THE LONG DARK: WINTERMUTE EP.1,2 |
THE LONG DARK: WINTERMUTE EP.1,2 |
The Long Dark netreba žiadnemu fanúšikovi survival titulov nijako zvlášť predstavovať. Hra je tu s nami v alfa verzii už pár rokov a aj keď po celý ten čas ponúkala len sandbox bez akéhokoľvek príbehu, aj tak si našla obrovskú fanúšikovskú základňu. Len nedávno sme sa konečne dočkali príbehového módu, ktorý The Long Dark kvalitatívne posúva zas o niečo dopredu. Táto recenzia sa venuje prvým dvom častiam, ktoré nedávno vyšli. A potvrdzuje, že ide o slušnú zábavu.
V The Long Dark: Wintermute sa ocitnete v koži pilota Willa Mackenzieho, ktorý v dôsledku geomagnetickej katastrofy stroskotá uprostred mrazivej kanadskej divočiny aj so svojím spolucestujúcim. Práve snaha nájsť svojho priateľa je ústredným motívom prvých dvoch epizód. Cestou narazíte na pár zaujímavých príbehových postáv, pre ktoré plníte rozličné úlohy. Tie sa žánrovo nijako nevymykajú zo štandardu, takže budete objavovať nové oblasti, zháňať určité vybavenie, hromadiť zásoby, loviť zver a príde aj na klišé typu: nazbieraj a dones mi toľko kusov tohto a tohto. Náplň úloh možno neznie originálne (aj keď sa nájde pár výnimiek), ale na pomery survival hry vás aj tieto banálne úlohy budú náramne baviť.
Príbeh je rozprávaný formou predelových scén a dialógov s ústrednými postavami. Scény sú kvalitne spracované a vynikajú audiovizuálnou stránkou. Skvelým príkladom je intro k druhej epizóde, ktoré vám okamžite vyčarí úsmev na tvári. Počas hry vás sprevádza decentný hudobný podmaz, ktorý výborne dotvára celkovú atmosféru. Poteší aj veľmi kvalitný dabing. Bohužiaľ, niektoré vedľajšie dialógy nie sú nahovorené vôbec a to vo výsledku, keď sa postavy najprv rozprávajú a v zapätí po kliknutí na ďalšiu dialógovú možnosť len mlčia a tupo na seba pozerajú, pôsobí dosť rozpačito.
V čom The Long Dark exceluje, je perfektne fungujúci systém hladu, smädu, únavy a telesnej teploty. Množstvo survival hier sa snaží o podobný systém, ale väčšinou je výsledok dosť krkolomný a nepohodlný a občas nefunguje tak, ako by ste to od hry simulujúcej prežitie očakávali.
Či už ste v pohybe, alebo sa len hrabete v jednoduchom a prehľadnom inventári, musíte si neustále strážiť štyri základné štatistiky. Hlad závisí od množstva prijatých kalórií z jedla a nápojov, ktoré neustále spaľujete. Počas spánku ich ubúda najviac, preto je dôležité odpočinok si dopredu naplánovať a zásobiť sa potravinami a vodou. So spánkom súvisí aj únava, ktorá ovplyvňuje vašu nosnosť vecí v inventári. Postava toho unesie celkom dosť, ale za cenu preťaženia, ktoré znižuje vašu pohyblivosť a zvyšuje únavu. Smäd, samozrejme, uhasíte tekutinami.
Dôležitým ukazovateľom je hodnota telesnej teploty. Pochvalu si zaslúži veľmi prehľadný inventár a systém oblečenia. Navliecť na seba môžete až dve vrstvy šiat, a tak je dobre na vrchu nosiť niečo nepremokavé a odolné voči vetru a naspodku zasa niečo, čo vás najviac zahreje. Šaty sa pri fyzických činnostiach opotrebúvajú a musíte ich pravidelne opravovať. Celá hra sa odohráva v mrazivej kanadskej divočine, kde je počasie často nevyspytateľné. Môže sa tak stať, že vás zastihne hmla hustá ako mlieko, čo výrazne sťaží navigáciu v teréne alebo mrazivá víchrica, v ktorej bez zdroja tepla zamrznete behom niekoľkých minút. Vaším najlepším priateľom sa tak stane oheň. Ten môžete rozložiť vonku na ľubovoľnom mieste alebo v interiéroch v krboch a peciach. Okrem tepla slúži oheň, samozrejme, na úpravu jedla, roztopenie snehu a prevarenie vody a taktiež odháňa hladných predátorov.
Dravcov v hre nie je veľa. Natrafíte tu vlastne len na vlky a medvede. Ale dokážu vám aj tak poriadne zavariť. Keď sa na vás rozbehne vlk a vy ešte nemáte pušku, väčšinou pomôže len svetlica, ktorá ho odplaší. Táto taktika ale nemusí vždy fungovať a často vás šelma skokom zvalí na zem. Tu príde na rad klasický quick-time event, kedy divokým klikaním ľavým tlačidlom myši musíte hladné tesáky od seba odohnať. Ak máte v inventári nôž alebo sekeru, výrazne vám to pomôže. Zviera utečie a vy si musíte rýchlo lízať rany, pretože vám hrozí vykrvácanie a infekcia. Obväzy a dezinfekcia sú preto nevyhnutná výbava každého preživšieho. Medvede sú už ale iný oriešok. Bez pušky a aspoň niekoľkých nábojov je vždy vhodné vyhýbať sa im veľkým oblúkom. Keď sa totiž tá hruda mäsa postaví na zadné laby, zareve a rozbehne sa na vás, väčšinou ani nemá zmysel utekať a ostáva vám len bezradne sledovať animáciu medveďa zabávajúceho sa s handrovou bábikou. Po chvíli stratí záujem, a nechá vás dokaličeného, zraneného a častokrát polonahého, lebo vám nadobro rozdriapal tú vetrovku, po ktorú ste dva dni cestovali fujavicou cez pol mapy.
