ASTEROIDS: RECHARGED |
ASTEROIDS: RECHARGED |
Atari sa fakt snaží a nikto to firme nemôže uprieť. Má novú konzolu, tej neustále rozširuje funkcie, pokúša sa prísť so sieťou herných hotelov, má vlastnú kryptomenu, no a stále prináša aj nové hry. Síce nič z toho nie je úplný hit, ale ako som písal na začiatku, Atari sa snaží. Osobne sa mi páči ich „remastrovanie“ klasík v podobe nových Recharged verzií legendárnych hier. Začali s nimi v roku 2020 a priniesli Missile Command: Recharged, neskôr prešli aj k Centipede: Recharged alebo Black Widow: Recharged. No a koncom minulého roka priniesli Recharged verziu aj svojej asi najväčšej klasiky – Asteroids.
Hra pôvodne vyšla na automatoch v roku 1979 a stala sa z nej ikona. Je to jednoduchá vesmírna strieľačka, v ktorej ovládate malú vesmírnu loď (ak použijete poriadnu dávku fantázie, tak sa z toho malého trojuholníka stane vesmírna loď) a ňou ničíte asteroidy všade navôkol, za čo dostávate body. No a snažíte sa prežiť čo najdlhšie, lebo tých asteroidov nie je málo, pričom stačí jediný kontakt a je po vašej lodičke. Presne toto je koncept, na ktorom stojí Asteroids: Recharged, ktorá vyšla koncom minulého roka na PC a konzoly.
Avšak rovnako ako predchádzajúce Recharged hry, aj táto sa dočkala nejakých menších či väčších zmien. A tou hlavnou, ktorú si všimnete hneď na prvý pohľad, je vizuálne spracovanie. To síce stále zachováva pôvodné 2D spracovanie a veľmi neodbáča ani od pôvodného vektorového štýlu, ale pridáva neónové spracovanie. Neóny si asociujeme s retrom a hlavne 80. rokmi, takže neóny musia byť všade. Ale rozhodne to nevyzerá zle a keď máte tú peknú pestrofarebnú obrazovku plnú výbuchov a rôznych iných efektov, rozhodne sa na hru pozerá dosť dobre, aj keď je vizuálna stránka len veľmi jednoduchá.
Grafika pritom nie je to jediné, čo je tu retro. Rovnako sa retro spracovania dočkala aj celá zvuková stránka, kde opäť musím pochváliť, že to pekne vystihuje hru ako takú a aj dobu najväčšej popularity originálu. Síce zvuk pôsobí jednoducho, ale je pekne vrstvený, kombinácia efektov a hudby pôsobí sviežo, pričom hlavne za tou postupne sa meniacou hudbou stojí talentovaná skladateľka Megan McDuffee, ktorá priniesla hudbu pre River City Girls, predchádzajúce Recharged hry a kopu ďalších vecí. Aj tu jej práca naozaj stojí za to a pekne podčiarkuje atmosféru.
Základ hrateľnosti Asteroids sa ani v novej hre veľmi nezmenil, takže stále so svojou lodičkou ničíte asteroidy a snažíte sa zostať nažive čo najdlhšie. To so sebou prináša pozitíva a aj negatíva. Pozitívne je, že je tento jednoduchý koncept naozaj nadčasový, takže aj dnes, po viac ako 40 rokoch od pôvodného vydania, dokáže stále chytiť. Navyše je hrateľnosť okamžitá. Spustíte hru, chytíte ovládač a hráte. Postupne si osvojíte niektoré ďalšie prvky, ale ten základ zvládnete okamžite a zvládne ho naozaj každý.
Negatívom je, že je to 40 rokov starý koncept, ktorý sa v priebehu hrania nijako nemení. Dnes sme zvyknutí na to, že sa do hry síce rýchlo dostaneme, ale o niekoľko hodín neskôr nám stále dokáže ponúknuť niečo nové. Toto sa hrá stále rovnako ako pred rokmi, keď jedinou úlohou hry bolo rastúcou obťažnosťou z vreciek ľudí vyťahovať ďalšie peniaze. S tým rozdielom, že teraz si stačí hru kúpiť a pre ďalšie hranie už nemusíte strkať mince do automatu. Nedá sa tak povedať, že by ste si k Asteroids: Recharged sadli každý deň na hodinu a hru hrali mesiace.
