GRAN TURISMO SPORT |
GRAN TURISMO SPORT |
Je to až neuveriteľné, ale predsa len nastal ten deň, keď si aj na aktuálnej generácii PlayStation môžeme spustiť aktuálny diel obľúbenej pretekárskej série Gran Turismo. Doteraz posledný diel vyšiel v dosť riskantnom čase, a to krátko pred vydaním PlayStation 4. GT6 tak malo pred sebou poriadne ťažkú výzvu a v Polyphony Digital sa len mohli z diaľky prizerať, ako ich hra dokáže ustáť tlak v podobe príchodu novej konzolovej generácie. V štúdiu však o príchode PlayStation 4 vedeli určite dostatočne vopred, a tak hneď po skončení vývoja šestky sa väčšina ich síl presunula práve na vývoj pokračovania pre novú generáciu. Opäť ďalšia výzva, ktorá najmä v prípade Polyphony Digital znamená pár rokov vývoja. S predlžujúcim sa časom vývoja však aj stúpajú očakávania fanúšikov, čo vo väčšine prípadov neveští nič dobré. Polyphony Digital to však mali v prípade nového Gran Turismo o to ťažšie, že sa chystali vzdať zabehnutých štandardov, šliapnuť na brzdu a skúsiť niečo nové, veľkolepejšie a dúfajme, že aj lepšie.
V GT Sport sme mali drať gumy už rok. Odklad, aj keď očakávaný, sa nakoniec natiahol, ale tvorcovia hráčom postupne dávkovali nové informácie o ich obľúbenej hre. Ako už názov aktuálneho dielu naznačuje, Gran Turismo je v súčasnom prevedení najmä o športe a súťažení, a to nie hocijakom. Myšlienka GT Sport je postaviť obyčajných hráčov, ktorí majú veľkú záľubu v motošporte, pretekaní, no najmä v súťažení, na jednu štartovaciu čiaru a dať im možnosť súperiť medzi sebou v prepracovanom multiplayeri, zúčastniť sa oficiálnych pretekov, reprezentovať seba či svoju krajinu. To znamená dostať sa čo najvyššie, jazdiť nielen rýchlo, ale aj férovo a nakoniec sa prebojovať medzi finalistov turnaja FIA s možnosťou vyhrať skutočný pohár. Z tohto stručného popisu je jasné, že si Polyphony Digital zobralo na svoje plecia nielen obrovské množstvo práce, ale aj zodpovednosť, či sa takýto zásadný obrat v sérii nezmení na hotové peklo a hráči hru veľmi rýchlo nezavrhnú.
Aby som to už ďalej zbytočne nedramatizoval, GT Sport je iný, a to najmä kvôli tomu, že v hre absentuje klasická kariéra, akú môžete poznať z predchádzajúcich dielov. Síce stále získavate kredity za vyhrané preteky a zvyšujete si svoj level, no v hre by ste márne hľadali štandardný GT režim, A-spec a už vôbec nenájdete B-spec. Na druhej strane hra stále obsahuje kampaň, respektíve niečo, čo sa na ňu aspoň snaží podobať. Tá totiž nie je kampaňou v pravom slova zmysle, ale priamo ušitá potrebám hry, ktorou GT Sport chce byť. Najmä ak ste úplnými nováčikmi v sérii a chcete, aby ste vôbec boli ako-tak schopní súperiť s ostatnými hráčmi po sieti. Kampaň teda pozostáva z výhradne náučných úloh, ktoré vám majú dopomôcť k tomu, aby ste vedeli autá správne ovládať, dobre pracovať s plynom/brzdou, odhadnúť brzdnú dráhu či nájsť správny spôsob ako prechádzať zákruty.
