ASSETTO CORSA (KONZOLOVÁ VERZIA)

ASSETTO CORSA (KONZOLOVÁ VERZIA)

7.0

Poriadny automobilový simulátor pre konzoly

Recenzia na PS4 verziu

Simulátor Assetto Corsa mal karty rozdané ideálne. Alebo ak chcete v racingovej hantírke - jasná pole position. Konverzia z osobných počítačov na konzoly je síce často zakliata a vzbudzujúca skôr nedôveru, no predsa len ide o preteky a tie sú na konzolách obľúbeným žánrom. Ak sa navyše pýšia nálepkou hardcore simulátoru, je to presne to, čo na konzolách chýba. Mohlo sa to nepodariť? Mohlo.

Ako už z PC verzie Assetto Corsa vieme, nedostávame do rúk bláznivú arkádu. Aj Forza, aj Gran Turismo (alebo ak chcete, zatiaľ Driveclub) smutne hľadia, jednoducho po stránke simulácie jazdného modelu a ovládateľnosti nemá na herných konzolách Assetto Corsa žiadnu konkurenciu. Znamená to okrem iného to, že hra vás bez mihnutia oka potrestá za každé zaváhanie, ktorého náprava nie je možná inak, ako vypitím si kalichu horkosti až do dna alebo reštartovaním preteku. Lenže tam, kde jazdný model simuluje čo najvernejšie realitu, môže priniesť pre bežného hráča neprekonateľnú prekážku. Ono tá realita je len málokedy až taká zábavná, ako by sme si predstavovali.

Len prednedávnom sme testovali posledný ročník F1 od Codemasters. Hoci mierou spracovania skutočného jazdného modelu za Assetto Corsa zaostáva, ponuka nastavení je dostatočne pestrá, aby do popredia hru dostala samotná hrateľnosť a z toho prameniaca zábava. Ak teda môžeme Assetto Corsu charakterizovať ako realite najvernejší simulátor, F1 2016 je najzábavnejším pretekaním. Všetko teda záleží len na vašich preferenciách. Aby však bola Assetto Corsa vynikajúca hra, chýba jej toho trochu viac, než sme jej ochotní odpustiť - to však neznamená, že vám to prekážať nebude.

Assetto Corsa (konzolová verzia)
Assetto Corsa (konzolová verzia) Time Attack mód je skvelý na tréning.
Time Attack mód je skvelý na tréning.


Assetto Corsa (konzolová verzia) Tradičný obrázok multiplayeru - traja hráči, ktorí sa radšej čakajú, aby nekrúžili po trati sami.
Tradičný obrázok multiplayeru - traja hráči, ktorí sa radšej čakajú, aby nekrúžili po trati sami.


Assetto Corsa (konzolová verzia) Bohaté možnosti nastavovania majú vplyv na samotné správanie sa vozidla.
Bohaté možnosti nastavovania majú vplyv na samotné správanie sa vozidla.





Assetto Corsa sa sústredí výhradne na samotnú jazdu a všetko to ostatné okolo je len nutná omáčka, ktorá vás zdržuje od toho, aby ste si sadli za virtuálny volant vybraného vozidla. To, že si v garážových nastaveniach môžete navoliť aj to, o čom ste netušili, že auto má, je fakt, z ktorého budú vo vytržení poskakovať fanatici do simulátorov. Pre nich však táto recenzia nie je určená. Ono to všetko má vplyv na správanie sa vozidla na trati. Assetto Corsa totiž nie je ako bežná pretekárska hra - a napríklad ani ako tá spomínaná F1. Tu je totiž základným pilierom hrateľnosti to, aby ste sa naučili jazdiť s vozidlom. Nie tak, že dáte na plyn tehlu a točíte si volantom a priblblo sa pritom usmievate. Ono vám to vydrží po prvú zákrutu, pred ktorou dupnete na brzdu a zatočíte. Teda pokúsite sa vybrať zákrutu a predupali ste sa až k susedom.

