AGE OF EMPIRES IV |
AGE OF EMPIRES IV |
Po vylepšených Definitive edíciách prvých troch častí vyšla aj plnohodnotná nová hra v sérii Age of Empires. Legenda tak pokračuje, hoci na tomto prírastku do istej miery cítiť, že už to nie je celkom ono a vydanie je skôr komerčné a účelové. RTS sú však stále pomerne vzácnym tovarom na trhu a napokon je výsledok solídny, i keď sa s niektorými skutočnosťami treba zmieriť.
Hra bez vyzvania začína tutoriálom, ktorý je pre bežných hráčov stratégií dosť nudný a nezáživný. Nevyvolá žiadny veľký dojem a možno budete s určitými pochybnosťami spúšťať prvé misie v kampaniach alebo scenáre v doplnkových režimoch. Pokus o veľkú bitku v úvode normandského ťaženia veľmi nevyšiel a mňa osobne nedokázali viac zaujať ani nasledujúce misie, kde sa prezentovali viacerí európski panovníci a ich rodokmeň. Určite viac som sa bavil pri kampani zameranej na históriu Mongolského impéria s charakteristickými kočovnými jednotkami a jazdou. Tretie ťaženie mapuje storočnú vojnu a v poslednom zabŕdnete do ruskej histórie a pozriete sa do Moskvy. Všetko dokopy vám to vydrží dosť dlho, určite cez desať hodín, ale záleží aj na voľbe náročnosti. Skúseným hráčom odporúčame preskočiť dve najnižšie, lebo až tá ďalšia prináša dostatočnú výzvu.
Ciele misií sú často prosté - zničiť všetky budovy určeného osídlenia, zabezpečiť a chrániť prístupové cesty, zastaviť nepriateľské posily či vyhladovať hrad. Niektoré mapy sú pomerne fádne, iné majú vcelku solídny dizajn a dynamiku. Ale ak mám byť úprimný, viac ma zaujali videá, ktoré sa odomykajú pri prechádzaní kampaní, je ich naozaj neúrekom a určite aj preto má inštalácia hry cez 50 GB, prípadne ešte viac ak doinštalujete obsah so 4K rozlíšením.
Prestrihové scény, ktoré dopĺňajú dej, sú veľmi svojské a zrejme mnohí hráči s nimi budú mať určitý problém. Kombinujú totiž lekcie z histórie s motívmi na gobelínoch a filmovými úsekmi, ktoré ukazujú súčasnú podobu miest, kde sa to všetko odohralo. Ale do nich sú doslova dokreslené postavičky aj objekty, ktoré tam kedysi stáli. Na jednej strane je to zaujímavé porovnanie toho, čo bolo kedysi a ako to vyzerá dnes. Ale predsa len vás tam môžu vyrušovať autá, autobusy a obchodíky s čínskou elektronikou, ktoré vidíte v pozadí zrúcanín kedysi majestátnych hradieb. Naproti tomu oceňujeme krátke filmové dokumenty s kuriozitami, ktoré vám ukážu sokoliarstvo, ako funguje reálny trebuchet, vysvetlia význam mongolských signalizačných šípov, predvedú výrobu tradičného mongolského luku a podobne. Kampane tak vďaka tomu pôsobia predovšetkým edukačne a môže sa stať, že vás tieto videá zaujmú viac ako samotná hrateľnosť ťažení.
Dynamickejšie ako misie sú samostatné mapy v sólo režime a multiplayeri. Avšak hoci sa najmä ponuka pre jednotlivca tvári ako rozsiahla, v skutočnosti sú predvolené možnosti zavádzajúce. Sekcia Art of War obsahuje len výukové scenáre. V singleplayerovej šarvátke hráte single proti AI, no aj v tímoch, kde vás tiež doplní umelá inteligencia, prípadne každý proti každému. Môžete si tam zvoliť veľkosť a terén, kapacitu maximálne 8 hráčov. Podmienkou víťazstva je eliminácia protivníkov, stavba a obrana divu sveta, či tentoraz aj získanie a udržanie posvätných miest. A to je rovnaké na všetkých mapách a aj v multiplayeri, kde je momentálne len štandardný režim proti živým hráčom alebo AI, režim diváka a budú hodnotené zápasy a mody, ktoré môžu zlepšiť zábavu. Aj sólo režimy sú však bežne online, pretože ich priebeh a výsledky sa zapisujú do individuálnych a globálnych štatistík a získavate za to achievementy, nepodstatné bonusy a levely hráča. Zahrnuté sú aj denné výzvy. Ale hrať sa dá aj offline a ak vám vypadne pripojenie hoci aj v sólo režime, nezapíšu sa vám nijaké dosiahnuté úspechy.
Priebeh hry netreba veteránom opisovať veľmi zoširoka. Základné herné princípy sú takmer totožné, žiadne veľké novinky sa nekonajú, ale možno vám sadnú malé vylepšenia. V mestskom centre produkujete skautov na prieskum a hlavne robotníkov, ktorých posielate zbierať plody, loviť zver a ovce a pracovať na poli. Okrem toho rúbu drevo, ťažia zlato a kameň. U väčšiny (ale nie u všetkých) civilizácií potrebujete na zvýšenie kapacity obyvateľstva domy. Počas progresu prechádzate štyrmi vývojovými obdobiami, pričom tentoraz je pri prechode do novej éry treba postaviť jednu z dvoch ponúkaných špeciálnych budov. Tá prinesie ekonomické, defenzívne či vojenské bonusy. Na vode môžete stavať rybárske, transportné, obchodné a vojnové lode.
