BATTLE CHASERS: NIGHTWAR |
BATTLE CHASERS: NIGHTWAR |
U nás zrejme nie je veľa tých, čo poznajú komiksovú sériu Battle Chasers, a to aj napriek tomu (alebo možno práve preto), že začala vychádzať už v roku 1998. Posledné číslo uzrelo svetlo sveta v roku 2001. Autor Joe Madureira sa preorientoval na vývoj hier a po dlhej odmlke tak jeho dielko zažíva renesanciu vo forme videohry, ktorá nadväzuje na komiks. S výsledkom môžu byť spokojní nielen znalci klasickej predlohy, ale aj hráči, ktorí s týmto fenoménom nemali až doteraz nič dočinenia.
Battle Chasers: Nightwar je príjemná záležitosť inšpirovaná aj konzolovými klasikami a ťahovými bojmi v štýle tradičných JRPG. Súčasne zachutí i priaznivcom stratégií, ako je séria Might & Magic Heroes, pretože okrem do istej miery podobných bitiek fantastických bytostí obsahuje aj putovanie po mape krajiny. Nejedná sa však o žiadnu prostú napodobeninu, ale pôsobivý titul, ktorý má svoj osobitý štýl. A to sa týka ako hrateľnosti, tak aj vzhľadu, ktorý je, prirodzene, komiksový.
Už len pozerať sa na túto hru je skutočný zážitok. Kombinuje dva vizuálne štýly, ktoré však vychádzajú z rovnakého základu. Na jednej strane sú tu predelové scény a hlavné dialógy s textovými bublinkami vo forme tradične pôsobiacich komiksových kresieb. Najmä počas bojov a v detailne spracovaných lokalitách však hra pôsobí ako priestorová maľba s pohyblivými postavičkami a animáciami s väčšou hĺbkou. A do toho vám vyhráva veľmi príjemná hudba s povedomými historickými motívmi. S radosťou uchopíte konzolový ovládač alebo na PC myš kombinovanú s pohybovými klávesmi a pustíte sa do dobrodružstva.
O nešťastnom páde zostrelenej vzducholode, po ktorom sa postrácajú hlavní hrdinovia v krajine, je hráč informovaný skôr skromnejším introm s informačným textom. Každopádne hneď v prvej lokalite ovládate dvoch z nich. Je to predovšetkým blond dievčinka Gully vybavená mocnými rukavicami lákajúcimi mnohých nepriateľov, vďaka ktorým sa aj takáto krehká postavička stáva húževnatou bojovníčkou. Sprevádza ju golem Calibretto, s ktorým tvoria efektívnu dvojku v prvých súbojoch. Pri putovaní ešte priberú do partie bojovníka s mečom Garrisona, starého, ale veľmi čulého čarodejníka Knolana a tuláčku Červenú Moniku, ktorá je rovnako účinná v boji (nielen) s pištoľami, ako aj pri zakrádaní a okrádaní. A nakoniec stretnú aj lovca démonov Alumona. Hoci celá družina drží pokope, pri prechádzaní krajinou a v bitkách ju reprezentujú len tri zo šiestich postáv, ktoré si hráč môže meniť v dedinskej krčme.
Základom je putovanie po mape krajiny s posúvaním po vyznačených bodoch. Tie môžu obsahovať objekty, ktoré sa dajú okamžite zobrať a budovy (najčastejšie v osade), ktoré môžete navštíviť a umožňujú nakupovanie a komunikáciu s NPC postavami. Okrem toho v ceste stoja rôzne kreatúry, s ktorými väčšinou treba bojovať. No krajina ponúka aj detailne spracované lokality a bludiská, ktoré sa dajú bližšie preskúmať. Vtedy sa hra prepne do podrobne spracovanej oblasti, kde čakajú ďalšie nástrahy a prekvapenia.
