SERIOUS SAM: SIBERIAN MAYHEM |
SERIOUS SAM: SIBERIAN MAYHEM |
Matička Rus je pod útokom a obsadzuje ju armáda zlého a veľkého Mentála. Nedokáže sa mu však brániť sama a potrebuje pomoc strýka Sama. Serious Sama. A vy už asi tušíte, čo to pre vás znamená. Opäť do vreciek natlačíte raketomet, granátomet, dvojhlavňovú brokovnicu, kanón a kopu ďalších zbraní, aby ste zažili ďalšiu krátku, no intenzívnu akčnú kampaň s hrateľnosťou zo starej školy. Tentoraz však s jednou drobnou zmenou – novú hru totiž nepripravil dobre známy chorvátsky tím Croteam, ale komunitný tím Timelock Studio z Ruska, takže sa dá povedať, že hru vyvíjali samotní hráči.
Nie je to však úplne samostatná hra, ale skôr samostatné rozšírenie štvorky. Využíva jeho technológie, modely a dokonca aj príbeh. Autori hru označujú ako „midquel“, keďže je jej dej zasadený do priebehu Serious Sam 4, ktorá vyšla pred 2 rokmi. Konkrétne je nový Serious Sam: Siberian Mayhem zasadený medzi predposledný a posledný level v pôvodnej hre, kedy sa hlavný hrdina Sam Stone dostáva na Sibír, aby tam chytil zradcu, generála Branda. Ten ľudstvo zradil a práve na Sibíri chce Mentálovi odovzdať do rúk jedinú nádej na záchranu ľudstva. V tom mu musíte zabrániť a ideálne by bolo, ak mu pri tom brokovnicou ustrelíte hlavu. Do toho sa primieša trochu cestovania v čase a hra je na svete.
Jej hlavnou ingredienciou však nie je príbeh. Koniec koncov o ten v sérii nikdy nešlo a je tu len preto, aby tu nejaký bol. Je však pravdou, že v pôvodnej hre sa o nejaké hlbšie budovanie Croteam pokúsil a pridal aj ďalšie postavy. Rovnaké je to aj tu. Na svojej ceste naprieč Sibírou stretnete niekoľko ďalších postáv, ktoré podajú pomocnú ruku a najmä hlaveň svojej zbrane, takže nie vždy budete v boji sami. Zaujme najmä partia partizánov, ktorí sú na 50% šialení, na 50% odvážni a z 80% ich tvorí vodka. Naozaj ale nečakajte nejaký komplexný príbeh. Len tu a tam nejakú prestrihovú scénu a Sama sypúceho z rukáva ďalšie hlášky.
Hlavnou ingredienciou celej série a aj tejto hry je bezhlavá akcia, kedy sa na vás naraz rútia stovky nepriateľov na rozľahlých bojiskách a neraz za celý level vykosíte aj tisícku nepriateľov. Začínate zľahka, vyplavíte sa na brehu niekde na Sibíri len s pištoľou vo vrecku. Našťastie máte bezodné vrecká plné zásobníkov, takže vám nikdy nedôjdu náboje do nej. Je síce slabá, ale aspoň presná a na tie prvé vlny nepriateľov vám stačiť bude. Našťastie to ale nepotrvá dlho a do rúk sa vám dostane brokovnica, čo už je niečo zaujímavejšie a tým pádom si aj vy začnete hru o niečo viac užívať.
A pri zbraniach sa ešte zdržím, keďže táto séria je prakticky len o dvoch veciach – o zbraniach a o nepriateľoch. Z veľkej časti toto sibírske dobrodružstvo stavia na základoch položených dávno. Väčšinu tých zbraní poznáte z predchodcov a sú v sérii už od jej začiatkov, akurát teraz v modernejšej podobe. Vracia sa kopa zbraní zo základnej štvorky, no nový ruský tím priniesol aj nejaké vlastné novinky a asi vás neprekvapí, že jednou z nich je klasické ruské AKčko. Okrem neho sú tu aj dva ďalšie novú kúsky – kuša nazvaná Perún s obrovskou silou a presnosťou a Raygun, ktorý hravo skosí desiatky nepriateľov behom okamihu a parádne účinkuje aj na väčšie vzdialenosti. Táto trojica vhodne dopĺňa už známy arzenál a vy sa musíte naučiť v hre zbrane aj správne striedať, aby ste mali tú najčinnejšiu voči daným nepriateľom.
