THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM |
THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM |
Skyrim ani nemohol vyjsť v príhodnejšom čase. Je studený november a udalosti nového prírastku v sérii The Elder Scrolls plynú na drsnom severe. Možno vás chvíľami bude mraziť, ale určite prežijete aj horúce momenty. S drakmi totiž nie sú žiadne žarty, ani keď sa narodíte ako hrdina s dračou dušou. V krajine sa draci neukázali už veľmi dlho. Nikto neveril, že ešte nejakí žijú a niektorí dokonca zapochybovali, či vôbec jestvovali. Prílet okrídleného monštra hneď v úvode však všetkým otvoril oči a vzbudil oprávnený strach. Ale čo je pre domorodcov pohromou, znamená pre hlavného hrdinu spásu. Predsa len je lepšie čeliť drakovi, ako sa nechať sťať. Čoskoro zistíte, že protivník, ktorému nečakane čelíte už krátko po štarte, nie je jedináčik. Celá krajina je náhle zamorená drakmi. Musíte vypátrať, prečo tieto zabudnuté monštrá znovu povstali. Navyše sa zamotáte do mocenských konfliktov medzi znepriatelenými frakciami Skyrimu.
Cesta k odpovediam a desiatky hodín vzdialenému finále vedie cez rôzne mestečká, zasnežené hory a bludiská s pavúkmi a kostlivcami. O úlohy nie je núdza. Jedny sú dôležité, iné v zásade bezvýznamné, ale určite sa hodia na získanie extra skúseností a odmien. Niektoré súvisia priamo s drakmi, ale budete aj pátrať po nezvestných osobách, oslobodzovať zajatcov, či špehovať a lúpiť na diplomatickom večierku. Vydáte sa po stopách stratených artefaktov, absolvujete skúšky do rôznych spoločenstiev, a budete vymáhať dlhy. Niekedy máte možnosť voľby. Je na vás, ku komu sa pridáte a ako vyriešite určité problémy. V istých prípadoch sa vám to môže podariť aj bez násilia, najmä keď máte rozvinutú výrečnosť a vyberáte priliehavé odpovede v dialógoch. Mimochodom, nebuďte prekvapení, keď sa s vami NPC nebudú chcieť porozprávať, kým neukončia konverzáciu medzi sebou. Pri postupe, najmä v bludiskách, často narazíte na nenáročné rébusy. Spravidla treba správne usporiadať symboly na otočných doskách. Riešenie býva ukryté v okolí. Zvyčajne stačí byť len všímavým a dobre sa poobzerať okolo seba.
Hrdina nemá určené povolanie a vyberáte si len rasu s príslušným bonusom. Ako sa bude ďalej vyvíjať, závisí na tom, čo a ako často robíte. Platí to nie len v boji, ale aj remeselných zručnostiach a ostatných činnostiach. Môžete ľubovoľne používať luky, meče a kúzla a dokonca ich kombinovať. Postava totiž rovnocenne využíva obe ruky. To znamená, že v každej udrží inú zbraň alebo dve rôzne kúzla. Bez problémov sa vyzbrojíte kombináciou kúzla a sekery, či štítu. Luk sa používa samostatne a vyžaduje dostatok šípov. Čím častejšie sa oháňate mečom, tým zručnejší ste v jedno alebo obojručných zbraniach. O čo viac kúzlite, o to vyspelejší budete v používanej škole mágie. Neustálym používaním prísad na alchymistickom stole vytvoríte účinnejšie odvary a budete zručným alchymistom. Kováčstvo a očarovanie predmetov zaručí majstrovstvo a kvalitnejšiu výzbroj. Ak si obľúbite zakrádanie a lúpeže, bude z vás po čase ideálny zlodej.
