RESIDENT EVIL 4 |
RESIDENT EVIL 4 |
Capcom našiel recept na zarábanie veľkých peňazí bez toho, aby prinášal nové veci. Jednoducho vám jednu hru predá viackrát a to hlavne z Resident Evil série. Pri prvej trojici hier je to však pochopiteľné. Tie už mali svoj vek a priniesť ich remaky tak dávalo zmysel. Na aktuálnych platformách si ich tak zahrali aj hráči, ktorí boli mladší ako samotné pôvodné verzie hier. Už trochu iná situácia je v prípade štvorky. Tá pôvodne vyšla v roku 2005 a ak vynechám brazílsky systém Zeebo, mali sme tu už 11 verzií. Pritom len v roku 2016 vyšla hra pre Xboxy a PlayStation, neskôr vyšla Switch verzia a aj VR port pre Quest 2. Mnohí ste tak hru hrali viackrát, na rôznych platformách. Má zmysel sa púšťať aj do jej remaku?
Má. Akurát to nie je také jednoznačné v oblasti toho, čo dostanete. Hodnotenie je navyše o to zložitejšie, že nehodnotíme len to, či je Resident Evil 4 remake dobrá hra, ale či je to aj dobrý remake. Pričom práve v posledných rokoch je v tejto oblasti naozaj silná konkurencia. Len nedávno tu bol Dead Space a bola to nielen dobrá hra, ale aj veľmi dobrý remake. Podľa známky ale už asi tušíte, že tu niektoré aspekty nebudú až tak dobre fungovať. A ktoré? Ak by som to mal veľmi jednoducho na úvod zhrnúť, tak je chyba as v tom, že Capcom je jednoducho Capcom.
Mnohí z vás ale o Resident Evil 4 akurát tak počuli, ale hru nikdy nehrali. A to je ten lepší prípad. Vtedy sa totiž môžete tešiť na veľmi kvalitný survival horor, ktorý sa v dobe pôvodného vydania postavil na vrchol známej série a aj dnes patrí medzi tie najlepšie RE hry. Autori to dokázali jednoducho tým, že veľkú časť pilierov série vyhodili von oknom. Fixná kamera? Von. Klasickí zombíci? Von. Skúmanie prostredia a riešenie hádaniek? Z veľkej časti von. Dostali sme intenzívnejší, organicky „filmovejší“ a stále príjemne hororový zážitok, ktorý pôsobil sviežo a moderne. To všetko v hre našťastie nájdete aj teraz.
Spolu s jedným z najobľúbenejších RE protagonistov. Na scénu sa vracia Leon S. Kennedy, agent, ktorý pracuje pre americkú vládu a vydáva sa na zdanlivo jednoduchšiu misiu. Teda nepredpokladá, že ho niekto bude chcieť pohryznúť. Stačí niekde v zapadnutej španielskej dedine zachrániť prezidentovu dcéru a odviesť ju do bezpečia. Unieslo ju pár vidlákov, aký to môže byť problém. Keď sa jeden lokálny policajt z Leonovej eskorty nevráti z malej potreby, uvedomíte si, že to môže byť veľký problém.
Dedinu totiž vedie šialený kult pod vedením Osmunda Saddlera, ktorý vo fosíliách pod hradom objavil parazita Las Plagas. Na rozdiel od T-vírusu, ktorý z obetí robil zombíkov, Las Plagas tiež obete zmutoval, ale zároveň ich spravil ľahko manipulovateľnými. Takto chce ovládnuť svet a práve do tohto plánu mu presne zapadla dcéra amerického prezidenta. Čo to znamená pre vás? Čaká vás veľa bojov a mali by ste mieriť presne na hlavu. Parazit totiž výrazne mení hostiteľa, ktorý je agresívnejší, odolnejší a v neskorších fázach aj stráca ľudskú podobu, kedy mu napríklad z hlavy vyrazia rôzne chápadlá a podobné veci.
