OVERPASS |
OVERPASS |
Sedeli ste niekedy na štvorkolke? Podľa triedy a určenia sú to buď silné stroje na prekonávanie prekážok v náročnom teréne, alebo ľahké rýchle žihadlá. Bugina je potom vlastne takmer to isté, len v oklietkovanom prevedení. Ja som mal dosť často možnosť voziť sa na skutočne silnej štvorkolke, bol to výkonný pracovný stroj, ale na rovinke to vedela tá malá mašinka takisto pekne roztočiť. Síce som mal po jazde na nej pravidelne svalovicu a boľavé také miesta na tele, o ktorých som ani netušil, že ich mám, ale stálo to za to. Ibaže sa nie celkom správala ako štvorkolky v Overpass.
O tom presne Overpass je, budete prekonávať prekážky a pekelne náročný terén v jednom z dvoch druhov strojov. Sadnete si do buginy, ktorá je trocha výkonnejšia a má klietku, takže z nej pri náraze do kameňov nevyletíte. Alebo si sadnete na slabšiu, ale obratnejšiu a menšiu štvorkolku a riskujete dvojité vykrútenie krčných stavcov. Obidve tak majú svoje prednosti, ale ja osobne som uprednostňoval štvorkolky, asi práve preto, že s nimi mám veľa skúseností.
Svoje schopnosti ovládať tieto stroje si overíte na dvoch druhoch tratí, pri ktorých sa budete snažiť dosiahnuť čo najlepší čas. Prvou je prekážková dráha, ktorá sa zvyčajne jazdí na viac kôl. Budete prekonávať prírodné prekážky, ako bahno, kaluže, kamenisté povrchy a strmé kopce, ale do cesty sa vám postavia aj pneumatiky, naukladané veľké kmene stromov, rôzne betónové zátarasy alebo hojdačky a slalomové prekážky. A keďže sa jazdí na viac kôl, máte opakovane možnosť sa tieto prekážky naučiť prekonávať.
Druhou možnosťou je hrať tzv. Hillclimb závody, ktoré, ako názov napovedá, sú o tom vyšplhať sa po dráhe do kopca. Tu už je pokus len jeden, takže treba jazdiť s rozvahou, pretože každá chyba vás stojí drahocenné sekundy. Tie strácate aj za neprekonanie, respektíve obchádzanie prekážky, či zhodenie zátarasy ohraničujúcej okraje dráhy a vlastne za každé pochybenie, ktorého sa počas jazdy dopustíte. Len mi občas pripadalo nejasné, akým spôsobom hra vyhodnocuje pochybenie, pretože som síce prekážku prekonal, ale asi iným spôsobom ako si hra kdesi v útrobách svojich jednotiek a núl predstavila. Ak som napríklad skúsil niektorú prekážku prekonať len okrajom, aby jedno koleso bolo na pevnom podklade, prišiel som o sekundy tak či tak. A pri niektorých prekážkach bolo hneď vopred lepšie ich obísť a stratiť sekundy, ako strácať čas pri prekonávaní problému.
To sa ale stávalo zriedkavo a s trochou trpezlivosti a štipkou umu sa dali tieto prekážky prekonávať relatívne efektívne. Takmer nikdy sa neoplatí ísť na plný plyn a takmer nikdy sa neoplatí ísť na prekážku takpovediac ,,po hlave". Do kopca sa napríklad neoplatí vletieť kolmo, pretože sa tam skrátka nevyšplháte, a tak je lepšie si nabehnúť zo strany a aj za cenu niekoľkých stotín sekúnd sa tam vyšplhať šikmo. Ako nás to v škole učili, ako sa má orať? Ruka hore, kto vie. Po vrstevniciach, správne. Už naši dedovia vedeli ako jazdiť v kopcoch. Ale k jazde do kopcov sa ešte vrátime.
Aby ale toto jazdenie nebolo len také samoúčelné, budete jazdiť v rámci pretekárskej sezóny, kde sa vám postupne budú odomykať nové trate a stroje na súťaženie. Za umiestnenie v tabuľke dostávate body a na konci sezóny sa uskutočnia veľké preteky, ktoré určia vaše finálne umiestnenie v sezóne. Počas sezóny vás môžu osloviť rôzne sponzorské spoločnosti, ktoré vám za podpis zmluvy a splnenie určitých úloh v súťažiach poskytnú lepšie finančné ohodnotenie alebo nové diely a vylepšenia pre vaše stroje, ktorých môžete mať v garáži viac kusov. Okrem toho môžete jazdiť, samozrejme, v multiplayeri alebo s kamarátom na delenej obrazovke.
Za utŕžené peniaze z pretekov si môžete potom kupovať už spomenuté vylepšenia do bugín a štvorkoliek, úplne nové stroje, ale aj rôzne kozmetické vychytávky pre vás aj vaše vozidlo. Rôzne polepy a farby na vozidlo, pre jazdca samotného sú tam rukavice, helmy, jazdecké kombinézy a všetky tieto klasické kozmetické parádičky, na ktoré sme si v podobných hrách už dávno zvykli. Aj keď v tejto hre je celkom jedno, že je jazdec fešák v ohnivej kombinéze, lebo asi dve sekundy po začatí pretekov sa často stane, že je až po lopatky od blata. Ale aspoň predtým vyzerá dobre, veď prvý dojem je tiež dôležitý.
