WARHAMMER 40,000: CHAOS GATE - DAEMONHUNTERS |
WARHAMMER 40,000: CHAOS GATE - DAEMONHUNTERS |
Popularita univerza Warhammer 40 000 je nespochybniteľná, ale vo videohrách nie vždy dopadne práve najlepšie. Daemonhunters však patrí k tým vydarenejším a vesmírnym mariňákom nerobí hanbu. I keď víťazstvo sa nerodí ľahko a sú tu určité nástrahy, o ktoré sa môžu hráči potkýnať, v konečnom dôsledku dostanú kvalitnú ťahovú stratégiu.
Hlavných hrdinov môžeme označiť ako šedú eminenciu, sú to totiž tajuplní, fyzicky aj psychicky dobre vybavení grey knights. Ideálni bojovníci proti Chaosu a kozmickej nákaze, ktorá sa šíri galaxiou. Prepravujú sa na špičkovo vybavenej vesmírnej lodi všade tam, kde treba zasiahnuť a zabrániť nepriateľom, aby expandovali a robili skazu. Môžete to s nimi skúsiť na štyroch obťažnostiach, prípadne aj s Grand master módom, ktorý nemá manuálne ukladanie progresu iba jediný autosave. Takže ak niečo zbabrete, žiadny reparát sa nekoná.
Po úvodnej výuke a povýšení na veliteľa lode nasleduje vaša cesta na Titan, kde je sídlo šedých rytierov, ale ako už bolo spomenuté, treba najskôr vybojovať mnoho bitiek s nepriateľmi. Na tých sa pripravujete predovšetkým priamo na lodi s komplexným manažmentom, ktorý pripomína štruktúru Starcraft II. Prirodzene, s možnosťami prispôsobenými folklóru Warhammeru.
Prvá obrazovka poskytuje základný planetárny pohľad, ďalšia zobrazí hviezdnu mapu so systémom, kde presúvate loď po prepojených uzloch. Spravidla ju navigujete na miesta, kde sa objavujú nepriatelia a nákaza, kam potom posielate výsadky. Prebieha to v ťahovom režime a počítajú sa jednotlivé dni. Väčšinou na to máte limitovaný čas a nie vždy sa to dá stihnúť. Práve preto budete využívať možnosti vylepšenia lietajúcej základne v sekcii manufactorum. Zdokonaľujete tam súčasti podporného, obranného a personálnych systémov, čiže vylepšujete reaktor, urýchlite pohyb a upgradujete integritu a výzbroj lode, priestory a možnosti posádky a v neposlednom rade zvyšujete prísun dôležitých servitorov, čo potrebujete na toto všetko a opravy. V manufaktorum prebiehajú aj vaše rozhovory s tech- kňazom Lunete Ozmarantis.
Ďalšia obrazovka vás zavedie do sekcie strategium, kde je zas na pokec brat Ectar a vstupujete do zbrojnice a barakov. V zbrojnici po dôležitých reportoch s Grand Masterom môžete upgradovať svoje požiadavky na získanie lepších rytierov, zbraní na boj zblízka a z diaľky, brnení a doplnkov. Prejaví sa to vo forme odmien po splnení bojových misií. Potrebujete na to zdroj requisition, ktorý ale využijete aj v barakoch na nábor nových bojovníkov z Titanu. Tých si viete pekne nakonfigurovať a vybaviť tak, aby spĺňali vaše požiadavky. Takže im môžete upraviť vzhľad a výbavu, ktorú bežne predstavuje meč alebo kladivo, strelná zbraň, Power alebo Terminator brnenie, ktoré má extra ochranu, ale obmedzenú mobilitu a pridáte granát. Tento sortiment sa postupne rozširuje a je čoraz pestrejší. Postavy môžu napríklad používať aj servo-lebky, ktoré slúžia ako podporné drony a výbava sa dá vylepšovať.
Každý rytier má svoje individuálne schopnosti, ktoré vychádzajú z jeho zamerania a vyberáte ich vy v strome talentov a rozšírení. Potrebné body získavajú postavy za skúsenosti a povýšenie v boji a sú to užitočné zlepšenia zbraní, doplnkové efekty, možnosti na zvýšenie zdravia a vôle, ako aj povolenia na použitie pokročilej výbavy. Napokon je na lodi sekcia Libris Malleus, kde hodíte reč s inkvizítorkou Vakir, uskutočňujete výskum rôznych technológií, na ktoré potrebujete päť rôznych pečatí čistoty- purity seal a máte tabuľku stratagemov, čo sú podporné karty, ktoré môžete aplikovať z lode na svoje jednotky v bojovej misii.
