SNIPER: GHOST WARRIOR 3 |
SNIPER: GHOST WARRIOR 3 |
Poľskí CI Games prichádzajú s treťou časťou Sniper Ghost Warrior série. Tentoraz sa znovu rozvíja a podobne ako tento rok Sniper Elite aj Ghost Recon ponúkne otvorené prostredie. Stále si však zachová prísne taktickú snajper hrateľnosť a parádny vizuál Cryenginu.
Prvá hra zo série vyšla v roku 2010 a síce nemala vysokú kvalitu, ale hráčom sa zapáčila a pomohla sa City Interactive v tejto oblasti rozbehnúť. Úspech umožnil otvoriť sériu zameranú na úlohu snajpera, ktorá nechcela byť ako Call of Duty alebo Battlefield, ale práve naopak. Je taktická a pomalá, zameraná na hľadaní miest na ostreľovanie, zakrádanie sa, na tichom likvidovaní nepriateľov. Ak sa vám toto páči a pridáte si k tomu aj otvorené prostredia, vedľajšie misie a ďalšie možnosti, Sniper Ghost Warrior 3 vás nesklame.
V novej časti vás autori zavedú na ruské pohraničie a zveria do rúk postavy dvoch bratov - snajperov, ktorí sa práve vydávajú na misiu zameranú na zničenie zabudnutých biologických zbraní v opustenom komplexe. Musíte to spraviť skôr ako, sa výzbroje zmocnia teroristi. Niečo sa však zvrtne, jeden brat je unesený a začína zaujímavý príbeh zameraný na rodinu, priateľov, ale aj hrôzy vojny a tajné zbrane. Nebude to teda len o plnení misii, ale hra vykresľuje ako situáciu obyčajných ľudí v obkľúčení teroristov, separatistov a armády, tak aj vracia spomienky na detstvo s bratom. A akoby to nestačilo, spolupracujete so ženou, ktorú ste pred časom opustili. Autori tak na štandardnú taktickú akciu ponúknu prekvapivo veľa rovín príbehu, ktoré síce nestihnú rozvinúť všetky, ale taký Ghost Recon: Wildlands by sa tam mal čo priučiť.
Samotná kampaň ponúkne 27 kilometrov štvorcových otvoreného prostredia v lesoch Gruzínska. No nebude to jedno prostredie, ale hneď tri rozsiahle. Každé je iné a zaberá niekoľko dediniek, rieky, jazerá, vojenské komplexy a základne. Hlavný príbeh vás popri misiách postupne presúva medzi nimi, ale bude len na vás, či pôjdete primárne po kampani, alebo sa rozhodnete odreagovať pri vedľajších možnostiach v jednotlivých prostrediach.
V každom prostredí máte svoje tajné úkryty, kde máte notebook na prijímanie misii, posteľ na prespanie, ak chcete počkať do noci, ale môžete si tu hlavne kupovať zbrane a aj vyrábať vlastné náboje a vybavenie. Zatiaľ čo na nakupovanie používate peniaze, ktoré získavate za misie, na výrobu potrebujete suroviny rozmiestnené v teréne. Osobne som výrobu používal len okrajovo, keďže náboje a lekárničky sa dajú aj kúpiť. Samozrejme, míňate tam peniaze, ktoré sa dajú lepšie použiť na nákup zbraní. Ale je na vás, aké si nastolíte priority a ako si hru chcete užiť. Užívanie bude záležať aj od obťažnosti, kde sa na vyšších nastaveniach napríklad neregeneruje zdravie, AI reaguje rýchlejšie a je smrtonosnejšia, obmedzený je HUD a povypínať sa k tomu dajú aj rôzne indikátory, ktoré vám sťažia ostreľovanie nepriateľov.
Nech už hráte na akejkoľvek obťažnosti, pred misiou je dôležité doplniť si náboje, lekárničky a aj nástroje na opravovanie tlmičov, keďže tie sa kazia a zbrane sú tak stále hlasnejšie. Ak sa nechcete prezradiť, budete sa musieť o ne starať. Popritom sa musíte starať aj o drona, ktorý je vašou pravou rukou. Bojuje sa totiž vždy vo väčších prostrediach, ako sú základne alebo dedinky a dronom si musíte zmapovať situáciu, vyhľadať všetkých nepriateľov, dôležité ciele a možné problémy. K tomu môže byť vybavený aj nočným a termo videním, vábničkou alebo hackovacím zariadením. Dá sa tak s ním spraviť na bojisku veľa prípravnej práce. Ale zároveň si vždy musíte dávať pozor, aby ho nepriatelia nezbadali. Ak sa tak stane, spustí sa poplach a často vaša misia skončí, alebo minimálne po vás pôjdu a sám snajper proti desiatkam vojakov to nemá ľahké.
Misie sú v kampani a aj mimo nej prekvapivo rozmanité, od infiltrácii, cez čisté likvidácie, hackovanie, vstup do strážených oblastí, oslobodzovanie, až po hľadanie skrytej základne v bludisku skál. Prím, samozrejme, hrajú akčné misie, ktorých prevedenie záleží od vás. Rozsiahle prostredia umožňujú rôzne taktiky, rôzne štýly prístupu aj keď - keďže ste snajper - je v začiatkoch najlepšie použiť ostreľovaciu pušku. Tá je zapracovaná do hrateľnosti veľmi dobre a jej ovládanie je detailnejšie ako napríklad v Sniper Elite. Môžete si ju oprieť o rôzne zábradlia pre lepšiu stabilitu, manuálne si upravovať aj vzdialenosť cieľa, aby ste ho presne zamerali a nechýba ani vietor, s ktorým musíte s rátať pri každej strele. Samozrejme, dôležité bude kontrolovať tlmič, stav nábojov, aby ste nezostali zaskočení, ak si vás nepriatelia všimnú.
Keď sa budete potrebovať pustiť do boja nablízko, máte k snajperke vždy pridanú aj pištoľ a útočnú pušku, s ktorými viete veľmi dobre zabojovať. Stále však bude potrebné dávať si pozor, keďže toto nie je Call of Duty a pár striel vás hneď zlikviduje - od nepriateľského snajpera stačí aj jedna presne mierená. Umelá inteligencia nepriateľov síce neexceluje, ale môžu byť nebezpeční, hlavne ak zistia, kde ste a pôjde po vás viac prenasledovateľov. Tu môžeme dodať, že nastavenie obťažnosti a vyváženie je dobre odhadnuté a budete mať vždy čo robiť. Niekedy zamrzí checkpoint až pred misiou alebo pár stoviek metrov od cieľovej oblasti, ale môžete si aspoň premyslieť novú taktiku.
Čím lepšie strieľate a ste efektívnejší, tým viac XP bodov získavate do troch oblastí: Sniper - Ghost - Warrior. Vďaka bodom si v nich môžete vylepšovať schopnosti a napríklad zrýchliť výmenu zásobníka, pridať možnosť vidieť smer mierenia snajperov, predĺžiť čas nádychu, znížiť vašu hlučnosť, alebo aj zlepšiť lezenie. Mimochodom, lezenie je prekvapivo veľkou súčasťou hry, musíte liezť na kopce, rúčkovať po skalách, hľadať, ako sa dostať na potrebné miesto. Chvíľami to pripomína Tomb Raidera. K tomu je tu aj stopovanie, či už ľudí, alebo pneumatík, ktoré vás vždy niekam dovedie a v lesoch nechýbajú ani zvieratá, ktoré môžete uloviť a získať z nich suroviny.
Samotnú kampaň som prešiel za 17 hodín, tvorí ju 26 misií, ku ktorým si môžete odomknúť 16 voliteľných misií, plus bonus pre predobjednávateľov je druhá kampaň so sériou misií za Lydiu s ďalšími hodinami hry. A nakoniec vás čaká aj množstvo bonusových činností v teréne. Napríklad na mapách je spolu takmer 200 záujmových bodov, v ktorých vždy nájdete buď bonusy, alebo menšiu vedľajšiu misiu. Popritom si odomkýnate zbrane, moduly do drona, prístroje a nájsť môžete aj špecialitky, ako napríklad osem zberateľských zbraní a zabiť desiatky „Most Wanted" cieľov. Ak budete chcieť vyčistiť celé prostredie, čakajte aj cez 40 hodín hry. Možno jediné, čo mi v koncepte misii chýbalo, bola možnosť ich opakovania, pretože sa už po prejdení nedajú znovu zahrať a splniť na sto percent. Na druhej strane, po dohraní mapy ostávajú prístupné a môžete ísť splniť všetko, čo vám na nich zostalo.
Graficky je Sniper prekvapivo kvalitný. Cryengine ukazuje svoje najsilnejšie stránky, a to zobrazenie rozsiahlych prírodných oblastí, ale hanbiť sa nemusí ani za vnútorné priestory, ktoré sú tiež pekné a často rozmanité. K tomu je to všetko na PC pekne rýchle a s minimom problémov. Napríklad na GTX 970 hra ide na maxime aj v 1440p veľmi slušne, a to aj cez 30 fps. Z technických nedostatkov som nenarazil na nič vážne a aj keď som počul o dlhých úvodných načítavaniach v konzolovej verzii hry, na PC s tým nebol problém. Za dve minúty bola mapa načítaná a následne sa už hrá len s minimálnymi zdržaniami pri respawnoch alebo fast travel funkcii.
Čo autori nedotiahli, sú prestrihové scény. Tie sú vo forme videí, ale v nižšej kvalite a nízkom rozlíšení. Je to rozmazané oproti hre a zažijete tak veľký skok z kvalitného vizuálu hry do slabšej prestrihovej scény. Obyčajne to býva práve naopak. Na to, že má hra takmer 50 GB, mohli byť scény oveľa kvalitnejšie alebo keď už nie, tak prehrávané priamo v engine. K tomu občas v nich nesedí lipsync. Lepšie je zasadený hudobný sountrack, ktorý je ladený do lokálneho gruzínskeho štýlu a hudbu budete počuť z rádií v teréne a aj v autách. Hlavne titulná skladba svojou netradičnosťou prekvapí hneď pri spustení hry. Zvyšné ozvučenie nezaostáva a autori ním veľmi dobre dokreslili atmosféru a napätie pri akcii.
V hre je zapracované ovládanie auta, ktoré je jednoduché, ale nekazí dojem, keďže ide len o to, presunúť sa z miesta na miesto. Chýbajú síce transporty loďami, helikoptérami, ale nie sú nevyhnutne potrebné, keďže prostredia majú vždy okolo 9 km štvorcových a dajú sa autom zdolať rýchlo. Väčšinou stačí prejsť medzi dedinkami a základňami len raz a následne už môžete využívať fast travel. Najlepšie si aj tak užijete prostredie pri pohybe pešo, pri skákaní po skalách a lezení na kopce, kde sa vám ponúknu pekné výhľady na prírodu. Zo zaujímavostí spomeniem, že zatiaľ čo v dedinkách a bezpečných lokalitách ľudia žijú, mimo miesta sa pohybujú minimálne a na cestách v prostredí ste tak prakticky sám. To ešte autori mohli dotiahnuť a celé oživiť. Väčšinou tam stretnete len zvieratá.
Multiplayer v hre nie je. Autori ho síce plánovali, ale nakoniec odložili na vydanie na jeseň. Nechcú, aby rušil singleplayerový zážitok. Osobne mi to vôbec nevadí, aj keď hráčov by mohol kvalitný sieťový mód potešiť. Napríklad veľmi dobre by sa tu hral Battle Royale štýl hry. Uvidíme, čo nakoniec autori do hry prinesú.
Od Sniper: Ghost Warrior 3 som pôvodne toľko nečakal, ale prekvapil. Skrýva v sebe kvalitnú snajperskú akciu, slušný príbeh, rozsiahle prostredia s parádnou grafikou, a hlavne množstvo obsahu, ktorý zabaví desiatky hodín. Skutočne dobrá ponuka, ktorá sa bude postupne ďalej rozrastať. Prídu ďalšie misie a neskôr to obohatí aj multiplayer. Ghost Warrior síce ešte celkovým spracovaním nemá na Sniper Elite, ale má svoje silné stránky, v ktorých je lepší a v niektorých veciach by sa mohol priučiť aj Ghost Recon.