Vtip je v tom, že tak ako v bežnom živote ani v Assetto Corsa nie je jazda šúchaním angličákov po koberci, brzdnú dráhu neoklameš a to, že si zatočil volantom, kolesá sa aj natočili, ešte nič neznamená, lebo auto ti ide niekam trávnik kosiť. Navyše ak ste niekedy mali tú možnosť prudko brzdiť a zatáčať, viete, kde končí všetka sranda a začína panika. Takže sa najprv naučíte, ako sa správa vozidlo - pekne a pomaly, bez zbytočného naháňania sa s ostatnými. A potom aj samotnú trať, každú zákrutu. Zdá sa to ako prkotina, hlavne ak presedláte do Assetto Corsa z iných konzolových „simulátorov”. Nám napríklad zobrazená ideálna trasa (s farebným značením, kedy brzdiť a kedy nie) slúžila len ako ukazovateľ ideálneho nájazdu do zákruty. Až kým sme sa to skrátka nenamemorovali. Pretože tá čiara, beštia, nemení svoju farbu podľa vašej aktuálnej rýchlosti, ale je to len statický ukazovateľ - a nie práve pre vaše vozidlo. Preto si to musíte odmakať. To len tak na okraj.

Vôbec totiž nejde o to, aby ste boli vždy na čele a končili na prvom mieste. Víťazstvom pre vás bude už len to, že sa vám podarí prísť do cieľa a naučíte sa, ako správne reagovať a jazdiť bezchybne. Nie na doraz možností vozidla, to ešte pár stoviek kilometrov za volantom potrvá. Krkolomné rútenie sa do zákruty sa končí vždy problémom. Nenájdete tu žiadne vracanie sa v čase späť a navyše vás čaká penalizácia. Ak si v preteku skrátite neopatrnou jazdou pôvodnú trať, musíte na niekoľko sekúnd zložiť nohu z plynu. Pri desiatich sekundách sa len smutne pozeráte, ako vás všetci obiehajú a so slzami v očiach ich prosíte, aby vás, preboha, počkali. Nie, nepočkajú, ale v multiplayeri sa možno dočkáte toho, že mimo trate skončia oni v najbližšej zákrute. Veľmi rýchlo vám prejde do krvi trakcia vozidla, kedy môžete pomaly a jemne (a plynulo) pridávať plyn a zatáčať, kedy je už kontraproduktívne brzdiť. Jednoducho ako sa k vozidlu na trati správať. Inak skončíte v neriadenom šmyku mimo trate a nebudete sa na ňu ani vedieť dostať späť.

Jazdný model je teda dostatočne robustný na to, aby vás prinútil hodiny a hodiny trénovať. Veľmi dobre si premyslite, či je to presne to, čo od hry očakávate. Dostanete k tomu pomerne pestrú paletu vozidiel rôznych značiek: Abarth, Alfa Romeo (Guiletta, 4C, 155), Audi (R8, S1 Quattro, Sport Quattro), BMW (rôzne M3 - staré aj nové, M4, rôzne Z4 vrátane GT3 verzie), Chevrolet, Ferrari (458 vrátane GT2 verzie, 488 GT8, 599XX EVO, F40, FXX K), Ford (Escort RS1600, GT40, Mustang 2015), KTM, Lamborgini (Countach, Gallardo SL, Huracan), Lotus (2 Eleven, rôzne Elise, Evora a Exige, formule Lotus), McLaren (650S GT3, F1 GTR, P1), Mercedes Ben (SLS AMG vrátane GT3 verzie, 190E EVO II, AMG GT3, C9 1989 LM), Nissan (GT-R), Pagani Huayra, Zonda R), Praga (R1), Shelby (Cobra 427 S/C), Toyota (GT86) a ďalšie.