Všetky tieto úlohy má hra rozdelené do troch samostatných častí, pričom základom je autoškola, ktorá sa orientuje najmä na rôzne úseky tratí a učí vás, ako byť správnym pretekárom. Ďalšiu časť tvoria úlohy, ktoré sa už viac venujú jazdeniu v pravom slova zmysle. Prísť v určenom čase do cieľa či dostať sa z posledného miesta na prvé sú štandardné úlohy, ktoré musíte zvládnuť behom pár kôl. Preveria vás však aj vytrvalostné preteky. Autori sa rozhodli pre zaujímavý krok v prípade boxov, ktoré pri vytrvalostných pretekoch reálne ani nenavštívite. S autom síce vojdete do boxov, no automaticky sa hra prepne do animácie, kde si už len zvolíte, či chcete meniť pneumatiky a za aké, prípadne koľko chcete dotankovať paliva. Ak máte v online hre zapnuté aj mechanické poškodenie, pár sekúnd môžete venovať aj oprave auta. Posledná časť kampane je orientovaná na jednotlivé okruhy. Každý dostupný okruh tu má svoj priestor, na ktorom vás hra po úsekoch naučí prechádzať každú jednu zákrutu čo najlepšie a nakoniec vás preverí finálnym testom, a to jazdou po celom okruhu.
Týmto sa pomyselná kampaň v hre uzatvára a ak teda stále máte pocit, že Gran Turismo predsa bez štandardnej kampane nemôže existovať, bohužiaľ, v prípade GT Sport je to realita. Aby sa ale offline hra úplne nestiahla do úzadia, nájdete tu aj klasický arkádový režim, kde sa môžete vydať na okruhy s vopred pripravenými pretekmi, alebo si môžete vytvoriť vlastné. Okrem toho tu nájdete režim časoviek či drift, ktorých podstata je z názvu jasná každému. Našťastie sa taktiež nezabudlo na split-screen režim, v ktorom si môžete zmerať sily s vašimi kamarátmi aj na jednej PS4. Veľkou novinkou v sérii je možnosť hrať hru vo virtuálnej realite. V rámci arkádového režimu tu je podpora aj pre túto novú perifériu, no len v obmedzenom režime 1 na 1, čo je, pochopiteľne, daň za výkon. Každopádne ak prižmúrite oči nad slabším rozlíšením, GT Sport vyzerá vo virtuálnej realite naozaj výborne, za čo rozhodne môže vďačiť veľmi podarenému nasvieteniu, ktoré pôsobí naozaj veľmi realisticky. Ako malý bonus môžu majitelia PS VR brať aj showroom, kde si môžu zblízka poobzerať svoje štvorkolesové tátoše.
Keď sa vybláznite v offline režime, s otvorenou náručou vás privíta Sport režim. Aby ste sa ale vôbec mohli pustiť do hrania v Sport režime, musíte získať licenciu. Tú získate tak, že si pozriete dve videá, ktoré vás majú priučiť jazdeckej etikete. Tu rozhodne vidím zahodený potenciál, keďže je škoda, že Polyphony pre získanie spomínanej licencie nepripravilo aspoň zopár výziev v štýle kampane, ktoré by hráčov vystavili konkrétnym situáciám počas pretekov, aby sa tak lepšie naučili, čo majú v daných situáciách robiť. Najmä keď práve Sport režim je hlavnou podstatou hry.
Bohužiaľ, v čase písania recenzie Sport režim všetky svoje tromfy ešte neukázal. Zatiaľ sú v ňom totiž k dispozícii len oficiálne výzvy, ktoré sú vytvorené vždy samotným štúdiom a pre všetkých sú rovnaké. Celkovo sú tu dostupné vždy tri, každá na inom okruhu so špecifickými obmedzeniami. V súčasnosti je problém, že sa menia raz za týždeň, čo nie je vôbec dobre a po pár jazdách môže nastúpiť stereotyp. Tieto výzvy sú síce dostupné konštantne, no aby ste si ich mohli zahrať, musíte sa prihlásiť na štartovaciu listinu. Hra v tom momente bude s vami počítať pri ďalšom spustení pretekov, pričom vy si medzičasom môžete ísť vyjazdiť čo možno najlepší čas do kvalifikácie. Tá má vplyv na to, s akými dobrými hráčmi sa stretnete na štarte, no hlavne na poradie, z ktorého budete štartovať. Vďaka veľmi dobrému matchmakingu sa mi počas hrania v podstate ani raz nestalo, že by niektorý z pretekov nebol napínavý až do poslednej sekundy.
