FIFA 22 |
FIFA 22 |
Konami tento rok EA trošku zjednodušilo situáciu a nielenže prišlo s výrazne oklieštenou futbalovou hrou vo free to play podobe, ale eFootball navyše neprišiel v práve najlepšom stave, o čom sa už presvedčila kopa hráčov. Istým spôsobom by sa tak ani nemuseli v EA snažiť a publikum by si našli, ale opak je pravdou a nový ročník je po dlhšej dobe po stránke hrateľnosti pekne vylepšený, pričom autori naozaj chceli, aby ste sa do hry ponorili už od prvých momentov a nasali parádnu futbalovú atmosféru.
Pozrite si len úvod celej FIFA 22. Je takmer filmový a vžijete sa v ňom do kože mladého hráča, ktorý zaspal a uteká na štadión v Parku princov, pričom potrebuje cestou absolvovať aj drobnú rozcvičku. Pre vás to znamená, že si v tomto krátkom príbehu osvojíte úplné základy pohybu a hrania hry napríklad tým, že si v ulici medzi parížskymi kaviarňami zahráte bago a aj s čašníkmi. Navyše v tradičnom EA Sports štýle je to celé sprevádzané úplne parádnou prezentáciou, takže to skvele vyzerá, znie a má to šťavu. A narazíte tu na hviezdy, ktoré prepožičali svoje podobizne a aj hlasy – David Beckham, Thierry Henry, Kylian Mbappé alebo aj legenda Eric Cantona. Mihnú sa tu dokonca aj Anthony Joshua a Lewis Hamilton.
Až je škoda, že toto všetko nevyústi do niečoho viac. Hra s takýmto rozbehom by si zaslúžila plnohodnotný príbeh ako nám kedysi ukázal Alex Hunter, avšak tu je to len tento kratučký úvod. A po ňom nič, len klasická ponuka, akú má séria už relatívne dlho. Pritom by sa aspoň nejaká krátka príbehová kariéra dala vložiť do niektorého z týchto klasických režimov, prípadne do Volta časti hry, kde by ste si so svojou už vytvorenou postavou mohli prežiť krátky príbeh na ulici.
Ešte recenziu len píšem, ale už teraz vidím tie príspevky. Hlavne teda od tých, ktorí to ani nehrali, že to je zase to isté a už 38 rokov sa to nemení a podobné veci. Sčasti je to pravda. Teda z tej časti, že FIFA 22 je stále futbal a nie simulátor ponoriek, aj keď v tomto ročníku si treba dávať pozor, na ktorej platforme hru hráte. Snáď viac ako kedykoľvek predtým. Switch verzia je už roky len aktualizácia súpisiek nie práve najlepšieho ročníka, čo je škoda, keďže by v EA mohli aspoň ten slabý ročník opraviť a vylepšiť. PC je z nejakého dôvodu spolu s oldgen konzolami už na vedľajšej koľaji a tieto verzie sa nedočkali všetkých zmien. Tie najzaujímavejšie sú rezervované pre nextgen verzie a v hrateľnosti je to badať. Obsahovo sú však oldgen a nextgen verzie rovnaké, rovnaká je AI, brankári, blokovanie a mnohé iné veci. A my sme hrali práve nextgen verziu, takže aktuálne tú najlepšiu.
Tento rok mám na novú FIFA hru naozaj obrovské množstvo slov chvály, avšak predtým to negatívne. To, čo ma už naozaj hnevá a nadviažem na predchádzajúce odseky o absencii príbehu, aj keď hra budú dojem, že tu niečo také môže byť. Chýba tu niečo, čo vy oživilo ponuku režimov a už nejakú dobu sa točíme len v kruhu – kariéra, FUT, online režimy a to isté dookola. Každý rok autori pridajú niečo nové, no sú to len maličkosti, ktoré zásadne neprinášajú nový vietor do plachiet, takže každý rok musíme písať, že by to už chcelo väčšie oživenie.
