RESIDENT EVIL 7: BIOHAZARD |
RESIDENT EVIL 7: BIOHAZARD |
Séria Resident Evil nás sprevádza už neuveriteľných 20 rokov. Objavila sa na rôznych platformách, inšpirovala filmových tvorcov, príjemne vydesila viac generácií hráčov. A ešte rozhodne neskončila. Okrem oprášených starých častí tu teraz máme plnohodnotné pokračovanie. Sedmička sa na jednej strane vracia ku koreňom série, ale pritom sa odpútava od košatého príbehu, ktorý nás s rôznymi odchýlkami sprevádzal už od roku 1996.
Hneď v úvode sa teda dostávame k prvej zásadnej zmene. Resident Evil 7 sa nezaoberá špinavosťami korporácie Umbrella a nehľadajte tam známe kladné ani záporné postavy, ktoré sa opakovane objavovali na scéne. I keď občas hra jemne naznačí určité súvislosti. Tentokrát je to úplne iný dej, nové obsadenie, odlišné motivácie, avšak s povedomými pravidlami a charakteristickými znakmi série. No aj s novými prvkami a v histórii Resident Evil priam revolučnými zmenami. Tvorcovia sa prestali kŕčovite držať zastaraných súčastí, ale pochopili aj to, že by sa mali vrátiť k jedinečnej hrateľnosti prvých častí. A to všetko zúročili v novej hre, ktorá je spočiatku naozaj iná ako jej predchodcovia, ale pritom nezaprie, že patrí do rodiny Resident Evil. A čím dlhšie budete hrať, tým viac vám nový titul bude pripomínať jeho úspešných predkov.
Príbeh je akoby poskladaný z najlepších momentov známych filmových hororov. Je o hľadaní blízkej osoby v pochmúrnom sídle rodiny s tragickým osudom, na mieste s desivou minulosťou, paranormálnymi javmi a bosoráctvom. Nájdete tam niečo z Evil Dead, Blair Witch, Saw, možno si spomeniete na filmy Hory majú oči a Texaský masaker motorovou pílou. Budete sa báť, pritom hra vám neskrýva dlho podstatu zla, veľmi skoro dôjde k priamej konfrontácii s ním v rôznych podobách. Ale ako to už býva, skutočnú pravdu o tom, čomu čelíte, sa dozviete až oveľa neskôr.
Atmosféra strachu je budovaná hneď od začiatku, cítite sa znepokojení už pri prvých krokoch v zdanlivo roky opustenom a schátranom dome. Potom si v prehrávači pustíte prvú nájdenú videokazetu (možno trochu exotický prvok pre mladších hráčov) a zažijete desivú epizódu z pohľadu skupinky, ktorá bola na tom istom mieste, kde ste teraz vy. Záznam skončí a hlavný protagonista musí ísť presne tam, kde sa naplnil strašidelný osud kameramana a jeho spoločníkov - navyše sám. Dotýkate sa rovnakých vecí, len sú možno viac poznačené časom, kráčate v ústrety nočnej more, o ktorej viete, že je stále niekde tam a už na vás čaká. A potom aby ste sa nebáli. Hoci postupujete v úlohe Ethana Wintersa, ktorý hľadá svoju nezvestnú ženu Miu, prostredníctvom videokaziet nielen spoznáte zážitky predošlých návštevníkov domu, ale aj zakúsite strach v ich koži. Na chvíľu sa stotožníte s obeťami a v ich úlohe vás čaká aj interakcia s okolím. O to viac budete nervózni, keď potom pôjdete už ako Ethan po ich stopách.
Hlavný hrdina uzavretý v dome s mnohými zamknutými dverami a jeho blízkom okolí - to je pre hry zo série Resident Evil charakteristické. Novinkou je však vnímanie udalostí z pohľadu prvej osoby. Nepozeráte sa teda na chrbát hlavného protagonistu. Okrem okolia vidíte maximálne svoje ruky, čo neraz polievate liečivou tekutinou po utŕžení zranení, ktoré sú sprevádzané aj červenými škvrnami na obrazovke. Aj vďaka tomuto pohľadu odpadajú problémy s kamerou, ktorá v minulosti v režime tretej osoby nie vždy volila správne uhly. Nemá to pritom žiadny negatívny dopad na hrateľnosť ani interakciu s prostredím a predmetmi.
