KINGDOMS OF AMALUR: RE-RECKONING |
KINGDOMS OF AMALUR: RE-RECKONING |
Veríte v osud? Máte pocit, že nič na tomto svete sa nedeje len tak náhodou a všetko negatívne v živote má svoje opodstatnenie? Medzi tých, ktorí veria, že všetko zlé, musí byť na niečo dobré, patrí aj THQ Nordic, keď sa rozhodlo odkúpiť práva a zapracovať na remakeu hry Kingdoms of Amalur: Reckoning. Jej autori si pri vývoji prešli nespočetnými komplikáciami a hra aj napriek nesporným kvalitám nedosiahla ciele, ktoré by ich zachránili pred bankrotom. Štúdio KAIKO teraz dostalo úlohu vzkriesiť túto rozsiahlu akčnú RPG a priniesť ju po 8 rokoch na súčasnú generáciu konzol a PC. Nejde však iba o port s vylepšenou grafikou, ale prináša niekoľko zmien, na ktoré hráči čakali.
V roku 2012 si Kingdoms of Amalur: Reckoning získala fanúšikov príbehom hrdinu, ktorý na rozdiel od zvyšku sveta nemá definovaný osud, pretože krátko po svojej smrti vstal z mŕtvych. Ako neskôr zistí, má aj nevídanú schopnosť meniť osudy ostatných a stane sa tak svetielkom nádeje vo vojne, ktorá už má vopred stanoveného víťaza. Rozsiahly fantasy svet vznikol z pera spisovateľa R. A. Salvatoreho, ktorý príbeh zasadil do Faelands, jedného z kráľovstiev Amaluru, v ktorom magická rasa Fae a ľudia žili v krehkom mieri, kým sa časť nesmrteľných bytostí nerozhodla vyhladiť všetkých smrteľníkov.
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning vás vráti do tohto sveta aj so všetkými príbehovými DLC, no z tohto hľadiska nedošlo k žiadnym zmenám, ktoré by upravili jeden z problémov, ktoré pôvodnú hru sprevádzali. 38 Studios malo ambície Kingdoms of Amalur: Reckoning vydať ako MMORPG, no nakoniec hra vyšla ako single-player zážitok a ich MMO Project Copernicus nikdy neuzrela svetlo sveta. MMO základ je badateľný v celej hre a na tom sa nič nezmenilo ani po 8 rokoch. Hra trpí rozpačitým rozprávaním príbehu, ktorému chýba správne tempo a gradácia, pretože bol zjavne koncipovaný ako pokračujúci epos a nie niekoľko hodinový román.
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning je v prvom rade otvorený svet s obrovským množstvom možností, ktoré má vaša postava k dispozícii. Jej schopnosti nie sú limitované počiatočnou voľbou rasy a triedy. V hre budujete základné tri atribúty, ktoré v tradičnom ponímaní predstavujú vlastnosti bojovníka, zlodeja a mága, no pri levelovaní môžete body investovať ľubovoľne a vytvárať kombinácie, ktoré najlepšie sadnú vášmu štýlu boja. Môžete sa oháňať obrovským kladivom a striedať ho s lukom, alebo sa zakrádať a zabíjať nepriateľov v tichosti a keď to nevyjde, zničíte ich ohnivými guľami.
Hra sa môže pochváliť prepracovaným súbojovým systémom, ktorý využíva hack-and-slash prvky pripomínajúce série Devil May Cry či God of War, pričom je kľúčové načasovanie a reťazenie rôznych útokov. Vďaka množstvu zbraní a neobmedzeným možnostiam vašej postavy z hľadiska ich levelovania, sú súboje skutočne návykové a postupne si vytvoríte váš obľúbený arzenál, s ktorým vytvoríte pôsobivé útoky. Úspešné zásahy zvyšujú vaše body osudu, ktoré po naplnení ukazovateľa sprístupnia Reckoning režim, kedy sa čas spomalí, aby ste zdecimovali všetkých nepriateľov navôkol. Počas vášho besnenia v Reckoning režime môžete vykonať záverečný útok, ktorý dokonáte quick-time eventom, kedy rýchle stláčanie vybranej klávesy navyšuje percentá skúseností, ktoré zo súboja získate.
Aj napriek zábavným súbojom mala pôvodná hra istý problém, s ktorým sa po čase stretol takmer každý hráč. Obtiažnosť nepredstavovala veľkú výzvu a hráči po istom leveli zistili, že väčšinu príšer porazili bez väčších problémov. Re-Reckoning preto prichádza s niekoľkými zmenami, ktoré lepšie balansujú náročnosť súbojov s nepriateľmi. Okrem pridania vyššieho stupňa obtiažnosti sa v hre mení určovanie levelu nepriateľov. Kým v pôvodnej hre sa level nepriateľov nastavil po prvom vstupe do istej zóny a ostal uložený, v Re-Reckoning sa level vypočítava nanovo pri každej návšteve zóny. Minimálny a maximálny level pre zóny už nie je pevne daný, ale vypočítavaný podľa vašej obtiažnosti. Obmedzili sa aj skúsenosti z ťažších nepriateľov, aby ste sa nelevelovali príliš rýchlo.
