Gran Turismo Sport |
Gran Turismo, synonymum pre virtuálny racing od roku 1997, áno som už starý somár, ktorý si pamätá ten skok na PS1 a prvé GT, revolúcia.
Gran Turismo, synonymum pre virtuálny racing od roku 1997, áno som už starý somár, ktorý si pamätá ten skok na PS1 a prvé GT, revolúcia. Hrávam racingy od dôb F1 na Comodore 64... Po GT1 prišlo GT2 s neuveriteľným obsahom áut a tratí. GT3 a 4, niečo nevídané. Neskutočný obsah. Neskutočý audiovizuál. Jazdný model z inej galaxie. Oslava automotošportu.
Tie hry vo svojej dobe nemali konkurenciu. Mám za sebou desiatky racingov, arkády, simulátory, Logitech G25, G27, NFS, Forza, môj milovaný Richard Burns Rally, Factor, Asseto Corsa, Fanatec, Thrustmaster, Project Cars, Need for Speed, Driveclub. Racigy, to bolo vždy moje... Najlepší racing neexistuje a nikdy nebude. Každému vyhovuje niečo iné. Niekto chce hardcore simulátor, iný arkádu, ďaľší zase niečo medzi tým... Pre niekoho je doležité mať veľa áut a tratí v perfektnej grafike, počasie a rozsiahla kariéra. Iný chce hardcore simulátor, kde si môže hodiny nastavovať volant a ladiť auto. Pre každého je ,,najlepší racing" niečo iné... A potom je tu Gran Turismo...
Gran Turismo, už viac ako 20 rokov oslava automobilizmu ako takého. GT5, GT6 a GT Sport možno niektorých sklamali, ale mňa nie. Ani náhodou. Keby som bol maniak do audiovizuálnej stránky hier a kvantity obsahu, keby som racingy hrával na gamepadoch, možno áno, ale mne išlo v racingoch vždy o niečo iné. Intro GT Sport okamžite ukáže, o čom Gran Turismo je. Každý skutočný fanúšik automotošportu ho musí milovať. Veď posúďte sami... Oslava automotošportu. Kazunori Yamauchi pre autá žije a na hrách je to vidieť.
Gran Turismo Sport, posledý diel tejto legendárnej série. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše a rozpisovať každú stránku hry osobitne. Skúsim to zhrnúť. Audiovizuálna stránka je perfektná. Vždy som krútil hlavou nad sťažnosťami pri minulých dieloch, stromy, diváci,... Detaily, ktoré si hráč v zápale závodu ani nemá šancu všímať. Ale tu už sa ani takýto detailisti nemôžu sťažovať, jednoducho to cele vyzerá krásne. Trate, okolie, modely áut,... a navietenie. Pri GT tradične dokonalé nasvietenie.
Podľa mňa v oblasti grafiky v racingu to najdôležitejšie. Vyzerá to naozaj realisticky. Zvuky sú výborné. Áno, konečne má GT
výborné zvuky. Žiadne ,,vysávače". Svišťanie turba pri GTR, atmosférický rev V6 v 9000 otáčkach v 911 GT3 RS, hrubý zvuk AMG, praskanie výfukov, podtáčanie motorov, všetko tam je... Radosť ,,vypeckovať" kvalitné reproduktory. Audiovizuálnej stránke jednoducho nie je čo vytknúť. Možno iba absenciu meniteľného počasia. Síce mne osobne to moc nechýba, vždy som sa dažďu v iných racingoch skôr vyhýbal a bral som to ako zbytočnosť a iba ako ukážku toho, čo grafici dokážu. Ale uznávam, že mnohým ľuďom to môže chýbať a sám by som si rád aspoň vyskúšal niektoré trate v daždi a v noci.
A dostávame sa k jadru. Gameplay. Pre mňa najdôležitejsia časť všetkých hier. Zbytočne má racing úžasný audiovizuál, obrovský počet áut a tratí, keď neazabáva hráča... K recenziám GT Sport si po všetkých tých updatoch každý može dnes už pridať minimálne 1 bod. Slušná kariéra, perfektná autoškola, ktorá naučí závodné skills aj úplného amatéra, výzvy, mnoho áut a stále pribúdajú nové, podobne aj s okruhmi. Každý si vyberie. Editor vzhľadu áut, vraj úžastný VR režim (osobne som neskúšal), split screen, arkáda so slušnou AI, po všetkých tých updatoch, všetko na čo ste boli zvyknutí, aj niečo naviac ...
