MECHWARRIOR 5: MERCENARIES |
MECHWARRIOR 5: MERCENARIES |
Séria MechWarrior bola kedysi veľmi populárna. Dnes už len prežíva a nezmení to ani najnovší diel, ktorý prišiel po dlhej odmlke. Päťka je prvý singleplayerový prírastok od roku 2002, čo je naozaj poriadne dlhý čas, ktorý čiastočne vyplnil aspoň multiplayerový MechWarrior Online. Ten však neukojil chúťky hráčov bažiacich po plnohodnotnom príbehu a zážitku v sólo režime. A obávame sa, že ani aktuálny decembrový prírastok ich plne neuspokojí.
Dej a kampaň by teda mali byť v MechWarrior 5 prvoradé. Ale hneď po naskočení do hry je jasné, že od príbehu netreba čakať priveľa a po niekoľkých hodinách sa ukáže aj nevalná kvalita ťaženia. Story je klišé bez nápadov, chýba komplexnosť a hĺbka, nie sú tu žiadne pamätné postavy ani momenty, nič čo by vzbudilo väčšiu pozornosť. A nečakajte ani predelové scény, na ktoré by sa aspoň dobre pozeralo. Kampaň je síce rozsiahla, ale je to vlastne tak trochu podvod, pretože progres je podmienený úrovňou vašej reputácie, ktorú zvyšujete plnením kontraktov. Nemáte síce pevne dané, ktoré to musia byť, čiže teoreticky sú dobrovoľné a nepovinné, lenže plniť ich musíte, aby sa vám otvorili príbehové misie.
Spočiatku to vôbec neprekáža, máte pocit voľnosti a slobody rozhodovania, poletujete si po rozľahlej vesmírnej mape, kamkoľvek chcete. Robíte, čo na čo máte chuť, získavate nové bojové stroje a vybavenie, najímate pilotov, vyberáte z rôznych druhov kontraktov na rozličných miestach. Znie to dobre, ale je v tom háčik a vlastne nielen jeden, ale hneď niekoľko. V prvom rade počítajte s dlhodobo veľmi obmedzeným výberom mechov a výzbroje, ktorý sa len veľmi pomaly rozširuje. Celé hodiny si budete musieť vystačiť len s ľahkými strojmi s kapacitou 30 - 40 ton a vo vašom hangári, kde uskladníte také 3-4 kúsky týchto kolosov. Niežeby ste ich nemohli mať viac, ale nemôžete si ich viac dovoliť.
Značnú časť zárobkov z kontraktov zožerú opravy mechov a vyplatenie gáže, ktorú pravidelne dávate pilotom. Takže sa nedá veľmi rozhadzovať. Trochu pomôže, keď aktuálne nevyužívané stroje „dáte k ľadu" a uskladníte, vtedy zbytočne nežerú peniaze. No aj tak sa treba uskromňovať. Situácia sa pozmení po zlepšení vzťahov s jednotlivými frakciami, pre ktoré plníte kontrakty. Vtedy môžete využiť veľmi užitočné body vyjednávania. Ich investovaním pred misiou viete dosiahnuť podstatne vyšší honorár za odvedenú prácu aj väčší podiel pri delení koristi. To znamená, že si po boji môžete vybrať viac kúskov výbavy zo šrotu, ktorý zostal po nepriateľoch. A dá sa aj vyjednať slušné pokrytie nákladov na opravu zo strany zamestnávateľa. Každopádne výška vašich financií nerastie závratne rýchlo a plnenie kontraktov je permanentne nevyhnutné. A skutočne to spočiatku neprekáža, lebo sa cítite svojím vlastným pánom a zdanlivo nemáte zviazané ruky.
Problém je v tom, že kontrakty a aj hlavné misie kampane, ktoré vyzerajú podobne, začnú byť čoskoro stereotypné, pretože majú takmer identický priebeh a náplň. V zásade sa jedná o päť rôznych typov misií - demolácia, objednaná vražda, obrana, nájazd a bojová zóna. Postup je v podstate rovnaký - z leteckého modulu vysadia vás a optimálne aj váš tím mechov v teréne. Následne musíte prejsť na určené body, kde treba splniť úlohu. Môže to byť zlikvidovanie určených objektov či celých základní, vyčistenie oblasti od všetkých nepriateľov alebo eliminovanie konkrétnych, elitných protivníkov. Pri obrane spacifikujete útočníkov atakujúcich spriatelenú bázu a následne musíte odraziť niekoľko vĺn ďalších nepriateľov.
