BIOSHOCK: THE COLLECTION |
BIOSHOCK: THE COLLECTION |
Či už ide o podmorský Rapture alebo lietajúce mesto nazvané Columbia, séria BioShock sa zapísala do histórie videohier veľkými písmenami. Posledný diel s podtitulom Infinite sa síce dostal von iba pred tromi rokmi, no už teraz je jasné, že si naň spomenieme aj o desať rokov. Ak ste sa k tejto sérii z nejakého dôvodu stále nedostali alebo sa k vašim rukám priplietla iba niektorá z trojice hier, 2K Games teraz dáva všetkým hráčom skvelú príležitosť, aby túto chybu napravili. Pred pár dňami sa totiž dostala von kolekcia všetkých troch hier -BioShock: The Collection, ktorá obsahuje prvý a druhý diel série v remastrovanej podobe a spomínaný tretí diel bez zmeny.
V balení však, samozrejme, nemôžu chýbať všetky rozšírenia, season pass či akýkoľvek ďalší bonusový obsah, ktorý doteraz vyšiel pre každý jeden diel série. Ak teda patríte medzi nováčikov a ku kúpe tejto kolekcie v prvom rade potrebujete náš dôkladný rozbor hernej stránky a až potom tej technickej, už na začiatku tohto článku vás radšej odkážem na naše pôvodné recenzie - BioShock, BioShock 2, BioShock Infinite. V nich sa o všetkých hrách dozviete oveľa viac. Každopádne ak si vystačíte aj s krátkym odporúčaním, všetkým trom hrám patrí čestné miesto medzi najlepšími titulmi, ktoré vyšli za posledných desať rokov. Čiže ak vám vyhovuje žáner akčných strieľačiek s prvkami RPG, BioShock by vás určite nemal sklamať.
V tomto článku sa teda budem výhradne venovať technickej stránke remastrovaných častí, a to všetkému od optimalizácie, cez chyby, až po grafickú stránku hier. Na recenziu sme mali k dispozícii PC verzie hier, takže všetky zmeny alebo aj „nezmeny" sme si mohli bez problémov všimnúť, jednotlivé zábery porovnať a nakoniec zhodnotiť, kde sa toho zmenilo najviac. Ak si totiž kúpite na PC (Steame) remastrovanú verziu niektorej hry, zadarmo dostanete aj pôvodnú časť, takže si podobné porovnanie môžete spraviť aj vy sami. Treba však dodať, že to platí aj opačne, ak už pôvodnú verziu hry máte v knižnici na Steame, remastrovaný diel by ste mali už pár dní vidieť hneď pod pôvodnou hrou. Ako veľmi sa teda tvorcovia pohrali s najstaršími časťami, ktoré aj sami považujú za veľmi zastarané?
Ak máte doma fyzickú kópiu prvého BioShocku a nemáte k dispozícii kľúč, musíte napísať na podporu 2K a dokázať, že hru skutočne vlastníte. Tu si môžete prečítať, čo k tomu budete potrebovať. Ak kľúč máte, štandardne ho aktivujete na Steame. To isté platí pre BioShock 2.
BioShock Remastered
Prvý BioShock sa dostal do predaja pred deviatimi rokmi. Aby som vás lepšie preniesol do roku 2007, tak vám pripomeniem, že v tomto roku sa u nás v Európe ešte len začala predávať konzola PlayStation 3, vyšiel druhý diel pretekov Forza Motorsport 2 a taktiež sa na pulty dostalo vôbec prvé pokračovanie God of War série. Každopádne deväť rokov je fakt dlhá doba a už len to, že išlo o jednu z prvých hier pre minulú generáciu konzol, nasvedčuje tomu, že po grafickej stránke nešlo o veľmi pôvabnú hru. Teda v tej dobe áno, ale teraz nie. Asi nikoho veľmi nenahnevám stanoviskom, že BioShock je skôr konzolová hra ako PC záležitosť. Ja som si pri porovnávaní, samozrejme, najskôr zahral pôvodnú verziu a potom som sa vrhol na remastrovanú.
Už pár sekúnd po zapnutí je jasne vidieť, že ste si pustili remaster. Úvodné menu je vo vysokom rozlíšení s výrazne lepšími, detailnejšími a ostrejšími textúrami. Po spustení hry taktiež nemusíte dlho čakať na viditeľné zmeny v grafike. Tvorcovia jednoducho hru obliekli do nového kabáta z podstatne kvalitnejšieho materiálu. Zmeny si je možné všimnúť už v spomínaných textúrach, lepšej úrovni LOD, nasvietení a tak ďalej. Celkovo boli úrovne z pohľadu detailov dosť upravené. Či už ide o objekty alebo také bežné efekty, ako odlesky alebo kvalitnejší dym, prach a iné drobnosti. Každopádne zmien po grafickej stránke je dosť, to autorom nie je možné uprieť - áno, hra vyzerá lepšie, no aj napriek tomu viete, že už má svoj vek. Z pohľadu optimalizácie nemám veľmi čo rozoberať, pretože už prezentované hardvérové nároky na hru neboli vysoké, čiže beží stabilne.