Omnoho menej zaujme ponuka tratí. Je síce pravdou, že každá z nich obsahuje hneď niekoľko modifikácií, takže je výsledný počet omnoho väčší, no nič to nemení na tom, že si zajazdíte len v Barcelone, anglickom Brand Hatch či Silverstone, v Imole, Monze (aj v špeciálnej edícii z roku 1966  s viac než 20 km okruhom, juchú), pozriete sa do Mugella, Spa, Vallelungy či holandského Zandvoortu a chýbať nesmie nemecký Nurburgring či všetkým dobre známy a obľúbený Nordschleife. Výsledný počet kilometrov, na ktorých môžete pretekať, je dostatočne veľký, avšak všetko sú to notoricky opakované okruhy bez akéhokoľvek vybočenia zo šedivosti. Je to ohromná škoda, pretože ako fanúšikovský projekt by si Assetto Corsa zaslúžila v prídavkoch pestrejšie rozšírenie.

V praxi sa dá povedať, že Assetto Corsa je hrou, v ktorej si vyberiete vozidlo, okruh a len tak si cvične zajazdíte. Napríklad dve hodinky na Nordschleife. Nestavia na prepracovanú kariéru alebo postupné otváranie nových možností - žiadne RPG prvky, peniaze, odmeny. Tento archaický prístup síce nemusí byť na škodu, no ťažšie potom získavate motiváciu ostať pri hre aj po polnoci, hoci viete, že ráno vstávate do práce a cez deň to bude boj s kruhmi pod očami. Na výber dostanete tréning, jednu rýchlu jazdu alebo celý víkend s kvalifikáciou, jazda na čo najrýchlejšie kolo, driftovanie na body alebo zaujímavú časovku. V tej dostávate za odjazdený sektor čas, po ktorého vypršaní končíte. Podľa toho koľko a akým spôsobom prejdete, získavate body, pričom čím ich máte na konte viac, tým lepšie skončíte. Motivácia jazdiť po celý čas na doraz, no s rozvahou (za vyjdenie z trate vám body hra odpočíta), vás drží dlhšie ako bežné preteky.

Tieto módy nájdete aj v kariére (každý šampionát ponúka kombináciu vyššie uvedeného s vopred pripraveným vozidlom), kde musíte skončiť na stupni víťazov, no akékoľvek bodovacie súťaže sa nekonajú. Obdobne je to v Special Event. Ponuka módov je striedma a sústreďuje sa výhradne na samotné preteky. Potom tu máme online multiplayer. Od toho sme si sľubovali predsa len viac. Omnoho viac. Pri voľbe zápolenia so živými súpermi si zvolíte z ponuky tratí a vozidiel, a to je tak všetko. Po niekoľkých dňoch hrania musíme konštatovať, že konzolové servery zívajú často prázdnotou a je náročné nájsť dostatočný počet hráčov, s ktorými pretekanie má zmysel. Väčšina sa totiž sústreďuje na tréningové jazdy na fenomenálnom Nordschleife, kde sa snažia zajazdiť čo najrýchlejšie kolo. Ale to predsa môžeme aj v singleplayeri.

My chceme hlavne pretekať a na to sa štartovné pole len sporadicky zaplní aspoň z polovice, ak vôbec. A to sa preriedená zostava prejaví najnevhodnejším spôsobom. Navyše po každom preteku musíte absolvovať kvalifikáciu trvajúcu minimálne 15 minút, čo je často viac než samotné preteky. Aby toho nebolo málo, o výsledku sa často rozhodne v prvej zákrute, kde je najdôležitejšie vyhnúť sa akejkoľvek kolízii. Blázni sa odpália hneď, ostatní netrpezlivo vyčkávajú. Zábavný obrázok. Aby toho nebolo málo, hra vyšla zabugovaná a až prvý patch sprístupnil hru aj bežným hráčom: ovládanie gamepadom bolo takmer nepoužiteľné a nie každý má doma volant. Citlivé ovládanie si vyžaduje opatrný prístup, nie zbesilé točenie volantom. Konečne však funguje plynulé pridávanie plynu a brzdenie, citlivosť ostatných parametrov si môžete nastaviť. Volant je vždy lepší, ponúkne kvalitnejší dojem a presnejšie ovládanie, ale konečne sa Assetto Corsa dá zvládnuť aj gamepadom. Pre konzolovú verziu je to povinnosť.