Po splnení úlohy sa treba presunúť na miesto určenia, kde vás opäť vyzdvihne letecký modul. Niekedy sa oplatí zotrvať dlhšie, pretože získate bonusové financie za zlikvidovanie nepriateľov navyše, ktorí priebežne stále prichádzajú. Ak sú však vaše stroje priveľmi poškodené, je lepšie odletieť a predísť ďalším škodám. Vážne poškodenie mechov v boji má viaceré dôsledky. Postihnuté stroje v teréne majú zníženú odolnosť a spravidla aj bojaschopnosť, keďže často prídu o ramená so zbraňou alebo majú poškodené systémy. A, samozrejme, platí, že čím viac je poškodený mech a jeho výbava, tým väčšie náklady na opravu po boji. Navyše o niektoré, úplne zdemolované zbrane nadobro prídete.
Prísť môžete aj o pilotov. V lepšom prípade sú len zranení a po istom čase znovu pripravení do akcie. Občas však zahynú a môže to byť nepríjemná strata najmä v prípade veteránov. Najatí žoldnieri sa totiž rozvíjajú podobne ako vaša postava, čiže im pribúdajú skúsenosti a zlepšujú sa v šiestich odvetviach. Takže ostrieľaní piloti lepšie manévrujú v boji, efektívnejšie využívajú rôzne zbraňové systémy a rýchlejšie spacifikujú nepriateľov. Problém je aj s najatím nových pilotov. Nie sú síce až takí drahí, ale vyskytujú sa len v barakoch vybraných planét a prelety po hviezdnej mape pri ich hľadaní tiež niečo stoja.
Všetky aktivity mimo boja vykonávate v hangári. Je to vaša základňa, ktorá najskôr zaujme malou výstavou obrovských mechov čakajúcich na použitie. Bohužiaľ, to je to jediné, čím osloví. Inak je to veľmi nedbalo spracovaný priestor, kde sa pripravujete na akciu. Nájdete tam niekoľko stráží a dve „významnejšie" osoby, s ktorými ojedinele hodíte reč alebo vám niečo povedia o misii. Všetko sú to statické postavy, ktoré počas celej hry stoja na jednom mieste a vôbec sa nehýbu, maximálne sa pootočia vaším smerom a otvárajú ústa. Niekedy ani to nie. Pôsobia veľmi neprirodzene, rovnako ako zbytočné prechádzanie po schodisku hangáru z haly k riadiacemu stolu, čo sa opakuje pred každou ďalšou misiou. Keď už autori neboli schopní vytvoriť aspoň čiastočne interaktívne prostredie s posádkou, ktorá by pôsobila živo, prípadne by ste si s ňou budovali vzťahy, tak ako v Mass Effecte či mnohých iných hrách, mali radšej použi len základnú obrazovku s obrázkom hangáru a ponechať len menu. Takto to pôsobí veľmi amatérsky a ako päsť na oko.
Samotné možnosti hangáru sú prijateľné, i keď celkový dizajn so záložkami zastaraný. Ale aspoň ich pohodlne prepínate, i keď vykonávanie jednotlivých aktivít mohlo byť aj praktickejšie a pohodlnejšie. Je tu hlavná stránka, zoznam mechov, kde môžete zadať príkaz na opravu alebo ich editovať. Pri editovaní sa dá meniť zafarbenie, ale hlavne vymieňať zbrane v jednotlivých častiach stroja a upraviť hodnota brnenia tak, aby to všetko neprekročilo maximálny stanovený limit. Používate zbrane, chladiče, muníciu a ďalšie súčasti, ktoré ste získali ako korisť alebo kúpili na tržnici. Väčšina obchodov na planétach pritom ponúka len niekoľko kusov základnej výbavy a sortiment je nedostačujúci. Často tam chýbajú základné veci, napríklad náboje, ktoré musíte hľadať inde. Vítané sú planéty s čiernym trhom, kde je veľmi komplexná ponuka výbavy, ale takých miest veľa nie je.