Pri presune do konkrétnych lokalít a bludísk sa postupuje v reálnom čase. Hráč tam ovláda len jednu postavičku, ale môže si ju prepínať s ďalšími dvomi zo zvolenej zostavy. Rozdiel spočíva v bludiskových schopnostiach, ktoré majú jednotliví hrdinovia v tomto režime. Spočiatku každý disponuje len jednou, neskôr pribudnú ďalšie. Schopnosti majú limitovaný počet použití a potom je nutná regenerácia, napríklad odpočinkom v krčme. Najužitočnejší dungeon skill je jednoznačne golemova revitalizácia. Priamo v teréne totiž lieči totiž celú putujúcu skupinku. Gully zas použije silný úder, ktorý môže zbúrať krehkejšie steny, Knolan posvieti na cestu a dokáže objaviť nejaké tajomstvá. S Monikinou pomocou sa môžete (väčšinou neúspešne) pokúsiť prekĺznuť popri nepriateľovi bez vyvolania boja alebo ho obrať o väčšiu korisť. A s postupom času je týchto možností viac.
Menšie lokality spravidla umožňujú prekutať niekoľko miestností alebo priestorovo ohraničený exteriér a pozbierať tam nejaké predmety. Oveľa viac ponúkajú bludiská, pri ktorých si vždy najskôr zvolíte ich náročnosť. Na základe toho vás na ich konci čaká menšia či väčšia odmena, ale, samozrejme, musíte počítať aj s patrične silnejúcim odporom nepriateľov. V jednotlivých miestnostiach sa nachádzajú rôzne predmety, ktoré sa dajú zobrať, prečítať alebo použiť. Neraz je potrebné násť kľúče alebo spínače na otvorenie brán, mostov, privolanie výťahov. Niekedy narazíte na pasce, napríklad podlahu plnú ostňov, ktoré sa vysúvajú zo zeme, no v prítmí ich zle vidíte. takže sa ľahko zraníte. A čakajú vás aj hlavolamy a úlohy. Napríklad musíte nájsť v rôznych častiach labyrintu časti hesla, ktoré potom celé vyslovíte pri bráne. Doplnkovou aktivitou v lokalite je rybačka, pri ktorej hádžete návnadu a snažíte sa vytiahnuť z vody korisť.
Bludiská majú spravidla viac poschodí a ak ich neprejdete na jeden raz, môžete si návrat urýchliť viacerými teleportmi, ktoré sa však dajú použiť len vo vyčistených miestnostiach. Inak ale nemusíte vyvraždiť všetko, niekedy stačí kreatúry obísť, čo sa dá aj vďaka tomu, že sú neustále v pohybe. Keď vás uvidia, bežia za vami, no keďže v bludiskách kráčate v reálnom čase, niekedy im dokážete uniknúť. Nie vždy sa však útek vyplatí. Ak je totiž viac príšer blízko seba a dolapia vás, všetky sa zapoja do boja, ktorému sa už nedá vyhnúť. A je naozaj rozdiel, či čelíte len pár pavúkom, alebo sa pri nich objaví aj nejaký elementál či farebný sliz. Hlavne v neskoršej fáze hry je lepšie, keď sú nepriatelia separovaní, pretože spoločne sú výrazne silnejší.
Boje už prebiehajú v ťahovom režime. Na ľavej strane obrazovky vždy stojí váš kompletný putujúci tím, respektíve tri aktívne postavy. Na pravej strane jeden až traja protivníci. Ak sa ich nahromadí viac, ďalší hneď nastúpia v druhej vlne. Všetky postavy vykonávajú v boji svoje aktivity na základe poradia ovplyvneného iniciatívou. Každý z vašich hrdinov môže v kole vykonať buď jednu štandardnú akciu (základné útoky), alebo použije nejakú pokročilú schopnosť, ktorá už vyžaduje manu podporovanú overcharge ukazovateľom. Ten sa priebežne napĺňa a umožňuje aj vyčerpanej postave ďalej čarovať. Prípadne hrdina namiesto akcie uprednostní liečivý či iný predmet z inventára, alebo ak je situácia zlá, môžete skúsiť útek z boja. Ten sa však nie vždy podarí. A potom je tu možnosť využiť nahromadenú extra energiu v burst režime na nejakú unikátnu schopnosť. To môže byť napríklad vytvorenie účinných štítov pre každého člena družiny, masové liečenie a doplnenie many, či nejaký devastačný útok zoslaný na nepriateľov. Vtedy uvidíte aj efektné animácie, čo zdôraznia silu týchto mimoriadnych prvkov.
