GHOSTBUSTERS: SPIRITS UNLEASHED |
GHOSTBUSTERS: SPIRITS UNLEASHED |
Ak sa objaví niečo podivné vo vašom okolí, koho zavoláte? Krotiteľov duchov! Tak sú teda tu. S plynovou a energetickou krízou vám síce nepomôžu, ale skúsia aspoň pobaviť pri lovení mátoh. Osvedčená značka stále zaberá na televíznej obrazovke a dokáže osloviť aj hráčov. Otázne je, ako dlho si na PC a konzolách vie udržať ich pozornosť.
Spirits Unleashed je akčná hra s asynchrónnym multiplayerom. To je teraz v móde. Takže jeden hráč je duchom a štyria v úlohách krotiteľov ho chytajú. Tvorcovia k tomu pridali niečo navyše, aby sa zážitok trochu obohatil, ale aj tak to nemusí stačiť. Na začiatku vás privíta Ray alias Dan Aykroyd priamo v sídle lovcov duchov, kde nastupujete ako pracovná sila. Ray vám dá vo svojom kníhkupectve rady a inštrukcie, ale do terénu s vami nepôjde. Okrem neho sa zo starej gardy objaví Winston a novú generáciu zastupuje manažérka operácií Catt a vedátor a odborník na výbavu Eddy.
V sídle nechýbajú priestory pre personál a tréning a ani povestné Ghostbusters vozidlo. Sú tam aj skrinky ešte s menami pôvodných krotiteľov, kde si môžete upravovať svoj vzhľad. Ak si potrpíte na hrajkanie s výzorom a odevom postavy, asi budete mierne sklamaní. Jednotlivých položiek je síce dosť, od nastavení tváre a jej detailov, účes, až po oblečenie, topánky a chrániče nôh, vrátane rôznych farebných schém, ale konkrétnych prvkov je veľmi málo. Niekde je len jedna - dve možnosti, napríklad či budete s fúzami alebo bez nich. Navyše niektoré veci sa odomknú až na vyšších leveloch vášho hrdinu. Každopádne, vzhľad nie je až taký dôležitý a v hre sú podstatnejšie iné súčasti.
Do akcie nastupujete zvolením kontraktu pri použití telefónu na pracovnom stole. Pri výbere konkrétnej mapy (zatiaľ je ich len päť) môžete do hry zavolať kamarátov alebo niekoho pozvať. Ak do toho idete sólo, zvyšok tímu aj ducha ovláda umelá inteligencia. Boti v úlohách krotiteľov síce zvládnu základné činnosti, ale postupujú nekoordinovane. Možnosť zapojiť aj neznámych online hráčov z celého sveta a aj iných platforiem máte len pri rýchlej voľbe s náhodným výberom mapy. Tam to nateraz prebieha veľmi rýchlo, spoluhráčov vám hra vyhľadá do niekoľkých sekúnd a určite je to zábavnejšie ako s asistenciou AI.
Vaša lovecká štvorka sa ocitne v interiéri múzea, hotela, či inej budovy. Pri vchode máte vozík, kde si môžete meniť výbavu, prípadne nahradíte poškodené veci alebo doplníte zásoby. Vašou prvou úlohou je vypátrať trhliny, cez ktoré do našej dimenzie vstupujú duchovia. Sú neviditeľné, preto musíte použiť P.K.E. meter, teda detektor paranormálnych javov. Signál vás privedie k miestu s portálom, ten sa však odhalí až po zničení sošky alebo iného artefaktu, ktorý je tam položený. Portál treba zničiť lúčom svojej primárnej zbrane, pričom treba myslieť na to, že tá sa zahrieva a treba ju nechať ochladzovať, alebo to urobiť rýchlejšie manuálne, inak sa prehreje.
Čím viac krotiteľov mieri na portál, tým rýchlejšie bude zlikvidovaný. Spoluhráčov môžete privolať jednoduchým označením miesta alebo priamo ducha, ktorý medzitým šarapatí naokolo a straší ľudí, ktorých by ste mali priebežne upokojovať v minihre s kruhovým ukazovateľom. Obvykle sú portály tri a kým ich neeliminujete všetky, môže sa duch neustále obnovovať, aj keď ho už skôr chytíte do pasce. Keď ich zlikvidujete, už stačí parazita dostať len jeden raz a vyhrali ste. Proces chytania kopíruje filmy. Každý krotiteľ má pascu, ktorú môže kedykoľvek hodiť na zem a druhým stlačením ju otvorí. Nad ňu treba dostať ducha zachyteného lúčom primárnej zbrane a pasca ho vtiahne dnu.
Ibaže dostať ducha do klepca nie je také ľahké, ako sa zdá. V prvom rade treba počítať s tým, že hráč v úlohe ducha (niekedy to môžete byť aj vy) je nevyspytateľný a má tiež určité schopnosti, ktoré síce krotiteľov nezabijú, ale spomalia a niekedy ochromia. A čas je tu veľmi dôležitý. Duch svojím vyčíňaním a strašením ľudí postupne ovládne celú budovu, ak mu vtom krotitelia včas nezabránia. Niekedy im dlho trvá už samotné vyhľadanie portálov, čo hrá mátohe do karát a často to napokon nestihnú aj preto, že sa duch vie veľmi úspešne brániť. Keď ho totiž lovci chytajú lúčmi, tie jednak veľmi dlho nevydržia a kým ducha stiahnu k pasci, ten sa môže vymaniť. To hráč- duch dosiahne rýchlym stláčaním požadovaného klávesu / tlačidla. Takto sa dá dostať zo zovretia aj celého tímu krotiteľov pokojne aj niekoľkokrát za sebou a potom stačí mátohe uletieť a skryť sa, takže ju znovu treba hľadať.
