ACARATUS |
ACARATUS |
Po viac ako roku vo verzii s predbežným prístupom je na Steame dokončená taktická RPG s mechanickými bojovníkmi. Premiéra bola dosť nenápadná, ale stredoveký svet obohatený steampunkom vyzerá vcelku lákavo. Pozreli sme sa tam už skôr, no rozpracovaná hra bola pomerne chudobná, a tak sme si počkali na kompletný produkt s nádejou, že sa tvorcovia pochlapili.
Po spustení kampane sme už boli skeptickí. Na prvý pohľad totiž nevyzerá veľmi lákavo. Má jednoduchú štruktúru a príbeh o dvoch nečakaných spojencoch, ktorý vedie k revolúcií, je podaný v dosť nezáživnej forme. Rozvíja sa v podobe simplicitných dialógov s portrétmi postáv a textovými oknami, ktoré treba odklikávať. Dej s ojedinelými voľbami je priamočiary, i keď plný dialógov a kvôli svojskej forme progresu v ťažení sa navyše stáva, že hráč neabsolvuje kapitoly príbehu v určenom poradí. Udalosti potom nemusia byť v logickom slede. Na jednoduchú formu ťaženia sa však dá zvyknúť. Progres v troch aktoch na rovnakom počte máp sa napokon môže natiahnuť aj na viac ako desať hodín, čo vôbec nie je zlé.
Hráč má pred sebou maketu krajiny, ktorú križuje množstvo línií s odbočkami a vyznačenými bodmi. Treba sa posúvať po ľubovoľných bodoch a čeliť výzvam, ktoré tam čakajú. Spravidla sú to nepriateľské jednotky, ktoré stoja v ceste a je nutné ich poraziť, aby sa uvoľnil prechod. A niekedy strážia prístup k zaujímavým miestam. Vyhliadková veža odkryje určitú časť krajiny a odhalí ďalšiu spleť ciest. Truhlica s pokladom prinesie skúsenosti a peniaze. Niektoré body okupujú obchodníci, kde môžete kúpiť a predať časti výstroja. Mestá sa vám síce priamo neukážu, ale rovnako ako táboriská okamžite zregenerujú vaše jednotky. A okrem toho obsahujú ikony s prístupom ku kováčovi, dílerovi a aréne.
Díler je tiež obchodník, ale s možnosťou využiť výherný automat s tromi slotmi na získanie zľavy na rôzne komponenty. Špecializovaný kartový obchodník predáva taktické karty. Aréna prináša gradujúce výzvy - ak si chcete privyrobiť, musíte prežiť tri kolá alebo len v jedinom zlikvidovať všetky ciele. Body občas ponúkajú aj úlohy, ktoré vás pošlú vybojovať nejakú bitku, napríklad aby ste získali kľúč, ktorým na mape odomknete niektoré rázcestia. Štruktúra ťaženia je maximálne zjednodušená, ale v konečnom dôsledku napokon celkom dobre funguje a skutočne je dosť rozsiahle. Ale soľou a korením hry sú taktické boje a prípravy, ktoré im predchádzajú.
V kampani vás reprezentuje hlavná hrdinka, ktorá sa prejavuje v dialógoch, ale v bitke ju (a jej partnera) zastupujú bojové stroje. Každopádne Adina získava levely a perky, ktoré prinášajú bonusy jednotkám v družine. K dispozícii je postupne maximálne šesť slotov na práve toľko druhov jednotiek, ktoré si hráč sám zhotoví a upravuje u kováča. Bojový stroj si treba poskladať z niekoľkých komponentov: jadro - torzo, nohy, ramená, doplnky. Na jadro je možné osobitne nasadiť ľavú a pravú ruku, pričom každá už aj drží nejakú zbraň, prípadne štít. Ideálna je kombinácia meč alebo sekera plus kuša či niečo iné, čo strieľa a zasiahne ciele z diaľky. Neskôr to môže doplniť aj veľmi účinný kanón. Aby sa stroj mohol pohybovať, potrebuje kovové nohy a to vlastne stačí. Ale nie je na škodu mať ešte nejaký podporný zameriavač či inú pomôcku. A treba vziať do úvahy, že výbava má rôzne kvality a obmedzenia a na lepšie vybavenie je potrebné mať modernejšie torzo. Od toho sa odvíja aj hodnota brnenia či pohyblivosť.
