AFTER THE FALL |
AFTER THE FALL |
Virtuálna realita je stále v plienkach. Hoci už trochu pokročila a má veľký potenciál, stále vidíme jej značné rezervy a nedostatok kvalitných herných titulov. Ponuka sa síce postupne rozširuje, ale často ide o modifikácie tradičných hier. Pôvodné VR kúsky sú v menšine a mnohé okrem plastického vzhľadu s trojrozmerným prostredím nedokážu priniesť niečo vyslovene osobité. Navyše sú často krátke, akoby si autori mysleli, že hráči sa v tomto priestore uspokoja so skromnejším obsahom. To vlastne platí aj o After The Fall, ktorý chcú autori presláviť ako Left 4 Dead vo virtuálnej realite.
Hra vás zavedie do zamrznutej budúcnosti. Ocitnete sa v metre post-apokalyptického LA , kde nájdete obchodníka so zbraňami a ich vylepšeniami, ktoré si tam môžete kúpiť aj osobne vylepšovať. Ďalej je tam drsňáčka, ktorá s vami hodí reč po zacinkaní na zvonček a hlavne vám dáva úlohy, čím de facto odomyká mapy v PvE režime Harvest. A potom sú tam automaty obkolesené inými hráčmi, ktorí vyzerajú (podobne ako vy) ako bezdomovci, a cez tie sa dostanete priamo do akcie.
Harvest môžete hrať na niekoľkých náročnostiach s upravenými parametrami a len na piatich mapách, kam vstúpite s tromi spolubojovníkmi. Môžu to byť boti, ktorí sa automaticky pripoja v privátnom režime, ak nemáte kamarátov, ale preferovaní sú, samozrejme, živí spoluhráči. Hoci je tu cross-platformové hranie, takže sa pokojne môžu spojiť záujemcovia na Oculuse, PS VR, či PC headsetoch, hráčov v hube je väčšinou nedostatok. Hlavne ak ich chcete na jednu konkrétnu mapu. Boti sú síce obstojní partneri, ale finálny level s najväčším bossom je lepšie skúšať so živými kamošmi.
Po štarte vás čaká zamrznutá krajina a ruiny budov, ktorými prechádzate a všade naokolo je sneh a zombíci. Zima tu zohráva svoju úlohu a nešťastníkom sa môže stať, že zamrznú a zmenia sa na ľadové sochy. Také často nachádzate naokolo a väčšinou držia v rukách užitočné predmety, ktoré sa vám hodia – striekačky na dopĺňanie života či pištole. Ale niečo podobné sa môže stať aj vám, ak vás v boji zdolajú monštrá. No spolubojovníci vás dokážu znovu rozmraziť a vzkriesiť. Keď si už však tvorcovia zvolili výlučne zimu, ktorej výhodou pre vývojárov je aj to, že je ľahšie vymodelovať krajinu so snehovou prikrývkou ako napríklad trávu, mohli ju využiť o niečo viac. A zapracovať aj viac na detailoch.
Dobrým spestrením by bola veterná smršť s hustým snežením, opadávanie snehových nánosov, alebo aj menšia lavína. Alebo keď už nie nič iné, autentickosti by pomohli bežné stopy v snehu, ktoré však nikde nevidíte, aj keď sa tam niekedy premávajú hordy potvor a, samozrejme, váš tím. Zaujímavé by boli aj prechody, kde treba rozbiť alebo roztopiť cencúle, ktoré ich blokujú. Tie pokojne mohli byť náhradou popínavých zmutovaných rastlín, ktoré autori použili. Tie vás vždy zadržia v určitom priestore, až kým nezlikvidujete všetkých nemŕtvych, ktorí lezú po strope, hrnú sa z dverí, otvorov v stene a striech. Potom na tých rastlinách prestrelíte svetielkujúce oranžové body a liany sa stiahnu a uvoľnia cestu. Toto je charakteristický prvok hry, podobne ako dvere do bezpečných miestností, ktoré sa spravidla otvárajú skenovaním tváre.
