CRUIS'N BLAST |
CRUIS'N BLAST |
Ak patríte medzi tých starších hráčov, musí vás fascinovať to, akým vývojom si prešli pretekárske hry za tie dekády. Navyše sa nevyvíjali len jedným smerom, ale žáner bola bohato rozvetvený viacerými smermi, pričom každý mal svoje pravidlá a unikátne prvky. Nemyslím tým len to, že tu máme nejaké arkády a simulácie, ale ponuka pretekárskych hier je naozaj pestrá. Death Rally, Ignition, Mario Kart, Gran Turismo, Doodle Derby, WipEout, Hydro Thunder alebo OutRun – to všetko sú pretekárske hry, ale každá je úplne iná, vlastne ani nie sú konkurenciou. Kto chce niečo realistické, má dnes na výber. Kto chce zase futuristické, je to slabšie, ale stále výber je. Motokáry? Aj tých je pár. Chcete nejakú úplne klasickú automatovku? Bohužiaľ, tie už vyhynuli.
Teda takmer, ale s ústupom automatov sa tieto hry takmer úplne stiahli do ústrania. Ak sa nejakých dočkáme, sú to zväčša porty klasík, ako napríklad ten už spomínaný OutRun. Teraz sa to ale trochu mení a je tu jedna nová hra medzi klasickými automatovkami. Aj keď nová asi nie je to správne slovo. Cruis'n Blast, nová časť populárnej automatovej série siahajúcej až do roku 1994, vyšla v roku 2017 pre automaty a teraz si odbíja svoju domácu premiéru v novej verzii pre Nintendo Switch. A aj keď predchádzajúca časť z roku 2007 dopadla úplne príšerne, Blast, čo je vlastne šiesta časť, je na tom úplne inak.
Jednu vec si ale treba ujasniť hneď v úvode. Aj napriek tomu, že tu máme rok 2021 a automaty už nejakú dobu nehrajú prvé husle, Cruis'n Blast je stále automatovka zo starej školy so všetkým, čo nej patrí. Je to tak dosť špecifická hra. Ak ste takejto hrateľnosti kedysi dávno neprepadli, teraz vás možno neosloví. Je skôr pre pamätníkov, stále sa totiž hrá ako v dobe, keď Cruis'n hry pre Midway dizajnoval legendárny Eugene Jarvis. A čo to vlastne znamená?
Sčasti aj to, že na dnešné pomery môže hra pôsobiť trošku sparťansky. Automatové racingovky boli stavané tak, aby ponúkli slušnú výzvu. Jednak ste tak do nich hádzali poriadne kopy drobných, no taktiež ste si tak nevšimli, že tu toho obsahu zase veľa nie je – pár tratí, pár áut a jazdiť môžete proti umelej inteligencii alebo proti živým súperom. A tak to je vlastne aj tu. V singlplayeri môžete jazdiť celé tour, klasické automatové preteky, rýchle preteky a časovky. Multiplayer je tu len lokálny, pre čo sú koniec koncov takéto hry stvorené, ale online možnosti by rozhodne neboli na škodu. Lokálne hranie môže byť pre 4 na jednej konzole v splitscreene alebo v režime Local Play bezdrôtovým spojením Switch konzol.
Márne by ste tu tak hľadali nejakú rozsiahlejšiu kariéru alebo niečo podobné. Jednoznačne najhlbšie spracovaným režimom je to Tour, čo je jednoduchá stará škola. V hre je na výber 6 rôznych Tour, každá obsahuje 4 preteky a na konci Tour by ste mali byť na stupňoch víťazov a môžete ísť ďalej. Samozrejme si ešte môžete vybrať jednu zo 4 úrovní obťažnosti. Jednotlivé Tour sa líšia svojou témou, takže aj keď jazdíte na tých istých tratiach, sú vizuálne, tematicky a aj formou rôznych prekážok obmenené. Raz jazdíte v noci, inokedy vás naháňajú dinosaury (áno, dobre čítate), potom jazdíte priamo uprostred búrky, útočí na vás UFO a podobne.
Aj keď režim Tour nie je nejako veľmi hlboko prepracovaný, môžem ho označiť za hlavný prostriedok o odomykaniu herného obsahu. Ako som písal, toto je stará škola, takže si tu autá musíte odomykať a aj vylepšovať. Na to slúžia vaše dobré výsledky, získavanie kľúčov postrácaných po tratiach a aj peniaze, ktoré za jazdenie získate (balíky peňazí sú pritom občas aj porozhadzované po tratiach). Hra je pomerne štedrá, ale nie až tak, aby ste si odomkli hneď všetko naraz, takže musíte prechádzať aj ďalšie Tour, zvyšovať si obťažnosť a hlavne hľadať kľúče na odomknutie áut, pričom si hra zapamätá, kde ste ich už našli a ktoré z nich. Môžete tak opakovať trate, kde vám ešte niečo chýba.