Je síce pravda, že sa to tento rok nepodarilo, no na druhú stranu sa autori aspoň snažili a nebolo to úplne márne. Opäť sa veľký dôraz kladie na pouličný futbal vo Volta režime, ktorý neodkáže plnohodnotne nahradiť FIFA Street, ale je tento rok bohatší a pestrejší. Po hernej stránke sa veľmi nemení, akurát sa v tomto ročníku vďaka úpravám hrateľnosti stali triky a fintičky väčšou nutnosťou, ak chcete pravidelne vyhrávať. Je to najmä kvôli všeobecne zlepšenej obrannej hre a tiež vylepšeným brankárom. Aj keď sa tak Volta futbal v hre zásadne nezmenil, týmto tlačením do kreatívnejšej podoby sa snaží viac stavať na zábave pouličného či malého futbalu.
Hlavnou novinkou je tu režim Volta Arcade, ktorý je zaujímavým prídavkom, akurát si budete lámať hlavu, prečo je preboha časovo obmedzený len na víkendy. Aký herný dizajnér si takto zareže svoju najzaujímavejšiu novinku? Arcade prináša niekoľko úplne nových a ešte viac zábavných/kreatívnych minihier, ktoré si cez víkendy môžete zahrať a užiť si v nich napríklad nohejbal, variácia na vybíjanú, Disco Lava a iné minihry, ktoré by ste si naozaj veľmi radi užívali. V celej Volte navyše môžete využívať aj nové unikátne schopnosti hráčov a nechýba tu ani progres a postupné vylepšovania či plnenie rôznych úloh a výziev.
Je tu tiež režim kariéry, kde si môžete vytvoriť svojho trénera/trénerku či hráča/hráčku, zvoliť si tím a pracovať na tom, aby ste ho dopracovali k víťazstvám. Je tu o niečo vylepšená dynamika a hĺbka, ale stále to nie je úplne ono a veľa vecí je strojových, priamočiarych, pričom by mohli byť spracované aj lepšie, či už sú to prestupy alebo iné súčasti kariéry. Vylepšovanie hráča sa síce zlepšilo a pribudli aj nové prestrihové scény, ale nedá sa povedať, že by oproti predchádzajúcim ročníkom išlo o závratné zmeny k lepšiemu. Pravdou ale je, že celý režim pôsobí lepšie a to aj progres hráča, ktorý je viac intuitívny a menej náhodný. Môžete si vytvoriť tiež vlastný klub, nasadiť ho do niektorej ligy a ak chcete skúšať možnosti hry, môžete sa z neho nechať vyhodiť, keď nesplníte úlohy. To je príjemná a najmä hlavná novinka tohto režimu.
Mnohí z vás určite strávia väčšinu ročníka v novej iterácii FIFA Ultimate Team režimu, ktorý je o zbieraní kartičiek, budovaní čo najlepšieho tímu a hlavne porovnávaní sa s ostatnými hráčmi online. Tento režim sa dočkal len niekoľkých menších a skôr kozmetických zmien, ale ak nechcete dosiahnuť najvyššie méty online, je relatívne jednoduchšie ho hrať. Navyše tu dokážete nahliadnuť do balíčkov a podobne. Division Rivals a FUT Champions sa dočkali zmien, vďaka ktorým je hranie jednoduchšie v tom zmysle, že dokážete získavať odmeny novými spôsobmi či hrať proti hráčom na rovnakej úrovni. Pre samotný režim sa však veľa nemení, zmeny chýbajú a mám taký dojem, že robí ešte väčšiu reklamu na mikrotransakcie.
Okrem toho sú tu ešte ďalšie offline aj online režimy, do ktorých môžete naskočiť sami, v kooperácii či len jednoducho proti súperom. Sezóny, profi kluby a mnoho ďalšieho, aby ste naozaj nemali núdzu o rôzne možnosti hrania. Matchmaking pri online hraní síce má svoje dni a občas vás naozaj nespája s práve najlepšími spoluhráčmi a proti vhodne nasadeným súperom, ale inokedy zase funguje dobre. pri celkovom pohľade je však FIFA 22 obsahovo dosť nabitá hra, ktorá hlavne pre online hranie ponúka obrovské množstvo možností, ako tu tráviť čas. Často aj so zaujímavými možnosťami prispôsobenia herného zážitku.