Pretekanie so skutočnými hráčmi je niečo, na čo možno GT komunita nebola až taká zvyknutá aj napriek tomu, že posledné dva diely online hranie ponúkali v plnej miere, no hlavne ide o úplne odlišný zážitok z jazdy, ktorý sa s umelou inteligenciou nedá porovnať. Pri takýchto pretekoch je každý z hráčov pod reálnym tlakom v každom jednom momente, pri každej jednej zákrute - či nespraví chybu, neskončí niekde mimo trate a nepríde o vybojovanú pozíciu. Vďaka tomu sa na trati stávajú rôzne neočakávané situácie a razom máte aj pri vyššom umiestnení stále o čo hrať, pretože nikdy neviete, kto kedy zlyhá a vám sa naskytne príležitosť túto chybu súpera alebo aj viacerých súperov využiť.
Za všetko toto môže už spomínaný matchmaking, ktorý je postavený na prepracovanom systéme hodnotení. GT Sport každú vašu jazdu v tomto režime drží pod drobnohľadom. Hra sleduje, ako dobre sa vám v pretekoch darí, aké časy dokážete na okruhoch zajazdiť a tým vás posúva vpred medzi lepšie skupiny jazdcov. Zároveň, aby ste sa vedeli prebojovať medzi lepších, si musíte dávať pozor na to, ako jazdíte. Aby ste sa medzi elitu neprebojovali agresívnou jazdou, systém sleduje váš štýl, ako prichádzate do kontaktu s ostatnými jazdcami, či ich nevytláčate z trate, úmyselne do nich nevrážate alebo či ich dokonca neblokujete v prípade, že sú na rovinke rýchlejší a chcú vás obehnúť. Všetko toto sa zarátava do vášho osobného profilu a výsledného hodnotenia vašich jazdeckých schopností a jazdeckej etikety, vďaka čomu hra maximalizuje šancu na férový pretek.
Ak sa aj v niektorých prípadoch stane nehoda, hra celkom inteligentne vie takéhoto „votrelca" identifikovať a úmyselné zostreľovanie z trate rieši zneviditeľnením daného jazdca, čím cez vás len preletí. Prípadne vy cez neho, ak niekto dostal šmyk, vyletel z trate a náhle vám vošiel do jazdnej dráhy. Pre niektorých môže byť zase toto rozhodnutie nelogické, no v oficiálnych výzvach sú pravidlá nastavené takto. Pri vytváraní vlastných miestností v lobby máte plnú kontrolu nad každým jedným nastavením, aj čo sa pravidiel týka. Aby som však veľmi neodbočoval, vyššie spomínané tromfy GT Sport začne otvárať až začiatkom budúceho mesiaca, a to spustením prvých oficiálnych šampionátov. Úplne prvý, najdôležitejší, začne 4. novembra a ide o licencovaný šampionát FIA s možnosťou vyhrať skutočnú trofej. Druhý licencovaný šampionát FIA, v ktorom budete môcť súťažiť za niektorú z automobiliek, začne o deň neskôr, teda 5. novembra. Začiatok zatiaľ posledného šampionátu je naplánovaný na 8. novembra, a pôjde o šampionát Polyphony Digital. Práve po ich spustení sa ukáže, aký potenciál vlastne na eSport smerované Gran Turismo Sport má.