Hotový stroj je možné premenovať a dodatočne upravovať pomocou vybojovaných a kúpených predmetov. A je pripravený nastúpiť do boja. Tam sa síce zobrazuje ako jednotlivec, ale reprezentuje celý oddiel rovnakých jednotiek. Ich počet sa zvyšuje vylepšovaním za peniaze u kováča a v boji je vyjadrený číslom. Stroj je zničený, keď toto číslo po útokoch nepriateľov klesne na nulu. Ale to nie je žiadna tragédia, pretože aj po prehratej bitke stačí nájsť bod s táboriskom alebo mestom a všetky jednotky sa znovu bezplatne zregenerujú. Takže bez obáv môžete skúsiť útočiť na tých istých protivníkov znova - o armádu neprídete. Môžete však prísť o taktické karty. Tie sú len jednorazové a podobne ako komponenty ich získate za úspechy v boji a od obchodníkov, prípadne vo forme perkov. Pred bojom si z balíčka vyberiete niekoľko kariet, ktoré potom v prípade potreby aplikujete v teréne, aby ste získali nejaké výhody.
Samotný boj je vlastne veľmi jednoduchý. Hráč sa presunie na bojisko so štvorčekovými poliami a má buď zlikvidovať všetkých nepriateľov, alebo prejsť na určené miesto. Každý stroj môže počas svojho ťahu vykonať pohyb a jeden útok a potom treba ukončiť kolo. Efektívne je ostreľovať protivníkov už z diaľky, či už kušou, alebo modernejšími strelnými zbraňami, a keď sa priblížia, zahnať sa sekerou alebo mečom. Pri lepšej výbave sú útoky účinnejšie a niekedy aj s vedľajšími efektmi či extra útokom. Niektoré prvky sú však kontroverzné, napríklad strelecký režim, pri ktorom vaša jednotka zasiahne dva rôzne ciele a neraz to pritom schytá aj stroj z vášho tímu. Obohatením boja sú spomínané karty, ktoré zvolenej jednotke pridajú kroky či akčné body, zvýšia obranu strážnym režimom, alebo ju liečia a opravia.
Mechanickí protivníci sú pomerne zaujímaví, i keď sa neraz dosť podobajú. Majú nepríjemné údery alebo strely a niekedy ich dopĺňajú statické delostrelecké veže. Mnohých je vhodnejšie likvidovať z diaľky, o čom sa presvedčíte pri kovových bojovníkoch s dvomi mečmi, ktorí vás vždy seknú dvakrát a zakaždým vám to vrátia, keď zblízka útočíte vy. Aj to sú dôvody, prečo boje dajú zabrať a napriek nenáročnému systému neraz predstavujú značnú výzvu.
Okrem kampane je ešte v ponuke režim samostatných bitiek. Hráč si tam zvolí povolanie, od ktorého sa odvíjajú dostupné predmety a počet slotov na jednotky. Pridá k tomu portrét a poskladá si bojové stroje, ktoré môže v hangári aj odskúšať. Doplní to kartami z úvodných balíčkov, vyberie si súboj proti živému oponentovi alebo AI a jednu z ôsmich máp. Nasleduje tradičná bitka v ťahovom režime. Online režim ale v čase recenzie nebol prístupný kvôli nešpecifikovaným problémom.
Grafikou hra neočarí, no bojiská vyzerajú celkom dobre. Mapa kampane, štruktúra dialógov a menu výroby vyzerajú zastarane a dabing začujete len ojedinele v úvode ťaženia a jednotlivých aktov. Početné rozhovory nie sú nahovorené vôbec. Takže počujete len zvuky bojiska a o navodenie správnej atmosféry sa vcelku úspešne snaží štýlová hudba s orchestrálnymi prvkami.
Acaratus pôsobí minimalistickým dojmom. Je to solídna taktická RPG, ale bez väčších ambícií, s jednoduchým spracovaním a ešte jednoduchšou štruktúrou ťaženia, ktoré však zaberie prekvapivo veľa času. Najzábavnejšie je upravovanie jednotiek a následne ich uplatnenie v ťahových bojoch, ktoré opäť nie sú veľmi zložité, ale dávajú určitý priestor na taktizovanie. Keď to zhrnieme, napokon to nedopadlo najhoršie. Nízka cena zodpovedá ponúkanému obsahu a ak chcete dobrú ťahovku za lacný peniaz, Acaratus je vhodný kandidát.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Nodbrim Interactive Štýl: RPG / Taktická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|