SURVIVING MARS |
SURVIVING MARS |
Keď sa herní vývojári rozhodnú vo svojich tituloch kolonizovať nejakú planétu, veľmi často je to Mars. Nemáme im to za zlé a radi sa necháme priviezť na pomerne známe miesto vo vesmíre, aby sme ho dobyli a vybudovali / zachránili miestnu kolóniu. Tak ako v stratégii Surviving Mars. Tentoraz nečakajte žiadnych mimozemšťanov, ale poctivú výstavbu osídlenia, kde treba zabezpečiť podmienky na prežitie jeho obyvateľov.
Hra je zameraná na pomerne realistickú kolonizáciu červenej planéty a zaobíde sa úplne bez násilia a konfliktov - nanajvýš tak s rebelujúcimi osadníkmi, ktorí občas niečo potiahnu. Môžu vás trochu potrápiť meteority či piesočné búrky, ale v zásade sa zameriavate na problémy s výstavbou, ekonomikou a logistikou.
Môžete si zvoliť rýchly štart alebo začať novú hru s ľubovoľnými parametrami, čo je o niečo zaujímavejšie. Sami si totiž vyberiete sponzora vesmírnej expedície, profil veliteľa a tajomstvo a na základe týchto volieb sa odvíjajú bonusy a obťažnosť hry. S predvolenými parametrami je to príliš jednoduché, ideálne pre začiatočníkov, keď to trochu pomeníte, je priebeh hry zaujímavejší. Okrem toho si ešte môžete vybrať logo spoločnosti a hlavne polohu na Marse, kde začnete budovať prvú kolóniu. Treba si pritom pozorne všímať množstvo surovín, ktoré sa vyskytujú v danej lokalite a rovnako aj intenzitu spomínaných prírodných nástrah. Tým opäť ovplyvníte náročnosť vašej misie.
Hra vám síce priebežne ukazuje okná s radami, čo a ako máte robiť a pomôcky si môžete kedykoľvek rýchlo vyvolať aj sami, ale vysvetlivky nie sú dostatočné. Na niektoré veci prídete len systémom pokus - omyl. Hra síce vychádza z tradičného systému budovateľských stratégií, ale niektoré úkony vykonávate špecifickým spôsobom, ale práve tie nie sú dostatočne priblížené. Pri prvom pokuse teda môže hra pôsobiť trochu chaoticky. Postupne však na všetko prídete a potom už to zvládnete ľavou zadnou.
Určite však mohlo byť priateľskejšie aj užívateľské rozhranie. Niektoré položky sú umiestnené rozumne, ale napríklad konštrukcie potrubí, ktorými musia byť prepojené úžitkové budovy a kupoly s osadníkmi, či elektrické rozvody, bez ktorých nemajú stavby energiu, mohli byť viac poruke. Staviate ich často a práve preto mal byť prístup k nim pohodlnejší. Namiesto toho sú dosť zašité a minimálne spočiatku často prepínate jednotlivé sekcie výstavby, kým ich nájdete. Úplne najlepšie by bolo, keby ste si prípojky vyvolali priamo v teréne po kliknutí na umiestnené stavby, no na to zabudnite. Ale zvyknete si. V každom prípade je kombinácia nedostatočnej výuky s nedotiahnutým ovládaním a užívateľským rozhraním trochu kostrbatá. Prvý kontakt s hrou preto môže byť rozpačitý, dokonca až frustrujúci.
Samotný spôsob výstavby a rozvoja je pritom logický a nápaditý. Dôležitých položiek nie je veľmi veľa, ale zabezpečenie funkčného komplexu na Marse nie je také jednoduché, ako sa zdá po sprevádzkovaní prvej kupoly s kolonistami. To je totiž len začiatok a kupol, ktoré musia mať neustály prístup k zásobám kyslíka, vody a energie, budete musieť stavať mnoho. Zrazu zistíte, že potrebujete viac surovín, musíte sa podrobnejšie venovať logistike, dbať na požiadavky kolonistov, ich bývanie, stravovanie, zdravie, morálku, voľný čas. A minie sa sponzorské, takže už nemôžete tak často žiadať zo Zeme zásoby, čo vám spočiatku všetko uľahčovali. To je inak veľmi zaujímavá súčasť hry.
Už prvý kontakt s Marsom sa začína pristátím zásobovacej rakety, ktorá umožní začať s ťažbou základnej stavebnej suroviny a s automaticky fungujúcimi dronmi, ktoré na povrchu ťažia kov. V prvom rade však prenášajú komodity a budujú všetky objekty v kolónii. Na prevádzku (budov aj dronov) potrebujete energiu, napríklad zo solárnych panelov, ktoré však fungujú len cez deň, takže zvážte aj iné alternatívy, napríklad veterné turbíny a akumulátory. Ďalej by ste mali začať s dolovaním vody, ak v pôde nejaká je, alebo postaviť zariadenie, ktoré ju extrahuje z atmosféry. A keď už máte aj prístroje na výrobu kyslíka, môžete sa pustiť do výstavby kupoly a vyžiadať si raketoplán s prvými kolonistami.