Poďme ale na to hlavné – hrateľnosť. Tá sa každý rok dočká menších úprav, balansu a aj noviniek, no teraz sú zmeny výraznejšie. Vylepšená je fyzika lopty, ktorá je teraz realistickejšia a podľa mňa osobne aj zábavnejšia, pričom ale nič nemení na prístupnosti hry. Akurát si na to treba viac zvykať a do hry to prináša nové situácie. Vylepšená bola už spomínaný obranná hra a celkovo umelá inteligencia. Lepšie sa vracia, lepšie bráni v blokoch, lepšie zdvojuje, ofsajdové pasce jej ale stále nejdú. Vylepšení sú brankári, ktorí síce stále dokážu kiksovať, ale celkovo je ich hra oveľa lepšia. Rozšírené a vylepšené boli pohyby a aj triky. Pribudla nová Explosive Sprint mechanika, ktorá rýchlym hráčom umožní lepšie odpútanie sa od obrancov a viac podporuje útočenie v hre.
HyperMotion je najvýraznejšou novinkou FIFA 22 a je dostupná len v nextgen verziách hry, pričom to je podľa mňa aj dôvod, prečo by ste nad týmto ročníkom mali uvažovať. Pomocou nových technológií, hromady snímania a umelej inteligencii sa podarilo vytvoriť novú technológiu pohybu a animácií, ktoré sú prirodzenejšie a realistickejšie. To síce znie pekne, no samo o sebe to veľa nehovorí. Dôležité je, že aj v kombinácii s niektorými ďalšími novinkami je vďaka tomu FIFA 22 viac futbalovejšia, zábavnejšia a viac vám pripomína chvíle strávené na ihrisku alebo aspoň sledovanie zápasov v TV. Je tak menej automatická, menej strojová, ale ponúkne realistickejšie spracovanie lopty, pohyby hráčov a aj situácie v šestnástke. Až je škoda, že keď konečne autori priniesli takto parádne herné vylepšenia, vykašlali sa na náplň hry.
Vyššie som opísal najvýraznejšie novinky v hrateľnosti, no tých menších je tu tiež veľa, pričom niektoré si možno ani nevšimnete, respektíve neuvedomíte. Pribudli napríklad nové možnosti taktiky do hry, vylepšené boli súboje vo vzduchu, ktoré sú teraz tiež viac realistické a futbalové. Pribudli samozrejme nové skill moves, upravili sa strely, priame kopy, penalty a aj prihrávky. Pre tých z vás, ktorí sa vo svojej hre radi detailnejšie hrabú, tu pribudli rozšírené a detailnejšie štatistiky a zápasová analýza. Môžete tak po prehre lepšie zistiť, v čom vás súper prevýšil. Teda okrem toho, že to bol určite cheater.
FIFA séria vždy bodovala kvalitou prezentácie a inak tomu nie je ani teraz, kde to na štadiónoch žije a celé sa to snaží pripomínať reálny futbal tak, ako to len ide a to vrátane licencovanej grafiky v niektorých prípadoch. Trošku to kazia absentujúce licencie niektorých veľkých klubov, ale to je hold dnešná predstava boja o zákazníka. Vylepšená je grafika, aj keď je dosť nekonzistentná a kým niektoré veci vyzerajú parádne, iné sú na tom slabšie. To isté platí aj pre hráčov a kým niektorí sú naozaj spracovaní nextgenovo, pri iných je to pár rokov staré spracovanie. Pribudli nové animácie a nextgen verzia má aj lepšie nasvietenie, vďaka ktorému vyzerá lepšie. Zvuky na štadiónoch sú skvelé, akurát si nie som istý, či sa mi páčia komentátori. Alex Scott a Stewart Robson nie sú najlepšia dvojica za posledných pár rokov a ich repliky sa hlavne strašne často opakujú. A to hovorím ako niekto, kto roky strávil počúvaním „mladičký Španěl Fabregas“.
Dovolím si parafrázovať klasikov a svoj záver začnem tým, že EA Sports s FIFA 22 vychádzajú zo zabezpečenej obrany, uzatvárajú nebezpečné priestory a čakajú na okno, aby mohli vyrážať do rýchlych breakov či si vypracovať nejakú tú štandardku. Vývojári sa tak snažili nepokaziť to, čo sa im posledné roky dobre predáva, čo je, samozrejme, pochopiteľné, no zároveň rezignovali na nejaké razantnejšie zmeny, a to najmä v rámci obsahu. Tie rýchle breaky a štandardky, teda tie gameplay novinky v tomto ročníku, však skončili pekným zakončením alebo dokonca gólom. Možno o to viac je škoda, že autori neskúsili inovovať aj v niektorých ďalších oblastiach.