MARTHA IS DEAD |
MARTHA IS DEAD |
Autori z talianskeho LKA Games, ktorí už majú na konte hororový titul Town of Light, pokračujú v tomto smere ďalej a práve prinášajú podobný psychologický hororový triler - Martha is Dead. V ňom posunuli vyššie úroveň spracovania, vizuálu aj vyrozprávania príbehu. Je to posun kvality nielen nad Town of Light, ale nad väčšinu walking simulácií.
Už v Town of Light vývojári ukázali, že vedia dobre pracovať s rozprávaním príbehu, vizuálom, ale zároveň sa neštítia zapracovať ani odlišné prvky a tu to potvrdzujú. Ešte viac posúvajú vizuál vpred a to dokonca nad grafiku ostatných hier, neštítia sa brutality, ale zároveň jej logického zapracovania. Primárne však nečakajte drastickú hororovku, je to adventúra s drsným psychologickým podtónom, brutalitou a príbehom na hrane našej reality.
Pritom autori idú stále vo svojom obľúbenom období a zatiaľ čo v Town of Light ukázali rok 1938, v Martha is Dead nás zavedú do Talianska, konkrétne Toskánska roku 1944. Do časov na konci vojny, kedy preberáme dcéru z bohatej nemeckej rodiny, ktorej práve zomrela sestra, dvojča, otec rieši dramatickú situáciu so svojimi nacistickými kolegami a matka je na tabletkách. Vy sa na pozadí tohto všetkého vydávate zistiť, čo sa vlastne s vašou sestrou dialo. Bude to príbeh plný nejasností, nezodpovedaných otázok a drsnej reality, kde sa autori neštítia rozpovedať veci také, aké sú. Či už v nebezpečnom svete vonku počas vojny, alebo v zdanlivom bezpečí domova.
Samotný štýl hry preberá štandardy walking simulátorov z pohľadu prvej osoby, kde s postavou Giulie budete prechádzať ako svojím domom, tak jeho okolím, zbierať veci, používať ich a plniť ako hlavný príbeh, tak vedľajšie úlohy. Totiž primárna úloha je, samozrejme, zisťovať to, čo sa stalo vašej sestre, ale popritom môžete pomáhať aj partizánom, čo bude diametrálne odlišná úloha ponúkajúca pohľad na inú časť danej doby. Ste totiž v domácnosti miestneho veliteľa nacistov, a teda máte prístup k informáciám, ktoré sa môžu hodiť.
Ale otázka je, kto zabil vašu sestru? Prečo ste ju našli mŕtvu v jazere? Čo znamenajú záhadné odkazy? Prečo boli pri jazere fotoaparáty? Je to len začiatok všetkého, čo bude musieť vaša postava zistiť. Čakajte tak prekvapenia, zvraty a ďalšie prekvapenia. Keď k tomu prirátate, že psychika vašej postavy nie je práve najlepšia a má svoje vlastné problémy, dostanete psychologický horor ako vyšitý.
K tomu čakajte výrazné vtiahnutie do vnútra vašej osobnosti, keďže autori išli priam do simulácie, kde budete s postavou doslova žiť. Od toho ako vstávate, čítate noviny a zisťujete informácie z nich, cez to ako vykonať veľa úkonov, ktoré robia ruky vašej postavy a pretvárať pohybom myši alebo gamepadu, až po situácie doslova v hlave vašej postavy.
Skúmanie sveta a hľadanie ďalších stôp priebežne dopĺňa veľa prestrihových scén, rozhovorov, ktoré bude postava väčšinou viesť sama so sebou, keďže ostatných ľudí stretne len výnimočne. Bude veľa čítať, alebo budete jej vety skladať aj vy v dynamických scénach, kde doslova budete bežať cez slová a musíte zložiť dokopy myšlienky. Niekedy vám len medzi kapitolami prejde cez obrazovku text, ktorý postava číta. Je to možno škoda, keďže sa to zrejme dalo spraviť aj animáciou, ale bude to všetko preto, aby ste lepšie pochopili, čo sa deje. Niekedy si príbeh vyberiete, inokedy sa zhostíte divadla, v ktorom budete pohybovať postavičkami a vyberať odpovede, aby ste nasimulovali scény tak, ako sa približne odohrali.
Nakoniec postavičky z divadla budú jedným zo základných prvkov rozprávania. Sú totiž personifikáciou vašej osoby alebo jej rodiny a umožnia lepšie a menej násilne zobraziť určité prvky. Aj keď nie všetky a niekoľkokrát si brutalitu budete musieť doslova prežiť. Zúfalé situácie si žiadajú zúfalé riešenia.
V pátracej a menej brutálnej oblasti hrateľnosť dopĺňajú fotoaparáty, ktoré sú prakticky jedným z jej základov a prinesú so sebou neobvyklú hĺbku. Totiž veľa veci budete potrebné fotiť a fotenie nebude také automatické ako dnes v mobiloch. Tu musíte nastavovať zaostrenie, expozíciu a ak je potrebné pridať aj blesk alebo rôzne farebné či infra filtre. Nakoniec miestami budete potrebovať odfotiť aj duchov, čo nie je jednoduché. Plus máte na výber aj rôzne typy filmov. Osobne som viac vecí z ponuky, ktorú postupne zozbierate, nepoužil, ale napríklad infra filtre vám odomknú skryté úlohy.