Takéto miestnosti poznáte z Left 4 Dead a Back 4 Blood, tu však nemajú veľké využitie. Dnu nájdete automaty na kúpu menších doplnkov a inak len rozdeľujú pomerne krátke levely na ešte menšie úseky. Postup je dosť priamočiary, zdržujú vás len hordy nemŕtvych a bossovia, ktorým treba postupne rozstrieľať označené časti na tele. Môžete prehľadávať miestnosti, kde občas nájdete tie ľadové sochy, bonusové diskety a karty, šuplíky s doplnkami a hlavne bedničky s muníciou. Občas stlačíte nejaký spínač alebo niečo aktivujete, inak je to čistokrvná lineárna akcia. Pri porovnaní s L4D a B4B dosť plytká, už kvôli oveľa menej zaujímavým aj kratším úrovniam, len s jednoduchým prechádzaním a maximálne tak spustením sa na zipline krížom cez budovu.
Musíte si pritom vystačiť len s obmedzeným sortimentom zbraní a vylepšení (väčšia kapacita zásobníka, počítadlo striel atď.), ktoré si väčšinou kupujete v hube, keď sa vám odomknú. Dva druhy pištolí, uzi, brokovnica, dve útočné pušky, plus jednoduché granáty, ktoré nájdete v teréne. To je v podstate všetko. V každej ruke však môžete mať jednu zbraň, takže napríklad použijete duo pištolí alebo pištoľ a samopal.
Len treba myslieť aj na to, že niektoré zbrane sa trochu komplikovanejšie nabíjajú. Hlavne taká brokovnica, kde si musíte pomôcť druhou rukou. Inak je ale možnosť výberu zjednodušeného nabíjania, kde jedným tlačidlom vyhodíte zo zbrane zásobník a potom ju len priložíte k opasku a už je nabitá, alebo realistickejšou metódou. Pri tej už musíte pekne použiť druhú ruku na výmenu zásobníka aj pripravenie zbrane do bojového režimu. Je to zdĺhavejšie, ale pri konečnom zúčtovaní získate bonus. Mierenie tiež pôsobí autenticky, používaním mieridiel dosiahnete presnú streľbu aj na veľkú vzdialenosť, len nie vždy máte čas na pokojné zacielenie.
Streľba je vcelku uspokojivá, avšak sú situácie, kedy by ste radšej použili zbraň nablízko. Najmä vtedy, keď sa vám minie munícia alebo sa vám kreatúra kvačká na krk. Ibaže tu nič také nemáte. Zabudnite na nôž, baseballovú pálku či iný prostriedok na útok a obranu zblízka bez míňania nábojov. Pritom pôvodne hra s týmto spôsobom boja kalkulovala, dokonca sa klincami obitá pálka objavila aj v prezentačnom videu počas vývoja v roku 2019. Tvorcovia však napokon od toho upustili, pretože by to vraj narušilo dynamiku prestreliek. (Mali ste v Left 4 Dead dojem, že by ste si užili málo streľby, aj keď ste sa mohli pobiť zblízka?) Nuž, keď už sa rozhodli takto, aspoň nemali muníciu v misiách nechávať zabezpečenú zámkami a taký úder rukou v krajnej situácii by tiež nebol na škodu.
Presúvať v teréne sa môžete tradičným kĺzaním alebo teleportom s označením miesta, kam sa chcete premiestniť. Dá sa to prepnúť v menu. Vzhľadom na to, že postupujete s tímom spoluhráčov, je praktickejšie kĺzanie, inak s nimi ťažko skoordinujete chôdzu či beh. Harvest je síce dynamický akčný mód pre štvoricu hráčov, ale keby to nebolo vo VR, nezapôsobilo by to viac ako priemerná zombie prestrelka. Navyše s limitovanými možnosťami aj sortimentom aktivít, nepriateľov a zbieraných predmetov.
