THE LEGEND OF ZELDA: BREATH OF THE WILD |
THE LEGEND OF ZELDA: BREATH OF THE WILD |
Pred storočím nastala strašná kalamita. Na krajinu Hyrule sadol tieň entity Ganon a zahalil svet do temnoty, ktorá pretrváva až doteraz. Pätica legendárnych hrdinov a princezná odhodlaná svet zachrániť vo svojom boji zlyhala a čo viac, dokonca aj bájne stroje, ktoré mali podľa predpovedí slúžiť na porazenie Ganona, spadli do jeho moci a teraz všetko pustošia. Piesočné búrky, lávový dážď, potopa, či skaza z oblakov môžu každý deň zasadiť poslednú ranu tomu, čo zostalo z kedysi slávnej civilizácie. Zdá sa, že už nejestvuje žiadna nádej na záchranu a temnota tento svet úplne pohltí. No jeden hrdina sa nikdy nevzdáva...
Sledujete, ako sa mladý hrdina prebúdza v podivnej svätyni za jemného volania ženského hlasu. Volá sa Link a musí sa prebudiť, lebo ho svet potrebuje. To je všetko, čo o ňom pre začiatok viete. Netrvá dlho a už sa vžívate do jeho kože, preberáte nad ním kontrolu a do daru dostávate veľmi cenné zariadenie, ktoré vám pomôže na ceste, ktorá je pred vami. Neďaleko seba nachádzate Sheikah tabuľu, kus starobylej, no zároveň pokročilej technológie, ktorú by niekto možno nazval tablet, no jej možnosti sú vám zatiaľ zahalené. Vychádzate tak z úvodnej komnaty, v truhliciach nachádzate jednoduché oblečenie a vydávate sa von. A nič vás nedokáže pripraviť na to, čo vás tam čaká.
Hrozba je síce všadeprítomná, no zatiaľ je ďaleko. Vy ale vyjdete von a dych vám vyrazí výhľad, aký ste skutočne neočakávali. Otvára sa pred vami krásny a rozľahlý svet, ktorého všetky rôzne podoby ani nedokážete naraz spočítať. Zdanlivo nekonečné lúky, lesy, zasnežené hory, či dokonca sopka, sa zdajú byť na dosah ruky, no predsa tak ďaleko. A to ešte netušíte, že sa ďaleko za nimi, či za vašim chrbtom, skrývajú dedinky, osady, púšť a dokonca ostrovčeky. Cítite tú voľnosť, ktorá vám dáva slobodu ísť kamkoľvek. Vybrať si vlastnú cestu, ktorou sa vyberiete. No zároveň cítite ťažobu bremena, ktoré na vaše bedrá kladie temný prízrak vznášajúci sa nad hradom rovno pred vami.
Ak by som mal The Legend of Zelda: Breath of the Wild charakterizovať len jediným slovom a nemalo by to byť prídavné meno vyjadrujúce kvality hry, bola by to sloboda. Naozaj ju tu môžete nasávať plnými dúškami a vo veľkej miere vám umožňuje formovať si taký herný zážitok, aký len chcete. Máte prakticky len jednu úlohu – zastaviť zlo a poraziť Ganona. A je len na vás, ako sa k tomu dostanete. Táto úloha je jasná hneď od úvodu, no môžete sa k nej dopracovať sériou menších úloh nabalených na tomto hlavnom queste, no taktiež aj cez rôzne menšie či väčšie odbočky, putovanie a objavovanie, no aj hľadanie samého seba.
A hneď úvod vám naznačuje, ako táto sloboda zároveň pomáha otvárať možnosti hry, pričom aj keď je fanúšikom jasné, že toto je Zelda, je najviac revolučnou v sérii, pričom si so sebou nenesie nič z minulosti, čo by novým hráčom bránilo užívať si ju plnými dúškami. Vyjdete zo svätyne a môžete sa vybrať kamkoľvek. Ale spravíte len dobre, ak sa vyberiete za starým pustovníkom dole pod kopcom. Sú to totiž vaše prvé kroky k príbehu, ktorý zaberá celé storočie a predstavuje pravdepodobne to najlepšie, čo séria doteraz ponúkla. A hra vám ho neservíruje sama, musíte ho aktívne odkrývať, oživovať svoje spomienky a pátrať, čo sa stalo.
