AKO VZNIKÁ SLOVENSKÁ STRATÉGIA GRAY ZONE |
AKO VZNIKÁ SLOVENSKÁ STRATÉGIA GRAY ZONE |
Dostali sme príležitosť vyspovedať hlavného dizajnéra a zakladateľa nezávislého štúdia Eastworks, Ruda Starucha. Vývojárske štúdio z Košíc je známe najmä vďaka spolupráci s hernými firmami, ako 2K, Bohemia Interactive či Giant Games a môže sa tiež pochváliť podporným vývojom na veľkých herných sériách, ako je Mafia, Arma alebo aj Heroes of the Might and Magic. Boli sme zvedaví na prvý, samostatný veľký projekt, ktorý štúdio pomaly dokončuje.
Kde a ako vzniklo vaše herné štúdio a aké boli vaše začiatky?
Začiatky boli ťažké ako pri každej firme, ktorá vzniká úplne od nuly. Bolo náročné si vybudovať klientelu a udržať si kvalitu. Rokmi sme si však vytvorili pevné základy, na ktorých stále staviame. Štúdio Eastworks s.r.o. bolo založené v roku 2011 s primárnym cieľom vypomáhať s 2D a 3D grafikou do počítačových hier. Postupne sme sa etablovali na trhu vďaka rastúcej kvalite a dlhoročnými skúsenostiam z predchádzajúcich rokov. Míľnikom boli hlavne roky 2013 až 2015, keď sme pracovali na veľkých projektoch, ako Mafia 3, Arma 3: Apex, Murdered: Soul Suspect a Enemy Front.
Naše služby využívajú hlavne zahraniční partneri aj vďaka bohatým referenciám z minulosti. Aj na základe toho v roku 2016 vznikla myšlienka na vytvorenie vlastnej hry. Tento krok je novou etapou pre firmu, ako aj jej zamestnancov. Vývojový interný tím je zostavený z 3 zamestnancov na plný úväzok, 2 študentov (brigádnikov) a 4 živnostníkov. Externý tím má 5 až 12 členov, v závislosti od projektov. Projekty realizujeme v Košiciach v prenajatých priestoroch na Murgašovej 3, kde sídlime už šiestym rokom.
Na akom projekte práve teraz pracujete?
Momentálne dokončujeme našu stratégiu Gray Zone, ktorú si sami financujeme z vlastných zdrojov. Gray Zone je taktická RTS s RPG prvkami. Ide o odyseu otroka z ďalekej budúcnosti, ktorý sa postavil svojim pánom počas revolúcie. Hra obsahuje plno rôznorodých postáv, zábavné dialógy a veľa akcie. V budúcnosti a v závislosti od výsledkov predaja chceme aj naďalej tento projekt updatovať a dopĺňať o nový obsah. Hra je dostupná na Steame zatiaľ v Early Access verzii.
Aký príbeh a štýl hrateľnosti môžu hráči v Gray Zone očakávať?
Ide o sci-fi s prímesou fantasy. Gray Zone je silno orientovaná na príbeh, v tomto smere určite zaujme. Bude však závisieť na hráčovi, aký postup v hre zvolí. Či už zvolí akčnejší postup, alebo zvolí cestu stealth, bude za to príkladne ocenený XP a skill bodmi.
Prečo ste sa rozhodli ísť cestou Early Access?
Primárne sme plánovali získať prostriedky na ďalšie financovanie projektu. Tiež sme chceli hodnotenia od hráčov, ktoré by sme dokázali využiť pri vylepšovaní nášho projektu. Plnú verziu hry Gray Zone však plánujeme dokončiť na jeseň 2021.
Aká je herná doba v Early Access verzií a čo obsahuje?
Early Access obsahuje zatiaľ šesť misií. Kompletná hra bude pozostávať z ôsmich misii + dvoch skirmish misií. Spolu okolo 12 - 15 hodín herného času.
Prečo ste sa rozhodli práve pre žáner stratégie?
K strategickým hrám máme najbližšie ako hráči, ale aj ako vývojári. Držíme sa sloganu: „Rob to čo najlepšie vieš.” Ja som vždy hral strategické hry, tento žáner ma vždy bavil. Bolo pre nás prirodzené, že skúsime vytvoriť vlastnú hru práve v tomto štýle.
Ako dlho už pracujete na hre Gray Zone?
Na hre pracujeme približne 5 rokov. Trvá to dlhšie, lebo je to náš prvý projekt. V súčasnosti pracujeme na update, v ktorom bude vylepšená hrateľnosť, inteligencia postáv a tiež veľa zábavných prvkov.
Aké vylepšenia bude obsahovať nový update hry Gray Zone?
Nový update bude obsahovať veľa zmien v hrateľnosti, v grafike a tiež vylepšuje zakrádanie. Hráč bude môcť získavať XP a skill body a následné rozvíjať schopnosti hrdinu. Je veľmi veľa veci, ktoré sme doteraz pridali. Hádzanie kameňom na odlákanie nepriateľa, možnosť sledovania pohľadu nepriateľa, omráčenie nepriateľa a veľa ďalšieho, vrátane nových misií a ich obsahu.
Rozmýšľate o implementovaní multiplayeru?
Hra je momentálne iba vo verzii pre jedného hráča. Možno v budúcnosti spravíme multiplayer, ale to je zatiaľ vo hviezdach.
Pracujete na projekte sami alebo máte aj určitú externú výpomoc?
Programovanie, grafiku a level dizajn si robíme sami. Využívame však aj externú výpomoc pri tvorbe hudby, dabingu či testingu od rôznych živnostníkov a firiem. Sami by sme to nezvládli.
V akých jazykoch je hra lokalizovaná, obsahuje aj slovenskú lokalizáciu či dabing?
Hra obsahuje lokalizáciu na 9 rôznych jazykov, vrátane češtiny. Slovenská lokalizácia je prichystaná, ale slovenský dabing nepripravujeme. Je to pre nás v súčasnosti časovo a finančné náročné. Možno neskôr spravíme český dabing, ale to závisí od toho, či si to hráčska komunita vypýta.
Je stratégia Gray Zone prispôsobená bežným konzumentom, alebo si prídu na svoje skôr vášniví hráči?
Ja si myslím, že hra je pre každého, kto má rád stratégie a chce vyskúšať niečo nové.
Aké sú vaše plány s projektom do budúcna?
Určite budeme hru naďalej vylepšovať, máme dobrý tím. Možno urobíme multiplayer, prípadné verzie pre iné herné platformy.
Ako zvládate prácu na projektoch počas pandémie a jej opatrení?
Dávame našim zamestnancom v tejto neľahkej dobe určitú voľnosť v tom, kde a ako chcú pracovať. Väčšinou sa ale snažíme, aby sme mali našich kľúčových členov v priestoroch kancelárií, hlavne keď finišujeme updaty, ale inak vieme vyhovieť zamestnancom aj prácou z domu.
Naberáte do svojich radov nové posily?
Stále hľadáme skúsených 2D a 3D grafikov na naše projekty. Taktiež hľadáme profesionálnych ľudí na marketing a PR.
Pracujete aj na iných projektoch?
Stále pokračujeme v outsourcingu pre iné spoločnosti. Momentálne máme rozrobených plno projektov v rôznych herných žánroch.
Ďakujem za rozhovor.
Ja tiež ďakujem.