Hra ponúka aj PvP režim s dvomi menšími mapkami pre maximálne osem hráčov rozdelených do dvoch tímov. No ak máte problém nájsť niekoho na Harvest, v PvP to platí trojnásobne. Skoro nikto to nehrá. Možno aspoň v určitých hodinách je to o niečo lepšie. Ja som však na viac ľudí natrafil len krátko po launchi. O niekoľko dní neskôr som už ale mal problém vytvoriť si partiu, lebo nebolo s kým. Inak je to opäť taký obyčajný režim – tímový deathmatch, kde začínate s pištoľou a naokolo nachádzate pokročilé zbrane, ktorými efektívnejšie zabijete súperov.
Vo všetkom cítite predovšetkým nedostatok obsahu. Ten sa má síce postupne rozširovať a autori už prisľúbili novú mapu do PvE režimu a ďalšiu do PvP, aj viac zbraní a herných módov, ale obávam sa, že sa aj tak nedá očakávať masový záujem hráčov. Celé to totiž pôsobí len ako orezaná a plytká maketa Left 4 Dead zasadená do virtuálnej reality, na ktorú sa až príliš spolieha. A hoci VR hier skutočne zatiaľ nie je až tak strašne veľa, zombie akcií je tam habadej a aj zaujímavejších. Jednou z nich je aj Arizona Sunshine, ktorá je od rovnakých autorov ako After The Fall, ale tam prejavili viac kreativity a určite zabaví lepšie. Tu sa vývojári priveľmi spoľahli na kooperačný potenciál vo VR, ktorý ale bez dostatočnej hĺbky a možností hráčov na zadok neposadí. A ak hra aj niekoho nadchne, po nekonečnom opakovaní aktuálnych piatich PvE misií rýchlo omrzí.
Graficky After The Fall vyhovuje bežným VR štandardom, ale nijako úžasne nevyzerá. Minimálne nie vo verzii priamo pre Oculus Quest 2.Viaceré veci sú riešené formou vzorovanej textúry a chýbajú im detaily, ktoré by mali vo virtuálnej realite byť trojrozmerné – napríklad ovládacie prvky na prijímači, súčasti oblečenia a podobne. O absencii stôp a ďalších efektov na snehu sme už písali. Žiadne výraznejšie vizuálne efekty tu nenájdete. Postavy hráčov pobehujúcich v metre vyzerajú groteskne a ich pohyby a polohy neprirodzene. Ozvučenie je dobré, hudba sa pokúša navodiť správnu atmosféru, ale napríklad v PvP je skôr na škodu, pretože kvôli nej nepočujete kroky protivníkov, na ktorých by ste sa mohli pripraviť.
Povedzme si na rovinu, keby After The Fall nebola kooperácia vo VR, táto hra by nevzbudila veľkú pozornosť a zakrátko by upadla do zabudnutia. A ak tvorcovia rýchlo nedodajú nový obsah, ktorého je pri launchi zúfalo málo, neudrží si hráčov ani v tomto priestore. Označiť takýto pokus ako Left 4 Dead vo virtuálnej realite je trochu scestné. Toto je len taká chudobná, orezaná a po hernej stránke plytká napodobenina, ktorá chce využiť absenciu podobných titulov vo virtuálnej realite, avšak nemá potrebnú kvalitu ani variabilitu. Ak netrváte na VR, tuctových zombie prestreliek na takejto úrovni nájdete v ponuke štandardných hier mnoho. Nehovoriac o lepších kúskoch. A lacnejších. A rozsiahlejších. Napokon ani nemusíte hľadať dlho, sú tu už viackrát spomenuté Back 4 Blood a Left 4 Dead, ktorým sa After The Fall ani zďaleka nevyrovná. Aj keď je vo VR.
RECENZIE HRÁČOV |
Co-op Vývoj: Vertigo Games / Vertigo Games Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|