FAST RMX |
FAST RMX |
Je tu úžasná Zelda, čo boduje obrovskou várkou zábavnej hrateľnosti, ktorú vstrekne priamo do žíl, takže vám hrozí predávkovanie, no zároveň na seba strháva všetku pozornosť v prípade Nintendo Switch, až by sa mohlo zdať, že tam nič iné nevyšlo. A pritom sa o jednej z najlepších hier pre Switch na launch a najbližšie týždne vôbec nehovorí a nepíše. A to je rozhodne škoda. FAST RMX si totiž pozornosť jednoznačne zaslúži a kým Zelda vás chce predávkovať hrateľnosťou, v tomto prípade dostanete poriadnu porciu rýchlosti a adrenalínu.
Hneď v úvode však treba veci uviesť na pravú mieru. FAST RMX nie je úplne nová hra, no dá sa predpokladať, že sa dostane k mnohým hráčom, pre ktorých bude novinkou. Z názvu už ale môžete tušiť, že ide o remix zatiaľ poslednej časti, FAST Racing Neo, ktorá vyšla na Wii U v roku 2015. No aj keď šlo o menší digitálny titul bez veľkého proma, dokázal hneď zaujať hráčov bažiacich po zážitkoch, aké už roky nemáme možnosť zažiť. Imponuje vysoká rýchlosť v kokpite futuristických antigravitačných klzákov, pri ktorej sa z okolia stáva šmuha a pritom vám do uší búši energická elektronická hudba.
To sú domény, ktoré v minulosti zdobili mnohé menšie hry, ako napríklad Killer Loop, Mega Race, no hlavne veľké série ako WipEout a F-Zero. Obe série sú už pravdepodobne mŕtve, no práve FAST Racing sa ukazuje ako ich právoplatný nástupca, ktorý sa rozhodne nemusí krčiť v kúte. Ba práve naopak. A pôvodná verzia získala teraz v remixe obrovskú dávku noviniek a vylepšení, ktoré by sa mohli postarať o to, že sa hra vyhupne v hodnoteniach aj predajoch ešte vyššie. Je to ale skutočne tak?
Ak si pozriete recenziu pôvodnej verzie, hre som hneď z úvodu vytýkal prezentáciu. Spomínam ešte na časy práve takých hier, ako je Killer Loop alebo Mega Race, ktoré vás posadili na zadok už len svojimi nadupanými intrami, po ktorých vám tiekli slinky pri pomyslení na tie chvíľky, keď sa prvý raz dostanete do ostrého preteku. K takýmto hrám to jednoducho patrí. Je to prezentácia atmosféry, hudby, možno aj technológie. A opäť musím autorom z nemeckého indie štúdia Shin'en Multimedia vytknúť, že sa na to úplne vykašľali. Okrem scény vyhodnotenia každého šampionátu tu nenájdete nič podobné, čo je obrovská škoda.
Cez minimalistickú prezentáciu sa prehryziete rýchlo, trošku si povzdychnete a idete ihneď na samotné hranie. Aj herná ponuka sa zdá byť skromná, no to je len tým, že tu chýba tréning či rýchle preteky, prípadne časovky - tie okamžité preteky, ktoré si vyberiete na zoznámenie s hrou. Autori vás hádžu rovno do vody, nakoľko základným režimom je šampionát. A netrvá dlho, kým zistíte, že táto voda vie byť poriadne zradná aj hlboká, no k tomu sa ešte dostanem. Náročnosť hry je prezentovaná rýchlosťou šampionátu a vy si tak pri svojich začiatkoch pravdepodobne hneď zvolíte Subsonic, čo je šampionát pre nováčikov.
Každý šampionát v sebe skrýva desiatku pohárov, ktorými sa musíte prelúskať, aby ste si odomkli nový obsah, či sú to ďalšie poháre s novými traťami, alebo nové stroje a režimy. Každý pohár sa pritom skladá z trojice pretekov, pričom sa v žiadnom z pohárov preteky neopakujú a vždy dostanete unikátnu trojicu. Aby ste sa dostali ďalej, musíte v konečnom zúčtovaní po všetkých pretekoch skončiť na bedni. A to znie jednoduchšie, ako to v skutočnosti je. Krivka náročnosti stúpa pomerne skoro. Prvé preteky naozaj slúžia na to, aby ste sa s hrou stotožnili, no čoskoro vám súperi dajú pocítiť, že už na najnižšej obťažnosti musíte do boja o prvé miesto dať viac než len trochu snahy.