A keďže je to stará škola, toho odomykania je tu naozaj halda. Začínate len s pár základnými autami s rozdielnymi vlastnosťami, ktoré ale nie sú žiadne terno. Prekvapením je prítomnosť licencií, ktoré v podobných hrách nie sú pravidlom, no tu v tej základnej ponuke nájdete napríklad Corvette Stingray, Nissan 370Z, Nissan GT-R a iné, pričom sa neskôr pridávajú aj klasický Stingray z roku 1963 a ďalšie. Hra sa ale neberie veľmi vážne a tí starší z vás si určite spomenú, že kedysi stačili cheaty či odomknutie skrytých bonusov a zrazu ste mohli jazdiť v „kačene“, stánku, na drevenom polene a ďalších veciach.
Ani tu to nie je inak. Jeden večer si pustíte hru a o 3 dni neskôr už v zákrute driftujete na jednorožcovi, ktorý likviduje súperov ako v Burnoute a pri booste mu spod kopýt tryskajú trblietky a oheň, zatiaľ čo sa pred vami rúca London Eye. Takže áno, dokážete sa tu prepracovať k jazde na jednorožcovi. Alebo triceratopsovi, zalietate si v bojovej helikoptére a aj v UFO. Jazda vo formule a na motorke je tu ešte pomerne obyčajná. Celý koncept je tak pritiahnutý za vlasy, ale funguje a vôbec nie je zlé, že si to okrem klasických licencovaných áut zajazdíte aj v dosť iných veciach. Poteší samozrejme aj to, že sa líšia parametrami a vlastnosťami.
Samozrejme ale od samotného jazdenia nečakajte nejaký realistický zážitok. Drifty, turbo boosty a podobné prvky hovoria samé za seba. Jazdí sa tu vo vysokej rýchlosti, nespomalia vás ani veľké prekážky a ak správne narazíte do súpera, v efektnej spomaľovačke ho premeníte na kopu šrotu presne v štýle klasických Burnout hier. Je to arkáda ako vyšitá a hrá sa naozaj dobre, pričom jej sadnú aj kratšie trate (reálne krátke nie sú, ale jazdíte na nich fakt rýchlo). Ak ale nie ste úplne na hry s fyzikou na úrovni klasického OutRunu, radšej by ste sa takejto hre mali oblúkom vyhnúť.
Trate sú vec, ktorá je na hre pomerne rozporuplná. Dokážem na nich nájsť veľa dobré a aj niečo zlé. Tým zlým je hlavne ich počet, ktorý nie je práve najlepší. Prostredí je tu 5 z rôznych kútov sveta a tie následne ponúkajú aj nejakú tú variabilitu tratí, ale veľká nie je. Ako som už spomínal vyššie, líšia sa témou a prvkami v nich. Skvelé na nich ale je, aké sú bohaté. Sú naozaj plné rôznych objektov, skratiek a dokonca aj naozaj dynamické, takže sa pokojne pred vami môže prepadnúť zem, zaútočí UFO a podobne. Stále sa tu niečo deje, niečo vybuchuje a je na to radosť pozerať. Trochu to pripomína hru Split/Second, ak si na ňu ešte spomínate.
A vlastne aj graficky to pripomína 10 rokov staré hry, čo už úplne nie je na pochvalu. Hra síce beží rýchlo bez nejakých kolísaní snímkovania a to aj vtedy, keď sa na obrazovke deje naozaj veľa. Ale asi len vďaka tomu, že vyzerá naozaj jednoducho a aj dosť zastarano. Je to vec, cez ktorú sa jednoducho musíte preniesť. Rovnako ako aj cez relatívne obyčajný a nezaujímavý zvuk, ktorý presne zodpovedá jednoduchej automatovke. A to platí aj pre hudbu, ktorá vám pripomenie 90. roky, keď ste prišli do herne, z každého automatu revala hlavná zvučka, s ktorou ste už mali svoju obľúbenú hru spojenú. Akurát tu trochu škodí, že si zapamätáte len tú hlavnú zvučku, čo je taká automatová generická odrhovačka. Je tu viac skladieb, ale akosi nič, na čo by som si po dohraní spomenul.
Cruis'n Blast je príjemné osvieženie v tom ohľade, že to je hra, aké sa už dnes nerobia. A v tomto prípade to nie je nejaké prestrelené tvrdenie. Naozaj už dnes nevzniká veľa automatových racingoviek. Výhodou tejto je aj to, že je dobrá. Asi je to dokonca najlepšia časť v celej sérii za tých 27 rokov. Samozrejme, má svoje nedostatky a niektoré typické prvky takýchto hier sú už nejakú dobu prežitkom. Ale ak ste na takýchto hrách vyrástli a chcete si dobre arkádovo zajazdiť tak, ako sa jazdili kedysi, môžete dať hre šancu. Len si počkajte na nejaké zlacnenie, lebo cena 39,99€ je vzhľadom na množstvo obsahu dosť prestrelená.
RECENZIE HRÁČOV |
Switch Vývoj: Raw Thrills Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|