Do boja na planétach môžete (s výnimkou špeciálnych operácií) nasadiť maximálne štyroch rytierov, ktorým ešte pred výsadkom viete upraviť výbavu alebo ich vymeniť – napríklad ak majú zranenia z predošlých bitiek. Okrem prehľadu hlavných úloh, ktoré sa ale opakujú, môžete prijať aj doplnkovú výzvu s odvážnym činom. Za splnenie dostanete ako odmenu extra dávky requisition, za zlyhanie naopak o nejakú prídete, lebo tým sklamete Grand Mastera. Touto výzvou je zabitie určitého počtu nepriateľov granátmi, prežitie bez kritických zranení alebo s limitovaným poškodením, či boj bez použitia psychických síl. Potom už nasleduje samotné nasadenie v teréne, kde podobne ako na lodi všetko prebieha v ťahovom režime.
Rytieri postupujú jednotlivo a ich akčné body využijete na pohyb, útoky a schopnosti. Postavy pri usmernení vedia aj preskakovať jamy, vyliezť na nižšie múry, vykopnúť dvere či vniknúť do budov po rozbití okna. Pri stretnutí s nepriateľmi môžu vykonať útoky zblízka aj páliť z diaľky. Bežná munícia nie je limitovaná, ale treba nabíjať. Účinok útokov sa dá posilniť zapnutím podporného efektu, ako je psybolt či použitie extra sily, vtedy sa však okrem akčných bodov spotrebúvajú aj willpower body reprezentujúce vôľu postavy. Podobne je to pri aplikovaní schopností, ako je špeciálny útok, liečenie, teleport a podobne.
Užitočné je aj aktivovanie extra ochranných štítov na brnení, ktoré síce vydržia len jedno kolo, ale za jeden akčný bod je to pekné posilnenie obrany. Sčasti alebo aj úplne zabráni zraneniam. Pri zasiahnutí zblízka niekedy omráčite protivníka a môžete využiť špeciálny útok vedený na zvolenú časť jeho tela. Môže to byť ochromenie, poškodenie jeho zbrane, ale mimoriadne účinná je poprava. Nielenže okamžite zlikvidujete cieľ, čo je sprevádzané efektnou animáciou, ale navyše všetci vaši rytieri dostanú v kole jeden extra akčný bod.
Rozhodne vhodné je kryť sa za objektmi, ktoré poskytujú čiastočnú alebo plnú ochranu. Čiže znížia účinok nepriateľskej strely, pritom ale tieto objekty bývajú bežne zničené. Niekedy ich aj priamo viete využiť proti protivníkom, napríklad zvalíte sochu, ktorá zasiahne všetko v určenom smere, odpálite výbušnú zmes a podobne. Granáty sú v boji skvelá vec, pretože nielenže zasiahnu viac cieľov naraz, ale navyše ich aj porozhadzujú po okolí. Nepriatelia zostanú nechránení a niekedy aj spadnú do jamy alebo ich niečo zavalí a okamžite zahynú. Podobne však môžu dopadnúť aj vaši rytieri, ak nebudete obozretní, alebo vás protivníci prekvapia. A veru sa im to neraz podarí.
Nepriatelia vás dokážu pekne obchádzať, vyvolávať pomocníkov, otráviť, vyčkávať na váš pohyb v hliadkovacom overwatch režime, ktorý určite využívajte aj vy. Protivníci navyše majú výraznú pomoc z podhubia otrávenej rastliny, ktorá im prichádza v určitých intervaloch a tie môžete sledovať na ukazovateli v hornej časti obrazovky. Môže to byť zmutovanie nepriateľov, posilnenie všetkých silným brnením na jedno kolo, privolanie posíl cez trhliny a portály v okolí a podobne. Tieto prvky vedia zásadne zmeniť situáciu na bojisku. Vám zas pomáhajú stratagemy, vami vybrané podporné karty z lode, ktoré sa dajú použiť raz v každej misii. Takto napríklad okamžite zvýšite nejakej postave počet akčných bodov alebo ju plne doliečite, dočasne ovládnete nepriateľa alebo ho zbombardujete a podobne.