Letecké transporty zo Zeme budú aj naďalej dôležitou súčasťou, ale viac financií od sponzorov si musíte zaslúžiť ťažbou vzácnych kovov, ktoré dokážu vydolovať len osadníci. Tieto nerasty nanosia drony do raketoplánov, ktoré už pristáli na Marse a tým musíte aj dotankovať palivo. Až potom môžu transporty odletieť späť na modrú planétu a opäť si ich môžete vyžiadať na ďalšie dodávky. Hustejšiu premávku medzi planétami si zabezpečíte kúpou ďalších rakiet, ktoré podľa vašich pokynov pendlujú hore-dole. Niektoré majú na palubách kolonistov, iné privezú suroviny, polotovary, ale aj vybrané hotové budovy a špeciálne vozidlá na základe vašich požiadaviek a financií.
Na Marse využijete tri druhy RC vozidiel a všetky môžete ovládať manuálne. Prvé skúmajú anomálie. Ich polohu spolu so zdrojmi surovín zistíte postupným skenovaním sektorov v okolí kolónie. Preskúmané anomálie prinášajú rozmanité bonusy. Okrem iného aj umožňujú skúmať pokročilé technológie. V menu výskumu je pritom niekoľko odvetví (fyzika, robotika, biotechnológia...) a môžete nastaviť poradie niekoľkých položiek za sebou. Potom budú efektívnejšie fungovať vaše továrne, môžete stavať nové druhy budov, ušetríte palivo, urýchlite rôzne procesy.
Druhé RC vozidlo je transportné, uľahčuje prevoz surovín a oceníte ho najmä pri zabezpečení zásob medzi vzdialenými kupolami. Dá sa nastaviť aj permanentný prevoz vybraných položiek z/do určených skladov. Keďže sa všetky budovy aj rozvody priebežne kazia, často budete takto transportovať materiál na opravu. Napokon sú tu RC vozidlá, ktoré slúžia na prevoz a koordinovanie dronov aj mimo základní. Priamo v kolóniách by ste mali mať permanentné drony ovládané riadiacim centrom. Vlastné drony môžu mať aj zásobovacie rakety. RC vozidlá tiež potrebujú energiu na prevádzku a dobijú si ju aj prostým pristavením pri elektrických rozvodoch.
Súčasťou hry je aj foto mód, ktorý umožňuje vytvoriť si parádne obrázky s úpravami, ktoré vykonáte priamo počas hry. A okrem toho je k dispozícii aj mod manager a editor. Napriek tomu to nebude stačiť všetkým hráčom, najmä ak zaujmú negatívny postoj už pri počiatočnom hraní. Ten úvod totiž skutočne mohol byť aj prívetivejší a až keď sa dostanete viac do hĺbky, oceníte možnosti hry. A nespokojní budú zrejme hlavne hráči na konzolách, kde je to celé ťažkopádnejšie. Stratégie a zvlášť manažmentové hry skrátka najlepšie pasujú na PC.
Grafika je slušná. Spočiatku síce môžete mať dojem, že prostredie je prázdne, ale čo očakávate na Marse? Keď sa na povrchu rozrastú vaše kolónie, je to už celkom iný pohľad. Oceníte aj maximálny zoom, ktorý vám umožní sledovať drony pri ich práci alebo nazrieť až do obývačiek kolonistov. Ozvučenie je už na tom horšie. Teda ak si vypnete hudbu, ktorú môžete počúvať ako súčasť virtuálnych rádiostaníc a znejú tam melódie, ktoré sa pokúšajú dotvoriť exotickú atmosféru Marsu. Muzika vás ale čoskoro omrzí a bez nej je zas všade príliš veľké ticho len s príležitostnými zvukmi.
Surviving Mars je teda zaujímavá budovateľská stratégia, ktorá ale spočiatku nepôsobí veľmi komplexne, mohla sa pohodlnejšie ovládať a tvorcovia vám ani poriadne nevysvetlia jej princípy. Zdanlivo jednoduchá hra ale v sebe skrýva oveľa viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Priviesť na planétu prvých kolonistov je banalita, zabezpečiť fungovanie celého regiónu s viacerými obytnými zónami je už ale tvrdší oriešok. Stačí si upraviť parametre tak, aby ste všetko nedostali ako na podnose, vybudovať nie jednu, ale niekoľko kupol s kolonistami a až potom pochopíte, o čom táto hra vlastne je. Bez precíznej koordinácie surovín, výroby a logistiky nedosiahnete tie najvyššie méty. Niektorí hráči zanevrú na Surviving Mars skôr, ako preniknú viac do hĺbky, ale ak túto chybu neurobíte, na červenej planéte sa nakoniec radi udomácnite.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Paradox Interactive / Haemimont Games Štýl: Stratégia / Managementová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|