Leon síce vyráža do boja len s nožom a pištoľou, ale postupom času pekne rozšíri svoj arzenál o samopal, brokovnice, snajperku alebo aj raketomet. Táto dedina je totiž miestom, kde veľmi ochotne predáva a kupuje tajomný obchodník. Vylepší vám zbrane, opraví vám nôž, predá vám úplne nové kúsky, aby ste dokázali čeliť aj čoraz silnejším nepriateľom. Musíte ale dbať na to, aby ste to všetko zmestili do svojho kufríka. Hra ale nielen umožňuje jeho postupný upgrade, ale ponúka aj skvelý manažment inventára. Tu je naozaj radosť prehadzovať veci, kombinovať ich, vyrábať náboje či liečivé ampulky, aby ste ušetrili miesto a mohli si do výbavy zobrať o jednu zbraň viac.
Resident Evil 4 bol príklonom k akcii a platí to aj v remaku. Spletitý príbeh o ohrození celého sveta, zrade aj pomoci, s prímesou trochu Umbrelly, je doplnený množstvom strieľania do hláv. Naozaj je ho tu kopa (a naozaj mierte na hlavu, lebo nábojov nemusí byť dostatok), ale akcia má aj iné tváre. Napríklad môžete používať nôž, ktorým popravíte nepriateľov, prípadne ho použijete, aby ste ušetrili muníciu. Nôž sa však každý použitím opotrebováva a to je trochu problém. Zo začiatku tak po kapsách musíte mať viac nožov. Tie obyčajné veľa použití nevydržia, ten Leonov síce dlhšie, ale aj tak ho musíte u obchodníka vždy opravovať. Je to trochu nedomyslené a skôr vás to odrádza od toho, aby ste hrali viac na telo.
Od toho odrádza aj fakt, že je hra stále pomerne nemotorná, ťarbavá. Keď už tu autori chceli mať výraznejšie zakomponovanú akciu nožom, mohli pridať aj nejaké úskoky, agilnejší pohyb a podobne. No a nevyniká ani stealth, ktorý tu je asi len preto, aby si autori odčiarkli jednu položku v zozname funkcií. Nepôsobí tu organicky, nepriatelia sú vám často otočení rovno čelom alebo vás inak hra naženie rovno do akcie, aby ste museli tasiť zbrane a strieľať. Niekedy to pôsobí naozaj divne. Sú tu pasáže, kde viete postupovať opatrne a nenápadne, potom ale zrazu máte len jednu cestu vpred, nepriateľa čelom k sebe a po jeho výkriku hra začne spawnovať nepriateľov, ktorí vám idú po krku.
Resident Evil 4 je atmosféricky stále veľmi dobrá hra. Ukazuje, ako by sa mali robiť moderné horory, kde sa atmosféra dá krájať, z napätia vám občas dupkom stoja chlpy na rukách a pomáhajú tomu aj niektorí naozaj špeciálni nepriatelia. Keď vás prvý raz po úzkych chodníčkoch dediny naháňa nepriateľ s motorovou pílou, budete si to až podivne užívať. Zároveň má ale aj druhú tvár a v druhej polovici sa z hry už viac stáva akčný titul a nikdy som nebol úplným fanúšikom tejto premeny. Likvidujete desiatky husou podivného hmyzu, viac strieľate, už aj to minimum hádaniek zmizlo. Nepáči sa mi táto zmena tempa, ale fanúšikov akcií to určite osloví.
Hádaniek v hre nie je veľa, ale hrateľnosť pomerne príjemne spestrujú. Budete ukladať meče, rôzne dlaždice a podobne, aby ste sa dostali cez nedostupné dvere. Rovnako budete hľadať kľúče, aby ste ich použili niekde inde. Nie sú to náročné veci, ale trošku vás spomalia, prinesú niečo iné a niečo nové do hrateľnosti. Aj keď máte často riešenie rovno pod nosom, ale naozaj tu tieto prvky dobre zapadli a hra aj vďaka nim ako celok funguje. Ten mix nemusí vyhovieť každému, ale atmosféra, akcia a občasné hádanky naozaj fungujú.
Rovnako ako pasáže, kde je po vašom boku mladá Ashley. Je to NPC, ktorú nedokážete priamo ovládať, ale dokážete jej dávať dva jednoduché príkazy, ktorých správne uplatnenie rozhoduje o tom, či sa vám ju podarí ochrániť. Nepriatelia sa ju pokúšajú uniesť, snažia sa jej ublížiť, no a vy tomu musíte zabrániť. Vždy vás nasleduje, ale môžete jej povedať, aby sa držala bližšie pri vás. Ak si to situácia vyžaduje, môžete jej zas povedať, aby si držala odstup. Je to lepší a organickejší systém ako v pôvodnej hre, kde ste ju mohli odpratať do zapadnutého rohu mapy, kým ste ju vyčistili od nepriateľov. Okrem toho vám tu a tam môže pomôcť tým, že prelezie niekam, kam sa Leon nedostane.