Vašu postavu vnímate z pohľadu prvej, ale ak vám to viac vyhovuje aj tretej osoby. Systém boja je jednoduchý. Ľavým a pravým myšítkom používate zbrane a kúzla v príslušnej ruke. Kombinácia myši a klávesy pohybu spôsobí účinnejší útok, ale spotrebúva staminu. Kúzla sa musíte najskôr naučiť z kníh, alebo použijete jednorazové zvitky. Čarovaním sa míňa magická energia. Pri získaní nového levelu hrdinu zvýšite vždy jeden z troch atribútov, zdravie magickú energiu alebo staminu. Všetky sú dôležité, bez ohľadu na to, či sa orientujete na mágiu alebo hrubú silu. Napríklad aj mágovia využijú staminu pri behu a oplatí sa zvýšiť ju aj kvôli maximálnej nosnosti. Nie je nič horšie, ako keď pozbierate v divočine lup a s preplneným inventárom sa ledva pohnete. Každý level hrdinu prináša aj cenný bod na nové perky. Perky sa dajú investovať do súhvezdí, ktoré predstavujú bonusy pre jednotlivé činnosti. Ak radi útočíte z diaľky, hodí sa extra účinok šípov a presnejšie zameranie cieľa. Vylepšenia školy deštrukcie spôsobia ničivejšie blesky a ľadové strely s menšou spotrebou magicky. Investovanie do zámočníctva uľahčí odomykanie zámkov šperhákmi.
Okrem bežných schopností si hrdina osvojuje aj špeciálne dračie pokriky. Najčastejšie ich získava z miest sily, kde ich nasaje z rytiny na kamennej stene. Aby boli použiteľné, treba ešte obetovať extrahované duše porazených drakov. Pokriky sa dajú opakovane používať a nevyžadujú magickú energiu, len krátky čas na regeneráciu. Umožnia odhodenie alebo zmrazenie nepriateľov, vytvoria ochrannú formu, vyvolajú búrku či prinútia draka zosadnúť na zem.
Nálezy od byliniek, cez výzbroj, šperky, až po knihy a zvitky sú rozškatuľkované v inventári. Niektoré zbrane majú elementárny alebo iný účinok a postupne sa vybíjajú. Efekt sa obnoví aplikovaním kameňov duše. Používané predmety stačí prekliknúť myšou, zbrane sa priradia ľavej a pravej ruke. Podobným systémom zvolíte aj požadované kúzla, členené do magických škôl. Systém je jednoduchý, ale najmä v boji dosť nepraktický. Keď potrebujete meniť zbrane a kúzla, musíte opakovane otvárať laxný inventár, pracne preklikávaťa a hrabať sa v záložkách. Boj sa síce pozastaví, takže vám nehrozí náhla smrť, ale niekedy je to fakt otravné. Jedna aktivačná klávesa na favorizovaný predmet nestačí. Problém je aj s predajom prebytkov, ktoré inak spôsobia spomínané preťaženie. Obchodníkov síce nájdete takmer v každej dedine, ale napríklad je veľký problém niekomu predať hodnotné, ale veľmi ťažké dračie kosti. Keď už takého kupca nájdete, nemôžete predať všetko, lebo vás nemá čím vyplatiť.
Nepriatelia sú pomerne bystrí, od Oblivionu sa inteligencia AI rozhodne zlepšila. Stále ich však dokážete zmiasť, keď ich ostreľujete z vyvýšenej polohy, kam sa majú problém dostať. To však pri útoku snežného trola alebo medveďa skôr oceníte. Draci robia nálety a nezáleží na tom, či ich zložíte vy alebo sa zapoja aj domorodci, ktorým netvor pripaľuje obydlia. Odmena v podobe lupu a hlavne dračej duše vždy náleží vám. Pri krádežiach si treba dávať pozor, inak skončíte v cele. Alebo vás domáci začnú mlátiť za to, že ste im zabili sliepku, či ukradli niečo zo stola. Na ceste vás môžu sprevádzať AI spoločníci. Dajú sa im udeľovať jednoduché pokyny. Inak samostatne útočia na nepriateľov. Zriedka umierajú, obvykle sú len nakrátko ochromení a po chvíli sa zotavia a preberú. Veľmi slušne asistujú v tvrdých bitkách a sú schopní podľa uváženia meniť zbrane.
Pohyb v teréne býva miestami ťažkopádny, povrch je veľmi zle schodný a na skalách neraz musíte hľadať iný chodníček. Rýchlejšie sa prepravíte na koni a do vybraných miest rýchlo vstúpite s plateným povozom. Na všetky už navštívené miesta sa okamžite prenesiete pomocou prehľadnej mapy. Zaznamenávajú sa mestá, bludiská, tábory a strážne veže, ktorými je posiata celá krajina. Navyše tam figurujú aj značky úloh, takže viete, kde máte pokračovať.