Navyše vám dá starý pustovník aj niekoľko tipov na to, čo v tomto svete robiť, či kam sa vybrať. A pokojne mu môžete skúsiť ukradnúť pečené jablko, ktoré si pripravuje. Je to dobrák a aj keď vám vynadá, že sa to nepatrí, nakoniec vám ho nechá. Koniec koncov vie o vás viac, než sa na prvý pohľad zdá, a tak trochu tuší, že to jablko budete potrebovať. Predsa len vám dokáže obnoviť jedno srdiečko z vášho (spočiatku biedneho) života. Viete si tu nájsť aj jednoduché zbrane, ktoré sa vám čoskoro budú hodiť. A takto na vás hra postupne veľmi intuitívne a prirodzene nabaľuje ďalšie novinky, pričom ich však musíte získavať a objavovať sami. Nedaruje vám zadarmo nič a rovnako ako si musíte zaslúžiť príbeh, tak si musíte zaslúžiť aj vybavenie, zbrane a schopnosti.
To je jedna možnosť. No tých je tu naozaj veľa a je tu aj jedna veľmi priamočiara, zatiaľ asi skôr teoretická. Nikto a nič vám nebráni v tom, aby ste sa vybrali okamžite za Ganonom najkratšou možnou cestou a skúsili ho poraziť priamo. Nemáte na to dostatočné vybavenie a ani schopnosti, no som si istý, že nepotrvá dlho a niekto to dokáže s poriadnou dávkou cviku aj bez toho. Samotný súboj je však už len čerešnička na fenomenálnom zážitku, o ktorý by ste sa týmto pripravili.
A je to naozaj bohaté sústo, ktoré si môžete pred tou povestnou čerešničkou vychutnať. Jednak je tu obrovský otvorený svet, ten je ale posiaty množstvom vedľajších úloh, postavičiek, no aj nepriateľov, ktorí vám neraz dokážu narobiť poriadne problémy. A aby toho nebolo málo, v celej hre sa nachádza viac ako stovka svätýň, ktoré čakajú len na to, aby ste ich objavili. Podľa Nintenda zaberie prejdenie len hlavnej línie hry zhruba 20 hodín. Ak sa ale zapojíte aj do týchto vedľajších aktivít, vie to poriadne narásť. Hrou som sa nehnal, plnil som však hlavne main quest so svätyňami a menším množstvom vedľajších úloh. Nakoniec som v hre strávil viac ako 40 hodín a uvedomil som si, čo všetko som ešte nevidel a nezažil, či len prebehol okolo.
Niektoré hlavné úlohy tiež nemusíte splniť, aby ste sa dostali ku koncu. Medzi tie najzaujímavejšie patrí krotenie pradávnych mechanických beštií, ktoré predstavuje hneď niekoľko rôznych vrstiev hrateľnosti. Musíte sa k nim najskôr dopracovať, potom ich vydobyť, na čo ale potrebujete často špeciálne vybavenie. Potom vás čaká už len bludisko v ich útrobách, kde na vás číha séria rôznych priestorových hádaniek, ktoré musíte vyriešiť. A nakoniec súboj s bossom. A kým niektorých silných protivníkov len tak rozosiatych v hernom svete dokážete obísť, s týmito sa už musíte vysporiadať, ak si chcete záver výrazne zjednodušiť.
V hre je navyše aj obrovská porcia starej školy. Pre niekoho môže byť šok, že dostane úlohu v rámci hlavného questu a na mape mu nesvieti žiadna hviezdička, kam má ísť. Nie je tu ani žiadna šípka, ktorá vás navádza na cieľ. Pri väčšine úloh nič také naozaj nenájdete a je to len dobre, keďže vás tak hra vedie k tomu, aby ste ju skúmali a spoznávali. A ktovie, možno po ceste narazíte na ďalšiu z jej zaujímavých tvárí. Skvelou ukážkou je úloha, ktorá vás poverí získaním Master Swordu. Ikonická zbraň série sa vrátila, ale nie je samozrejmosťou. Musíte si ju zaslúžiť a bude to poriadne tŕnistá aj bolestivá cesta. V jej závere vás však čaká zaslúžená odmena a aj taký ten dobrý pocit, aký sa z hier čoraz viac vytráca.