Našťastie, aj keď hra vyzerá naozaj veľmi simplexne, nie je to tak, že by ste ju hrali s prstom v nose. Jednak postupne naozaj pekne stúpa náročnosť a okrem kopy asteroidov vám budú robiť problémy aj lietajúce taniere a iné nepriateľské objekty. No taktiež je tu zapracovaná aj „fyzika“. Nie je to nič extra prepracované, ale loď má napríklad zotrvačnosť, s ktorou pri pohybe musíte počítať. Rovnako sa väčšie asteroidy rozbíjajú na menšie, ktorých kusy sa potom rozletia na rôzne strany, s čím musíte taktiež počítať. Síce tak hráte stále to isté, ale vždy to hranie prebieha trochu inak a je tu veľa priestoru, kde sa môžete zlepšovať.
Aby to naozaj nebolo len o tom starom, tak do hry pribudli aj nové power-upy, ktoré pri hraní nielen môžete, ale rovno musíte využívať. Bez nich by totiž v mnohých situáciách mala vaša loď len veľmi krátku životnosť. Power-upy sú ako obranné, kde patrí najmä štít, tak aj útočné, kedy získate rôzne vylepšené zbrane. Všetky sú ale časovo obmedzené a musíte si ich v priebehu hry zostreliť, aby ste ich získali. Pekne ale spestrujú hrateľnosť a tiež sa musíte naučiť ovládať rôzne taktiky, keďže nikdy úplne neviete, aký power-up vám priletí. Alebo kedy a či vám vôbec priletí.
Základom je klasický režim, kedy bojujete len o čo najvyššie skóre do tabuľky a teda aj o čo najdlhšie prežitie v hre. Len pri ňom by ste asi dlho nevydržali a hra by sa veľmi rýchlo stala fádna, takže aj tu autori po vzore ostatných Recharged hier vložili aj Challenge režim, v ktorom nájdete 30 rôznorodých výziev, ktoré vás postavia pred rôzne situácie. Niekedy musíte vydržať určitý čas, inokedy zas zničiť určitý počet nepriateľov, využívať len niektoré power-upy a podobne. Opäť je to vec, ktorá celú hru spestruje a vlastne jej aj dáva väčší zmysel, keďže ten základný režim by bol dnes naozaj už len veľmi málo. Takto výzvy hre predlžujú životnosť. Akurát je škoda, že keď vás chytia, všetkých 30 prejdete aj za jeden večer.
Koľko času v hre asi strávite? No to je len na vás a na tom, či radi vidíte svoje meno čo najvyššie v globálnych rebríčkoch. Hra je hlavne o prekonávaní samého seba a aj ostatných, presne ako v ére automatov, keď ste chceli svoje meno zapísať na čo najvyššiu pozíciu. Tu to nie je inak a globálne rebríčky hru držia. Výhodou tiež je, že obsahuje lokálnu kooperáciu a to v oboch režimoch, takže si k nej môžete pozvať niekoho iného a zahrať si spoločne. Bohužiaľ, neobsahuje žiaden online multiplayer, takže spoločné hranie je obmedzené len na lokálne.
Mám rád všetky tieto Atari klasiky, pri origináloch som kedysi na Atari strávil veľa času, rokmi sa dostali aj na iné platformy, kde som tiež niektoré z nich skúšal. Hlavne teda Missile Command. A som rád, že stále žijú v takomto spracovaní, ktoré sa nesnaží o revolúciu, ale len o jednoduchú poctu originálu. Asteroids: Recharged je podarená pocta, ktorá toho síce až tak veľa neponúka, no zároveň od vás ani nežiada veľa. Len nejakých 9 eur, čo nostalgici ochotne investujú do tých občasných pár chvíľ hrania a prekonávania vyššej náročnosti či výziev.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Atari / Adamvision Studios Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|