Na Skyrim sa dobre pozerá, lokality v hre sú spracované veľmi precízne. Tvorcovia vymodelovali rozsiahly kus krajiny, inšpirovanej severskou mytológiou. Exteriéry vypĺňajú najmä ťažko schodné bralá a husté lesy, kde narazíte na rôzne tábory a jaskyne. Niekedy vás zachytí metelica, cestu skomplikuje dážď či sneh, v ktorom som však nevidel odtlačky stôp. Interiéry budov kladú dôraz na detaily, hoci najmä krčmičky vyzerajú dosť podobne. Bludiská majú správnu atmosféru, najmä kobky s trpasličími vynálezmi. Postavy vyzerajú dobre, ale s jednaním je to už o niečo horšie. Pri chôdzi niekedy pôsobia kŕčovito, jednajú chladne a strojovo. Občas sa zasekávajú a niekedy si všimnete vypadávajúce textúry. Spravidla pomáha reštart. Engine hry je zjavne vylepšenou formou Oblivionu. Výsledkom je slušný vzhľad s relatívne nízkymi nárokmi na hardvér a priestor na disku.
Skyrim je veľkolepá RPG, ale nie jediná, ktorá tento rok bojuje o priazeň hráčov. Pred niekoľkými mesiacmi sme sa presvedčili o kvalitách druhého Zaklínača. Witcher 2 zaváňa novotami a pikantné milostné romance robia hru uveriteľnejšou. Nie je to však na úkor deja a obsahu. Žijúci svet je realistický a postavy majú charizmu. Navyše je kvalitná náplň odetá v pôsobivom grafickom kabáte. The Elder Scrolls V stavia na istotu a pridržiava sa osvedčeného systému z minulosti. V zásade neprináša nič revolučné, skôr menšie inovácie, ktoré ladia s premysleným celkom. Osloví pútavým príbehom a ľahko zrozumiteľnými princípmi. Witcher 2 je skôr hardcore RPG. Skyrim je prístupnejší širšiemu spektru hráčov a hru zvládne každý, kto vie do ruky chytiť myš či gamepad. Skyrim je poriadne rozsiahly. Pri plnení nepovinných zadaní vám zaberie aj viac ako 50 hodín. Navyše po finále môžete dokončiť, čo ste nestihli.
Obidva tituly majú aj svoje neduhy. Witcher 2 vrcholí vlažným finálnym aktom. Skyrim nedosahuje takú hĺbku postáv ako Zaklínač a je plný chýb, vrátane zásadnej, ktorá sa týka hlavnej dejovej línie. Za určitých okolností skrátka nemôžete dokončiť hru. Navyše padá. Na konzolách je zas problém s uloženými pozíciami. Horúca záplata je už našťastie na ceste, takže očakávame zlepšenie. Po zhodnotení všetkých pre a proti si netrúfam dať jednoznačnú odpoveď, ktorá hra je lepšia. A ani nepokladám za nutné o tom polemizovať. Každá hra je iná, niečím výnimočná a obidve budú klenotom vo vašej zbierke.
Skyrim je typickým kusom z dielne Bethesda. To znamená silne návyková vec, kde však musíte tolerovať množstvo chýb. Tie by vám ale nemali brániť v tom, aby ste si hru dopriali. Nezáleží na tom, či ste hardcore hráč alebo nováčik, The Elder Scrolls V: Skryim je RPG pre každého. To najlepšie, čo môžete nájsť pod vianočným stromčekom.
RECENZIE HRÁČOV |
7.0
|
9.5
|
9.0
CAPPKO
12.12.2012
Ak vás minuloročný megahit menom Skyrim minul, táto recenzia nie je pre v&aa...prečítať celé
|
9.0
DADO94
10.1.2012
November je pre fanúšikov hier každoročne splneným snom. Práve tento ...prečítať celé
|
9.5
KONEV
31.12.2011
Klasická RPG od Bethesdy sa dočkala dlho očakávaného piateho pokračovania. D...prečítať celé
|
8.5
KEMACHI
27.11.2011
Sériu The Elder Scrolls (TES) netreba nejako významne predstavovať. Na hernej sc&ea...prečítať celé
|
9.5
|
9.5
MARTINIR
20.11.2011
Skoro po šiestych rokoch čakania je tu konečne pokračovanie TES IV: Oblivion - jedné...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Bethesda / CENEGA / Bethesda Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|