Schovávanie sa v predmetoch – knihách, vázach, sochách, v podobe ktorých sa môže aj hýbať, je základnou schopnosťou ducha a v tejto forme sa mu aj rýchlejšie regeneruje energia. Tá je potrebná na všetky ďalšie aktivity – zrýchlený pohyb, posadnutie predmetov, ktoré potom samovoľne poskakujú a presúvajú sa a pokročilé schopnosti. Duch dokáže vyvolať malých pomocníkov, opľuť slizom, ktorý krotiteľa spomalí aj mu zastrie výhľad, použije pazúry alebo unikátnu schopnosť, ktorá závisí od druhu mátohy. Okrem toho vie na vybraných miestach prejsť cez stenu, prekvapiť lovca odzadu a poškodiť mu protónový batoh. Je schopný aj premiestniť trhliny na iné miesto, čo je vhodné, keď ich krotitelia odhalia. No vtedy, samozrejme, hrozí, že duch vlezie lovcom priamo do rany.
Hrať za ducha je zábavné a postup je výrazne odlišný ako za lovcov. Na základni krotiteľov sa prostredníctvom špeciálnej knihy viete presunúť do inej dimenzie a tam si vybrať z piatich druhov duchov. V každej kategórii nájdete niekoľko konkrétnych mátoh, ale spočiatku sú takmer všetky zamknuté a sprístupnia sa s vyššími levelmi hráča, ako aj úrovňami samotných duchov. Pri voľbe mapy a vyhľadávaní hry potom nezabudnite označiť svoju preferenciu, teda či uprednostňujete úlohu krotiteľa, alebo ducha.
Sprievodnou aktivitou krotiteľov v misii je hľadanie zberateľských predmetov, ktoré sa ale do hry veľmi nehodia. Už preto, že sú to rôzne huby a podobné veci, ktoré bežne v budovách – a hlavne v tých zvolených do hry – nenájdete. Jedine ak sú to plesňové huby... Každopádne, máte za to extra skúsenosti a postupne si skompletizujete zbierku. No pri postupe si treba dávať pozor aj na to, aby ste zbytočne neničili nábytok a okolie, lebo za to máte finančnú penalizáciu.
Po misii, či už bola úspešná, alebo nie, nasleduje vyhodnotenie lovcov v rôznych kategóriách, dostanete skúsenosti, levely, odomkne sa nová kozmetika, ale aj vylepšenia výbavy. Výstroj krotiteľov tiež získava levely a s nimi aj možnosť upgradovania. Vylepšujete viacero parametrov primárnej zbrane vystreľujúcej lúče, protónového batohu, P.K.E. metra a pasce na duchov. Netreba nič investovať, len si prepnete ľubovoľnú odomknutú položku. Výsledkom je rýchlejšia aplikácia, zvýšený účinok či dosah zariadenia. K tomu pribúdajú sekundárne doplnky, napríklad dymové granáty na spomalenie ducha, externý detektor, ktorý položíte na zem a monitoruje okolie, špeciálne okuliare.
Povedzme si to na rovinu, lov duchov na mapách je v prvých hodinách zábavný, či už hráte za ducha alebo lovcov, no čoskoro to začne byť stereotypné. Pri hre vás o niečo dlhšie udrží príbeh, či skôr mikropríbeh, ktorý síce nie je nič extra, ale chvíľu vás motivuje, aby ste hrali ďalej. Určite mohol byť rozsiahlejší a pôsobivejší. Dej sa odohráva na základni krotiteľov duchov. Sú to také epizódky, ktoré sa aktivujú pri návratoch z misií. Ďalší krok v príbehu je spravidla podmienený absolvovaním nejakých ďalších misií, či už sa vám ich podarí splniť, alebo nie. Je to pritom lov na tých istých mapách, žiadne nové nepribúdajú. K tomu máte ešte denné a týždenné výzvy, ale tie vás veľmi nevyburcujú.
Grafika je dobrá, ale nie je ničím výnimočná. Spracovanie je skôr hravé, v štýle animovaných filmov a nečakajte jemné detaily. Na priemernej zostave vám to pobeží na najvyšších - epických nastaveniach a môžete si tam nastaviť aj HDR, upscaling, DLSS, motion blur či anti-aliasing. V dabingu poteší samotný Dan Aykroyd, budete počuť obľúbenú ústrednú melódiu z filmov Ghostbusters, od ktorej sú odvodené ostatné melódie. Na Epic Store, kde má hra PC exkluzivitu, hra beží slušne, ale stalo sa mi, že po ukončení lovu spadla a raz nastala chyba textúr postavy a na obrazovke bol neprehľadný bodrel. Je to však skôr ojedinelé
Spirits Unleashed nie je najhoršia multiplayerová hra s asynchrónnym multiplayerom. Jednotlivé aktivity za krotiteľov aj ducha sú fajn, ale lov s podobným priebehom na hŕstke máp čoskoro omrzí. Obmedzené možnosti úprav a strohý sortiment výbavy a doplnkových predmetov vás tiež nedokáže povzbudiť do ďalšieho hrania. Škoda, že aspoň ten kratučký príbeh tvorcovia nerozvinuli do niečoho rozsiahlejšieho a napínavejšieho, aby hráči mali dôvod zotrvať dlhšie. Jediným výraznejším spestrením a oživením je tak hranie za ducha, ktoré je dosť atypické, preto niektorých osloví, no iným nesadne. Je pravdepodobné, že o pár mesiacov už sa budú partneri na lov hľadať oveľa ťažšie, pretože mnohým hráčom sa to skrátka zunuje. Možno keby autori skúsili pridať nejaké nové herné módy a, samozrejme, aj viac máp, životnosť by sa predĺžila.