Okrem predátorov sa tu vyskytuje aj iná fauna. Vrany krúžiace na oblohe sú znamením mršiny, ktorá vám poskytne mäso alebo zamrznutého človeka s vybavením, ktoré už nebude potrebovať. Na určitých miestach viete vysekať do ľadu dieru a chytať ryby. V lese natrafíte na jeleňa, ktorého skolíte strelou do srdca alebo hlavy, a keď ho náhodou len poraníte, musíte zviera na úteku stopovať podľa krvavých škvŕn a stôp v snehu. Stopy zanecháva aj hlavná postava, a častokrát sa podľa nich viete orientovať, ak napríklad zablúdite v hmle. Chytať môžete aj zajace do provizórnych pascí, alebo ich omráčiť hodením kameňa. Keď potom úbohé zviera, ktoré je stále nažive a pozerá na vás krásnymi čiernymi korálkovými očkami a krúti chlpatým noštekom, chytíte pod krk, hra vám ešte dá možnosť pustiť ho na slobodu k svojej zajačej rodinke. Hlad je ale potvora, ktorá ženie každého živého tvora do krajností a vy si len povzdychnete, chrupnutím mu zlomíte väzy, nožom vypitvete črevá, stiahnete z kože a ostane vám kúsok cenného mäsa.
The Long Dark: Wintermute ponúka, samozrejme, aj systém výroby predmetov, takže ak v nejakej vedľajšej misii získate recepty na zhotovenie vybavenia, môžete si vo vyhni ukovať sekeru alebo nôž, v dielni pasce alebo prípadne na kolene vyrobiť menšie nástroje. Tak ako oblečenie aj nástroje sa opotrebovávajú a je nutné sa o ne starať a opravovať ich.
Najväčšiu výhradu mám k systému ukladania pozície. Hra je otvorený svet skladajúci sa z niekoľkých samostatných oblastí oddelených nahrávacou obrazovkou. Pri vstupe do inej oblasti alebo po spánku sa vám automaticky uloží pozícia. Taktiež pri plnení úlohy narazíte na checkpointy, ktoré by sa mali ukladať na samostatný slot. V praxi ale tento systém nejako nefungoval a stalo sa mi, že pri plnení jednej misie ma dokaličil predátor, zničil mi drahocenné šaty a ostal som bez munície. Po pár metroch sa mi hra uložila a prepísala obe pozície. Úlohou bolo zviera poraziť, ale bez nábojov a šiat sa to zdalo nemožné. Už tak dlhá hracia dobu sa mi preto natiahla o nejaké 2 hodiny, kedy som zdĺhavo zháňal nutné vybavenie. Sandboxový mód pracuje s permanentnou smrťou, takže tam je vyššie popísaná udalosť skrátka súčasťou zážitku. Systém ukladania by však mal v príbehovej časti minimálne dovoliť nahrať začiatok úlohy. Celková herná doba sa pohybuje okolo 6 -10 hodín na epizódu a autori potvrdili, že podobnú dĺžku budú mať aj ostatné príbehové časti.
The Long Dark sa už vo svojej ranej alfa verzii odlišoval od konkurencie nádherne štylizovanou grafikou. Časom sa vizuálna stránka posunula ešte o veľký kus dopredu a teraz je radosť na hru pozerať. Plynulý systém dňa a noci vytvára v exteriéroch krásne scenérie vďaka hre so svetlom a počasím. Ak sa k tomu cez noc objaví na oblohe záhadná polárna žiara, hra ukáže svoju vizuálnu stránku v plnej sile. Samostatnou kategóriou sú interiéry. Detailne spracované chaty si žijú vlastným životom a ak rozložíte oheň v kozube, svetlo tancujúcich plameňov vytvorí parádnu pohlcujúcu atmosféru. Poteší možnosť voľne pohybovať všetkými predmetmi v inventári a umiestňovať ich do priestoru, takže na svoje si prídu aj poriadkumilovní hráči. S nábytkom síce hýbať nemôžete, ale v krajnej núdzi ho viete nasekať na palivo do ohňa.
The Long Dark: Wintermute ponúka originálny zážitok. Príbeh v prvých dvoch epizódach sa stále len rozbieha, a počas hernej doby približne 16 hodín sa o ňom dozviete možno menej, ako by sa dalo čakať. Funguje tak zatiaľ skôr ako motivácia a motor, ktorý vás ženie dopredu a núti vás plánovať svoje ďalšie kroky z dlhodobého hľadiska a skrátka prežívať. Najväčším zážitkom je ale každodenný boj s nehostinnou kanadskou divočinou na ceste za príbehovými úlohami, objavovanie nových zaujímavých oblastí a radosť z úspechu a prežívania. Nie nadarmo sa hovorí, že dôležitá je cesta a nie cieľ. V The Long Dark: Wintermute to zatiaľ platí dvojnásobne. Uvidíme, čo prinesú ďalšie 3 epizódy, z ktorých minimálne jednej by sme sa mali dočkať ešte tento rok.
Ak máte radi survival tituly, ale prekáža vám v nich absencia príbehu, ktorý by vás hnal dopredu, The Long Dark je jasnou voľbou. Ak však očakávate zážitok podobný adventúram, ako je Firewatch, pravdepodobne budete sklamaní. A teraz ma ospravedlňte, pri písaní tohto článku som spálil veľa kalórií. Idem si streliť jeleňa a vykrútiť pár zajačích krkov...
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Hinterland Studio Štýl: Akčná Adventúra / Survival
| |||||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|