Vstúpiť do takýchto vôd chce poriadnu guráž, no Gran Turismo sa vždy zaraďovalo a aj zaraďuje medzi simulátory, takže by to logicky nemal byť až taký problém. Pravdou je, že Gran Turismo Sport v oblasti jazdného modelu rozhodne nerobí hanbu svojim predchodcom. Či hru hráte na ovládači, alebo na volante, jazdu si užijete, no, samozrejme, výhoda volantu sa len tak nedá niečím nahradiť. Hru som hral s volantom Logitech G29 a spätná odozva je naozaj slušná. Pri jazde úplne bez problémov cítite, čo od auta môžete očakávať, či ho v niektorých momentoch dokážete ešte pritlačiť k „múru" a dostať z neho viac, alebo keď je už všetko stratené a snažíte sa znížiť škody prichádzajúcej katastrofy na minimum. Celá komunikácia medzi vami a autom prebieha najmä cez váhu vozidla a to, ako sedí na trati.
Ako príklad môžem uviesť jednu z úloh v rámci kampane, kde musíte dosiahnuť rýchlosť 400km/h s Bugatti Veyron. Na trati nie ste jediní, čiže v takej vysokej rýchlosti musíte manévrovať s masívnym kolosom medzi výrazne pomalšími autami. Vďaka spätnej väzbe ale máte dokonalú kontrolu nad autom, viete presne, čo predné kolesá robia a aké prudké pohyby auto ešte dokáže ustáť. Jazdný model klasických pretekov je teda naozaj slušný, aj keď sa, pochopiteľne, nedá porovnávať s hardcore simulátormi, no v Polyphony Digital opäť zakopávajú na nezpevnenom povrchu. Všetky preteky mimo asfaltu sú ako jazda na ľade, snažíte sa v správnom čase preniesť váhu vozidla na druhú stranu, a zároveň ideálne trafiť apex konkrétnej zákruty. Našťastie, práve takéto preteky nie sú v GT Sport prioritné. Prioritne budú totiž vaše cesty viesť po asfaltových okruhoch.
Celkovo GT Sport ponúka 17 lokalít, z toho 3 sú na nespevnenom povrchu. Zo zvyšných 14 je ale iba 6 skutočných. Určite poteší novinka v sérii v podobe okruhu Interlagos, no aj tak je to pre mnohých veľké sklamanie. V hre chýbajú hviezdne okruhy, ako Le Mans, Silverstone, Monza, Spa, Laguna Seca, Red Bull Ring a iné, no taktiež zamrzí absencia niektorých ikonických originálnych okruhov, ako napríklad Tokyo R246, Trial Mountain a podobne. Šesticu síce dopĺňa niekoľko nových, kvalitných fiktívnych okruhov, no tak či tak celkový počet lokalít je nízky. Kazunori Yamauchi, šéf vývoja hry, však už potvrdil, že nové okruhy ako aj autá budú do hry pridané dodatočne. Rovnako malé číslo môžete vidieť aj pri prezeraní zoznamu áut. Zatiaľ čo na minulej generácii sme boli zvyknutí na tisíc vozidiel a viac, tu sa musíme uskromniť s približne 170 automobilmi.
Toto nízke číslo má však svoje opodstatnenie - tvorcovia všetky modely áut zahodili do koša a začali modelovať úplne od nuly. Kvalita modelov je teda na naozaj vysokej úrovni, čo je vidieť nielen vo fotorežime, ale aj na trati. Podobná situácia je aj pri už spomínaných okruhoch. Na graficky jednoduché trate z predchádzajúcich GT hier môžete rovno zabudnúť, keďže GT Sport konečne prichádza aj s výrazne lepšie spracovaným okolím. Tráva je konečne tráva a nielen obyčajná textúra, na 2D stromy taktiež zabudnite a na väčšine okruhoch to naozaj žije. Nad cestou lieta helikoptéra, štart vám vedia spestriť stíhačky či dopravné lietadlo, ktoré sa chystá na pristátie a tribúny sú plné divákov. Skrátka vidieť, že Polyphony Digital vypočuli kritiku fanúšikov a posunuli sa v tomto smere vpred. A tam neskončili.