A srdce GT Sport... Režim Sport. Koľko ľudí sa sťažovalo, keď Polyphony zahlásilo, že nové GT bude hlavne online racing,... vrátane mňa. Ale zbytočne, bol to perfektný krok, za ktorý som vďačný, pretože v oblasti online závodenia GT Sport jednoducho nemá konkurenciu. Perfektný matchmaking, v ktorom vám záleží na dvoch hodnoteniach. Hodnotenie jazdca a hlavne hodnotenie ,,sportsmanship". Pred začiatkom vašej online kariéry si musíte pozrieť školenia závodnej etikety a keď chcete naozaj závodiť, treba ju dodržiavať. Môžete jazdiť v triede S,A,B,C,D,E. Ak jazdíte štýlom demolition derby, môžete, ale od svojich protivníkov nečakajte nič iné. Ale ak jazdíte férovo a realisticky, v sportsmanship triede S, povedzme A, môžete
očakávať skutočne realistické, férove online závodenie. Perfektné, čisté súboje o každú pozíciu, férový boj, žiadne vytláčanie a kolízie v každej druhej zákrute, jednoducho úžasné a realistické preteky, po ktorých si so svojim súperom, s ktorým ste päť kôl bojovali o piate miesto uznane,,podáte ruky". Proste skutočne športové zážitky. Hra sleduje váš štýl jazdy, pamätá si, vie, či jazdíte čisto a férovo alebo blokujete a vytláčate ostatných... A podľa toho vás zaraďuje do tried. Skracujete si trať? Dostanete penalizáciu. Jednoducho jazdite férovo a realisticky a hra sa vám odmení nádhernými závodmi...
A ešte jedna pridaná hodnota, GT spolupracuje s FIA, preto máte možnosť zúčastňovať sa oficiálnych virtuálnych pretekov, jazdiť za svoju krajinu alebo oblúbenú značku, trénovať, vyhrávať a dostať sa na celosvetovo vysielané majstrovstvá pod záštitou FIA, dokonca do reálnych závodných týmov. Áno, toto drvivá vačšina hráčov nedosiahne, nevyužije ani ich to
nezaujíma, ale predsa je to niečo, čo žiadny iný racing neponúka a ukazuje to spätosť GT s motošportom...
Teraz k tomu najdôležitejšiemu. Samotná jazda. Hneď na úvod napíšem, že dávno som nehral racingy na gamepade, buď je to Fanatec, Logitech G27/29, momentálne jazdím na kokpite GT Omega Racing RS6, Thrustmaster T300RS + T3PA PRO pedále. Jazdu hodnotím podľa ovládania na volantoch. A hneď poviem, že GT Sport je pre mňa dokonalosť. Samozrejme, mnohí mi povedia, že ich obľúbený racing má viac tratí, áut, prepracovanejšiu kariéru,... Ako Forza Motosport... Iní povedia, že v GT je málo nastavení, nemôžu si detailne nastaviť volant, auto, telemetriu, nieje to hardcore simulátor ako Asseto Corsa... A majú pravdu, je to tak.
Budem sa opakovať, najlepší racing neexistuje, pre každého je to niečo iné. A pre mňa osobne je to Gran Turismo. Dokonalé spojenie oboch svetov, nie je to hardcore simulátor ako Asseto, netreba ladit auto a ovládanie hodiny na každé auto, odpustí toho viac... Ale nieje to v žiadnom prípade ani arkádový racing.Ak si to niekto myslí, nech si zajazdí Nürburgring so silnou sériovou zadokolkou, bez asistentov a trakcie. Rýchlo ho to vyvedie z omylu. Osobne milujem 911 GT3 RS :) Jednoducho nádherný kompromis medzi oboma svetmi, force feedback je tradične špičkový, na volante krásne cítiť nedotáčavosť, pretáčavosť, váhu auta, nerovnosti na trati,... Jazdný model je simulačný a vierohodný, jednoducho pre mňa osobne dokonalý kompromis medzi Forzou a Assetom. Radosť jazdiť a závodiť online proti iným ,,pilotom".
GT bolo vždy o motošporte, oslava automobilizmu... A stále to platí. A dúfam, že vždy bude. Kazunori Yamauchi celý život miluje autá, miluje motošport a na jeho produktoch to vidieť. Všimnete si to už pri pozeraní intra, keď sa budete hrabať v múzeách automobiliek, všimnete si to pri samotnej jazde. Dokonalý kompromis pre milovníkov simulátorov aj arkádových racingov. Bezkonkurenčný online racing s perfektným matchmakingom, napínavé, férové súboje o každú pozíciu, realistické
závody ako z telky... Žiadny majiteľ volantu a PS4 by si túto hru nemal nechať ujsť.