Aj keď je to niekedy poriadne ťažké, keďže na vás neútočí jeden, ale tak 50. A to píšem o tých jednoduchých situáciách. Nepriatelia tu ale prichádzajú po vlnách, tak si viete vybrať zbraň na jednu vlnu, niečím iným likvidovať extrémne silných a veľkých nepriateľov pomedzi tých malých, a potom vymeniť zbraň na ďalšiu vlnu. Nepriatelia sú typickí obrovskými počtami, ale aj slušnou variabilitou. Opäť hra stavia na už známych tvárach, ale autori pridali aj 4 nové druhy nepriateľov.
Trojica z nich naozaj len zlepšuje variabilitu, ale veľa na hre samotnej nemení. Ale jedným z týchto nových druhov je Octanian Sentry Tower, obrovská veža, ktorá vás dokáže presne zamerať na veľkú vzdialenosť, disponuje niekoľkými rôznymi útokmi a nedá sa len tak zničiť. Najskôr musíte zničiť jej delá a potom čakať chvíle, kedy sa na moment odhalí jej chladenie ako jediný zraniteľný bod. Nesmiete ale zabúdať, že ste stále obkľúčení obrovskou hordou iných, čo to celé ešte sťažuje. Kopa zbraní ale pomáha, no nesmiete sa ani na sekundu zastaviť.
Tieto veže autori využívajú hlavne na rozľahlých pláňach, ktoré majú pokojne aj kilometer a už vopred viete, že vás tu čaká intenzívne peklíčko. Hra síce má len 5 levelov, ale sú rozsiahle a majú tiež takéto rozľahlé pasáže. Poriadne veľa sa v nich nachodíte a niektoré sú tak veľké, že v nich potrebujete vozidlá. Síce tu chýba kombajn, ale tank je fajn a poslúži aj snežný skúter či štvorkolka. Dokonca opäť zasadnete do kokpitu mecha, aby ste trošku vyrovnali veľkosť na bojisku (sily vyrovnávať netreba, tam máte obrovskú prevahu). Je tu ale aj trochu problém s týmto dizajnom. Je vidno, že autori sami toho ešte veľa vlastného nepriniesli a tie veľké prostredia často pôsobia prázdno alebo fádne. Až si možno poviete, či by sa nemohli vzdialenosti medzi jednotlivými bodmi skrátiť, keď sa na niektorých miestach nič nedeje a nenachádza.
Zachovali štruktúru z pôvodnej hry, takže okrem hlavných úloh môžete raz za čas aj odbočiť a splniť nejaké vedľajšie úlohy. Nedá sa povedať, že by boli nejaké zapamätateľné a podobne, ale aspoň jedna sa im fakt podaria. Síce sa pri nej poriadne nachodíte a aj potrápite, ale na záver ponúkne zaujímavý súboj a aj sa niečo málo dozviete z príbehu. Tieto úlohy sa však plnia hlavne kvôli tomu, čo za ne dostanete – špeciálnu výbavu v podobe gadgetov a iných vecí, ktoré vedia výrazne pomôcť v boji. Najmä, ak na bojisko hodíte generátor malej čiernej diery, ktorá vtiahne všetko.
Okrem nich ale prišli aj s vlastným nápadov a to skryté pasce. Akurát veľmi nefungujú v koncepte hry. Už od začiatku série je hráčov jasné, že ak sa v strede nejakej miestnosti čo lokality nachádza zbraň, kopa munície a obrovská lekárnička, tak sa ihneď po ich zobratí spustí skript, ktorý okolo vás naspawnuje stovku nepriateľov. Akurát tú z toho autori spravili hernú mechaniku a používajú to viackrát v priebehu hrania. Okrem týchto dvoch vecí vás ale skúmanie prostredí obohatí aj o drobné easter eggy, tajomstvá alebo dokonca nejaké jednoduché hádanky.