Prelety uskutočníte označením planét alebo celej siete na hviezdnej mape v ďalšej sekcii. Potom je tu záložka s kontraktmi dostupnými na danej planéte, z ktorých si vyberáte a po potvrdení a príprave sa presúvate do terénu. A samostatná obrazovka s mechmi na predaj. Ich cena je pomerne vysoká a kupujete spravidla poškodené kusy, ktoré treba aj opraviť. V barakoch niektorých planét si môžete vybrať nových pilotov. A je tu ešte zoznam frakcií s vašou hodnosťou, reputáciou a výdavkami.
Misie a kontrakty potvrdíte na obrazovke s výberom mechov, ku ktorým priradíte pilotov. Zranení AI piloti nemôžu nastúpiť a taktiež stroje musia byť v prijateľnom stave. V prípade potreby sa čaká so štartom misie na doliečenie a dokončenie úprav. Tím tvoríte vy a maximálne traja AI piloti, no je tu aj možnosť prizvať si živých hráčov do kooperácie zo zoznamu priateľov, čo je potom, samozrejme, väčšia zábava. Je však škoda, že v hre nie je aj jednoduché pridávanie sa k rôznym hráčom zo sveta v ľahko prístupnom lobby. Plusom tejto obrazovky je, že aj počas nastavovaní sa nahrávajú dáta, takže nemusíte len nečinne čakať, ale môžete dokončovať prípravy.
Mecha ovládate z pohľadu prvej osoby, kedy všetko vnímate z kokpitu, ale môžete si prepínať aj pohľad tretej osoby. Vtedy pekne vidíte celú konštrukciu vášho stroja a máte lepší prehľad o okolí aj leteckých nepriateľských jednotkách. Ovládate pohyb celého tela, ale pritom môžete osobitne vytáčať jeho hornú časť. Takže sa dá pekne kráčať jedným smerom a zamerať pritom počas pohybu ciele na inej strane. Výzbroj sa dá pred bojom nastaviť do skupín a tvoria ju lasery s krátkym, stredným a veľkým dosahom, ktoré nepotrebujú muníciu, ale spôsobujú zahrievanie. Takže treba páliť s rozumnou intenzitou, aby sa kolos stíhal ochladzovať, inak sa môže v kritickom stave aj sám krátkodobo vypnúť.
Sú tu aj rôzne guľomety a autokanóny, plus rakety s rôznym doletom a tieto zbrane už majú určitú kapacitu munície. Rakety sú skvelé na ciele vo väčšej vzdialenosti a vrtuľníky, pretože po krátkom zameraní automaticky vyhľadajú požadovaný objekt a väčšinou ho zasiahnu. Problém je však v tom, že nie je stanovený len ich maximálny, ale aj minimálny dostrel. Používanie rakiet bude veľmi často nemožné, keď budete v malej až strednej vzdialenosti od nepriateľov aj budov. Vtedy ich jednoducho nedokážete vystreliť. Je to veľmi mrzuté obmedzenie, ktoré nie je optimálne navrhnuté a zbytočne obmedzuje hráča v boji.
Okrem toho sme neboli celkom spokojní s riešením zásahových bodov bojových strojov. Áno, dá sa odstreliť rameno a presne mierenou streľbou do kokpitu najistejšie zlikvidujete protivníka, keď takto zabijete pilota. To je v poriadku. V starších častiach spred viac ako pätnástich rokov však platilo aj to, že keď stroju protivníka odstrelíte jednu nohu, kolos sa zrúti a je vyradený z boja. Bol to výborný taktický prvok, ktorý však v päťke nenájdete. Tu kolos protivníka vyradíte až po úplnom zdemolovaní oboch nôh a navyše sme nepostrehli, že by pri ich poškodzovaní stroj nejako spomalil či kríval, čo bolo v minulých častiach taktiež samozrejmosťou. A k boju ešte jedna výčitka - MechWarrior 5 vám síce v začiatkoch predvedie opravné zariadenie v teréne, ale v kontraktoch ani misiách ho už prakticky vôbec neponúka, čím opäť ochudobňuje hrateľnosť a možnosti v boji.