Vaši muži síce znesú veľa, ale niekedy utŕžia kritické zranenia, po ktorých sú na pokraji smrti. Vtedy sú tri kolá mimo, ale znovu povstanú s päťdesiatpercentným zdravím. Pri opakovanom kritickom zranení už sú ale úplne vyradení z boja. Bojové výpravy spravidla končia okamžite po zničení infekčných rastlín alebo tri kolá po eliminovaní nositeľov zhubného semena, čo sú najčastejšie ciele misií. A práve preto začnú byť časom stereotypné. Okrem toho občas plníte špeciálne príbehové misie, do ktorých sa môžu zapojiť extra postavy, napríklad pri deštrukčných rituáloch a zatváraní brán Chaosu. Po úspešnom nasadení si môžete vybrať výmenou za requsition z ponúkaných odmien (brnenia, zbrane, posily), ktoré sa prenesú do vašej zbrojnice. Okrem toho povýšite rytierov, ktorým narástol level. Ak sú zranení, budú sa liečiť určitý počet dní podľa závažnosti a kým nebudú fit, nemali by ste ich nasadzovať do ďalších bojov.
V ťažení postupne prituhuje a prejavuje sa to v bojových misiách aj na orbite. V misiách je viac druhov nákazy, silnejší protivníci a navyše sa do toho zamieša silný a výbušný Morgus, ktorý sa náhodne objavuje v okolí. V otvorenom vesmíre pribúdajú nakazené sektory, vznikajú škodlivé anomálie a búrky a môžete natrafiť na nepriateľské krížniky smrti. Je škoda, že tvorcovia nevytvorili priamo súboje s nimi, ale konflikty obmedzili na výber z možností, ako sa zachováte. Môžete utiecť, použiť delá alebo iné možnosti, no riskujete poškodenie systémov alebo celej lode, dokonca to môže skončiť jej zničením, po ktorom vám už zostane len nahranie uloženej pozície. Vaše šance uspieť závisia aj od vylepšení, ktoré ste urobili v manufactorum, teda levelu štítov, zbraní a stavu trupu lode, ktorý môžete opakovane opravovať.
Tvorcovia kládli dôraz na kvalitnú grafiku, takže vidíte veľmi komplexne spracované bojiská s deštruktívnymi objektmi a pekne spracovanými postavami aj efektmi. Môžete si tam otáčať terén a pri odhalení nepriateľov sa kamera nakrátko automaticky prepne na detail protivníkov. Na lodi zas máte pekne vypiplané obrazovky s bohatou ponukou a často, možno až priveľmi často, sa tam spúšťajú prestrihové scény. Väčšinou pri reportoch s grand masterom a odštartovaní lode. Nevyzerá zle, ale problémom je, že je to až príliš prekombinované a hlavne užívateľské rozhranie mohlo byť jednoduchšie a prehľadnejšie. Napríklad pri výbere schopností rytierov sa zobrazujú nielen podrobnosti o vybranom talente, ale súčasne aj niekoľko ďalších, ktoré sú naokolo. V prvej chvíli sa neviete zorientovať, ktoré informácie sa týkajú práve tej položky, ktorú chcete preskúmať a poznať.
Trochu cviku a zvyku to chce aj na bojisku, kde sa pri niektorých akciách objavujú zavádzajúce a niekedy gýčové doplnky. Napríklad aj Owerwatch lúče s uhlami pohľadov a hlavne, keď sa v rovnakom čase do tohto režimu nastavia vaši rytieri , ale aj nepriatelia, máte pred očami farebnú zmes plnú čiar. Po pár hodinách už ale všetko začnete vnímať s určitým prehľadom a pôjde to svižnejšie. Pochváliť môžeme dramatickú hudbu, zvuky a slušný dabing v scénach aj pri prejavoch postáv v boji.
Daemonhunters síce má aj svoje slabšie miesta, ale inak je to veľmi dobre spracovaná taktická hra, ktorá spája manažment lode v štýle Starcraft II s bojmi na spôsob Xcom a všetko je pekne napasované do Warhammer univerza. Ak vám je takáto zmes sympatická, budete sa pri hre dobre baviť. Aj keď je progres v príbehu pomalý a bitky sa kvôli prakticky stále tým istým zadaniam postupne stávajú rutinou.
RECENZIE HRÁČOV |
8.5
MANTOR
13.7.2022
+ W40k setting+ tahovy boj na styl Xcom ale s vlastnymi vylepseniami+ atmosfera+ mnozstv...
zobraziť
|
PC
Vývoj: Frontier / Complex Games Štýl: Stratégia / Ťahová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|