V prvom rade musíte zvládnuť ovládanie bleskurýchlych strojov, no tiež špecifiká hry samotnej. Môžete byť preborníkmi vo WipEoute, no tu vám to nebude veľa platné. Rýchlosť aj dynamika zostávajú, viac-menej aj ovládanie strojov, no ubudli zbrane. Tu pri pretekaní rozhoduje hlavne um, nie to, aký power-up sa vám podarí uchmatnúť. To však neznamená, že sa tu nebojuje či nezbierajú power-upy. Zbierate si totiž len orby na rýchlostný boost a bojovať sa vždy tá pretláčaním a vytláčaním z trate, prípadne na niektorú z mnohých prekážok.
Navyše si musíte zvykať na polaritu vášho stroja. Po tratiach sú totiž rozmiestnené taktiež boostovacie plošiny, avšak aby ste ich vedeli využiť, musíte mať takú istú polaritu - len vtedy vás zrýchlia. V opačnom prípade spomalia, čo neraz znamená nielen stratu dôležitých priečok a následne aj bodov, no tiež vypadnutie z trate a následnú smrť v plameňoch. Kým vás respawn vráti na trať, nevidíte už zo svojich súperov ani pixel. Správna polarita a využitie vlastného boostu vedia tiež pomôcť v súbojoch o pozície, kedy takto viete rozhodiť, či dokonca výrazne spomaliť súpera, ak použijete boost pri kontakte s ním.
Aj keď teda FAST spadá do rovnakej kategórie ako spomínané série, našla si vlastnú cestu a identitu, vďaka čomu sa od ostatných hier odlišuje. A odlišuje sa tiež dynamicky sa meniacimi traťami, na ktorých si musíte dávať pozor na rôzne nástrahy. Niekde musíte uhýbať pred ohnivými výduchmi, inde vám zas život znepríjemňujú gigantické „kráčadlá", vrtule a iné objekty. Dokonca aj dážď vie veľmi znepríjemniť jazdu, no na hru sa pri ňom ešte lepšie pozerá. To isté platí pre časti trate s poľadovicou, ktorá zhoršuje držanie vášho stroja. Celkovo je tu 30 tratí, takže slušný nárast oproti pôvodnej hre. Každá je unikátna, zvlášť nové sú navrhnuté s citom pre detail a s cieľom čo najlepšieho dojmu a taktiež vás všetky prevedú po celej Zemi, no aj po okolitom vesmíre.
Spolu s počtom šampionátov a tratí narástol aj počet strojov. Tých je teraz 15, väčšinu z nich si musíte postupne odomknúť a líšia sa štvoricou parametrov: váha, rýchlosť, zrýchlenie a boost. Časom si tak nájdete svoj obľúbený kúsok, ktorý vám bude po všetkých stránkach vyhovovať a prederiete sa s ním na čo najlepšie pozície. A stroje dokážu zaujať aj dizajnom. Síce si ich vizuál nemôžete v nijakom smere upravovať, no už v základe vyzerajú dobre. Vzhľadom sedia k tratiam a autorom žeriete ich víziu budúcnosti.
Ak vás šampionáty omrzia, môžete sa vrhnúť na Hero režim, ktorý predstavuje ešte náročnejšiu výzvu. Počíta sa len prvé miesto a energia boostu je zároveň vaším životom. Ak si ju vyplytváte na zrýchlenie, stačí aj najmenší náraz a v pretekoch končíte. Pevné nervy však treba aj na multiplayer. Lokálne si na jednej konzole viete zahrať vo štvorici v režime s delenou obrazovkou, čo treba oceniť, keďže toto sa už z hier vytráca. Lokálne si vďaka viacerým Switch konzolám viete zahrať až so 7 priateľmi. Osem hráčov sa môže pustiť do pretekania aj online. Hra ponúka kvalitný a stabilný online zážitok bez problémov, no pomerne jednoduchý. Chcelo by to viac možností a nastavení. Nenájdete tu turnaje, rebríčkové preteky ani nič podobné. Rozhodne chýba masívnejšia online štruktúra.
FAST RMX je v každom ohľade vylepšený herný zážitok. Patrí medzi tie hry, ktoré by vám na Switchi nemali chýbať. Ponúka veľa muziky za málo peňazí, slušnú dávku obsahu, zábavnú a rýchlu hrateľnosť a chytľavý lokálny multiplayer. Hra sa navyše dočkala aj grafických vylepšení, na konzole beží v 1080p a 60 fps, pričom vyzerá parádne ako na TV, tak aj v handheld režime. Rozrástol sa aj playlist, ktorý vám opäť napumpuje adrenalín do žíl. Hra využíva aj niektoré menej výrazné prvky konzoly, napríklad ovládanie pohybom tabletu či HD rumble. To všetko poteší, no stále zostávajú chyby z minulosti.
RECENZIE HRÁČOV |
Switch Vývoj: Nintendo / Shin en Multimedia Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|