Podobným spôsobom Re-Reckoning narába aj s korisťou, ktorá bola pôvodne tiež generovaná po prvom vstupe do zóny a po novom sa generuje v momente otvorenia truhlice s ohľadom na váš level. Kým predtým boli predmety náhodné, teraz sa obsah truhlíc generuje v závislosti od vašich schopností, aby ste dostali pre vás vhodné vybavenie. Ide o vítanú zmenu s ohľadom na manažovanie inventára, ktoré vás čaká. Hra totiž znovu nezapiera svoje MMO korene a pri množstve predmetov, byliniek a materiálov na výrobu oceníte, že vás toľko nezahlcuje zbytočnosťami. Už tak vám budú zaberať cenné sloty rôzne príbehové predmety, ktoré sa nedajú predať a čakajú na dokončenie questu.
Už spomínaný vývoj hry sa odzrkadlil nielen na forme rozprávania príbehu, ale aj na úlohách, ktoré od NPC postáv dostávate. Putujete krajinou a na vašej mape sa zbierajú výkričníky s rôznymi úlohami, ktoré vás odkláňajú od hlavnej dejovej línie. Vo väčšine prípadov ide o zbieranie predmetov či zabíjanie vybraného typu nepriateľov. Pôvodnú príbehovú líniu na 20 hodín dokážu vedľajšie úlohy rozšíriť aj o ďalších 100, no problémová je ich jednotvárnosť, z ktorej máte pocit, že vaša postava je skôr poslíček ako záchranca sveta. Pozitívne však je, že niektoré questy môžete riešiť viac ako jedným spôsobom. Nechýbajú intrigy, kedy zradíte zadávateľa úlohy a inokedy je možné využiť diplomaciu na riešenie konfliktov, ak ste do nej investovali dostatok bodov.
Počas plnenia úloh a prieskumu jednotlivých lokalít si znovu môžete všimnúť, na čo autori pri tvorbe sveta dbali a kde naopak trpí nedostatkami. Prostredie hry žiari farbami a aj temné kúty sú plné magických svetielok. Na vizuálnu stránku dohliadal autor komiksov a tvorca Spawna Todd McFarlane a najmä v dizajne postáv a príšer sa odzrkadlil jeho vplyv. Žiarivý svet, ktorý je domovom magických Fae si v Re-Reckoning môžete užiť v 4K a oceníte to najmä v otvorených priestranstvách a pri obrovských bossoch. V prípade bludísk a hlavne jaskýň vás však pohľad na tunely rýchlo omrzí. Veľká časť vedľajších questov sa odohráva najmä v podzemí, ktoré je jednotvárne a líši sa iba zakrivením cestičiek medzi kamennými stenami a nepriateľmi.
Aj keď Re-Reckoning pomáha hru balansovať, neupravuje AI nepriateľov a spriatelených postáv, ktoré sa občas zaseknú na mieste a neútočia. Najmä v jaskyniach si pri ustupovaní s lukom v rukách môžete všimnúť, že nepriatelia ostanú stáť za akousi neviditeľnou stenou. Kým plienenie nepriateľov v rozsiahlom svete po čase omrzí, súboje s bossmi si vyžadujú taktiku a načasovanie útokov a finálny úder s akčnou animáciou vám vždy prinesie pocit satisfakcie. Je škoda, že dramatickým stretom uberá na vážnosti komická chyba, kedy postavy počas dialógov zabúdajú otvárať ústa, no neustále gestikulujú rukami. Tento bug ostal z pôvodnej hry a čakáme, kedy ho konečne odstránia.
Kingdoms of Amalur: Reckoning sa po vydaní nevyhla porovnávaniu najmä s The Elder Scrolls V: Skyrim, pričom vydanie hier delilo len pár mesiacov. Za ten čas však hráčov stihol pohltiť svet Skyrimu a Kingdoms of Amalur: Reckoning mal problém mu konkurovať. V roku 2020 však musíme remake porovnávať nielen s pôvodným materiálom, ale aj so súčasnou ponukou hier. Behom ôsmich rokov sme už stihli prebádať viacero otvorených svetov, ktoré lepšie narábajú s príbehom a vďaka tomu máte stále chuť si ich zahrať znova. V prípade Re-Reckoning však chýba zapamätateľný príbeh a postavy, ktoré by dali titulu patričnú epickosť.
Vývojári počas posledných rokov vytvárajú remaky, ktoré ťažia najmä z nostalgie fanúšikov. Len veľmi málo hier dostane druhú šancu a je ešte viac ojedinelé, ak ide o tituly s nie veľmi úspešným príbehom. Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning je zvláštnym prípadom, kedy vydavateľ nestratil vieru, že hra má na to, aby znovu zažiarila. Jej súbojový systém je stále neuveriteľne zábavný a remake je určený primárne pre majiteľov súčasnej generácie konzol. Pre PC hráčov však zmeny v Re-Reckoning nie sú také zásadné, aby zahodili kópie pôvodnej hry. Re-Reckoning však aj s príbehovými DLC ponúkne viac ako 100 hodín zábavy a THQ Nordic sľubuje úplne nové DLC v roku 2021. Je to istý signál, že o Kingdoms of Amalur nepočujeme posledný raz a možno časom ukáže svoj plný potenciál.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: THQ Nordic / Kaiko games Štýl: RPG / Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|