Stále je to o tom, že musíte prehľadávať objekty a nájdené veci si poobzeráte zo všetkých strán, aby ukázali niečo podstatné. Niekedy si ich môžete zobrať so sebou, inokedy nie, len vám niečo naznačia. Čo vyzbierate, to treba použiť na inom mieste alebo využijete pre svoju osobnú potrebu a ochranu. Áno, reč je o tradičných liečivých bylinkách a odvaroch a tiež zbraniach, medzi ktorými je nôž, sekera, pištole, brokovnica, ale aj plameňomet a granátomet či diaľkovo odpaľované nálože. A k tomu potrebuje muníciu, ktorú buď nájdete, alebo si ju vyrobíte kombináciou určitých predmetov - rovnako ako účinnejšie liečivá.
Veci zhromažďujete v inventári s novým dizajnom, ale tradičnými možnosťami a obmedzenou kapacitou. Je však primerane veľký a dá sa príležitostne zväčšiť batohmi. Navyše sa zachovala aj truhlica na odloženie prebytkov, ktorá je vždy v miestnosti s magnetofónom na ukladanie vášho postupu. Uložiť hru tam môžete kedykoľvek bez obmedzení, nemusíte zbierať pásky ani nič iné. Navyše sa progres automaticky ukladá aj na checkpointoch, takže v prípade úmrtia sa nevrátite veľmi ďaleko. Ešte viac vám to uľahčí výber ľahkej obťažnosti na začiatku hry, ale ani tá bežná vás priveľmi nepotrápi. Tvrdšie to bude po odomknutí madhouse náročnosti po prvom prejdení hry.
Klasika je aj mapa domu s jednotlivými poschodiami a okolím. Potešia tiež puzzle v štýle prvých častí Resident Evil. No škoda, že ich nie je viac. Niekedy si však tvorcovia vymýšľanie hlavolamov uľahčili a buď sa opakujú, alebo sme dokonca kedysi videli také isté. Napríklad zrejme tušíte, ako zobrať zo stojana zbraň, aby ste potom nezostali uväznení v miestnosti. Narazíte však aj na originálnejšie rébusy, na ktorých riešenie ale skôr či neskôr prídete. Sympatické je automatické používanie baterky počas celej hry. Ethan si samostatne osvetľuje priveľmi tmavé miestnosti a chodby a nemusíte riešiť ani umiestnenie baterky, ani sa obávať, že sa vybije. Peknou vychytávkou sú aj klietky s užitočnými predmetmi, ktoré sa odomykajú vložením istého počtu vyzbieraných starobylých mincí.
Určité momenty v hre sú mimoriadne brutálne a krvavé, často s nečakaným vyvrcholením. Otvorené násilie je však využívané v primeranom množstve a rovnomerne sa strieda s pasážami, kde sa pokúšate nevzbudzovať pozornosť a zaoberáte sa hľadaním predmetov a ich využitím. V poslednej fáze hry už síce budovanie atmosféry strachu upadá v prospech akcie, ale s odhodlaním sa budete rútiť do finále.
Možno nie je práve najvhodnejšie rozoberať nepriateľov, na ktorých narazíte, aby ste neprišli o prekvapenie. Ale vzhľadom na to, že už sú do istej miery známi aj vďaka oficiálnym upútavkám a pripravovaným DLC, aspoň trochu si ich priblížime. V zásade platí, že unikátni protivníci, ktorí majú konkrétne mená, plnia úlohu bossov a kým to nie je vyslovene zámer hry, nedajú sa zabiť. Musíte pred nimi len utekať a skrývať sa, prípadne ich oslabiť, čo štruktúra obydlí a lokalít celkom dobre umožňuje. No potom sú tu kreatúry, ktoré síce s určitým úsilím, ale predsa zlikvidujete, napríklad jedovatý hmyz alebo slizký molded, ktorému je najistejšie odseknúť hlavu.