K tomu rátajte sa tým, že fotenie je len polovica práce, druhá je vyvolanie fotografií. S filmami musíte ísť vždy do tmavej komory, presne nastaviť prefotenie na fotopapier, priblížiť a zaostriť a následne ponoriť do roztoku na vyvolanie. Je to mierne zjednodušené oproti skutočnosti, ale niektorým to ponúkne ukážku toho, ako sa niekedy fotilo a vyvolávalo.
Podobne je to aj s telefónmi, v roku 1944 boli vytáčacie telefóny a budete si s tým musieť poradiť. Dokonca keďže to zrejme pre niekoho v dedine bola novinka, v jednej lokalite nájdete aj návod ako telefón obsluhovať a ako vytáčať čísla. Ale okrem toho dostanete niekoľko čísiel, kam budete môcť volať, niekedy to bude potrebné, niekedy môžete len skúsiť, kto sa vám ozve, alebo či vás hra pustí. Ale telefóny sú len jednoduchý doplnok, pravým puzzle prvkom je telegraf s morzeovkou, z ktorého môžete posielať správy partizánom. To nebude jednoduché, keďže bude potrebné zložiť správnu vetu z kódových slov, následne ju morzeovkou vyťukať a odpoveď v morzeovke preložiť, aby ste zistili, čo musíte spraviť.
Z drobností hrateľnosť dopĺňajú tarotové karty, z ktorých si budete veštiť každý deň a ktoré vám budú naznačovať vašu budúcnosť. Je tu aj bicykel, ktorý, keď nafúkate pneumatiku, môžete používať na prechod prostredím. Aj keď cesty nie sú nič extra a nie je to nevyhnutne potrebné, alebo pohodlné. Prostredie je síce rozsiahlejšie, ale nie až také rozsiahle, aby sa do pár minút nedalo dostať na všetky potrebné miesta aj pešo.
Hru prejdete približne za 7 hodín, ale záleží od toho, ako si to sami naplánujete a či budete hľadať veci na fotenie a riešiť vedľajšie úlohy. Hra vám po dokončení napíše percento, na ktoré ste ju prešli a môžete sa tak vrátiť na niektorú predchádzajúcu pozíciu a posnažiť sa to podopĺňať, alebo pohľadať všetky zberateľské predmety.. Nečakajte od toho viac, ale aj tak to bude pôsobivý zážitok. Často nečakaný a prekvapivý. Pritom veľa vecí hra nechá na vás, ako si ich vysvetlíte.
Hra je to postavená na Unreal engine 4 a je prekvapivé, ako ďaleko to s ním autori dotiahli. Špeciálne na to aká malá indie firma to je. Spojili totiž vysoko kvalitné textúry, s verným zobrazením materiálov a množstvom detailov, ktoré tomu celému dodávajú veľmi realistický nádych. Zapracovanie ray tracingu to ešte posúva vpred. Autori priam dokonale prepracovali dom, každý objekt v ňom, okolie a decentná je aj príroda. Samozrejme, nie je to rozsiahla hra a autori sa tak mohli venovať detailom, ktoré prekonávajú zrejme všetky ostatné tituly. K tomu parádne nasvietenie robí svoje ako cez deň, tak v noci, keď sa prechádzate s lampou alebo len zapaľovačom.
Pripomína to posun, ktorý svojho času spravil Vanishing of Ethan Carter, ktorý tiež kedysi ponúkol parádnu grafiku s fotogrametriou. Martha is Dead robí to isté, ale o generáciu neskôr a ukazuje vizuál a hlavne detaily, aké by sme postupne chceli vo všetkých hrách. Aj keď treba povedať, že nie všetko je úplne dokonalé a tu a tam sa dalo ešte niečo dotiahnuť, ale základný dojem spravia tie ostatné veci. K tomu je tu veľmi dobrá práca s kamerou a prestrihovými scénami.
Výkon napriek detailom nie je zlý a prekvapivo dobre je optimalizovaná aj pamäť. Hru môžete hrať ako v DX11, tak v DX12 s ray tracingom a DLSS. S ray tracingom som na plných detailoch v 4K s RTX 2080 super išiel väčšinou okolo 50-60 fps aj keď sú tam časti, ktoré sú náročnejšie a stiahli to nižšie, ale v pomalej adventúre to nie je nevyhnutne problém.
Za grafikou nebude zaostávať ani zvuková stránka s dobre vybraným hudobným podtónom a ako dramatickou hudbou, tak talianskou dobovou hudbou. Pridáva sa aj kvalitné nahovorenie hlavnej postavy, ktorá má množstvo textov a rozhovorov. Možno je až škoda, že tu nie sú rovno české titulky.
Celkovo je Martha is Dead jedinečný zážitok, ktorý na jednej strane ponúkne veľmi pôsobivý psychologický triler, na druhej vám umožní nahliadnuť do sveta na sklonku druhej svetovej vojny, kde doslova žijete život jednej z postáv. Je to veľmi zaujímavé spojenie a to všetko v parádnom vizuálnom spracovaní s detailmi prostredia, aké inde len tak neuvidíte. Pridáva sa aj pôsobivé vyrozprávanie príbehu, kde síce vidieť určité situácie, ktoré sa dali lepšie zachytiť, ale ako celok to vyznieva veľmi dobre. Plus cena 30 eur je tiež dobre nastavená.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Wired Productions / LKA Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|