Resident Evil 7 |
Návrat CAPCOMU ku koreňom série.
8.5
Ďalší prírastok do horovej "rodinky" sa tentokrát nesie v klasickom survival duchu a berie si tie najlepšie prvky s pôvodných dielov (Ktoré položili základy ďnešních moderných hororových hier) a stavia ich na úplne novú úroveň čím zaujme nielen nostalgických hráčov ale modernizáciou klasických prvkov určite zaujme aj mladšie generácie.
Resident Evil (Ďalej len RE) 7 hneď v úvode ukazuje, že od základov zmenil pravidlá. Nebudete tentokrát bojovať proti žiadnej biologickej hrozbe gigantických rozmerov ale o svoj vlastný život a o život vašej lásky, ktorá bola dlho považovaná za nezvestnú. Prichádza teda do zdanlivo opustenej vily aby zistil čo sa vlastne z jeho láskou stalo ale hlavne to či ešte stále žije. Pri pohlade na opustenú vilu na vás priam srší atmosféra klasických filmov ako Texaský masaker motorovou pílou.
Séria RE bola vždy známa svojou brutalitou, ktorá ale vždy pôsobila príliš groteskne aby vás dokázala šokovať. V tomto ohľade je nový RE viac autentickejší. Ide o brutalitu, ktorá je "osobnejšia" a miestami vás skutočne doženie na pokraj vašich síl a nejeden raz sa budete cítiť autormi zneužitý čím máte možnosť lepšie sa zžiť z vašou postavou... nemusím teda hovoriť, že to funguje viac ako dobre a nepôsobí to tak prehnane ako v predošlých dieloch. Tento pocit navyše upevňuje výborne zvládnutý voice acting.
Hlava rodiny "Jack Baker" vám bude robiť spoločnosť vo vile
Najväčšiou a samozrejme aj najviditelnejšiou zmenou je prechod z klasického third person pohľadu do first person pohľadu. Úprimne som bol pôvodne veľmi skeptický ohladom tejto zmeny no Capcom ma nakoniec utvrdil v tom, že tento zásadný krok bol len k úžitku. Hra je dizajnovaná klaustrofobicky aby ste sa cítili čo najstiesnenejšie čo výborne dotvára atmosféru hry. Samotná vila je síce spolu aj s ostatnými lokáciami veľká no všetko je prepracované do úzkych koridorov a stiesnených oblastí kde sa málokedy dostanete do otvorenejších oblastí.
Autori samotný si uvedomujú, že táto hra nemá ambície na to byť príliš otvorená. Preto autori využili klaustrofobickú vlastnosť hry naplno. Nepriateľov v podobe biologických zbraní umiestnili do najnepríjemnejších oblastí z veľmi malou možnosťou úniku... týmto ma dostali do nejednej stresovej situácie. Samotný Capcom tento fakt ešte doplnil o streleckú neskúsenosť hlavnej postavy. Tým samozrejme nemyslím, že by sa vyslovene zle strielalo no nepriatelia sú rýchli a počúvajú vyslovene na headshot čo pri masívnom útoku troch príšer naraz môže byť dosť obtiažne.
Podobných monštier vás v hre čaká viac než dosť.
Ako tak spätne spomínam tak najväčšiou podobnosť so sériou RE vidím v boss fightoch. V tomto aspekte sa najviac ukázal rukopis Japonských autorov. Morbídne veľké príšery avška stále prijateľné oproti minulej 6 (Aj keď vo finále sa to trochu odtrhlo z reťaze) a obrovské oči po ich tele do, ktorých musíte strielať je predsa klasika. Bossovia ponúkajú príjemnú výzvu no nič čo by ste nezvládli pričom preskriptovaný final boss pôsobí generecky a neponúka absolútne žiadnu výzvu až som mal pocit, že si ten ending ani nezaslúžim.
Do RE7 sa taktiež vrátili hádanky. Nepotrápia síce vaše mozgové závity a na väčšinu prídete do niekoľkých minút no ponúkajú príjemné spestrenie a chvíľkový oddych od hrôz, ktoré sa odohrávajú vo vile. V hádankách taktiež cítiť menšiu inšpiráciu hrou, ktorá túto sériu začala. Nie je to síce na škodu no autori v tomto ohľade mohli byť odvážnejší a kreatívnejší. Osobne som sa nezasekol ani pri jednej z hádaniek čo je na jednej strane dobré, že to zbytočne nebrzdí hrateľnosť no na druhej strane je veľmi príjemné po desiatkách minútach prísť na riešenie zložitej hádanky.
To, že sa autori chcú vrátiť ku koreňom série mysleli seriózne a tak sa niet čo čudovať, že prišli staré známe problémy s inventárom a samozrejme mierny crafting. Tak ako tomu bolo v pôvodných dieloch tak aj tu máte len veľmi obmedzený inventár a budete musieť hospodáriť s políčkami a dobre si rozmyslieť čo si so sebou vezmete do akčných pasáži. Aby to ale nebolo príliš obmedzujúce a frustrujúce tak vám autori opať dali do safe roomu takzvaný item box v ktorom si môžete uschovať momentálne nepotrebné veci (A to ho naplníte až k prasknutiu) Ku craft systému sa stčí vyjadrtiť len okrajovo nakoľko je veľmi jednoduchý. Ide o skombinovanie vždy dvoch vecí, ktorá vám buď vytvorí sílnú lekárničku alebo explodujúce náboje, ktoré sú vždy užitočné.
Táto vecička vám nejeden krát zachráni krk
Grafická stránka je "štandardná". Videl som horšiu u starších hier (Áno narážam na Mafiu III) ale na začiatku minulého roka tu bola jedna, ktorá vyzerala určite krajšie a detailnejšie. Samotná tmavosť hry, ktorá je nastavená na doplnenie atmosféry hry síce tento fakt skrýva no keď sa na chvíľu zastavíte a pozriete sa bližšie na zúbky grafickému kabátiku tak sa všimnete niektoré nepríjemné a zle vyzerajúce detaily (Hru som hral samozrejme na ULTRA).
RE7 je konečne niečim osviežujúcim v tejto sérii, ktorá nás sprevádza už neuveriteľných 20 rokov. Ulahodí nielen staršej generácií, ktorá zaspomína na staré časy ale zároveň nezaspáva v čase a modernizuje rokmi overené prvky. Ide teda o menšiu revolúciu, ktorú táto séria určite potrebovala a tak ako pred rokmi, RE opäť posúva žáner hororových hier na úplne novú úroveň.