PHONING HOME |
PHONING HOME |
Prežiť v nehostinnom prostredí nie je jednoduché. Aj keď je drsným podmienkam vystavený robot. Presvedčíte sa o tom v titule Phoning Home, ktorý je už na prvý pohľad príjemný a roztomilý. Lenže ani to niekedy nestačí, aby bola hra atraktívna a zábavná. Hoci v tomto prípade nemožno vývojárovi uprieť určitú kreativitu, výsledný produkt je akýsi nedovarený a nedopečený.
Hlavný hrdina je plechový stroskotanec Ion, ale pokojne ho môžete volať Wall-E alebo E.T. „plechozemšťan". S obomi postavičkami známymi z kina, respektíve televíznej obrazovky, má totiž veľa spoločné. Stačí sa na neho len pozrieť. A dokonca sa aj snaží dovolať domov - či skôr sa tam dostať, a to svojpomocne, spočiatku len s pomocou komunikačného systému jeho poškodenej lode. V prvých hodinách je to nielen jediný Ionov spoločník na cestách a jediný hlas, ktorý počujete (Ion je nemý, má poškodené hlasové zariadenie), ale v podstate aj jediná „bytosť", ktorú zaznamenáte na neznámej planéte. A to je jeden z problémov hry. Iste, sú aj tituly, ktoré si vystačia prakticky bez akejkoľvek fauny a sú napriek tomu zábavné, ale to nie je prípad Phoning Home.
To, že je Ion v úvode sám ako plechový prst na neznámom mieste, je v poriadku. Ale už po prvých prejdených metroch v zelenom raji tak akosi prirodzene očakávate, že sa vám do cesty pripletie nejaký život. Flóra je bohatá, prvá lokalita plná stromov vyzerá tak akosi domácky, len niektoré huby a suroviny, ktoré zbierate v okolí, pôsobia exoticky a sci-fi. No okrem malých motýlikov a okamihu, keď v diaľke zazriete veľkého okrídlenca, je údolie úplne prázdne. A napriek sviežemu porastu pusté. To sa dosť dlho nezmení, ale potom už sporadicky narazíte na nejaké stopy života, objavia sa akési agresívne elementálne zhluky, lietajúca potvora z praveku a kamenní obri. No vzhľadom na to, že sa jedná o pomerne rozsiahle a viac-menej otvorené prostredie, je svet stále zúfalo prázdny. Keďže väčšinu času práve objavujete a spoznávate okolie, kde musíte zbierať prakticky všetko, čo sa zbierať dá, čoraz viac na vás dolieha pocit monotónneho blúdenia.
Prostredníctvom komunikačného systému z lode dostávate úlohy, ktoré musíte plniť, aby ste sa dostali ďalej a priblížili k hlavnému cieľu - odletieť z tejto planéty a vrátiť sa domov. V praxi to väčšinou znamená zostrojovanie prístrojov a zariadení, pomocou ktorých opravujete loď a rozširujete svoje možnosti. Na všetko potrebujete suroviny, ktoré nájdete v teréne. Komunikátor analyzuje každý nový objekt a potom vám na jednoduchom kompase (mapu nemáte) ukáže značky s polohou, keď sa teraz už známy druh nachádza v okolí. Spočiatku sa zdá, že so zbieraním nebude problém¸ ale opak je pravdou. Rýchlo sa ukáže, že v krajine je rapídny nedostatok väčšiny surovín a musíte dobre zvážiť, na čo ich použijete. Na ďalšie totiž nemusíte tak skoro naraziť. Veľmi by pomohlo, keby sa rastliny a náleziská obnovovali - tak ako to býva v online survival hrách. Lenže keď tu niečo odtrhnete a extrahujete, miesto nálezu už zostane permanentne prázdne.
Vaším prvým výrobkom bude palivo, ktoré zostrojujete z extraktu húb a rastlín. Výroba prebieha jednoduchou kombináciou vecí v inventári. Palivo je základným zdrojom energie, ktorú najčastejšie spotrebujete pri zrýchlenom pohybe a používaní trysiek. Nečakajte však poletovanie vysoko nad krajinou, trysky sú náhradou skokov a treba povedať, že dosť nešikovnou. Palivo a doplnky na opravu poškodenia a obnovenie štítu budete vyrábať často. Nepriateľov síce stretnete veľmi zriedkavo, ale neraz si ublížite pri páde, hoci aj zo smiešne malej výšky alebo spotrebujete svoje zdroje pri používaní samotnej zbrane či prístrojov. Takže surovín nikdy nebude dosť, zvlášť keď musíte vyrábať kľúčové predmety, ku ktorým vám postupne dodáva návody váš komunikátor. Napríklad potrebujete teleport. Transportuje vás od jedného kovového objektu k druhému, čo sa hodí, ak chcete prekonať priepasť s ničivou lávou. Alebo musíte vyrobiť zariadenie na prenášanie Ani a k tomu ešte niekoľko ďalších vecí.
