MARTHA IS DEAD PONÚKNE VÝRAZNE INÝ HOROROVÝ ZÁŽITOK |
MARTHA IS DEAD PONÚKNE VÝRAZNE INÝ HOROROVÝ ZÁŽITOK |
Indie scéna posledné roky dokáže vyprodukovať zaujímavejšie a neraz aj oveľa lepšie tituly ako produkcia veľkých vydavateľov. Nemusí sa držať tabuliek, odhadov ani iných vecí, ktoré zväzujú kreativitu. Dobrým príkladom je The Tower of Light – hra z roku 2016, ktorá ponúkla nielen spracovanie témy psychických problémov, ale aj trochu iný druh hororu. Jej autori teraz opäť skúšajú trochu iný druh hororu v hre Martha is Dead, ktorý vyjde už čoskoro a spracuje psychické problémy, povery a hrôzy vojny. My sme mali možnosť od autorov o hre zistiť viac.
Mohli by ste sa nám stručne predstaviť?
Volám sa Luca Dalcò, som starý Talian... áno, cítim sa dosť starý v tejto oblasti, kde sú všetci mladí! Vyštudoval som matematiku a potom som pred desiatkami rokov začal s 3D grafikou. Sen vytvoriť hru tu bol už od detstva, keď som programoval v BASICu na ZX-Spectrum.
Pracoval som niekoľko rokov v divadle ako virtuálny scénograf využívajúci veľké premietané obrazy. Učil som na Vysokej škole architektúry.
Áno, je to veľa vecí, ktoré majú spolu pramálo spoločného, ale práve táto rôznorodosť skúseností mi pomohla v odvetví, kde treba vedieť robiť všetko!
Prečo ste vybrali práve meno Martha?
Pretože je to talianske (bez „h") aj nemecké meno. Myslel som si, že je to dobré meno pre zmiešanú taliansku a nemeckú rodinu. Skutočná otázka by bola: Prečo práve Giulia? Odpoveď veru nie je jednoduchá. Páčilo sa mi, ale toto nie je jediný dôvod. Potreboval som talianske meno.
Aké sú spoločné črty a aj rozdiely medzi vašou predchádzajúcou hrou Town of Light a novinkou Martha is Dead?
The Town of Light aj Martha is Dead majú ako hlavné hrdinky krehké dievčatá, ktoré sa od seba veľmi líšia, no obe čelia psychickým problémom, čo je spoločná téma oboch hier. Obe hry sa tiež odohrávajú v skutočnej lokalite Toskánska v Taliansku, jedna v Maremme a druhá v Chiantishire. Obe sa tiež odohrávajú v presnom historickom období, The Town of Light sa začalo v roku 1938 a skončilo sa v roku 1944, zatiaľ čo Martha is Dead sa začína v roku 1944.
Z naratívneho hľadiska je hlavný rozdiel asi v tom, že The Town of Light rozpráva príbeh, zatiaľ čo Martha is Dead je mix, ale hlavne prechádza udalosťami, ktoré sa dejú počas hrania. Ďalším dôležitým rozdielom je, že Martha is Dead obsahuje nadprirodzené prvky.
Z hľadiska hrateľnosti sú tieto dve hry veľmi odlišné, The Town of Light bolo jednoduchšie a lineárnejšie, zatiaľ čo Martha is Dead ponúka veľa podnetov a interakciu s rôznymi objektmi.
Hra je zasadená do obdobia 2. svetovej vojny. Prečo ste vybrali práve toto obdobie?
Druhá svetová vojna je obdobie, ktoré ma veľmi fascinuje, temné obdobie, ktoré predznamenalo vážne spoločensko-kultúrne zmeny, ktoré sa dobre hodí k príbehu o utrápenom vnútri.
V tejto vízii je utrápené historické obdobie dokonalým zrkadlom duše hlavnej hrdinky.
V hre ste pretvorili zasadenie v Toskánsku s reálnymi miestami a ešte aj historickou hudbou. Je teda hra založená na nejakých skutočných udalostiach?
Nie, Martha is Dead nie je založená na príbehu skutočnej osoby. Pravdou je, že v tých časoch zúrila bitka pri Chianti a obyvateľstvo, ktoré dovtedy vojnu vnímalo len povrchne, sa ocitlo vtesnané medzi násilie nemeckého odporu a postup spojencov. Strašná doba.
Kde ste čerpali inšpiráciu pre povery, ktoré sú súčasťou hry?
Keď som čítal knihy tej doby, uvedomil som si, že povery sú niečo veľmi prítomné a zdalo sa mi to perfektné doplnenie príbehu. Hovorím, že to bolo dokonalé, pretože poverčivosť je niečo, na čo sa krehkí ľudia často upínajú a hľadajú v tom pomoc a útechu. A presne to sa stane našej protagonistke.
Veľká časť hernej prezentácie je založená na marionetách. Aký význam majú v hre?
Majú veľmi veľký význam. Je to hra, ktorú Giulia používala ako dieťa a ku ktorej sa vracia aj ako dospelá, aby získala spomienky na detstvo. Nielen to, Giulia ich využíva aj na to, aby sa pokúsila zrekonštruovať udalosti, ktorých nemohla byť svedkom. Je to jej vlastný svet, v ktorom sa môže stiahnuť a premýšľať.
Z herných trailerov som mal trochu dojem ako z klasických japonských survival hororov zo starej školy. Boli ste nimi nejako ovplyvnení?
Nemôžem úprimne povedať. Ale je to možné. Inšpiráciu čerpám najmä z kinematografie a často ma inšpirujú zvláštne a originálne aspekty hororovej kinematografie Ďalekého východu. Hlavne z vizuálneho hľadiska.
LKA je stále relatívne nové indie štúdio. Ako sa vyrovnávate s faktom, že Martha is Dead je jednou z najočakávanejších hororových hier roka?
Úzkostlivo! Celý tím reaguje úzkostlivo!
Sme malý tím a stále sa občas cítime neprimerane, pretože nám chýba „komerčný“ duch, ale práca, ktorú odviedol náš vydavateľ Wired Productions, je neuveriteľná. Vsadili na titul, ktorý nie je pre každého, bez toho, aby od nás KEDYKOĽVEK žiadali čokoľvek cenzurovať, a dali tomu výnimočné zviditeľnenie.
Keď som povedal, že chcem do hry pridať niečo, čo by bolo určite pre niektorých ľudí ťažko komunikovateľné a stráviteľné, a tiež som mal nejaké obavy, Leo Zullo, výkonný riaditeľ spoločnosti Wired Productions, mi vždy povedal: „Urob to, aký je problém? Ak to dáva zmysel, urob to!"
To je výkon!
Je ťažké priniesť takúto úroveň grafiky a detailov s indie tímom?
Veľká časť nášho tímu (a ja tiež) pochádza z prostredia 3D grafiky, takže máme veľkú výhodu pri vytváraní dobrej 3D grafiky. Unreal veľmi pomáha tým, že je pomerne jednoduché nájsť ten správny render.
Ale napriek tomu, áno, je to ťažké. Je to ťažké, pretože to vyžaduje veľa času, veľa času a následne veľa zdrojov, ktoré nie sú vždy ľahko dostupné nezávislému tímu.
Ďakujem za rozhovor.
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Wired Productions / LKA Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|