Internetom sa šírilo po vydaní kolekcie množstvo nespokojných sťažností od hráčov, že je hra plná chýb. A to dokonca takých, ktoré sú aj pri pôvodnej hre. Čo teda znamená, že sa ich opravou tvorcovia ani len zaoberali. Problémy s citlivosťou myšky, nefunkčným zvukom, podporou moderného pomeru strán 21:9 a taktiež so zmenou FOV. Konkrétne so zvukom som v remastrovanej verzii problém nemal, tam fungoval v poriadku, čo však neplatilo pre pôvodnú verziu, kde mi zvuk nešiel. So spomínaným pomerom strán skúsenosť nemám, kedže takým monitorom doma nedisponujem. Čo sa týka zmeny FOV, tá by sa jednoznačne hodila. Autori na odstránení všetkých týchto problémov pracujú, pričom kým vyjde aktualizácia, dajú sa vyriešiť aj manuálnym prepísaním konfiguračných súborov.
BioShock 2 Remastered
Pokračovanie BioShocku sa opäť odohráva v podmorskom meste, ktoré je však v tejto verzii o tri roky mladšie. BioShock 2 vyšiel pred šiestimi rokmi, a to v dobe, kedy sme sa tešili napríklad aj z pokračovania veľmi úspešnej Mafie. BioShock 2 spravil v danom roku taktiež veľkú stopu. Až mi je hlúpe opakovať sa, no väčšina zmien, ktoré som spomenul pri prvej časti, presne sedí aj na dvojku - vyššie rozlíšenie, kvalitnejšie textúry, nasvietenie a efekty či úrovne vybavené väčším „odpadom". A dokonca nechýba ani teraz už úplne bežný efekt vetra.
Čo som si však všimol pri druhom diele a pri prvom nie, to sú lepšie animácie. Či už animácie postáv pri ich zostrelení k zemi alebo aj tie animácie, ktoré sú naskriptované. Problémy sú tiež hodné klávesovej skratky CTRL+C a CTRL+V, no opäť musím vynechať patálie so zvukom, ktorý mi však nespôsoboval ťažkosti ani pri pôvodnej verzii. Čo ma ale prekvapilo, je prítomnosť bugov. Buď mám len veľkú smolu, alebo je problém v hre. Totiž počas hrania BioShocku som nenarazil na žiadny vážnejší bug, pričom v BioShock 2 som sa len dostal do časti s praskajúcim sklom a už ma prúd vody nasmeroval tak nešťastne, že mi nohy uviazli v troskách a jednoducho som sa nemohol nikam pohnúť. Najhoršie bolo, že som si hru predtým ani raz neuložil a autosave to za mňa tiež nespravilo, takže som musel ísť pekne odznova.
Počas písania každého jedného riadku tejto recenzie som mal nutkanie pustiť sa konečne do rozoberania toho, či sa vlastne oplatí investovať do tejto kolekcie. Rozhodovanie je však v tomto prípade úplne jednoduché, aspoň z môjho pohľadu. PC hráči sú tu v absolútnej výhode a ak hru ešte nikdy nehrali, môžu si kolekciu kúpiť na Steame za 60 € a v knižnici sa im objavia aj pôvodné verzie prvých dvoch dielov. Ak ste už hry mali zakúpené, nie je o čom, pretože remastre máte úplne zadarmo.
Konzoloví hráči sú na tom diametrálne odlišne. Nebudeme si klamať, kolekcia vyšla primárne z toho dôvodu, aby sa hry dostali na aktuálne konzoly - PlayStation 4 a Xbox One. Čiže ak ste hru vlastnili na PlayStation 3 alebo Xbox 360, nedostanete zadarmo verzie pre PS4 a Xbox One. To, bohužiaľ, možné nie je, a teda ak sa vám BioShock séria ešte nedostala do cesty a vlastníte jednu z aktuálnych konzol, kúpou BioShock: The Collection nič nestratíte. Ak ste si už dobrodružstvami z podmorského a lietajúceho mesta prešli na minulej generácii, je to čisto o vašej túžbe zažiť toto dobrodružstvo ešte raz.
Pre PC hráčov teda môžu pôsobiť oba remastre dojmom, že boli vytvorené počas jedného víkendu hneď po dokončení verzií pre konzoly. Pre pôvodných majiteľov sú však zadarmo a noví robia prakticky totožný nákup, ako keby kupovali pôvodné diely, no teraz ich môžu získať v jednom balení so všetkými rozšíreniami a bonusmi.