Čo je ale dôležitejšie, je jazdný model, čím sa vraciam trocha k tomu, čo bolo spomenuté v úvode a to, že minimálne štvorkolka sa v hre nespráva až tak úplne ako štvorkolka, na akú som bol ja zvyknutý. Nehovorím, že tá skutočná sa vyšplhá všade a nehovorím, že sa nedá na skutočnej štvorkolke efektívne prevrátiť a pochrámať si chrbticu. Lenže v Overpass, hlavne na tratiach Hillclimb, sa štvorkolka nevyšplhá niekedy takmer nikam a prevracia sa naozaj často, neraz na takých smiešnych prekážkach, že by ste ich v realite prekonali snáď aj na skateboarde. Počas jazdy cez prekážky to nie je také badateľné a dovolím si povedať, že tieto dráhy sú aj oveľa prepracovanejšie a zábavnejšie, ale Hillclimb trate boli v istých momentoch čistá katastrofa. Tu už ani nabiehanie si na vrstevnice, ako sme spomínali na začiatku, veľmi nepomáha.
Aj neskúsenému jazdcovi či laikovi musí byť jasné, že v normálnych podmienkach by taký stroj bol schopný prekonať nejaký kopec či nerovnosť, na ktorej v Overpass len bezmocne prehrabujete kolesami. Veľmi mi to pripomínalo, keď sme kedysi v Skyrime hľadali textúru, po ktorej sa dalo ešte liezť niekam do kopca, lebo sme si chceli akože ušetriť cestu. Tak preteky reštartujete a skúšate znova, inou stranou nabehnete na kopec a znova prehrabujete kolesami. Neberte to však tak, že niekto do hry dal neprekonateľné dráhy, to by bola, samozrejme, hlúposť. Len hľadanie toho správneho spôsobu, ako sa vyšplhať na meter vysoký kopček, bolo zdrojom nekonečnej frustrácie a časom som sa snažil tratiam Hillclimb skrátka vyhýbať. Jazdný model proste nie je žiadna sláva. A to aj napriek tomu, že máte možnosť pri jazde meniť druh pohonu kolies či nakláňať telo jazdca ako protiváhu, málokedy cítite reálny rozdiel.
O to horšie potom bolo, že sa, samozrejme, vašou nešetrnou jazdou vozidlo kazilo, začalo zaťahovať do strán či strácalo na zodratých kolesách trakciu v kopcoch. Tieto komplikácie sa ale dali opraviť medzi pretekmi za určitý obnos peňazí, aj keď vo viac-etapových súťažiach ste opravili len časť poškodenia. Ak bola vaša štvorkolka po pretekoch príliš poškodená, mohli ste si na ďalšiu trať vziať iný kus z garáže, alebo ju výmenou za vynechanie jedných pretekov sezóny dať opraviť úplne do novoty. Dôvod na paniku to teda nebol, skôr to slúžilo ako motivácia skúšať svoje stroje obmieňať.
Toto všetko sa ale odohráva aj tak nejako sterilne. V hre mi celkovo, počas súťaže, pred ňou a aj po nej, alebo aj medzi jednotlivými udalosťami, chýbalo nejaké to korenie, nejaké oživenie. Na možnosť replay záznamu súťaže rovno zabudnite, na tratiach je prázdno, chýba akýkoľvek komentár či aspoň jasanie fanúšikov. Jazdec nemá žiadny štáb, nekoná sa ani efektívny príchod na trať, ani víťazné gesto po prejazde cieľovou čiarou. Plastový panák na hopsajúcej bugine bez emócií dojazdí do cieľa a asi sa vypne ako robot - úloha splnená, píp. Nie je to nič, čo by ovplyvňovalo jazdu samotnú, ale celkovému dojmu z hry to veľmi nepridáva na atraktivite, čo pri takom titule, ktorý je už zo svojej podstaty určený pre užšiu skupinu hráčov, nie je práve žiadúce.
Overpass nakoniec u mňa pohorel. Až tak otvorene sa to odvážim napísať. Na hru som sa tešil práve preto, že som si na reálnom stroji istú dobu užil svoj podiel skvelej zábavy. Tu som sa ale až tak nebavil, aj keď sa našli trate a preteky, kedy mi išlo prekonávanie umne rozmiestnených a zaujímavých prekážok od ruky a kedy som na chvíľu zabudol, že hrám vlastne sterilný a neživý pokus o polovičný simulátor jazdy v teréne. Hra je vhodná naozaj len pre fanúšikov terénnej jazdy a aj to so zdvihnutým prstom a upozornením, že dostanete nie úplne vyladený jazdný model a pri jazde do kopca pravdepodobne budete mať chuť hru vypnúť a ísť si radšej verejnoprospešnými prácami našetriť na skutočnú štvorkolku.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: BigBen Interactive / Threye Interactive Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|