Vtipy o tom, či si vývojári nakúpili nové vysávače pre nahrávanie zvukov motorov sú po vydaní Gran Turismo Sport minulosťou. Pre porovnanie som si aj pustil GT6 a posun je naozaj markantný. Konečne počas pretekov počujete zvuk motora aj s potrebnými efektmi výfukov, pneumatík či veľmi príjemným „vrčaním" pri podraďovaní. Každé auto znie inak a viac či menej sa blíži reálnej predlohe. Autori aj na tejto slabine predchádzajúcich GT hier zapracovali a výsledok je počuteľný. Rovnako tak vypočuli veľmi časté prosby fanúšikov o pridanie editora vzhľadu vlastných vozidiel. Ten sa po dlhoročných sľuboch konečne predvádza práve tu a to vo veľmi dobrej forme. Svoje obľúbené autá si môžete upraviť úplne podľa svojich predstáv. Môžete ich polepiť rôznymi nálepkami, nápismi, textami, prefarbiť a zvoliť niektorú z farieb dostupnú v štandardnom výbere, prípadne si môžete za takzvané míľové kredity zakúpiť špeciálne farby.
V podstate môžete naplno prejaviť svoje kreatívne vlohy, a to aj napriek tomu, že jedna z funkcií tohto editora ešte nie je dostupná. Polyphony totiž majú pripravenú možnosť nahrať vlastné obrázky, ktoré následne budete môcť použiť v editore a oblepiť si s nimi vaše autá. Jednoduchšou formou môžete upravovať aj kombinézu vášho pretekára či jeho helmu, a to len zmenou farieb. Ako všetko v hre, tak aj editor vzhľadu je veľmi sociálna funkcia, pretože každý výtvor môžete automaticky zdieľať s vašimi priateľmi, ostatnými hráčmi, vďaka čomu si ho hocikto môže stiahnuť do svojej hry a aplikovať na vlastné autá.
Ďalšia novinka v GT Sport zaujme najmä skalných fanúšikov fotenia. Takzvané Scapes ponúkajú niekoľko stoviek skutočných miest, v ktorých môžete vaše auto odfotiť. Tvorcovia tu odviedli naozaj veľký kus práce, keďže hráčom ponúkajú naozaj obrovské množstvo nádherných lokalít - fotografií, do ktorých môžu dosadiť svoje vozidlo a odfotiť ho v prepracovanom fotografickom režime. K dispozícii sú rôzne známe lokality, ako Londýn, Praha, Budapešť alebo Los Angeles, no nechýbajú tiež miesta mimo civilizácie, ako púšte, zasnežené cesty, rôzne útesy, hangáre a podobne. Možnosť odfotiť si svoje digitálne modely áut na skutočných miestach je sama osebe skvelá, no najlepšie na tom je, že výsledné fotografie z toho režimu sú naozaj úchvatné. Tvorcovia si dali záležať na detailoch, aby autá čo najlepšie zapadli do reálne prostredia, a tak napríklad odrážajú okolie aj napriek tomu, že ide len o fotografiu.
Najmä po takýchto pozitívnych zmenách zamrzia rozhodnutia, ktoré zas hru orezali o niektoré možnosti. Za mínus považujem nutnosť byť online, a to ani nie tak kvôli tomu, že v offline máte dostupný len arkádový režim, ale najmä preto, že si bez dostupných serverov nedokážete uložiť hernú pozíciu. Z hry sa úplne vytratila možnosť kupovania nových súčiastok, ktorými ste si vaše auto mohli postupne vylepšovať. Niečo také by ste teda v GT Sport hľadali márne, no to neznamená, že by ste si ho nemohli vylepšiť vôbec. V nastaveniach vozidla si môžete zmeniť všetky špecifické vlastnosti auta tak ako kedysi - teda diferenciál, náklon kolies, tvrdosť tlmičov či jednotlivé stupne prevodovky spolu s maximálnou rýchlosťou, no taktiež si tu môžete jedným kliknutím zakúpiť zvýšenie výkonu výmenou za míľové body. Čo je náhrada za štandardný tuning v minulých dieloch.