Assetto Corsa (konzolová verzia)
Assetto Corsa (konzolová verzia) Vynikajúci pohľad na palubovku bez volantu je skvelý, nastaviť si môžete aj uhol, pod ktorým sa pozeráte.
Vynikajúci pohľad na palubovku bez volantu je skvelý, nastaviť si môžete aj uhol, pod ktorým sa pozeráte.


Assetto Corsa (konzolová verzia) Súboje s AI sú na dennom poriadku, zle z nich vyjdete však iba vy.
Súboje s AI sú na dennom poriadku, zle z nich vyjdete však iba vy.


Assetto Corsa (konzolová verzia) Interiéry všetkých vozidiel sú detailné.
Interiéry všetkých vozidiel sú detailné.





Jednoznačným sklamaním je technické spracovanie. Absenciu hudby oželieme, vôbec nám nechýba. Zvuky motorov reflektujú odlišnosť vozidiel, takže nielen každé inak znie, ale sa aj úplne inak ovláda. Nárazy a iné efekty sú na tom už horšie, ale v rámci možností akceptovateľné. Vizuál však zaspal dobu - a darmo to obhajovať dokonalou simuláciou, Assetto Corsa vyzerá zle. Modely vozidiel zodpovedajú skutočnosti, avšak to berieme už ako štandard. Poškodenie vozidiel sa síce výrazne prejavuje na ovládateľnosti a vlastnostiach, no vizuálne máte len poškriabené plechy. Tak ako sme to vídavali pred desiatimi rokmi. Prostredie okolo vás je pusté, s minimom detailov, kamera spoza volantu je statická (naopak interiér je detailný), otextúrovanie nespĺňa dnešné nároky, na vrtochy počasia zabudnite. Umelá inteligencia sa taktiež nepochlapila, pri stretoch pykáte výhradne vy a súper neváha a pokojne vás bez akéhokoľvek postihu zostrelí v poslednom kole.

Ako teda pristúpiť ku konzolovému Assetto Corsa? Bežných hráčov nezaujme - ani vizuálom, ani hrateľnosťou, ktorá je príliš strohá a zameraná len na to, aby ste sa naučili jazdiť s konkrétnym vozidlom. Fanúšikovia simulátorov dostanú fajn porciu zábavy, no stále to bude len o tom, aby ste si vybrali s čím a kde idete jazdiť. Žiadna prepracovaná kariéra. Multiplayer je, žiaľ, sklamaním kvôli chudobným možnostiam s absenciou dlhodobejších súťaží a minimom aktívnych hráčov. Ak dokážete Assetto Corsa odpustiť tieto prehrešky a bude vám to stačiť k tomu, aby ste sa k jazdeniu vracali, dostanete bezkonkurenčne najrealistickejší simulátor na herných konzolách a pripočítajte si k hodnoteniu 2 body. V opačnom prípade voľte s rozvahou, pretože jazda je to náročná, surová a, žiaľ, i nedopečená. 


napísal kordi 28.9.2016
Páči sa mi!
7.0
Vo svete
8.5
Ohodnotiť
ASSETTO CORSA (KONZOLOVÁ VERZIA)
+ realistický simulátor
+ každé auto je špecifické
+ bohaté možnosti nastavovania vozidla
+ hra vás naučí jazdiť rozvážne a baví vás to
+ interiéry vozidiel
+ plne nastaviteľná kamera
+ chyby robí aj AI
- grafické spracovanie
- chabá ponuka módov
- prázdny multiplayer
- nevýrazné trate
- pri zrážke pykáte iba vy, nie súper, hoci nehodu zavinil


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Kunos Simulazioni
Štýl: Racing / Simulácia
Dátum vydania:  2014
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29086)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk