GET EVEN |
GET EVEN |
Po štyroch rokoch od pôvodného ohlásenia nám autori z poľského The Farm 51 konečne priniesli ich psychologickú akciu Get Even. Pôvodne hru založili na svojich technologických základoch a ukazovali hlavne technológiu fotogrametrie, vďaka ktorej chceli do hry priniesť superkvalitné textúry. Ukazovali aj zvláštnu ohýbaciu zbraň ,ale to bolo viac-menej všetko. Všeobecne však hrateľnosť veľmi neprezentovali, a tak ak hráči siahnu po titule, budú väčšinou prekvapení.
Get Even totiž neponúka bežnú akciu, je to niečo iné, viac orientujúce sa na štýly Alan Wake alebo Quantum Break, len s príbehom pripomínajúcim film Zdrojový kód. Čakajte od toho množstvo chodenia, pátrania, rozprávania príbehu, nasávania atmosféry, všetko podobné štýlu walking simulátorov, ale pravidelne okorenené prestrelkami.
V príbehu sa ocitnete v koži nájomného vojaka Blacka, muža bez pamäti, a posledné, na čo si spomínate, je záchrana dievčaťa s bombou okolo pása. Niečo zjavne nevyšlo a vy sa teraz vďaka špeciálnemu neuro prístroju Pandora snažíte odomknúť spomienky na to, čo všetko situácii predchádzalo, s cieľom zistiť, kto za tým stál. Bude to rozsiahly a parádny príbeh plný prekvapení, psychologických prvkov a veľkých zvratov.
Hra vás zavedie do starého opustené sanatória, v ktorom sa budete pod vedením tajomnej postavy pohybovať a snažiť sa spomenúť na dôležité detaily. Budete hľadať rôzne útržky spomienok v priestore, presúvať sa do iných lokalít a zažívať minulosť znovu, aby ste našli dôkazy alebo detaily, ktoré vás posunú ďalej. Teda zatiaľ čo sanatórium bude primárne na skúmanie a len občas na vás vyskočí nejaký iný pacient, v lokalitách, kam sa presuniete, pôjde hlavne o akciu z vašich bývalých misii. Ale stále to nebude všetko. Dopĺňať to budú fragmenty spomienok objavujúce sa v prostredí ako aj plne snové sekvencie bez presne určeného priestoru, ako sme to videli pri Alan Wake. Je to všetko veľmi atmosferické, prísne cielené na hlavný príbeh, ktorý vám nedovolí oddýchnuť si.
Z herného hľadiska autori nakombinovali parádne mechaniky. Vaša postava má pri sebe mobil s UV osvetlením, tepelným senzorom, skenerom prostredia. Bude ho používať pri skúmaní prostredia, hľadaní dôkazov, ale aj na jednoduché puzzle prvky. Zároveň sa však mobil pripne aj na špeciálnu zbraň Cornergun, teda rohovú zbraň, okolo ktorej sa točí celý príbeh. Tá sa dá ohnúť do strán a vďaka zasunutému mobilu vidíte, kam strieľate aj za rohom.
Na samotnú násadu môžete napojiť ako pištoľ, tak aj rôzne, stále lepšie samopaly, ktoré postupne získavate. Je to kvalitná herná mechanika, a zároveň veľmi dobrý nápad, len škoda, že v hre nie je dostatočne využitý. Akcie v hre totiž nie je veľa a skôr je to doplnok. Zároveň akcia nie je veľmi intenzívna a skôr to autori tlačili do taktiky. Musíte sa zakrádať, sledovať nepriateľov, potichu ich likvidovať, ale ani keď sa rozbehne plná prestrelka, nie ste stratení, viete sa skrývať, používať cornergun ako aj termálne videnie na rýchle lokalizovanie nepriateľov,
Samotná hra je však primárne o pátraní. Všade sa musíte pozerať, čítať si rôzne útržky z novín, vytlačených emailov, mapy, schémy. Jednoducho všetko. Všetko sa vám totiž následne ukladá do jednej miestnosti, v ktorej môžete zozbierané dáta analyzovať. Sú tam nástenky, kde na každej je jedna z lokalít a vidíte, koľko dôkazov ste zozbierali a koľko vám ešte chýba. Môžete sa totiž vrátiť späť do daných scén a znovu ich preskúmať a nájsť chýbajúce veci. Je to priam detektívne spracované. Postupne zisťujete stále viac informácií, stále sa dostávate hlbšie k jadru problému a dôležitým odpovediam.