Ak ste si na minulej generácii zvykli na efektné dynamické počasie či zmenu dňa a noci, tu na také niečo môžete zabudnúť. Tvorcovia tentokrát stavili na preddefinované časy, ktoré si pred spustením trate môžete zvoliť - od ranných hodín po večerné s odlišným typom počasia (jasno, zamračené), no len minimum tratí ponúka jazdu v noci. Dážď v hre pre istotu nie je zatiaľ implementovaný vôbec. Síce sa s ním stretnete v jednej z úloh v kampani, no pravdepodobne ide len o akýsi náznak toho, že sa neskôr do hry dostane v plnohodnotnej podobe. Na druhej strane Polyphony skúša aj iné druhy počasia, a to predovšetkým na Nurburgringu, ktorý si môžete zahrať v jemnej hmle. No aj to až po odomknutí tohto konkrétneho počasia v kampani. Výsledok je ale pôsobivý.
GT Sport je po grafickej stránke napriek všetkým týmto nedostatkom naozaj na vysokej úrovni. Hra vďaka všetkým vyššie spomínaným pozitívam vyzerá v pohybe naozaj veľmi dobre, pričom celkový dojem môžu občas narúšať menšie nedostatky. V minimálnej miere ide o doskakovanie objektov v diaľke, na ktoré sa musíte skôr sústrediť. Nedostatky teda prevažne tvoria tiene, ktoré sú síce renderované v reálnom čase, no paradoxne kvôli tomu sú často plné artefaktov. Okrem samotného kvalitného spracovania áut a okruhov môže byť hra vďačná za kvalitnú grafickú stránku veľmi dobrému nasvieteniu, ktoré sa snaží opäť viac priblížiť k realite. Dobrou správou je, že s plynulým chodom hry nemá problém ani štandardná PS4. Hra aj na nej beží až na pár výnimiek konštantne v 60 fps, a tak ak vlastníte Pro, pre vás je plus skôr vyššie rozlíšenie 1800p ako snímkovanie.
Gran Turismo Sport je skutočne ťažké zhodnotiť. To, čo hra ponúka, je na úrovni, no fanúšikovia na takúto zmenu neboli vôbec pripravení. Čaro prechádzania kampaňou, postupné vyhrávanie všetkých pretekov a následné kupovanie áut tu síce je obsiahnuté len v menšej miere, no je to slušne nahradené online hrou. Či to je správne, záleží od toho, či sú hráči ochotní prispôsobiť sa a akceptovať toto odlišné smerovanie série. GT Sport vyloží všetky karty na stôl začiatkom novembra, no aj napriek tomu až čas ukáže, aký skutočný potenciál v sebe ukrýva. Na jednej strane sú všetky pozitívne zmeny, ktoré prvý diel na súčasnej generácii PlayStation priniesol, na strane druhej je tu chýbajúci obsah a ešte nepreskúmaná orientácia na online súťaženie. Aj bez všetkých týchto faktorov však Gran Turismo je a vždy bolo o zážitku z rýchlej jazdy a pocite z víťazstva a Gran Turismo Sport nie je výnimkou. Tak prečo mu nedať šancu?
RECENZIE HRÁČOV |
NOLIMITBOY
17.12.2018
Gran Turismo, synonymum pre virtuálny racing od roku 1997, áno som už starý somár, ktorý si pamät...prečítať celé
|
PS4
PS VR Vývoj: Sony / Polyphony Štýl: Racing / Simulácia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|