Ale to sú veci, ktorými by sa dala charakterizovať hra ako celok. Breath of The Wild vie byť taká náročná, aká je čarovná. Nefunguje tu úplne tradičný respawn nepriateľov, no aj tak sa ich vo svete nikdy úplne nezbavíte a hliadky tu budú vždy. A nielen tí väčší vás dokážu neraz zabiť jedinou ranou. Na každý súboj musíte byť pripravení, či je s bossom, alebo nie. Niekedy je riešením aj útek, no veľký zmysel tu má aj stealth postup. Tichým našľapovaním dokážete nepozorovane obísť nepriateľov, a dokonca tu aj narazíte na niekoľko stealth questov.
Okrem toho ale musíte brať do úvahy, že samotný herný svet je tu postavou. Nie je až taký personifikovaný, ale musíte ho naozaj dobre spoznať. Skladá sa z mnohých rôznorodých častí, každá má svoje pravidlá, svoje monštrá a aj svoje podmienky, ktorým musíte prispôsobiť Linkovu výbavu. Ak je niekde zima, nemôžete tam ísť bez zodpovedajúceho oblečenia či elixíru. Taktiež musíte počítať s tým, že v noci budete mať väčšie problémy s monštrami, no na druhej strane korisť z nich sa vám môže hodiť. Dážď ovplyvňuje možnosť lozenia po svahoch, no búrka pomôže zamaskovať vaše kroky aj vo väčšej blízkosti, keď leziete poza chrbty nepriateľov. Navyše sú pre vás veľkým nebezpečenstvom blesky a pravidelne sa na nočnej oblohe zjaví krvavý mesiac a vtedy Ganon a jeho prisluhovači získavajú väčšiu moc a mali by ste sa im vyhýbať.
Aj keď to tak z opisu vyššie nevyzerá, nová Zelda je stále akčnou adventúrou. Je však pravdou, že s mnohými RPG prvkami narába oveľa lepšie ako mnohé hry tohto žánru. Rôzne outfity vám umožnia nielen prispôsobiť sa okolitému prostrediu, ale zlepšujú tiež štatistiky. To isté platí aj pre zbrane, pričom tie môžu mať rôzne dodatočné efekty, ktoré môžu byť vhodné proti určitým nepriateľom. A potom je tu ešte varenie a miešanie elixírov. Bežne narazíte na potraviny, ktoré vám môžu obnoviť kúsok života, ich správnou úpravou a miešaním s inými viete ale posilniť ich liečivé schopnosti a pridať špeciálny efekt, ako napríklad zlepšenie staminy či odolnosť voči nejakému počasiu alebo útokom. To isté platí pre elixíry, ktorých miešanie je ale náročnejšie. Vaše štatistiky dokážu nabudiť ešte aj víly ako vedľajšie questy.
Okrem tretieho Zaklínača si nespomínam na hru, kde by z hry sršal taký dobrý dojem z podobných aktivít a radi sa do nich budete púšťať. Navyše má hra výborne zvládnutú ekonomiku. Je preč chodenie po domčekoch a rozbíjanie váz kvôli hernej mene. Tú teraz získate hlavne obchodovaním, nikdy jej nebudete mať priveľa, no ak sa posnažíte, ani málo. Musíte naozaj putovať svetom, zbierať veci a pozerať sa na to, kedy je lepšie z niečoho čosi nechať pre seba a kedy je výhodnejšie predať to.
Link časom nadobudne niekoľko špeciálnych schopností. Niektoré sa týkajú Sheikah tabule, pričom získate niekoľko možností, ako si do nej značiť vlastné ciele, keďže hra vás nevodí za ručičku. Postupne odhaľujete mapu herného sveta a aj keď sa vám mnohé veci do nej poznačia samé, postavy, nevyriešené svätyne a iné si musíte poznačiť sami. Schopnosti sú doplnené o možnosť vzdialene narábať s kovovými predmetmi, vytvárať útvary z ľadu, zastaviť čas na nejakom predmete, či tradičné bomby.
A práve tých si dosýta užijete vo svätyniach, ktoré nahrádzajú bludiská. Je ich tu mnoho, sú väčšie aj menšie, no vždy nápadité. Niektoré sú zamerané len na boje, kedy rozširujú vaše vedomosti o súbojovom systéme, čím vás pripravia na náročnejších súperov a vy sami sa zlepšíte. No väčšina je zameraná na rôzne logické hádanky. Vedia vám dať aj zabrať, no riešenie nikdy nie je ďaleko. Predstavte si to ako hrobky v modernom Tomb Raiderovi, ktoré sú plné rôznych nápadov a nakoniec vám dajú hneď niekoľko odmien. Okrem koristi aj orb, pričom potom môžete 4 orby na oltároch niekde v hernom svete vymeniť buď za ďalšie srdiečko, alebo za rozšírenie staminy.