Nie je to však všetko. Hru nehráte ako jedna osoba, ale rovno dve a tá doplnková sa po vypovedaní prvého príbehu pozrie na situáciu zo svojho pohľadu. Síce kratšie, ale zato v inom štýle, a do príbehu to pridáva zaujímavé zvraty ako aj nové mechaniky. Je až pozoruhodné, ako hlavne neokukané herné mechaniky autori neustále do hry pridávajú a obmieňajú. Možno však až príliš rýchlo, ale nakoniec je to psychologický triler, v ktorom by všetko štandardné bolo len na škodu.
Hra ponúka len príbehový mód, ktorý však nie je vôbec krátky, na bežne prejdenie čakajte okolo 9 hodín - a to zrejme všetko nepozbierate a nepreskúmate. Ak budete chcieť kompletný zoznam dôkazov, všetky stopy, môže to byť aj 15 alebo viac hodín. Autori síce spomínajú aj 50 hodín, ale to už neviem, čo by tam hráč mohol robiť a je aj otázne, či vás to bude ešte po toľkých hodinách baviť. Už tých 9 hodín je na tento štýl hry aj viac ako dosť, hlavne keď autori poddimenzovali akciu, a zaberá len tak okolo hodiny z celkovej dĺžky. Osobne pre mňa by bola lepšia taká polovica herného času. Hlavne keď sa autori tak pozabávali so zbraňami a taktikou. Ostáva to nevyužité. Takto až príliš veľa čítate, neustále sledujete rozhovory v prostredí, počúvate ľudí, ktorí vás vedú vpred. Niekedy je to až nudné, sú to tony informácii, ktoré aj ak viete dobre po anglicky (alebo poľsky), vám dajú zabrať, aby ste ich spracovali.
Graficky je hra pôsobivá, nie je dokonalá, ale je v slušnom štandarde a veľmi kvalitnom art štýle. Má to však ďaleko od toho, čo autori zo začiatku sľubovali hlavne v oblasti textúr. Systém snímania fotogrametriou tu síce stále vidieť a cítite, že textúry nie sú generické a všetko je rozmanité a niektoré texty sú pekne ostré, ale na PC to vyznieva stále príliš neostro. Autori pokojne mohli na PC obetovať ešte pár desiatok giga a pridať Hi-res verziu textúr, ktoré určite aj tak majú. Navyše zaberá len 30 GB, čo už na dnešnú dobu nie je veľa.
Zároveň sa nedá sťažovať ani na rýchlosť a ani pomalšie počítače nebudú mať problémy. Prostredia nie sú náročné, aj keď s efektmi sa autori veľmi pekne pohrali. Pripomína to Quantum Break, ale v jednoduchšom prevedení, stále však pôsobivom. Vidíte, ktoré postavy alebo prostredie nie je z vaše reality, pekne sú zachytené projektované myšlienky, ako aj smrti nepriateľov. Potom ako sa rozpadnú na polygóny, vám je jasné, že ste nestrieľali po reálnej postave. A nie len oni, ale aj objekty a všetko, čo sa vo vašej mysli objavuje alebo rozpadáva, náležite vidíte pred sebou. Celé to dopĺňa veľmi dobre postavená zvuková stránka a melancholická hudba v pozadí nahrávaná filharmonickým orchestrom.
Keď to zhrniem, z Get Even sa vykľulo niečo úplne iné, ako som čakal, zrejme aj ako čakali všetci. Je to hlavne pre nejasné prezentovanie hry autormi, ale na druhej strane to bolo oveľa lepšie, ako som dúfal. Hra ponúkla parádne rozpovedaný psychologický príbeh okorenený akciou a pridáva k tomu kvalitné herné mechaniky. The Farm 51 sa atmosférou vyrovnal hrám od Remedy a jedine vyváženie rozprávania príbehu, chodenia a akcie nie je práve najlepšie. Osobne hre hlavne za to strhávam body, keďže miestami neustále skúmanie a rozprávanie už nudilo a aj navštevovanie rovnakých prostredí prechádzalo do stereotypu. Tak či tak sa však hru pre veľmi kvalitný príbeh a aj jedinečné ukončenie oplatí prejsť. Je to psychologický triler, ako má byť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Bandai Namco / The Farm 51 Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|