Vojakov so zbraňami nablízko produkujete v kasárňach, ďalšia budova je na strelcov s lukmi, kušami a puškami, zo stajní vychádzajú jazdci na koňoch, z dielne obliehacie zbrane. Jednotlivé frakcie, ktorých je v hre osem, ale určite ďalšie pribudnú v prídavkoch, sa líšia hospodárskymi či vojenskými výhodami, môžu mať špecifické posily, ako sú bojoví mnísi v sedle, slony alebo ťavy. Zachovali sa teda mnísi a ich alternatívy, ktorí liečia a konvertujú nepriateľov, ale aj môžu prenášať relikvie a obsadzovať posvätné miesta.
Okolo sídla sa dajú stavať drevené a kamenné múry, na ktorých sa dá umiestniť posádka. Ďalšiu obranu zabezpečia veže a hrad s možnosťou doplniť ich napríklad aj kanónmi. Takmer všetko v hre sa dá vylepšovať, od rýchlosti ťažby a pohybu robotníkov, cez brnenie a útok vojakov a ich celkové zdokonalenie, až po špecifické výhody, ako je napríklad možnosť pechoty stavať základné obliehacie zbrane hocikde v teréne. V boji je to veľká pomoc, pretože podľa potreby, hoci aj uprostred plienenia, vaši vojaci postavia baranidlo alebo pojazdné veže k hradbám. Pritom priveľmi poškodené budovy pri plienení samé zhoria, ak ich niekto neopraví.
Vojakom môžete meniť formácie alebo im zadať príkaz, aby udržiavali svoju pozíciu, vedia sa tak dobre skryť v lese a čakať na výpad. Štandardne automaticky útočia na nepriateľov v dosahu a po krátkom prenasledovaní sa vrátia na pôvodné miesto. Na bojisku máte aj lídrov, ktorí môžu opakovane aktivovať špeciálnu schopnosť a tá dočasne zvýši vojakom obranu, vylieči ich alebo vyvolajú sokola a zvýši sa dohľad a podobne. Velitelia môžu padnúť a nič sa nestane, len ich potom treba priamo na bojisku oživiť niektorou bežnou jednotkou.
Niektorých to síce poteší, pre mňa a iných hráčov je skôr mínusom, že inovácie z Age of Empires III tentoraz vývojári zamietli pod koberec. Už tu nie je centrálne domovské mesto mimo mapy, odkiaľ by ste mohli čerpať bonusové suroviny a posily. Ani obchodné stanice generujúce zdroje, ktoré ste museli najskôr obsadiť a potom mohli vytvoriť pokročilé obchodné cesty, čo sa dali vylepšovať. Toto sa vo štvorke obmedzilo na vytvorenie jednoduchých transportov z vašej do spriatelenej alebo neutrálnej tržnice. Taktiež vypadli mini výzvy so stráženými pokladmi a neutrálnymi tábormi, kde ste po ich dobytí mohli produkovať špecifické jednotky. A záhadne vypadla aj jedna z primárnych funkcií v sérii, a síce použitie zvona v mestskom sídle na zvolanie obyvateľov počas nebezpečenstva. Minimálne v recenzentskej verzii zakomponovaná nebola.
Okrem toho je v tejto hre menej vylepšovania v osídleniach, i keď čiastočne tento dojem podporuje aj slabší dizajn užívateľského rozhrania. Napríklad trojnásobné vylepšenie brnenia či efektivity ťažby je reprezentované vždy len jednou ikonou, ktorá vyzerá stále rovnako, len si tam pri bližšom pohľade všimnete, či je to prvý druhý alebo už tretí stupeň vylepšenia. Pre vývojárov pohodlné, pre hráčov rozhodne menej prehľadné. Celkovo sa mnohým strohý vzhľad užívateľského rozhrania páčiť nebude. Nekorešponduje totiž s historickou epochou, v ktorej sa hra odohráva, skrátka pri pohľade na dobové domčeky a zbrojnošov vyzerá UI príliš moderne.
Vzhľad hry je solídny, no nedá sa povedať, že výnimočný alebo úchvatný. Terén je prehľadný, ale menej plastický, i keď sa v boji zohľadňujú jeho nerovnosti, budovy vyzerajú dobre, jednotky sú celkom fajn, ale pri priblížení majú slabšie detaily. Všetko beží pekne plynule bez kolísania snímkovania a sekania. Ten dizajn UI a hlavného menu hry ale skutočne do hry nepasuje, i keď čo sa týka funkčnosti, je to bezproblémové. Okrem toho vás pri načítaní misií a máp čaká dosť zdĺhavé nahrávanie. O videách a prestrihových scénach sme už hovorili pri kampaniach. Sú atypické a niekoho môžu zaujať, na iného skôr pôsobia rušivo, lebo podobne ako užívateľské rozhranie do istej miery narušujú celkový historický ráz hry. Hudba je dobre napasovaná, dabing kvalitný a pri hraní rozoznáte aj rôzne jazyky, ktorými sa vyjadrujú robotníci a vojaci.
Ak máte chuť na dobrú stratégiu, pokojne to môže byť Age of Empires IV, najmä keď ju môžete mať okamžite v predplatnom Xbox Game Pass. Nehrá sa to zle, zabavíte sa, ale určite to nie je najlepšia hra v sérii, možno dokonca stojí v rebríčku kvality úplne na chvoste. Vyhovuje síce súčasným štandardom, ale nielenže z hľadiska hrateľnosti neprináša do žánru ani série nič nové, ale odbúrala aj niektoré osvedčené prvky. Na druhej strane, má za hrsť kozmetických vylepšení, ktoré hru robia dynamickejšou. Ale predsa len je výraznejšia skôr ako encyklopédia histórie s kuriozitami v bonusových videách, ktorú dopĺňa iba taká mierne nadpriemerná stratégia.