Hra beží na Unreal Engine 3 a aj keď niektoré textúry majú svoje dobré chvíľky, väčšinou sa na svetlé časti pozerá skutočne ťažko. Plusom však je, že hra sa z veľkej časti odohráva v tmavších lokalitách, ktoré dokážu skryť veľa nedostatkov. Animácie postáv sú veľmi jednoduché, miestami komické a na mobilnej platforme to síce môže byť fajn, no na PC sa také niečo odpúšťa ťažšie. Samotné animácie teda pripomínajú hry, ktoré sme na PC mohli hrať povedzme pred trinástimi rokmi. Počas hrania sa mi raz vyskytla chyba, keď mi hra neponúkla akciu, ktorú som mal vykonať a tak som ju musel celú reštartovať.
Na vizuálnu stránku nadväzuje, samozrejme, zvuková. Dabing postáv je naozaj smiešny a pôsobí tak, akoby repliky dabovali neskúsení ľudia, ktorých autori odchytili na ulici a len prečítali text z papiera. V súvislosti s tým mi pozeranie na niektoré, vlastne na väčšinu rozhovorov, pripadalo dosť otravné. Zvuky bojov tiež nie sú žiadne terno. Počas šermu počujete prosté „chššt, chššt“ a počas strieľania „puk, puk“. Hru sa vám snaží spríjemniť ešte fádna hudba, ktorá je obohatená o ťukanie vašich krokov. Tá sa snaží gradovať, no častejšie jej to skôr nevychádza a keď skončí jedna pasáž, čaká vás dlhšie ticho, kým sa rozbehne druhá, skrátka nič pre „audiofilov".
Aj napriek výkonu dnešných mobilných zariadení je jasné, že sa mobilná hra ešte stále nedá posudzovať z technického hľadiska tak ako PC hry. Ak sa však jej autori rozhodli vydať ju na PC, táto hra musí čeliť náročnejším kritériám PC hráčov, ktorí jej nebudú chcieť čokoľvek prepáčiť len preto, že ide pôvodom o mobilnú záležitosť. Eisenhorn XENOS je prípad, ktorý v tejto skúške neobstojí. Aj napriek tomu, že sa hra na smartfónoch môže hrať a vyzerať dobre, na PC pôsobí naozaj smiešne a horšie ako hry spred desiatich rokov. No ak si na PC odmyslíme nedostatočné technické spracovanie, na ktorom sa odráža aj hrozná hrateľnosť, hra ponúkne dobré zasadenie, príbeh, brutálne súboje a zaujímavé spôsoby obrany prostredníctvom meča, strelných zbraní a kinetickej energie. Otázne je, či vám to bude stačiť. Mne osobne to na tejto platforme teda nestačilo. V prípade, že by vás hra akokoľvek zaujala, teda odporúčam, aby ste po nej siahli radšej na mobiloch, kde je k dispozícii za polovičnú cenu.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Pixel Hero Games Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|