SURVIVING MARS |
SURVIVING MARS |
Paradox Interactive má plnú hlavu starostí s viacerými hrami, ktoré tvoria jeho portfólio. Do toho sa zaraďuje aj úspešný mestský manažment Cities: Skylines, ktorý autori z Colossal Order neustále vylepšujú aktualizáciami či ďalšími expanziami. Každopádne Paradox nás v máji tohto roka zaskočil predstavením žánrovo podobnej hry, no odohrávajúcej sa mimo našej planéty. Surviving Mars znie zaujímavo už len vďaka názvu, no ak začnete do hry vŕtať o niečo viac, váš záujem ešte stúpne. Surviving Mars je skutočný manažment života na Marse, o ktorý sa musíte starať, zveľaďovať ho a obyvateľom zlepšovať kvalitu života aj v takomto netradičnom, no najmä nehostinnom prostredí. Na základe toho čo vieme, bude Surviving Mars naozaj zaujímavou hrou.
Stánok Paradox Interactive sme tento rok na Gamescome navštívili viackrát. Konkrétne raz kvôli Cities: Skylines, no a druhý raz som si šiel vyskúšať práve Surviving Mars. Hra bola oznámená v máji, čo nie je tak dávno. Aj napriek tomu je v pomerne pokročilom štádiu vývoja a základ je do veľkej miery hrateľný. Síce sa sem-tam vyskytnú nejaké drobné technické chyby, no nič také, čo by nejakým spôsobom narúšalo hranie. Do vydania, ktoré je stanovené na rok 2018, tak majú autori veľmi veľa času, aby sa s hrou ešte výrazne posunuli dopredu. No už súčasná verzia nás na prvý dotyk oslovila.
Kolonizácia Marsu začína výberom miesta, kde chcete postaviť svoje malé mesto. Pred vami sa bude nachádzať celá planéta, ktorú si môžete ľubovoľne otáčať a následne zvoliť, kde sa chcete usadiť. Voľba miesta je dôležitá najmä z pohľadu dostupných zdrojov, no taktiež musíte počítať s rôznou intenzitou prírodných katastrôf. A nejde len o počasie. Určité miesta na Marse sú viac či menej bombardované asteroidmi, takže je vždy najlepšie vybrať si optimálnu plochu, ktorá ponúkne dostatok potrebných surovín, ako aj najmenej rizík spojených už s spomínanými javmi.
Informácie o tejto úvodnej časti som však z autorov vytiahol sám, pretože pri usadení za počítač som mal už pripravenú jednu rozohranú hru. Celý záznam z hrania môžete sledovať na našom videu. Ešte predtým ako sme sa pustili do stavania, prišiel rad na rýchle zoznámenie s hrou. Nevyhol som sa ani krátkej prechádzke mestom. Vďaka tomu bolo možné vidieť, že túto kolóniu netvoria len ľudia, ale aj drony. Každopádne oveľa zaujímavejšia je stavba takýchto miest. Pri vybraní niektorej lokality na Marse máte následne k dispozícii naozaj rozľahlý priestor, na ktorom môžete budovať. Mapa je taktiež rozdelená na niekoľko oblastí v tvare štvorca, ktoré sa od seba líšia - každá má odlišné množstvo podzemných surovín, čo môže byť rozhodujúce pri stavbe budov.
Našou hlavnou úlohou bolo na Marse postaviť novú kolóniu. Tá, samozrejme, musí mať kupolu, pričom k dispozícii sú tri rôzne veľkosti, ďalej vodu, kyslík a, samozrejme, elektrickú energiu. Všetky tieto pre život potrebné zdroje viete vyrobiť priamo na Marse vďaka rôznym technológiám. Generátor kyslíka je štandardne spojený s čerpadlom vody a elektrickú energiu vyrobíte klasicky - pomocou solárnych panelov. Veľmi veľkú úlohu hrá v hre aj to, akým spôsobom a budovami vybavíte kupolu a jej obyvateľov. Okrem klasických obydlí musia mať k dispozícii aj priestor na zábavu, stravovanie, športové aktivity alebo rôzne obchody. Priestor kopúl v závislosti od ich veľkosti je značne obmedzený, takže si musíte vopred veľmi dobre premyslieť, čo obyvateľom dáte k dispozícii.
Každá kupola je navyše ohraničená územím, okolo ktorého môžete stavať továrne na ťažbu podzemných surovín. Na stavbe nových budov sa, pochopiteľne, nemôžu podieľať ľudia, ktorí sú na Marse veľmi cenní. Preto každú výstavbu majú pod kontrolou drony. Každú novú várku kolonistov musíte privolať na Mars zo Zeme, čo v prvom rade nie je vôbec lacné, no taktiež to trvá nejaký ten mesiac. Veľmi zaujímavý je ale samotný výber ľudí, ktorí sa na Mars majú dopraviť. Vy sami si totiž môžete zvoliť, či na Marse chcete/potrebujete ženy alebo mužov, deti alebo dospelých, inžinierov, pracovníkov alebo vedcov. Rovnako tak môžete obmedziť príchod ľudí na základe ich negatívnych vlastností. Autori do ponuky zahrnuli napríklad flákačov, nervóznych ľudí, gamblerov, alkoholikov či jednoducho idiotov. Predsa len nechcete mať na Marse niekoho, kto vám bude robiť neustále problémy. Finálny príchod nových obyvateľov na Mars je mierne komický - po vystúpení z lode kvôli slabej gravitácii robia veľmi veľké kroky, no hneď po prechode do kopuly si zvyknú a začnú chodiť normálne.
Surviving Mars zatiaľ vyzerá naozaj veľmi zaujímavo, no hlavne zábavne. Mať na starosti kolóniu na Marse je niečo, čo môže byť pre mnohých z nás lákavé už len vo svojej podstate, a tak je veľmi dobré, že sa do toho štúdio Haemimont Games pustilo. Ja osobne vývojárom určite držím palce.
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Paradox Interactive / Haemimont Games Štýl: Stratégia / Managementová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|