GTA THE TRILOGY: DEFINITIVE EDITION |
GTA THE TRILOGY: DEFINITIVE EDITION |
Rockstar a Take Two to znovu dokázali. Znovu ukázali, ako málo im záleží na hráčoch a ešte menej na fanúšikoch GTA série. Najskôr pri ohlásení remasterov GTA III, GTA Vice City a GTA San Andreas to vyzeralo nádejne, ale keď sa popritom začali vyhrážať súdmi moderom, sťahovať mody z obehu, už to začalo byť podozrivé. Ale tým, že až do vydania hru prakticky neukázali, len sľubovali, ako sa všetko zlepší oproti originálom, to nakoniec celé dorazili.
Tragédia masakru nazvaného GTA The Trilogy - Definitive Edition
Viac-menej sme už dlhšie vedeli, že firma remastruje staršie GTA hry na Unreal engine a eventuálne ich vylepšuje. Ale to, že firma, ktorá zarába na GTA Online miliardy dolárov, dá spraviť remastery malej mobilnej firme, to sme nečakali. A už vôbec nie to, že vo výsledku budú vyzerať, ako amatérsky mod pôvodných titulov. Je to hanba pre Rockstar.
K tomu nazvať Definitive edition niečo takéto chce skutočne odvahu. Samozrejme, každý si pod tým predstavuje niečo iné, ale my sme videli Mafia Definitive edition, ktorá pôvodne vychádzala po boku GTA III a nedávno v remaku presne ukázala, ako by mohli GTA definitívne edície hier vyzerať, keby sa Rockstaru aspoň trochu chcelo. Ale, samozrejme, to nie je cieľom firmy, chcela len port hry na novší engine, aby hru mohla vydať znovu na konzolách a aj na Switchi a, samozrejme, za vysokú cenu. 60 eur za tri dvadsaťročné hry s minimálnym updatom je až príliš veľa.
Čo vlastne autori spravili? Prakticky len preportovali všetky tri hry na nový engine, pridali niektoré lepšie textúry, materiály, objekty maximálne vyhladili, zvukov sa nedotkli vôbec a hudbu preriedili. Veľa vecí však nedotiahli a cítiť, že sú remastery spravené len preto, aby boli. Jediné pozitívne je, že všetkým hrám autori pridali jednotné menu, všetky dostávajú quicksave, reštart misií, ako aj kruh na výber zbraní a podobné ovládanie. Každá hra už má mapu s ukážkou cesty k cieľu. Plus Switch má aj gyroskopické možnosti ovládania a touchscreen možnosti.
Prvé dejstvo - zrada sa nevypláca
GTA III vyšla pôvodne v roku 2001 tesne pred Mafiou 1 a boli to prvé dve hry, ktoré ponúkli otvorené mestá a zadefinovali žáner akčnej adventúry. GTA III išlo vtedy vo viac arkádovom / konzolovom štýle, ale na svoju dobu veľmi zaujímavom. Pamätám si ako PC port (recenzia pôvodnej hry 8.5) pri svojom vydaní sekal a optimalizácia tam chýbala, ale napriek tomu mal štýl a hmla a lampy v meste vytvorili kvalitnú atmosféru. Na dnešnú dobu by to už nestačilo, mesto je už z dnešného pohľadu malé, prázdne a misie jednoduché. Žiaľ, autori nespravili nič preto, aby sa to zlepšilo, skôr naopak.
Čo sa týka príbehu, GTA III ponúklo koncept zločinca vracajúceho sa alebo prichádzajúceho do mesta a ten zostal až doteraz. Konkrétne preberieme úlohu Clauda, ktorý bol zradený pri lúpeži, ale prežil po úteku si ide vyrovnať účty. Možno keby videl, ako ho zmasakrovali v tejto definitívnej edícii, určite by radšej umrel.
Z kedysi atmosférickej hry autori spravili prázdny podivný guláš. Popridávali textúry vo vyššom rozlíšení, ale objekty väčšinou nechali zachované a v dnešnej dobe to tak vyzerá ako školský projekt. K tomu zrušenie hmly hre vôbec nepomohlo. Jediné čo ukáže, je malá rozsiahlosť a veľká prázdnota mesta. Je tam síce zlepšenie vegetácie, ale keďže sa autorom nechcelo dopĺňať žiadne kríky alebo stromy, je to veľmi chudobné a spolu s hranatým terénom to nevyzerá dobre. Zároveň sú tam aj uletené textúry vo vzduchu alebo zle umiestnené textúry, alebo podobné grafické chyby, ktoré zjavne nikto nekontroloval. Čo je najhoršie, je efekt dažďa, ktorý vyzerá zle a ničí celý pohľad na hru. Jediné čo sa dá pochváliť, sú explózie, ktoré Unreal engine zvláda pekne. Ovládanie nie je zlé, ale jednoduché a ostalo presne v štýle pôvodnej hry, podobne AI sa nemá čím chváliť.