Všetky aktivity sú pekne roztriedené, sortiment závisí od jednotlivých hrdinov a ich levelov. K najefektívnejším schopnostiam patrí Monikin veľmi devastačný výpad, ktorý je ešte účinnejší, ak v predošlom kole použila neviditeľnosť. Inak majú postavy rôzne údery, metajú ohnivé gule či iné kúzla, strieľajú, hádžu bomby či vyvolajú zemetrasenie. V boji treba vhodne kombinovať útočné a obranné prvky - dopĺňanie štítov a liečenie je rovnako dôležité ako správne zvolené útoky. Efekt v boji závisí aj od toho, ako dobre poznáte nepriateľov, teda ako často ste sa s nimi už stretli a čo sa zaznamenalo vo vašom beštiári. Pomôže už to, keď viete, koľko má protivník vlastne života, pretože hoci u každého vidíte ukazovateľ zdravia, jeho hodnota môže byť rôzna. Niekedy je lepšie zbaviť sa najskôr slabších nepriateľov, u ktorých vidíte, že majú nejakých 200 HP a nakoniec si nechať húževnatého protivníka s viac ako tisíckou bodov života.
Po boji dostanete korisť, skúsenosti, niekedy nové levely a schopnosti. A tiež body na perky, ktoré potom investujete, aby ste dosiahli lepší kritický zásah, zvýšenie útoku a ďalšie bonusy. Stačí, keď prežije jeden z troch hrdinov, zvyšní precitnú, len majú málo zdravia. Ak však zahynú všetci, s finančným postihom sa oživia v krčme. Postavy sa vylepšujú aj výbavou (individuálne zbrane a odev, ale aj prstene a klenoty, čo môže použiť hocikto), ktorú si vybojujete, nájdete v truhliciach, kúpite, alebo aj sami vyrobíte s patričnými surovinami a na určených miestach. Zásobovať vás bude predovšetkým kováč a ďalší obchodníci a NPC v osade, pričom za peniaze môžete vylepšiť a rozšíriť ich ponuku alebo poskytnú tréning.
Zhruba do polovice hry je to všetko skvelé a zábavné, no potom sa začnú ukazovať slabiny. Náhodné generovanie bludísk je na jednej strane vítané, ale môže sa vám stať, že hra pred vás postaví príliš silných protivníkov, hlavne bossov, ktorí vás opakovane poľahky zmasakrujú. Návraty k nim znepríjemňujú aj kreatúry na mape krajiny, ktoré sa tam priebežne (hlavne po snorení v bludiskách) znovu objavujú a niektoré sú už poriadne silné. Chceli by ste nakúpiť lepšiu výbavu u obchodníkov, no tí ju buď nemajú, alebo na ňu nemáte dostatočný level a nemôžete ju použiť.
Nezostáva vám nič iné ako grind a opakované zabíjanie bežných protivníkov len preto, aby ste nazbierali potrebné levely. Inak neporazíte bossov a neotvoria sa vám ďalšie cesty. A ak chcete nadupané postavy, je optimálne používať stále tú istú trojicu, pretože tie odložené zostávajú na nižšej úrovni a museli by ste to pracne dobiehať. Takéto boje sa stávajú nezáživnými a niekedy frustrujúcimi. Mohli by ste si pomôcť špecifickými misiami - lovením, ale tie počas môjho hrania vôbec nefungovali, aj keď som spĺňal podmienky. Ak však vydržíte, napokon sa dostanete ďalej a to vás znovu nabudí - aspoň kým sa neobjaví ďalší väčší problém.
Battle Chasers je rozhodne zaujímavá hra za dobrú cenu, hoci je možné, že si vašu pozornosť neudrží až do finále. V neskoršej fáze je totiž nevyvážená, hráč má obmedzené možnosti a bez nudného grindu a možno aj frustrácie to zrejme nepôjde. Sympatický titul určite prinesie hodiny plné zábavy so štýlovými postavami a taktickými bojmi, ale aj slabšie momenty, pri ktorých už vyprcháva prvotné nadšenie. Kúpou tejto RPG však určite neurobíte chybu a pri dobrodružstve, ktoré sa začalo už kedysi dávno v klasických komiksoch, strávite príjemné chvíle.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Airship Syndicate Štýl: RPG / Ťahová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|