Vzhľad hry je na vysokej úrovni. Úvodný exteriér počas dňa síce vôbec nie je pôsobivý, ale prakticky všetko ostatné sa odohráva v zatemnených budovách a počas šera v záhrade, prípadne niekde inde, kde to už vyzerá oveľa lepšie. Dalo by sa povedať, že engine exceluje v tmavých lokalitách. Niektoré pasáže vyzerajú veľmi realisticky a rozhodne aj postavy a najvypätejšie situácie. Celkový vizuál je veľmi dobrý, a to aj vďaka dizajnu miestností, okultistickým symbolom a hre svetla a tieňa.
Pozitívny prínos pohľadu prvej osoby, pri ktorom odpadáva trápenie s nevhodnými uhlami kamery, som už spomínal. Avšak recenzovaná PC verzia má určité technické chyby. Aj napriek zmene nastavení, kde sa skutočne dá upraviť všetko možné, som narazil na miesta s prudkým poklesom fps. Niekedy mi hra aj na pár sekúnd zamrzla. Neboli to pritom nejaké výnimočné lokality a problém bol vždy len pri prechádzaní konkrétnych úsekov. Po odchode na iné miesta už hra fungovala úplne bez problémov. Na PC však oceňujem praktické ovládanie na klávesnici s myškou, ktoré v minulých častiach bolo skôr ťažkopádne.
Skvelú atmosféru podporuje kvalitný dabing a hudba, ktorá je vo vhodných momentoch správne dramatická a bičuje nervy. Úvodná melódia obsahujúca aj spev mi stále znie v ušiach, čo svedčí o jej nápaditosti. Počas postupu neraz vystrašia dobre načasované zvuky, ktoré bývajú spojené s nečakanou aktivitou. Vtedy vás vyľakajú hoci aj dvere, ktoré sa znenazdajky samé otvoria alebo sa zatriasli po buchotaní na druhej strane. Ale to je nič oproti momentom, keď je vám zjavne niekto v pätách a zúfalo bojujete o svoju záchranu.
Resident Evil 7 je ukážkovým príkladom, ako sa dá osviežiť rokmi overená klasika, keď tvorcovia odbúrajú zastarané súčasti a urobia niekoľko praktických zmien. Keď sa k tomu pridá nový príbeh, hoci stojí trochu mimo hlavnej dejovej línie série, výsledkom je naozaj vydarený horor, ktorý priaznivcov žánru nemôže nechať ľahostajnými. Predovšetkým prvá časť hry je naozaj desivo príťažlivá, dokáže hráčov naplniť strachom, ale nedovolí im cúvnuť. Pokušenie je príliš veľké a atmosféra poriadne hustá. Hoci v úvode môžete zapochybovať o spriaznenosti sedmičky so značkou Resident Evil, čoskoro vás utvrdí v tom, že do tejto ságy jednoznačne patrí a navyše sa hrateľnosťou vracia k jej koreňom. Len sa pritom nebojí niektoré veci urobiť po novom. A nebojte sa ani vy - alebo radšej áno, veď o tom Resident Evil je. Naberte však odvahu pustiť sa do hry a pre istotu si ju ešte zahrajte v noci a v tme.
Je ešte len január, ale ja mám svojho prvého kandidáta na hru roka. Capcom totiž priniesol naozaj veľkú, strašidelne dobrú vec - a zrejme konečne poriadny titul, kvôli ktorému sa oplatí kúpiť PS VR, hoci si pritom možno naložíte do trenírok.
RECENZIE HRÁČOV |
8.5
BOBO336
31.1.2017
Ďalší prírastok do horovej "rodinky" sa tentokrát nesie v klasickom survival duchu a berie si tie...prečítať celé
|