Okrem mechov, s ktorými je, samozrejme, viac práce, proti vám stoja, či skôr letia vrtuľníky a po zemi sa pohybujú malé ozbrojené vozidlá. Tu je celkom fajn, že hoci týchto „drobcov" pomerne ľahko a rýchlo zničíte, vedia aj oni spôsobiť slušné škody. Podobne ako obranné vežičky. Vaši piloti nie sú veľmi bystrí, ale s nárastom schopností sa to zlepšuje. Môžete ich koordinovať niekoľkými príkazmi, na ktoré obstojne reagujú. Naproti tomu je AI nepriateľov dosť slabá. Pri boji zblízka to ešte nie je také zlé a napríklad ľahké stroje krúžia okolo vás, aby ste mali problém so zameraním. No ak útočíte z diaľky a optimálne s krytím vášho tímu pred vami, dokážete vyhrať bez väčšieho odporu. Nepriatelia totiž veľmi často zostávajú na svojich stanovištiach a nevyrazia oproti vám, takže navádzanými raketami bežne zničíte aj silného mecha skôr, ako sa vôbec zapojí do aktívneho boja. Táto taktika veľmi spoľahlivo funguje.
Okrem kampane, ktorá má slabý rozbeh, potom chvíľu baví pri vyberaní kontraktov a upravovaní mechov a následne upadá do stereotypu, sú v hre ešte samostatné boje. Buď s pripravenými scenármi, alebo generované podľa nastavení hráča. Rovnaké režimy ako v ťažení, ale tu máte hneď od začiatku na výber najsilnejšie stroje a výbavu. Výber je bohatý, ale chýbali nám tam niektoré konkrétne druhy, napríklad obľúbený MadCat. Nečudovali by sme sa, keby ho vývojári ponúkli v platenom DLC. K tomu volíte AI pilotov s rôznou vyspelosťou a ani tu nechýba možnosť kooperácie so živými hráčmi. V zásade dobrý režim na príležitostné zahranie a zábavu s priateľmi.
Grafika je prijateľná, ale nie oslnivá. Takže ani po vizuálnej stránke vás hra neočarí. Bojové kolosy nepôsobia veľmi kolosálne, statický hangár so zastaraným menu a topornými postavami je vyslovene škaredý, objekty na poloprázdnom povrchu neoplývajú detailmi. Jediný zaujímavejší pohľad poskytujú rôzne druhy terénu, od zasneženého, cez celkom pekný lesnatý, po vyprahnutý a vizuálne už menej pôsobivý vulkanický. Dabing pri brífingoch a štarte misií nezakryje sterilitu postáv, hudba je vcelku dobrá. Okrem toho sme narazili na bugy a technické chyby, a to už vo výukovej misii, kde sa zaseklo a nedalo ovládať torzo mecha a na určenom mieste sa neobjavil potrebný mentor. Až po reštarte. K tomu hra viackrát spadla pri nahrávaní. No a Epic launcher mal problémy už pri samotnej inštalácii.
Tak si to zhrnieme. Po takmer dvoch desaťročiach tu máme novú singleplayerovú MechWarrior akciu, ktorá ponúka nudný a úboho podaný príbeh. No možno sa niektorí hráči uspokoja s voľným pohybom po galaxii a výberom kontraktov či samostatnými bojmi. Otázne je ako dlho, keďže misie a boje ponúkajú hŕstku podobných režimov, ktoré sa čoskoro zunujú. Samotné boje sú obstojné, ale orezané o niektoré taktické prvky, ktoré sa v sérii osvedčili ešte pred rokom 2000, ale Piranha Games (nepliesť si s Piranha Bytes) ich nevyužili. Ak je MechWarrior 5 najlepšou aktuálnou akciou s bojovými mechmi, je to len preto, že v posledných rokoch žiadna takáto hra nebola, s výnimkou multiplayerového MechWarriora Online z roku 2013. Rozhodne však neoplýva kvalitou, ktorú by sme očakávali. Ak nový titul nedosahuje ani len úroveň svojich predchodcov spred bezmála dvadsiatich rokov, pričom odvtedy pokročila nielen doba, ale aj možnosti hier, nedá sa hovoriť o úspechu. Pri MechWarrior 5 síce niekoľko hodín vydržíte, ale na zadok z hry nepadnete a na pochvalu to určite nie je. Ak vám neprekáža zmena žánru, lepšou voľbou z rovnakého univerza je ťahová stratégia Battletech.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Piranha Games Štýl: Akcia / Taktická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|