Na hrách sa dá rozoberať veľa vecí, ale v konečnom dôsledku vždy najviac záleží na jedinej – na hrateľnosti. A to je vec, kvôli ktorej sa hrajú takéto hry. Ak chcete akciu, pri ktorej nemusíte vôbec premýšľať a len si zastrieľať proti obrovským hordám nepriateľov, tu to nájdete a funguje to veľmi dobre. Akcia sa vám hneď dostane do krvi, je neuveriteľne dynamická a prístupná. Na druhú stranu, ak od hry chcete výzvu, aj to tu dokážete nájsť. Zvýšte si náročnosť a neustále budete musieť behať po bojisku, hľadať lekárničky s brnením a udržiavať sa tak pri živote.
Pomôcť si viete aj jednoduchým skúsenostným stromom. V priebehu hry narazíte na debny, v ktorých sú fialové orby. Ak ich otvoríte, získate skúsenostný bod a ten môžete následne v tomto strome investovať. Schopností je dosť, napríklad aj možnosť mať zbraň v každej ruke. Ale záleží od vášho štýlu, ja som napríklad ocenil zlepšenie, po ktorom padala munícia, lekárničky a aj brnenie zo zničených nepriateľov, keďže vás stále udržiava v pohybe a neustále s prstom na spúšti. A trochu to pripomína moderný Doom, keďže aj tu nájdete útoky zblízka na likvidovanie nepriateľov. Takto strieľate a trháte ich rukami na kusy a zo zeme potom pozbierate to, čo vypadlo.
Táto mrazivá expanzia nie je len o novom obsahu, ale aj o nejakých menších vylepšeniach za oponou. Je tu mierne upravený balans, taktiež úpravy niektorých mechaník, pribudli opravy a aj úpravy v engine. Hra by tak mala bežať o niečo lepšie ako originál pred 2 rokmi, no ťažko to posúdiť s dnešným silnejším hardvérom. Bohužiaľ sa tu aj napriek týmto úpravám a opravám dostali bugy, napríklad zaseknutá umelá inteligencia a podobne. To je asi to najhoršie, na čo tu narazíte, ale zas si to všimnete relatívne často. Sčasti aj vďaka tomu, že sa celá horda nepriateľov ženie na vás, ale jeden sa niekde zasekne.
Graficky je hra prakticky nezmenená oproti dva roky starej štvorky a to asi nie je veľmi pozitívne. Už tá totiž nevyzerala najlepšie. Chápem, že ponúka kompromis medzi grafikou, rozlohou a obrovským počtom nepriateľov, ale niektoré modely jednoducho nevyzerajú najlepšie, rovnako niektoré textúry. Akurát je to teraz ešte o 2 roky viac zastarané. Ale na druhú stranu hudba je výborná. Hladne metalové slučky, ktoré sa rozbehnú v tých najfrenetickejších scénach a parádne rozpumpujú adrenalín vo vašich žilách.
Pre fanúšikov série Serious Sam by aj Siberian Mayhem mala byť povinnosť. Ponúka 6 hodín novej akciou nabitej kampane, ktorú si môžete spestriť kooperáciou. Akurát sa musíte zmieriť s tým, že sa veľmi nelíši od toho, čo ste už raz hrali. Novinky tu sú, akurát neprinášajú také osvieženie, aké by ste možno čakali. Taktiež sa ukazuje, že za hrou stojí tím, ktorý toho nemá až toľko za sebou. Nevyhol sa niektorým dizajnovým chybám a taktiež hra má aj nejaké menšie chyby. Ale stále je to parádna a frenetická akčná jazda, akých dnes veľa niet.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Devolver Digital / CroTeam Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|