Vyrábaných vecí celkovo nie je tak veľa, ale často ich zostavujete z menších zložiek, čo tiež treba zhotoviť, ako sú napríklad moduly. Jedno s druhým to znamená, že musíte stále niečo zbierať a vždy to bude málo. Čaká vás monotónne hľadanie a pobehovanie hore-dolu, pri ktorom budete čoskoro zívať nudou. Pritom by stačilo lepšie nastaviť systém surovín, rozhodiť ich po krajine viac a pridať aj recepty na výrobu nepovinných vecí, ktoré si zhotovíte hoci len pre radosť. Napríklad jednoduchý prístrešok by nielen potešil, ale mal aj praktický význam, pretože by slúžil ako úkryt pred škodlivým dažďom.
Určité oživenie nastáva vo chvíli, keď spoznáte malého robota Ani. Spoločne vytvoríte rozkošnú dvojicu, v ktorej jeden druhému pomáha. Ion musí prenášať Ani cez vyvýšené miesta pomocou špeciálneho zariadenia, pretože tá vie chodiť prakticky iba po rovine. Na oplátku mu však môže asistovať účinnými strelami a bude mať aj ďalšie uplatnenie. S Ani je veselšie, pretože veľmi rada rozpráva, respektíve píska, ale máte to aj s „prekladom". Ovládate iba Iona, ale Ani môžete zadať pokyn, aby vás nasledovala a strieľala a tiež vstúpiť do jej inventáru. Tam pre ňu vyrobíte zbraň alebo ochrannú výbavu, ktorá ju napríklad do istej miery chráni pred koróziu. Tú spôsobuje hlavne dážď a v púštnej oblasti piesočná búrka.
Okrem putovania sterilnou krajinou a nezaujímavého prehľadávania lokalít hre ubližujú aj ďalšie veci. Napríklad ovládanie síce nemá veľa prvkov, ale manipulácia s Ionom je (ne)skutočne ťažkopádna. Pri použití trysiek sa neraz niekde zachytí, spadne a zraní sa, v lepšom prípade sa len pošmykne. Ak pritom ešte treba pridržovať Ani, je to ešte horšie. Okrem toho sa stáva, že sa dostanete do slepej uličky a nemôžete pokračovať, jedine nahrať uloženú pozíciu. Napríklad sa ocitnete v kaňone, odkiaľ treba postupovať po kamenných previsoch a nemôžete sa vrátiť späť. Ak nemáte dosť energie a v inventári nič na výrobu ďalšej, kamene jednoducho nezdoláte a nič s tým nespravíte.
Niektoré brífingy sa aktivujú, len keď stojíte na určitom mieste, ktoré však nie je presne definované. Ak tento bod nedopatrením miniete, neviete čo ďalej. Samotné zadania úloh sú niekedy nepresné a nie vždy najlepšie zaznamenané.Takže chvíľami vám nie je celkom jasné, kde a čo vlastne treba urobiť. Tieto chyby sa nachádzajú v recenzentskej verzii a zostáva len dúfať, že aspoň niektoré nedostatky už vo výslednom produkte nebudú.
Grafika hry nie je zlá. Nie je to nič svetoborné, ale v skromnejšom indie titule prijateľné. Niektoré lokality sú celkom pekné a ocitnete sa v lesnatej krajine, na púšti aj v snehu. Postavičky sú vydarené. Prekážajú skôr chyby v textúrach. Dabing má slušnú úroveň a relaxačná hudba je v poriadku. Užívateľské rozhranie je solídne.
Phoning Home je ako survival v online sandboxových hrách, kam je umiestnený príbeh. Lenže v tomto prípade ten sandbox nefunguje. Je to spoznávanie nezáživného otvoreného sveta, počas ktorého len veľmi ojedinele niekoho stretnete a kde máte opakované problémy s hľadaním hoci už len tých základných surovín. To je hlavný dôvod, prečo aj napriek sympatickým hlavným hrdinom a niektorým zaujímavým prvkom Phoning Home zlyháva a o hru rýchlo stratíte záujem. Dalo by sa povedať, že niekoľko dobrých nápadov je pochovaných pod nánosom nudy a stereotypného blúdenia.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: ION LANDS Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|