GHOSTBUSTERS: SPIRITS UNLEASHED |
GHOSTBUSTERS: SPIRITS UNLEASHED |
Ghostbusters je jedna z mojich najobľúbenejších značiek, no je až podivuhodné, ako veľmi nevyužitá je. Prvé dva filmy sú kulty, animovaný seriál tiež nebol zlý, dočkali sme sa aj kvalitných hier, no nedá sa to porovnať s inými značkami. Napríklad trvalo nekonečné roky, kým sme sa dočkali pokračovania príbehu. Trenie medzi hercami v hlavných úlohách sa ťahalo roky a zapríčinilo, že sme sa už stretávka pôvodnej štvorice na plátnach nedočkali. Teraz sa ale zdá, že sa značka vďaka kvalitnému novému filmu vracia k životu a po novom filme sa dočkáme aj novej hry – čerstvo oznámenej akcie Ghostbusters: Spirits Unleashed.
Za novou hrou stojí štúdio IllFonic a ak poznáte jeho tvorbu, asi už tušíte, o čom bude táto hra. Autori Friday The 13th, Predator: Hunting Grounds a Arcadegeddon opäť prinášajú kooperáciu a asymetrický multiplayer, pričom badať, že toto môže byť ich najlepšia hra, kde zúročia tie roky skúseností. My sme mali možnosť sa na hru detailnejšie pozrieť v prezentácii priamo z hrania spolu s autormi, ktorých sme pri tom mohli tiež spovedať a zisťovať od nich podrobnosti.
V prvom rade vidno, že sú autori fanúšikovia značky a hlavne originálu. Aj preto hra nadväzuje na aktuálny kánon série a konkrétne aj na film Afterlife. A aj keď to bude primárne multiplayerovka, príbeh tu chýbať nebude. Aj keď je teda otázne, v akej miere tu bude naratív fungovať a koľko toho príbehu tu bude. Avšak fanúšikov určite poteší návrat dvoch známych tvárí, s ktorými budete môcť v hre interagovať a stoja za nimi aj známy herci. Ernie Hudson sa tu opäť predstaví ako Winston Zeddemore a doplní ho Dan Aykroyd ako Ray Stanz. Obaja vám budú zadávať úlohy a posúvať vás vpred, ale každý niekde inde. Nedalo mi to a musel som sa spýtať, či okrem týchto postáv bude v hre aj ikonické auto Ecto-1. Bude, samozrejme, ale nezajazdíme si s ním bohužiaľ.
Winstona nájdete v centrále Krotiteľov duchov v starej požiarnej zbrojnici. Ray je zase vo svojom okultistickom obchode, ktorý je vlastne len cez cestu a má pre vás mnoho rád o nadprirodzených javoch. Obe tieto lokality môžete skúmať, interagovať tam s postavami a cieľom autorov je nahradiť týmito lokalitami menu. Namiesto toho, aby ste v menu klikli na nejakú položku, tu musíte prísť na nejaké miesto a spustiť tam interakciu. Pritom obe tieto lokality fungujú ako separátne centrálne huby podľa toho, na ktorej strane práve stojíte.
Ako som už písal, Spirits Unleashed je asymetrická multiplayerovka založená na kooperácii. Na jednej strane stojí štvorica Krotiteľov, ktorí majú centrálu v zbrojnici. Na druhej strane je jeden duch, ktorý zase má hub v Rayovom kníhkupectve. Hra je tak primárne stavaná na 4v1 hranie, ale ponúka aj čistú kooperáciu, keď si zahráte len za Krotiteľov s priateľmi a zvyšné postavy preberie umelá inteligencia. No a nebude chýbať ani možnosť sólo hrania a pokojne aj offline, keď si chcete zahrať sami a len kvôli príbehu.
Podľa toho sa líši aj hrateľnosť a ciele, s ktorými do misií prichádzate. Krotitelia majú pochopiteľne chytať duchov a na tejto strane hráte v FPS perspektíve. Beháte po lokalitách, chytáte duchov, snažíte sa nespôsobiť veľa škôd a zároveň chránite civilistov. Je to rýchle, dynamické a až prekvapivo akčné. Na druhú stranu to pôsobí hodnoverne voči predlohe a to aj s deštrukciou. Chytanie duchov sa ani vo filmoch nezaobišlo bez toho, aby štvorca hrdinov niečo nezničila. Na druhej strane je duch. Ten môže posadnúť predmety, desiť ľudí a využívať trhliny (ktoré môžu aj skrývať do predmetov), ktoré mu slúžia na záchranu. Je to možno o niečo viac taktické, keďže musíte páchať neplechu pred NPC, ale zároveň sa schovávať a postupovať stealth pred krotiteľmi. Autori sľubujú viac druhov duchov. Niektoré sme videli vo filmoch, iné budú úplne nové.
