EXPEDITION ZERO |
EXPEDITION ZERO |
Ľudia sa boja radi, strašidelné príbehy si naši predkovia rozprávali pri ohni, hádam aj v jaskyniach. Preto neprekvapí, že aj v súčasnosti na hernom trhu žáner hororu prekvitá a prezentuje sa novými titulmi. Teší nás, ak je kvalitný alebo minimálne plný dobrých nápadov. Expedition Zero sa odohráva na ďalekej a mrazivej Sibíri. Hráčom prináša spomienky na staršie hry z bývalého východného bloku.
Expedition Zero predovšetkým svojou atmosférou pripomína Cryostasis z roku 2008. Pričom s touto hrou má spoločné aj niektoré mechanizmy. Hráč musí napríklad hľadať zdroje tepla, aby prežil. Na hre pracovalo česko-írske vývojárske štúdio Enigmatic Machines, ktoré má sídlo aj v Prahe. Chýba však česká lokalizácia v akejkoľvek forme a autori cielia najmä na globálny trh.
Ako hráč sa zhostíte úlohy posledného preživšieho z istej sovietskej expedície. Vašou úlohou je vytrvať a poraziť tajuplného nepriateľa ukrytého v nehostinnom lese. Nepriateľov bude viacero, no tým najväčším sa stáva samotná príroda a hlavne mráz. Tu sa dostávame k jadru herných mechanizmov. Všetky svoje sily sústredíte na jedno – prežitie. Môžete kedykoľvek ukladať hru, takže to až také náročné nie je. No najmä zo začiatku hra trpí neprístupnosťou. Umierate, mrznete a nebaví vás to. Lenže čím ďalej hráte a zoznamujete sa s prostredím, tým je to lepšie a nakoniec to dokáže pohltiť naplno.
Na začiatku dostanete do rúk prístroj, ktorý vám zvukovými senzormi ukazuje cestu k svätým predmetom, ktoré musíte vziať. Podstata hry teda spočíva v počúvaní pípania, bzučania a objavovania sveta. Neskôr dostanete podobný prístroj, ktorý vám pomôže vyhnúť sa nebezpečenstvu. V oboch prípadoch k tomu potrebujete mať nabitú baterku. Rutinne teda prechádzate z bodu A do bodu B a snažíte sa prežiť. Prípadne v úkryte dospať. Zranenia nevylieči spánok, na to budete potrebovať hľadať tabletky. Aby to bolo kompletné, máte k dispozícií aj papierovú mapu, ktorá celkom pomáha.
Alfou i omegou je zbieranie všetkého možného a na špeciálnych miestach z toho treba vytvoriť čosi užitočné. Tak si napríklad spravíte vylepšenie na obleku, vďaka ktorému tak rýchlo nezmrznete, zväčšenie batožiny, či osvetlenie namontované priamo na vašej hlave. Každé stanovisko pritom umožňuje vytvoriť len určité veci, takže nejde o možnosť rozhodovať, čo si vytvoríte. Predmety, ktoré pozbierate, napríklad plechovky, drôty či rôzne časti strojov, viete rozobrať na užitočné súčiastky a z tých zmontovať, čo potrebujete. Problém je, že je to nezáživné a frustrujúce. Ide o možnosti, ktoré zdanlivo pridávajú hre to potrebné čaro, a pritom ide len o repetitívnu záležitosť. Hráč teda nič iné nerobí, len nazerá do každého šuplíka či odpadkového koša a zbiera predmety. A to len preto, aby si vytvoril potrebné časti na telo, bez ktorých je prechádzanie sa po svete nočnou morou. Ale to je zrejme účel.
Na to, že ide o horor, som sa príliš nebál, väčší stres som mal zo spomínaného mrazu a to je vlastne všetko. Síce ma ohrozovali aj takí nepriatelia, ktorých som napriek puške nebol schopný zabiť, ale stačilo pred nimi ujsť, nakoľko majú nevalné IQ. V každom prípade Expedition Zero nie je ľahkou hrou, ale ani príliš strašidelnou. V žánri survival taktiež neprekvitá, pretože má priveľmi osekané možnosti. Kombinácia hororu a survivalu sa teda nevydarila a pre hráča to môže byť maximálne slušný jednorazový zážitok.
Expedition Zero pracuje s nostalgiou. Stalo sa mi, že som napríklad objavil starý mlynček na kávu známy z obchodov s potravinami na Slovensku, ešte z môjho detstva, ale aj množstvo iných povedomých predmetov, ktoré zrejme boli roztrúsené v minulosti aj po celom Rusku. Nostalgiu vie napríklad vyvolať aj tradičný kvalitný smetiak. Atmosféra sa autorom takisto podarila. Takže bádať po svete a skúmať všemožné zákutia má svoje čaro. Najmä druhá polovica hry je pomerne obstojná. Lokalít nie je veľa a dominantou je nebezpečný les, ale pozriete sa napríklad aj do bývalej školy. A ako je nám dobre známe, škola je a bola vždy neobľúbeným miestom.
Expedition Zero poháňa Unreal Engine 4, ale z nejakého neznámeho dôvodu je hra mierne kostrbatá a pôsobí technicky zastaralo a nedospelo. Hoci ideo survival horor odohrávajúci sa na Sibíri, neznamená to, že aj hra musí vyzerať pusto a nevľúdne. Alebo je to neduh hier, ktoré sú svojou komplexnosťou zložité na vývoj? Veľa otázok, no každopádne na nezávislé štúdio ide o obdivuhodný projekt, ktorý nie je vyslovene zlý, ale hranicu priemeru neprekročí.
Hudobný sprievod tvoria tradičné nepríjemné zvuky a atmosféra by sa dala krájať. Tá sa naozaj podarila, ale ostatné nedostatky sú príliš veľké na to, aby som hre dal vyššie hodnotenie. Žiadna veľká sláva, ale osobne som rád, že som mal príležitosť hru recenzovať a hrať. Svojím spôsobom ma to chvíľami bavilo.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: TinyBuild / Enigmatic Machines Štýl: Akcia / Survival
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|