Toto nie je krátka hra. Ja som tu strávil bezmála 13 hodín a to sa dnes už v singleplayerovkách až tak často nevidí. To je navyše na prvé prejdenie, ktoré nebolo ani o tom, aby som v hre našiel úplne všetko a splnil všetok vedľajší obsah. Vlastne také to bežné hranie, keď sa snažíte plniť hlavný obsah aj vedľajšie úlohy, ale nepotrebujete všetko. Na New Game Plus to môžete skúsiť splniť už všetko. Aj tak je tu ale jeden problém. V remaku nedostanete ten obsah, na ktorý si spomínate z originálu. Chýba Mercenaries režim, ktorý autori prisľúbili neskôr ako update. Chýba však aj dodatočný obsah, konkrétne Separate Ways a Assignment Ada, teda obsah s Adou Wong. Tá je v hlavnom príbehu, ale jej obsah si už nezahráte a dokopy to nie je malá porcia obsahu. Samozrejme, príde neskôr ako DLC.
Trošku k zmenám a úpravám tohto remaku a nemyslím audiovizuálne. Hrateľnosť je modernizovaná, inventár je upravený, ovládanie je lepšie (aj keď ako som písal vyššie, nejaké chybičky sú), upravené je hranie spolu s Ashley. Niektoré hádanky sú prepracované, ale nájdete tu aj nové. Príbeh je vlastne rovnaký, ale nie je bez zmien. Niektoré veci v rámci príbehu sú uložené trochu inak, ale v zásade je to starý známy príbeh. Podobne sú upravené aj niektoré mapy a ďalšie veci. Všetko tak, aby to dávalo zmysel a vychádza to z originálu, ale usporiadanie je trochu iné. V Capcome jednoducho neopravovali niečo, čo nie je rozbité. A tak to je asi aj najlepšie.
Technické spracovanie je trošku rozporuplné. Globálne je grafika pekná, veľmi dobre buduje atmosféru, postavy vyzerajú dobre a efekty sú priam fantastické. Hmla, tiene, nasvietenie – to sú tie veci, ktoré vám vyvolajú príjemnú husiu kožu. Potom si ale všimnete niektoré textúry, a rozhodne ich nie je málo, a sú dosť zlé. Tak o generáciu pozadu a ani tam by nevyzerali práve najlepšie. Ja chápem, že vývoj hry nebol krátky, ale možno som mal osobne veľké oči, čo sa týka grafiky. Už dabing, zvukové efekty, hudba a celkový zvukový mix sú veci, voči ktorým nemôžem mať absolútne žiadne výhrady. To zvládol Capcom jednoducho perfektne.
Keby bolo toto prvý raz, čo Resident Evil 4 vychádza, bola by známka asi vyššia. A ani táto rozhodne nie je sklamaním, akurát hra nespĺňa veľmi vysoké očakávania a o niečo ich podlieza. Výsledná známka je vlastne sumárom rôznych pohľadov na hru a pomôžem si jedným relatívne čerstvým porovnaním. Resident Evil 4 považujem za lepšiu hru ako Dead Space, ale to platí pre originály. Nový Dead Space je totiž lepší remake ako nový Resident Evil 4. Navyše je ťažké zbaviť sa pachute z toho, že v hre nie je obsah, ktorý by tam mal byť. Akoby sa Capcom nepoučil z toho, čo hráči vyčítali už pri Resident Evil 3 remaku. Aj napriek tomu všetkému je to ale veľmi kvalitný survival horor.
RECENZIE HRÁČOV |
9.5
SAIMONKACA
5.4.2023
Konečne Super hra. Uz dlho som sa takto nebavil. Pôvodnú verziu hry som hral, ale len asi prve 2-...prečítať celé
|
8.7
TIQER
4.4.2023
Počas mojej dlhej, ale na obsah biednej kariéry recenzovania/dojmovania hier, som do domovského h...prečítať celé
|
PC
PS4 PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Capcom / Capcom Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|