Hlavne však prekvapilo, že tento port desiatky rokov starej hry len s malými vylepšeniami ani výkonnostne poriadne nejde. Napríklad RTX grafiku vyťažuje na 98% a framerate ide v 4k ledva 60 fps, k tomu otváranie a zatváranie mapy trvá niekoľko sekúnd, za ktoré vyťaží procesor na maximum a chvíľu ešte seká, kým sa to ustáli. Autori už ohlásili optimalizácie pre PC verziu, zrejme by ich potrebovali aj konzoly, kde tiež hra nejde tak, ako by mala.
GTA III - 2/10
Druhé dejstvo - drogy sú zlé
Vice city prišlo pôvodne rok po GTA III a autori hráčov z temného upršaného mesta preniesli do slnečného Vice City, ktoré sa rozšírilo a ponúklo nové možnosti. Už vtedy v roku 2003 (recenzia pôvodnej hry 9.3) grafiku a detaily posunuli o kategóriu vpred a celé to je krajšie a detailnejšie. Plus aj mierne väčšie, aj keď dva prepojené ostrovy s pár ulicami ešte neznamenajú nejakú extra rozsiahlosť, ale lepšie ako pôvodná trojka.
Spracovaním je už hra bližšie k niečomu modernejšiemu, ale stále aj vo svojej remastrovanej podobe bude vyzerať slabo. Miestami horšie ako originál. Rovnako je to zle optimalizované ako GTA III, pri otváraní mapy hra seká, nejde stabilne, sú tu chyby AI. Tváre postáv sú aj tu veľmi zle spracované, ale ako-tak pohľad na mesto zachraňuje hustejšia vegetácia. Tá je jediná v modernejšom stvárnení, ale často pôsobí ako päsť na oko oproti ostatným objektom. Takých je tu viac, keďže sa zdá, akoby celej kolekcii chýbal niekto, kto by dohliadol na jednotnosť art štýlu. Ak to už autori nechceli vylepšovať, mohli to aspoň jednotne štylizovať. Moderi odviedli v tomto oveľa lepšiu prácu, špeciálne zo všetkých hier trilógie vo vylepšovaní Vice City.
Pri hraní sa teraz zhostíme postavy kriminálnika Tommyho Vercettiho, ktorý nás zavedie do miestneho drogového podsvetia. Znovu budeme kradnúť autá, presúvať ľudí, strieľať, ale pribudnú aj rozmanitejšie misie, rozmanitejšie zbrane a tentoraz si zalietame aj s helikoptérou na diaľkové ovládanie alebo naozajstnou helikoptérou budeme zabíjať mafiánov v ich vilách. Pekne teraz s odstupom času vidieť ako Rockstar rozširoval možnosti svojich hier. Napríklad tu už pribudli aj motorky a aj tank.
Čo sa týka remasteru, znovu tak ako pri GTA III - niektoré veci sú lepšie, ale často sú zlepšené nesprávnym smerom a je otázne, či si radšej nezahrať pôvodnú verziu ako túto podivnosť.
GTA Vice City - 4/10
Tretie dejstvo - gangsta style
San Andreas je najnovšia hra z trilógie, náležite tomu aj vyzerá najlepšie a je aj najrozsiahlejšia. Na svoju dobu bola legendárna (recenzia pôvodnej hry 9.6). Na dnešnú dobu je to už síce malé, ale stále ponúka veľa obsahu, rozsiahle prostredia a ako-tak prijateľnú grafiku. Ale aj tu autori pokazili, čo sa dalo a tváre postáv, ako aj celé postavy sú rôzne deformované a namiesto toho, aby boli vylepšené, sú len nejako zvláštne vyhladené.
Zmena vegetácie to tu zahustí a lepšie nasvietenie to celé posúva vpred oproti Vice City, aj keď maximálne to znovu ničí podivný dážď, ktorý je použitý aj v jednotke. Zároveň odstránenie hmly síce niektoré výhľady zlepší, ale iné pohľady úplne ničí. Hlavne vtedy, keď si idete zalietať lietadlom vidíte doslova kocku celej mapy, ale aj absenciu detailov, ako aj to, že prostredie vyzerá ako hračkárske. Celý vizuál veľmi pripomína Simpsons Hit and Run hru. Plus je trochu škoda, že ani takýto základný svet nevedeli autori lepšie zahustiť autami a ľuďmi. Je tu stále použitý rovnaký algoritmus generovania áut len vo vašom okolí a aj to až po chvíli, takže sa často stane, že jazdíte po prázdnych cestách a až keď zastanete, začne sa to zapĺňať.