Výrazným elementom hry sú aj zvieratá. Keďže je svet naozaj veľký, potrebujete sa po ňom vedieť rýchlo prepravovať. Odomknuté svätyne a veže slúžia na rýchly teleport, padák zas na plachtenie medzi vysokými miestami, no Link je aj šikovný lezec, ak má dostatok staminy. Na bežnú pozemnú prepravu ale slúžia kone. Eponu môžete získať pomocou amiibo figúrky Linka, inak si koňa musíte nájsť a skrotiť. Postupne si musíte budovať silnejšie puto, aby sa dal jednoduchšie ovládať a na jeho ustajnenie musíte používať stajne rozosiate po svete. V púšti zas môžete jazdiť na piesočných tuleňoch pomocou štítu, ktorý tiež slúži na snowboardovanie v zasnežených kopcoch. No a pes je zas užitočný pomocník, ktorý vám pomôže odhaliť skryté veci.
Na niektorých miestach vidno dedičstvo Wii U, pre ktoré bola hra pôvodne vyvíjaná. Najmä Sheikah tabuľa jasne odkazuje na gamepad. Aj vizuálne to z technologického hľadiska nie je niečo, čo by konkurovalo napríklad nedávnemu Horizonu, aj tak ale hra vyzerá fantasticky, a to hlavne vďaka jedinečnému art štýlu, ale aj živému svetu, kde sa tráva hýbe podľa smeru vetra a niektoré scenérie vám naozaj vyrazia dych. Škoda občasných prepadov snímkovania v TV režime, ktoré sú lokalizované na určitých miestach. Hudba je opäť skvelá, obsahuje niekoľko silných skladieb, pričom je dynamicky šitá na mnohé momenty. Aj menšie melódie tu ale majú svoje miesto a keď niekde začujete harmoniku hrať nenápadnú skladbu vo francúzskom štýle, už viete, že je pri vás ďalší vedľajší quest, ktorý nemôžete odmietnuť.
Navyše je Breath of The Wild prvou hrou v sérii, ktorá obsahuje dabing. Link zostal nemým hrdinom, no hodí sa to k tomu, ako ho nová hra vykresľuje a tiež k jeho ceste za spoznávaním samého seba. Ostatné hlavné postavy sú ale nadabované a aj niekoľko vedľajších, pričom zvlášť na tých hlavných oceníte kvalitu, najmä čo sa týka hereckého obsadenia. Obzvlášť Patricia Summersett je ako Zelda nezabudnuteľná.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild je dobrým dôvodom na kúpu Nintendo Switch. Nie je to dokonalá hra, no dokonalá hra ani neexistuje a viac-menej takú ani nepotrebujeme. Potrebujeme hru, pri ktorej každý ďalší splnený quest prináša radosť aj smútok, lebo vieme, že sme o krok bližšie k cieľu. Potrebujeme hru, nad ktorou bežne cez deň rozmýšľame a predstavujeme si, čo nás v nej čaká zajtra, či po návrate z práce. A presne taká nová Zelda je. Je to herný zážitok, aký sa vidí len ojedinele a pri ktorom máte až zimomriavky. S čistou hrateľnosťou, úžasným svetom a príbehom, do ktorého sa budete chcieť ponoriť ešte hlbšie. Jednoduchý, no účelný súbojový systém si vás získa spolu s množstvom logických hádaniek a aj poriadnou výzvou. Navyše vám dáva do rúk až nepredstaviteľnú slobodu a ani trochu vás nechce vodiť za ručičku. A ak by vám aj to bolo málo, ešte stále si môžete zapnúť Pro HUD, ktorý vám skryje väčšinu informácií a opäť tak hra ponúkne odlišný zážitok.
RECENZIE HRÁČOV |
0.0
MANTOR
12.3.2018
++ interaktivita so svetom+ velky openworld so zaujimavymi lokaciami a prepracovanymi detailami...
zobraziť
|
WiiU
Switch Vývoj: Nintendo / Nintendo Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|