Ako duch ich síce môžete osliznúť a tým zneškodniť, no to zase nie je niečo, z čoho by sa dobrí hráči nedokázali dostať, čo sme videli aj v prezentácii hry. Spomínané trhliny síce nie sú veľmi kánonické, ale autori hovoria, že ich do hry vytvorili na vyváženie hry. Bez nich by stačilo ducha chytiť do pasce a bol by koniec. Takto sa duch dokáže zachrániť trhlinou, ktorú si vytvorí. Keď duch spôsobí dosť škôd a vyženie všetky NPC, nasleduje záverečné zúčtovanie s limitom 90 sekúnd, kedy sa rozhoduje o tom, kto vyhrá.
Cieľom, podľa slov autorov, bolo vytvoriť rýchlu a jednoduchú hrateľnosť, do ktorej sa dá rýchlo dostať, ale zároveň má dostatočnú hĺbku na to, aby ste sa bavili aj po mnohých hodinách. Zápasy tak majú trvať približne 7-10 minút a lokalít má byť v hre viac. Zatiaľ sme však videli len múzeum a to za obe strany. Nepoznáme tak síce počet máp, ale aspoň vieme, že budú členité a tiež naozaj bohaté na množstvo detailov a predmetov. Tie môžu Krotitelia zničiť a duchovia zas posadnúť. Očakávame, že sa aj misie ponesú v štýle filmov a uvidíme hotel, knižnicu a podobné miesta, ale potvrdené to od autorov nemáme.
Pre hrateľnosť je v takejto hre dôležité aj vybavenie a jeho variabilita. Čakali by ste, že si autori v tomto prípade nechajú veľkú voľnosť a vymyslia kopec noviniek, no až ma hreje pri srdci z toho, že stavili len na klasické vybavenie známe z kánonických filmov. Samozrejmosťou je Proton Pack, dopĺňa ho PKE Meter, Ghost Trap a Particle Thrower. Všetky spracované presne ako vo filmoch a podobne aj fungujú. Dokonca dokážete skrížiť lúče, ak máte odvahu. Postupne si budete môcť vybavenie vylepšovať a upravovať, aby bolo silnejšie a vhodnejšie na lov duchov, na čo si zarobíte práve systémom merania poškodenia prostredia.
Detailnejšie vám to ukáže video vyššie, ktoré je nahraté priamo z hrania pre-alpha verzie hry, na ktorú sme aj my mali možnosť detailne sa pozrieť. Jeden rozdiel oproti filmom si tam v rámci akcie pravdepodobne hneď všimnete – prehrievanie. Opäť je to daň za vyváženie hry, takže z vašich Proton Packov nedokážete páliť bez prestávky. Po čase používania sa prehrajú a musíte si tak dať na chvíľku pauzu. Autori do hry nechceli dať priamo nabíjanie, ale chceli tu mať nejaký systém, aby ste stále len bezhlavo „nestrieľali“.
Grafiku si taktiež môžete pozrieť vo videu vyššie. Hra vyzerá dobre, prostredia sú skôr realistické, postavy zas štylizované, ale nevyzerá to zase ako Fortnite alebo niečo podobné. Autori pridali trochu karikatúry do mixu a hre to sadne. Osobne by som zniesol aj prípad, ak by sa v štylizácii hra priblížila animovanému seriálu The Real Ghostbusters. Efekty sú verné filmom a nesmie chýbať Ray Parker Jr. a jeho skladba Ghostbusters. Bohužiaľ, to bude jediná skladba licencovaná z filmov v hre. Okrem toho si autori našli skladateľov, ktorí zložili hudbu priamo pre hru.
Ghostbusters: Spirits Unleashed príde niekedy koncom tohto roka na PC, Xboxy a PlayStation konzoly, pričom nebude chýbať ani cross-platformové hranie. Z prezentácie hry za krotiteľov aj duchov a pokecu s autormi mám dobrý dojem. Hlavne z hľadiska toho, že sú sami fanúšikovia a chcú tejto legendárnej sérii vzdať hold. Hrateľnosť nevyzerá najhoršie a v kooperácii to bude určite zábava. Osobne sa možno bojím len progresu a koľko toho príbehu tu nakoniec bude, aby sme naozaj aj po niekoľkých hodinách stále boli motivovaní hrať ďalej. Našťastie, už nebudeme musieť dlho čakať na to, aby sme sa o tom sami presvedčili.