Príbeh sa v tejto hre týkal CJ-a, ktorý sa vracia späť domov na pohreb matky, ale nakoniec v meste zostáva, aby pomohol svojmu bývalému gangu zaistiť znovu svoje územie. Postupne sa dostáva stále hlbšie do miestnej mafie a presúva sa medzi tromi mestami v hre. Je to už rozsiahlejšia cesta ako v predchádzajúcich dvoch hrách. Pre zaujímavosť čisto príbeh trvá okolo 10-11 hodín, zatiaľ čo GTA III a Vice City prejdete aj za 5 hodín. Ak by vás zaujímali aj ďalšie hry - GTA IV okolo 12 hodín a GTA V 20 hodín. GTA SA pridalo množstvo vedľajšieho obsahu a možnosti, a tak viete v hre stráviť aj oveľa viac času.
Samotná hrateľnosť je tu už dosť dobrá, vidieť ako to oproti Vice City znovu posunuli vpred. Pribudli bicykle, helikoptéry, jetpack a aj lietadlá, postava už vie plávať, ale napríklad sú tu aj hlbšie možnosti obliekania sa, strihania, alebo aj návšteva fastfoodu. Spolu s tým pribudli parametre, ako priberanie a chudnutie, ale aj výdrž a sila, môžete trénovať ako na bicykli, tak aj v telocvičniach. Na svoju dobu to malo peknú hĺbku a konkrétne tieto funkcie už ďalšie GTA hry nedostali. Zrejme viete, že veľa vecí bolo v GTA IV odstránených, keďže autori začínali na novom engine odznovu. Je škoda, že sa ani tu hrateľnosť a ovládanie neupravili, keďže ako pre akciu, tak ovládanie, by sa to veľmi hodilo. Kruh na výber zbraní nestačí. K tomu ovládanie niektorých vozidiel a kamera tu sú horšie ako pri predchádzajúcich hrách.
GTA SA je najlepšou hrou z trilógie a najbohatšia na obsah. Možno má veľa otravných a zbytočných misii, ale stále ponúka rozmanitosť a rozsiahlosť. Len je škoda, že spracovanie hre nepomáha a podobne ako v predchádzajúcich hrách je aj tu veľa vecí horších ako v origináli ale je tu najviac chýb.
GTA San Andreas - 5/10
Rockstar pri tomto remasteri spravil hneď niekoľko chýb, a to po prvé, že nezainvestoval viac, po druhé vybral amatérsku firmu špecializujúcu sa na mobilné porty GTA, ktoré len preportovala do veľkých verzii a po tretie aj to, že bol použitý Unreal engine. Ten je síce dobrý, ale oveľa lepšie by všetkým hrám sadol Rage engine, na ktorý nakoniec moderi aj všetky hry preklopili a ukázali, ako by to mohlo vyzerať. Táto trilógia sa k tým modom ani len nepribližuje.
Keď sa už Rockstar rozhodol pre túto podobu, mal zamestnať schopného umeleckého vedúceho, ktorý by sa postaral o jednotný vizuálny štýl a nevideli by sme rozmazané vyhladené tváre a ostré kontrasty medzi starými prvkami a novými prídavkami do grafiky. Plus určite mal nechať zvolenej firme viac času, lebo do vydania to zjavne nezvládla. Hlavne ponechanie zdrojákov v kóde nebolo práve niečo, čo by ukázalo na profesionalitu portovacej firmy. Ani trojdňový výpadok možnosti sťahovania a hrania na PC. Nehovoriac o amatérskych a miestami akoby náhodných úpravách grafiky.
V každom prípade, ak si budete chcieť niekedy v budúcnosti zahrať klasické GTA a nemáte pôvodné verzie, toto už bude jediná možnosť na zakúpenie. Teraz po konzolových a PC portoch ešte budú spravené mobilné porty a už ostane len táto verzia.
Keď to zhrnieme, je to zvláštna ponuka, ktorá na jednej strane stojí 60 eur, na druhej prináša len veľmi jednoduchý upgrade pôvodných hier s niekoľkými vylepšeniami, ale aj množstvom zhoršení. Síce je pekné zaspomínať si, aké boli GTA hry hranaté a jednoduché, ale za tú cenu je to drahé spomínanie. Zároveň nepomáha ani to, že táto 60 - eurová edícia klasík bude už jediná k zakúpeniu. Cieľ Rockstaru je jasný - zarobiť čo najviac, nie priniesť niečo, čo by bolo najlepšie pre hráčov.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Rockstar / Rockstar Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|